Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekkbytte-rotatsjon

Startet av tgmachine, mandag 17. april 2023, klokken 12:21

« forrige - neste »

Tom

Sitat fra: model3pw på mandag 17. april 2023, klokken 14:09Bytter bak/foran, kryssbytter ikke vinterdekk pga rotasjon som nevnt over.

Har alle dere med model 3 rust på hjulnavet og diverse bolter til hjuloppheng?

Noe bra middel å smøre det inn med? Håper kun overflaterust. Ikke noe rust sett ellers på bilen.
Fluidfilm.. Navet mitt er som nytt enda etter 4 år..

Kim-

Jeg har hørt det samme Handyman si i mange år også. Den grunn for at du kjenner når du nærmer deg limit for fremdekkene og kan korrigere (redusere fart som oftest), men med bakdekkene får du ikke noe forvarsel og ræven kan skli ut fort. Sikkert mye teoretisk  :D
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Marzo

Sitat fra: Kim- på tirsdag 18. april 2023, klokken 11:07Jeg har hørt det samme Handyman si i mange år også. Den grunn for at du kjenner når du nærmer deg limit for fremdekkene og kan korrigere (redusere fart som oftest), men med bakdekkene får du ikke noe forvarsel og ræven kan skli ut fort. Sikkert mye teoretisk  :D

Det forutsetter at man har slått av bilens stabilitets system.
Har man gjort det er det, er det for man ønsker å oppnå en overstyrt bil. Da vil man ha best grep foran.

Handyman

Sitat fra: OlaM på tirsdag 18. april 2023, klokken 07:27
Sitat fra: Handyman på mandag 17. april 2023, klokken 21:57Jeg sa ingenting om hvor mye som skal til for å miste veigrepet. Poenget mitt var bare å si at det generelle rådet er å ha de beste dekkene bak, og hva dette begrunnes med. Det er ikke mine argumenter.


Hvem er det sine argumenter da, har du noen kilde?

Stoler heller på det som Jejl linket. Jeg vil heller ha maks bremseeffekt på vått føre.
Det er bare å google, og det tradisjonelle rådet fra eksperter har vært å ha de beste dekkene bak. Men når det er sagt, så har dette rådet blitt utfordret de senere år. Jeg er heller ikke uenig med artikkelen som Jejl linker til.

Siden 3 og Y under vanlig kjøring er bakhjulstrukket så setter jeg de beste dekkene bak. Dette medfører jevn slitasje på alle dekkene gjennom levetiden. Jeg kjører pent og forskjellen i mønsterdybde mellom dekkene foran og bak etter en sesong er derfor liten.
På en forhjulstrukket bil setter jeg de beste foran, slik at dekkene slites jevnt. Ser ingen fordel i å bytte to og to dekk. Godt forklart her:
https://www.cuoresportivo.no/topic/35409-dekk-med-best-m%C3%B8nster-foran-eller-bak/#:~:text=Logikken%EF%BB%BF%C2%A0p%EF%BB%BFresentert%20med%20tall%2C%20bytte%20rundt%20dekkene%20for%20hver%20sesong%2C%20antar%20at%20man%20sliter%20to/%20%C3%A9n%20mm%20i%20sesongen%20foran/bak%20for%20enkelhets%20skyld%3A

Div linker:
https://www.klikk.no/motor/skal-de-beste-dekkene-foran-eller-bak-4168006#:~:text=%E2%80%93%20Vi%20er%20helt%20klare%20p%C3%A5%20dette%20hos%20oss%20i%20Continental%2C%20og%20det%20er%20at%20de%20beste%20dekkene%20b%C3%B8r%20v%C3%A6re%20bak.

https://www.bmw.no/no/topics/tjenester/service/vinterdekk-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-svar.html#:~:text=Hvis%20kvaliteten%20p%C3%A5%20dekkene%20dine%20er%20ulike%2C%20pass%20p%C3%A5%20%C3%A5%20montere%20de%20beste%20vinterdekkene%20bak.

https://www.dekkpartner.no/skal-de-beste-dekkene-sitte-bak-eller-foran

https://www.michelin.no/auto/rad/dekk-vedlikehold/dekkrotasjon#:~:text=N%C3%A5r%20du%20bare%20skifter%20ut%20to%20dekk%2C%20anbefaler%20Michelin%20at%20de%20nye%20eller%20minst%C2%A0slitte%20dekkene%20monteres%20p%C3%A5%20bakakselen%2C%20slik%20at%20bilkontroll%20og%20%2Dsikkerhet%20forbedres.%20Dette%20r%C3%A5det%20gjelder%20for%20kj%C3%B8ret%C3%B8y%20med%20for%2D%20og%20bakhjulsdrift%20med%20samme%20dekkst%C3%B8rrelse%20foran%20og%20bak.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JRF

Pass på rotasjonsretning hvis dekket har det. Hadde en kompis som roterte hjulene på en gammel senket volvo da de var blitt skjevslitt pga. senkingen, og han satt de da på mot rotasjonsretningen og bilen begynte å vannplane i 80 km/t når det regnet.

JRF

Sitat fra: Handyman på tirsdag 18. april 2023, klokken 12:56Siden 3 og Y under vanlig kjøring er bakhjulstrukket så setter jeg de beste dekkene bak. Dette medfører jevn slitasje på alle dekkene gjennom levetiden. Jeg kjører pent og forskjellen i mønsterdybde mellom dekkene foran og bak etter en sesong er derfor liten.
På en forhjulstrukket bil setter jeg de beste foran, slik at dekkene slites jevnt. Ser ingen fordel i å bytte to og to dekk. Godt forklart her:
Nå er det vel under bremsing at man trenger de dekkene med best mønster mest. Og da er det framhjulene man vil ha best mønster på uavhengig av hvor bilen trekker.

Handyman

Sitat fra: JRF på torsdag 20. april 2023, klokken 11:11
Sitat fra: Handyman på tirsdag 18. april 2023, klokken 12:56Siden 3 og Y under vanlig kjøring er bakhjulstrukket så setter jeg de beste dekkene bak. Dette medfører jevn slitasje på alle dekkene gjennom levetiden. Jeg kjører pent og forskjellen i mønsterdybde mellom dekkene foran og bak etter en sesong er derfor liten.
På en forhjulstrukket bil setter jeg de beste foran, slik at dekkene slites jevnt. Ser ingen fordel i å bytte to og to dekk. Godt forklart her:
Nå er det vel under bremsing at man trenger de dekkene med best mønster mest. Og da er det framhjulene man vil ha best mønster på uavhengig av hvor bilen trekker.
Kommer egentlig an på om det er tørr eller våt veibane ;-)
Selv foretrekker jeg å bytte alle fire dekkene samtidig, og streber derfor etter å ha likt mønster både foran og bak. Ved å sette de minst slitte dekkene bak, vil jeg i starten av sesongen ha litt bedre mnønster bak, men mot slutten av sesongen vil jeg ende opp med litt bedre mønster foran. Det samme gjentar seg både sommer og vinter. Genialt kompromiss ikke sant?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Jeg klarte ikke helt å få til jevn slitasje, så nå byttet jeg de to dårligste, som var 2-3mm til nye, og satte de bak. De foran er 3-4 mm. Tenker jeg bytter de neste år og setter de bak.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA