Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekkbytte-rotatsjon

Startet av tgmachine, mandag 17. april 2023, klokken 12:21

« forrige - neste »

tgmachine

Leser mye på internett om forskjellige mønstre når det kommer til dekk bytte. Foran til bak, bak til foran. Kryss-bytte høyre mot venstre bak til foran osv.

Hva er det beste? Slik jeg forstår er det best at dekkene bak er best? Da det er mest bakmotoren som blir brukt mest. Jeg har 2019 AWD.

Tenkte nå denne uken å bytte dekkene frem og bak. Hva gjør andre model 3 eiere?

-tgmachine

Hysa

Jeg bytter foran til bak og omvendt hver sesong.
Ettersom jeg har Nokian vinterhjul så går det ikke å kryssbytte pga. riktig rotasjon på hjulene.

Lipslide

Måler mønsterdybde og setter på de med mest dybde igjen bak

model3pw

Bytter bak/foran, kryssbytter ikke vinterdekk pga rotasjon som nevnt over.

Har alle dere med model 3 rust på hjulnavet og diverse bolter til hjuloppheng?

Noe bra middel å smøre det inn med? Håper kun overflaterust. Ikke noe rust sett ellers på bilen.

Lipslide

Sitat fra: model3pw på mandag 17. april 2023, klokken 14:09Bytter bak/foran, kryssbytter ikke vinterdekk pga rotasjon som nevnt over.

Noe bra middel å smøre det inn med? Håper kun overflaterust. Ikke noe rust sett ellers på bilen.
Helt vanlig, litt kobberpasta gjør susen

tgmachine

Sitat fra: model3pw på mandag 17. april 2023, klokken 14:09Bytter bak/foran, kryssbytter ikke vinterdekk pga rotasjon som nevnt over.

Samme med sommerdekk? Det er sommerdekkene mine jeg snakker om her.

-tgmachine

Jejl

De fleste "eksperter" mener at de beste dekkene skal monteres fremme. Dette pga at en har mer behov for mønsterdybde framme ved kjøring på våt vei. Risikoen for vannplaning blir mindre, og bremselengden blir kortere.

Handyman

Sitat fra: Jejl på mandag 17. april 2023, klokken 16:11De fleste "eksperter" mener at de beste dekkene skal monteres fremme. Dette pga at en har mer behov for mønsterdybde framme ved kjøring på våt vei. Risikoen for vannplaning blir mindre, og bremselengden blir kortere.
Nei, eksperter anbefaler at de beste dekkene monteres bak. De fleste amatører tror derimot at det er motsatt ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jejl

Jeg foretrekker kortere bremselengde, og kunne kjøre i høyere fart uten å vannplane.

https://www.nrk.no/kultur/beste-vinterdekk-foran-1.1271940

Om de fleste eksperter mener det ene eller det andre, ser visst ut til å være forskjellig ut fra hvem som som skriver om temaet.
NAF mener at beste dekk skal fremme.
50% lengre bremselengde i 60 km/t slik denne testen viser er en ekstrem forskjell

Warlock

Sitat fra: Handyman på mandag 17. april 2023, klokken 16:59
Sitat fra: Jejl på mandag 17. april 2023, klokken 16:11De fleste "eksperter" mener at de beste dekkene skal monteres fremme. Dette pga at en har mer behov for mønsterdybde framme ved kjøring på våt vei. Risikoen for vannplaning blir mindre, og bremselengden blir kortere.
Nei, eksperter anbefaler at de beste dekkene monteres bak. De fleste amatører tror derimot at det er motsatt ;-)

Ingen av delene er "korrekt" man bør følge med på hvor dekkene slites mest og sette de med mest mønsterdybde der. Det sørger for best grep i alle situasjoner og at dekkene slites likt, samt at dekkene har mest å slite på der man sliter mest (logisk nok).

Marzo

Nå må både eksperter og amatører ta stilling til om bilen har fire, for eller bakhjulsdrift.
Når det kommer til hjulblokk på null friksjonsunderlag så har de fleste biler på veien i dag ABS...

Handyman

Sitat fra: Marzo på mandag 17. april 2023, klokken 18:23
Nå må både eksperter og amatører ta stilling til om bilen har fire, for eller bakhjulsdrift.
Når det kommer til hjulblokk på null friksjonsunderlag så har de fleste biler på veien i dag ABS...
Begrunnelsen for å ha beste dekk bak er for å unngå skrens. Det er ansett som farligere enn om bilen går rett frem. Hvis man googler så finner man mye stoff om saken. Både for og i mot, samt de ulike risikoene.
TM3 og Y er primært bakhjulsdrevet og sliter normalt mest på bakhjulene.

snakkesalig

Sitat fra: Handyman på mandag 17. april 2023, klokken 18:43Begrunnelsen for å ha beste dekk bak er for å unngå skrens. Det er ansett som farligere enn om bilen går rett frem. Hvis man googler så finner man mye stoff om saken. Både for og i mot, samt de ulike risikoene.

Nå er det ikke sånn at 6 eller 7 mm er forskjellen på skrens eller ikke skrens.
Om dekkene er så slitt at man risikerer skrens eller å gå rett fram i en sving der man hadde ungått det med nye dekk, så bytter man de ut.

Som sagt over så roterer man dekk slik at de slites jevnt, til man kommer til det punktet at de er for mye slitt. Da kjøper man nye.

Handyman

Sitat fra: snakkesalig på mandag 17. april 2023, klokken 21:24
Sitat fra: Handyman på mandag 17. april 2023, klokken 18:43Begrunnelsen for å ha beste dekk bak er for å unngå skrens. Det er ansett som farligere enn om bilen går rett frem. Hvis man googler så finner man mye stoff om saken. Både for og i mot, samt de ulike risikoene.
Nå er det ikke sånn at 6 eller 7 mm er forskjellen på skrens eller ikke skrens.
Om dekkene er så slitt at man risikerer skrens eller å gå rett fram i en sving der man hadde ungått det med nye dekk, så bytter man de ut.

Som sagt over så roterer man dekk slik at de slites jevnt, til man kommer til det punktet at de er for mye slitt. Da kjøper man nye.
Jeg sa ingenting om hvor mye som skal til for å miste veigrepet. Poenget mitt var bare å si at det generelle rådet er å ha de beste dekkene bak, og hva dette begrunnes med. Det er ikke mine argumenter.
Når det er sagt, kan 1 mm absolutt utgjøre forskjellen på grep og ikke grep. Spesielt når man nærmer seg minimum mønsterdybde. Det absolutt er ikke noe nytt.

OlaM

Sitat fra: Handyman på mandag 17. april 2023, klokken 21:57Jeg sa ingenting om hvor mye som skal til for å miste veigrepet. Poenget mitt var bare å si at det generelle rådet er å ha de beste dekkene bak, og hva dette begrunnes med. Det er ikke mine argumenter.

Hvem er det sine argumenter da, har du noen kilde?

Stoler heller på det som Jejl linket. Jeg vil heller ha maks bremseeffekt på vått føre.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA