Felgsett i bagasjerom MYP

Startet av førategangtesla, tirsdag 04. april 2023, klokken 23:43

« forrige - neste »

førategangtesla

Jeg skal hente sommerfelgene i morgen  :)

Det jeg lurer på er om det er plass til et sett med 21"uberturbine i bagasjerom uten å presse inn slik at man skader interiør? Jeg tenkte å ta ut barnesete slik at jeg eventuelt kan legge ned seteryggene. Isåfall hva er greieste måte å gjøre dette på?

Alternativt så blir konebil og henger da jeg enda ikke har 13 pin adapter.

k1

Legg ned seterygg så er det ikke noe problem  :+1:

førategangtesla

k1

Be forresten om dekkposer til hjula om du er bekymret for merker i bilen fra gummien, dersom de ikke er surret inn i plast.
21" Überturbine har såpass mye dekkstrekk at felgene kan bli å gnisse litt i hverandre, så dekkposer/plast eller noe annet i mellom så er du helt sikker på at felgene ikke får noe merker.

Rosstopher

20" til YLR går inn uten å legge ned seter, men jeg måtte ta ut platene i bunn i bagasjerommet. Legger du ned ett sete blir det god plass i hvertfall.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

førategangtesla

Fint at det er plass. Men jeg måtte dra tomhendt fra dekkhotell på dekkmann på onsdag, felgene var ikke helt fine. Skitne og fæle, riper inn til aluminiumen, pluss at det så ut som om de hadde stått inntil hverandre.

Dekkmann ville sende de til lakkering og jeg er ikke så veldig happy for det, jeg vil ha nye og fine felger jeg. Har sendt mail til tesla/lagt inn i appen, så jeg håper at det ordner seg. Stille akkurat nå i påsken, får håpe på positiv beskjed tirsdag.

Usikker på hvem som har ansvaret her, bilen stod nok på disse felgene når den kom til Norge, så har tesla/dekkmann byttet til vinterhjul. Jeg ble oppringt fra tesla om jeg ville ha felgene på dekkhotell, fikk beskjed om at det var gratis første halvår og det var jo supert tenkte jeg, at jeg slipper å drasse de hjem på utleveringsdagen. Men somsagt har de vært lagt inn skitne og fæle, usikker på hvordan de har vært lagret da det har kommet riper, eller om det har vært slik fra før, eller hvem som i det hele tatt har byttet dekksettene om.

Håper det ordner seg og at tesla Kristiansand har noen nye og fine sett liggende  :+1:  jeg vil jo mene at når man kjøper en helt ny bil, så skal man vel få med helt nye og fine felger?  :)

Nimrad

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 08. april 2023, klokken 19:33Håper det ordner seg og at tesla Kristiansand har noen nye og fine sett liggende  :+1:  jeg vil jo mene at når man kjøper en helt ny bil, så skal man vel få med helt nye og fine felger?  :)
Den nye bilen din skal leveres med nye felger, og de nye dekkene og felgene du kjøpte samtidig skal også leveres som nye og fine.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

førategangtesla

Sitat fra: Nimrad på tirsdag 11. april 2023, klokken 17:55
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 08. april 2023, klokken 19:33Håper det ordner seg og at tesla Kristiansand har noen nye og fine sett liggende  :+1:  jeg vil jo mene at når man kjøper en helt ny bil, så skal man vel få med helt nye og fine felger?  :)
Den nye bilen din skal leveres med nye felger, og de nye dekkene og felgene du kjøpte samtidig skal også leveres som nye og fine.

Fikk svar fra tesla i appen i dag, de mente skitten var monteringspasta men hvis jeg ville ha nye felger pga ripene måtte jeg kjøpe felgene selv, de kunne bestille inn. De hadde levert felgene fine til dekkmann så da kan ikke tesla belastes for dette. Dekkmann har sagt at de tar ansvar for eventuelle skader uansett, det er bare litt frustrerende.

kaistian

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 12. april 2023, klokken 17:13

Fikk svar fra tesla i appen i dag, de mente skitten var monteringspasta men hvis jeg ville ha nye felger pga ripene måtte jeg kjøpe felgene selv, de kunne bestille inn. De hadde levert felgene fine til dekkmann så da kan ikke tesla belastes for dette. Dekkmann har sagt at de tar ansvar for eventuelle skader uansett, det er bare litt frustrerende.

Svaret mitt har ett par forutsetninger, at det er Tesla som har sendt hjulene til Dekkmann og ikke noe de har gjort på dine vegne.

Det betyr at du er kunde av Tesla og ikke Dekkmann, og du har rett til å kreve retting eller omlevering etter forbrukerkjøpsloven §26 https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§26, med mer detaljer i $29 https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§29 og $30 https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§30 ovenfor Tesla.

At de har valgt å bruke en underleverandør er ikke ditt problem og ikke noe du behøver å forholde det til.

førategangtesla

Sitat fra: kaistian på torsdag 13. april 2023, klokken 19:17
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 12. april 2023, klokken 17:13

Svaret mitt har ett par forutsetninger, at det er Tesla som har sendt hjulene til Dekkmann og ikke noe de har gjort på dine vegne.

Det betyr at du er kunde av Tesla og ikke Dekkmann, og du har rett til å kreve retting eller omlevering etter forbrukerkjøpsloven §26 https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§26, med mer detaljer i $29 https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§29 og $30 https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§30 ovenfor Tesla.

At de har valgt å bruke en underleverandør er ikke ditt problem og ikke noe du behøver å forholde det til.

Jeg valgte å takke ja til dekkhotell, de ringte meg på høsten en gang og spurte om de skulle legge det andre hjulsettet på dekkhotell hos dekkmann da det var inkludert første halvår, noe som jeg takket ja til. Så usikker på om jeg har så mye å komme etter der. Uansett så sier tesla at de ikke kan belastes for dette da de var fine når settet ble lagt på dekkhotell. Jeg nevnte i appen i forespørselen i går at jeg den gangen de ringte meg og spurte om jeg ville ha dekkene på hotell spurte om det var noe problem med å reklamere på felgene hvis det skulle vise seg at de hadde noen skader eller lignende og fikk da beskjed om at det ikke var noe problem  :o

Jeg var nettopp i ettermiddag for 2 gang (jeg var der onsdag forrige uke også) og skulle plukke med meg dekksettet da jeg fikk mail om at ripene bare var skitt tidligere denne uken, de hadde høytrykkspylt de. Da jeg kom frem så fikk jeg tid til å kikke på de igjen og her var en del riper, en del riper og noe hakk på baksiden av felgen også i kanten på felgen.

Dekkmann skal ha cred for å være ærlige og ta ansvar iallefall, de skal sende alle felgene til hellakkering og så skal jeg få kompensasjon. Hvis det skulle vise seg at jeg ikke blir fornøyd så kjøper de nytt dekksett fra tesla til meg.

Så det har blitt mye rot her og det har vært kjedelig å ikke helt vite hva jeg egentlig har krav på og hvem som har ansvar. Men igjen, dekkmann har sagt at de ordner opp  :+1:

Liker bare ikke helt tanken på lakkering, men så lenge det blir bra så kan jeg kanskje trøste meg med at jeg har tykkere lakk på felgene iallfall  ;D forhåpentligvis. Og ikke minst at lakken har helt lik farge som original uberturbine.

førategangtesla

Oppdatering er at felgene har jeg enda ikke fått. Jeg kom til å tenke på at de originalt er pulverlakkerte, så jeg sa at jeg ikke ville ha de lakkert med vanlig lakk, så de skulle sende de til pulverlakkering. Så da venter jeg fortsatt her. Da begynner det å nærme seg 4 uker siden jeg skulle hente felgsettet.

førategangtesla

Nok en uke har gått og jeg har ikke fått felgsettet enda.

Noen som vet noe om lover/regler omkring dette?

Dekkmann har sagt at de skal dekke, så den er grei. De ville først sende til lakkering, noe som jeg etterhvert sa nei til da dette ville være en forringelse i forhold til at de er pulverlakkerte originalt, så det ble avgjort at de sendes til pulverlakkering. Jeg prøver å få noe skriftlig på mail men de sier at de har mye å gjøre og at jeg må ringe hvis det er noe jeg lurer på. Nå har det gått en måned og jeg har lyst til å få på sommerfelgene, har heller ikke lyst til å kjøre rundt på piggfritt og slite disse ut i dette varme været på tørr asfalt.

førategangtesla

Da har det gått 5 uker her uten at jeg har fått sommerfelgene mine. Han som har med saken er ikke på jobb og da jeg tok en telefon til sjappa så visste ikke han i andre enden om saken engang. Jeg fikk et telefonnummer jeg skulle ringe til en som hadde med disse sakene å gjøre men han har ikke tatt telefonen verken i går eller i dag.

Så da kjører jeg fortsatt rundt på vinterdekken her, det begynner vel å nærme seg juni eller?  >:(

Arg altså.

førategangtesla

Vel, på onsdag 16 mai så blir det 6 uker siden jeg opprinnelig skulle hente sommerfelgene på dekkhotell. Fortsatt ikke hørt noe.

-Jeg har prøvd å ringe kontaktperson som også er avdelingsleder. Tar ikke telefonen/svarer ikke mail og er ikke på jobb.
-har snakket på telefon med to stk personer på plassen og de vet ikke noe om saken.
-fått telefonnummer til en kar som kanskje vet noe men han tar ikke telefonen og ringer ikke tilbake.
-sendt spørsmål via kontaktskjema, får ikke svar.
-sendt saken via bedriftens mailadresse og får ikke svar.

Har hatt to bomturer, første var når jeg skulle hente felgene og oppdaget ripene. Andre var noen få dager senere når de ringte og sa at felgene nå var vasket og "ripene" var borte, noe som viste seg å ikke stemme da jeg da oppdaget enda flere småriper i tillegg til de større pluss hakk bak minst den ene felgen. Jeg har 4 mil hver vei.

De sa at de skulle ta ansvar og lakkere felgene, jeg sa ja men kom til å tenke på at de originalt er pulverlakkerte, så jeg sa at jeg vil ha felgene pulverlakkerte noe de sa at de skulle ordne ved å sende de til felgteknikk råde. Dette er jo noen uker siden nå, de sa felgteknikk har mye å gjøre og det er ca 3 uker ventetid, felgene sender de ikke før de har bekreftet en dato med felgteknikk sa han. Jeg har ikke hørt noe siden da han ikke er på jobb, men det er jo 3 uker siden jeg pratet med han på telefon, jeg sa at jeg vil ha noe skriftlig per mail og da sa han at han skulle sende meg en mail, han hadde begynt å skrive og denne lå i utboks. Jeg fikk ingen mail og har ikke hørt noe siden.

Det verste er egentlig mangel på informasjon og status, samt at det irriterer meg at jeg må kjøre rundt på disse tørre og varme veiene på myke piggfrie dekk. Jeg har jo gledet meg til å gå fra gemini til uberturbine da jeg har performance, men juni begynner jo å nærme seg her.

Jeg har sendt forespørsel til forbrukerrådet for å spørre om hva mine rettigheter er her, jeg har jo egentlig ikke lyst til å lage en stor sak ut av det, men det har somsagt gått snart 6 uker og jeg har ikke fått noe som helst informasjon de 3 siste ukene og nå som han ikke er på jobb så virker det som om ingen andre vet noe som helst.

Jeg burde vel egentlig bare ha fått felgene levert den dagen jeg hadde utlevering av bilen ja  :-\

førategangtesla

Vel, snart har det gått to nye uker uten at jeg har fått felgsettet. Neste onsdag er jeg på 8 uker uten. Men har fått dialog igjen, da fikk jeg bekreftet at felgsettet skulle pulverlakkeres fredag 19 mai og sendes mandag 22 mai, så kunne jeg sannsynligvis få hentet de tirsdag eller onsdag, men de kunne ikke love noe. Uansett hørte jeg ikke noe, sendte en mail torsdag og ikke fått svar. Så sånn går no dagan.

Jeg har fått beskjed om at utfordringen er at jeg ikke ville hente ut felgene før de er 100% strøkne og hvis vi hadde ventet til juni hadde det vært unnagjort på to uker  ::)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA