Flaskehals hjemmelading 2018 Leaf- 20A kabel?

Startet av Green, tirsdag 28. februar 2023, klokken 11:10

« forrige - neste »

Green

Hei, jeg får Zaptec go installert i morgen, i den forbindelse trenger jeg å kjøpe en 2-2 ladekabel da dette ikke følgte med bilen.
Er ganske grønn på dette fremdeles, så trenger litt oppklaring :)
Regner med ladeboksen blir instalert på 32A hvis mulig, vurderer å kjøpe tibber sin 20A ladekabel da jeg regner med at bilen blir vel flaskehalsen her på hastigheten på laderen uansett?

https://tibber.com/no/store/produkt/ladekabel-type-2-20a-3-fas

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

Green

Oi, det virker ut som et mye bedre valg ja.
det står "type 2 adapter" - dette betyr bare at det er en vanelig 2-2 kabel?
Noen som vet om de pleier å ha disse inne i butikkene? (Forus)

syklisten

En 2018 Leaf har vel en 6.6kW ombordlader. Da blir det kabelen som er flaskehalsen hvis du kjøper en 20A kabel.
Hvorfor ikke bare kjøpe en 32A kabel først som sist?
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Green

Var akkurat dette jeg lurte på, stikker innom tesla butikken og håper de har noen på lager :)

Vollis47

Nissan Leaf har type 1 kontakt, så du får ikke riktig kabel hos Tesla. Det er heller ikke alle Leafer som har 6,6 kW lader. Noen har bare 3,3.

Leaf tar kun en-fase, så kjøp av tre-fase kabel blir helt feil. Tror heller ikke det finnes slike for type1 - type2.

OPPDATERING
BEKLAGER AT JEG HAR KOMMET MED FEIL INFO OM LADEKONTAKT. Jeg trodde at Leaf fremdeles hadde type1 kontakt til laderen.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Vollis47

Gratulerer med elbil og ladeboks som snart monteres. Håper du har tenkt godt på plassering av boksen. Leas harvkontakt midt foran, men andre biler kan ha den på mange andre plasser. Lurt å vurdere hvordan plassen vil være for andre biler.

Om hus/leilighet har god kapasitet er det jo bra med 32A trefase for fremtidig behov. Men svært sjelden en har behov for så mye. Om ikke du kjører svært mye hver dag, så kommer du langt med 3-4 kW ladeeffekt.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Svk

2018 er vel TYP 2. og har 6.6(kun kjipeste som har 3.6)

Daniel_0007

Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 28. februar 2023, klokken 14:47
Gratulerer med elbil og ladeboks som snart monteres. Håper du har tenkt godt på plassering av boksen. Leas harvkontakt midt foran, men andre biler kan ha den på mange andre plasser. Lurt å vurdere hvordan plassen vil være for andre biler.

Om hus/leilighet har god kapasitet er det jo bra med 32A trefase for fremtidig behov. Men svært sjelden en har behov for så mye. Om ikke du kjører svært mye hver dag, så kommer du langt med 3-4 kW ladeeffekt.

Smarteste er vel uansett å ha den midt i veggen foran med mindre det er en carport med kun sidevegger, fordelen da at man kan lade bil med ladeport foran samt ladeport  på siden enten med snute inn eller baken inn.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA