Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil fra Kritiansand til Bergen og retur?

Startet av Palle22, lørdag 25. februar 2023, klokken 22:33

« forrige - neste »

Palle22

Hej,

Vi skal til Bergen i juli (kommer fra DK), og planlægger at sejle til Kristiansand. Her ankommer vi kl. 14.00. Vi planlægger at dele turen gennem Norge over to dage (har to børn i bilen).

Hvilken rute giver bedst mening i en Tesla model 3? Er det via Stavanger? Hvis ja; hvordan fungerer det med færgen Mortavika-Arsvågen og Sandvikvåg-Halshjem? Kan man købe billet ved ankomst, eller skal man have reserveret plads på forhånd? Hvor finder jeg mon en sejlplan?

Og hvis det er smukkere/bedre via Hovden/Setesdal, hvordan fungerer det så med færgen Tørvikbygd-Jondal?

Og et tillægsspørgsmål: Er det stadig gratis at køre elbil i Norge - eller løber der bompenge på?

Håber, I kan svare. På forhånd mange tak!

2021 Tesla model 3 LR 82kwh

sjokomelk

Raskest og enklest er å kjøre E39 hele veien fra Kristiansand til Bergen.

Du må betale bompenger med elbil i Norge. Hvis du har en OBE/BroBizz/transponder fra Danmark, kan denne brukes i Norge også. https://easygo.com/

Ferjene på E39 betales med samme OBE/AutoPass/BroBizz-transponder som bompenger, eller via nummerplaten på bilen din.
Ferjene Mortavika - Arsvågen går hvert 15. minutt på dagtid. https://www.fjord1.no/Ruteoversikt/Rogaland/Mortavika-Arsvaagen?from=001311421668&to=001311453652&date=25.02.2023
Ferjene Sandvikvåg - Halhjem går hvert 20. minutt på dagtid. http://ruteinfo.thn.no/bm/default.aspx?rnr=139
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Palle22

Mange tak for svar. Jeg bestiller en bizz til bilen, og vi kører via Stavanger - nok med en overnatning i nærheden af Stavanger

jlan

Hvis dere har tid så er det ganske fint å kjøre hele eller deler av ytre rute Flekkefjord-Stavanger(FV44). Men dere er gjerne ikke i Norge for å se på sandstrender :).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hELgenen

Om målet er å komme enklest og raskest mulig Kr.sand - Bergen - vel da er ruten E39 helt klart den beste.
Men en må være klar over at ruten kanskje ikke har så mye spennende naturopplevelser å by på - dvs. dette kommer jo litt ann på øyet som ser - men for en nordmann som turist i eget land er ikke E39 noe jeg legger inn på ruten min i det minste.

Har man bedre tid og ønsker å se litt natur så ville jeg kanskje valgt alle andre veier enn E39.
Både ytre rute FV44, eller ennå lengre ruter inn i landet som TS kommer med Setesdal/Hovden er jo mer hyggelig turistveier enn raskeste vei E39.  Er mange muligheter - sjekk gjerne google maps med streetview.
Mhp lading så er det som regel godt dekket nesten uansett hvilken vei man tar......

Palle22

Mange tak for yderligere svar. Måske tager vi over Setesdal på hjemturen.

Hvilke apps bør jeg have for at lade i Bergen? "Mer" virker dyrt, med næsten 9 kr/kWh? Måske jeg skal lære til SC?

jlan

I Bergen sentrum kan du saktelade bl.a. i Bygarasjen. Betaling er samme app som parkering.
https://bergenparkering.no/nye-priser-for-lading-i-bygarasjen/

Denne ligger rimelig greit til når du kommer av fergen:
https://www.tesla.com/no_NO/findus/location/supercharger/ossupercharger

Palle22

Mange tak - vi skal bo på Nedre Strand, Kleppestø. Må undersøge, om der også er mulighed for billig sakteladning i nærheden.

Hvad koster mon SC i Norge?

jlan

Sitat fra: Palle22 på søndag 26. februar 2023, klokken 15:48
Hvad koster mon SC i Norge?
Ca 4 kr/kWh, men det varierer. Du kan se dagens pris på kartet i bilen, hvis du trykker på "lyn" og velger lader.

OlaM

Hent appen "Bilkraft". De har parkeringsladere i Bergen (i tillegg til hurtigladere langs mye av Vestlandet). Det er litt kompliserte regler med hvor lenge du kan stå der (max 3 timer på dag tid, hverdager) men over natten så kan du lade til 6 kr (NOK) timen på 7,4 kW, + 10 kr start. 50 kWh f.eks. ladet på litt under 7 timer gir 0,69 DKK / kWh, det kan man leve med.  :)
'21 3LR

Palle22

Tak, OlaM. Hentede appen, men desværre er det kun i Bergen centrum. Må nok leve med lidt høj pris for el til bilen...

jlan

Folk på Askøy er veldig hyggelige, og nesten alle kjører elbil, så du får sikkert lade på en privat ladeboks i gaten. Eller så får du kjøpe deg en skjøteledning og "nødlade".

Egil S

Lading i Norge er dyrt, har du avtale med Tesla får du nok bedre priser på Tesla ladere enn noe annet, kanskje vil det lønne seg å betale for et abonnement hos Tesla om du ikke har det.
Alle de andre stedene er prisene ganske like.
Jeg håper prisene går ned før sommeren, iallfall 1kr/kw, man får bare vente og se.

Se på Chargefinder https://chargefinder.com der får du en komplett oversikt over alle ladere, uavhengig av leverandør.

I Stavanger hos Porsche er det rimelig 300Kw lader, her bør du bruke appen Elton, da koster det rett over 5kr/kw. Andre apper har en høy minuttpris så Elton er billigst.

Bilkraft er nok størst her på vestlandet, aktiver "ladebonus", jeg mener jeg fikk 50kr i start bonus som du kan bruke ved første lading, da sparer du litt på det.

Kristiansand - Stavanger er ca 3,5 time (220km), Stavanger - Bergen er ca 4 timer.
Nå er det noe ny motorvei med 110km/t fra Kristiansand til Mandal, og fra Os til Bergen, det vil gi litt økt forbruk noe mil.
Men om du har 90-100% når du kjører av fergen i Kristiansand, kommer du uten problem til Stavanger, lade litt der og kommer helt til Bergen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

SitatJeg håper prisene går ned før sommeren, iallfall 1kr/kw, man får bare vente og se.

Ja, all fornuft tilsier mye lavere ladepriser nå fremover når vi nærmerer oss våren og varmere dager. Håper dette med faststrømsavtaler for bedriftsmarkedet også kan benyttes her i årene fremover...men det er kansje vanskelig å få til?

geear

Sitat fra: Palle22 på lørdag 25. februar 2023, klokken 22:33
Hej,

Vi skal til Bergen i juli (kommer fra DK), og planlægger at sejle til Kristiansand. Her ankommer vi kl. 14.00. Vi planlægger at dele turen gennem Norge over to dage (har to børn i bilen).

Hvilken rute giver bedst mening i en Tesla model 3? Er det via Stavanger? Hvis ja; hvordan fungerer det med færgen Mortavika-Arsvågen og Sandvikvåg-Halshjem? Kan man købe billet ved ankomst, eller skal man have reserveret plads på forhånd? Hvor finder jeg mon en sejlplan?

Og hvis det er smukkere/bedre via Hovden/Setesdal, hvordan fungerer det så med færgen Tørvikbygd-Jondal?

Og et tillægsspørgsmål: Er det stadig gratis at køre elbil i Norge - eller løber der bompenge på?

Håber, I kan svare. På forhånd mange tak!
Helt uproblematisk tur med Model 3. Kan uproblematisk kjøres utelukkende på Tesla Superchargers, bare å plotte inn på navien og følge den.

Kjører du E39 fra Kristiansand til Bergen så har du Tesla Supercharger i Lyngdal (8-9 mil fra Krsand), Vikeså (10 mil fra Lyngdal), Forus/Stavanger (3 mil etter Vikeså), deretter Aksdal (4-5 mil til), og nå bygges det vel også på Stord ved Leirvik, som vel er kanskje 10 mil etter Aksdal, da er det vel bare en 6-7 mil igjen til Bergen (men det er andre hurtigladere der om den ikke har åpnet i tide).

Jeg har ikke sjekket distansene, tok de på sparket...

Kjører du Riksvei 9 oppover Setesdal (som visuelt sett er mye mer interessant enn E39!), så har du supercharger på Bygland (ca. 10-12 mil fra Krsand) og på Hovden (12 mil etter Bygland). Dere kan ta overnatting for eksempel på Rysstad, på Sølvgarden Hotell (Google it), som er et par timers kjøring fra Krsand. I så fall bør dere prøve bading i "Faråni" (ved Brokke), bare noen minutters kjøring fra Sølvgarden, Norges flotteste badeplass! Sølvgarden har også Tesla destinasjonslading, og det finnes også 200 kW Mer-ladere på Rysstad.

Ellers i Setesdal er det uendelig med fantastisk fine ting å finne på, fra Geoparken, gruvene og Troll Aktiv i Evje (en time fra Kristiansand), bading i Otra/Byglandsfjor, tur med dampbåten Bjoren i Byglandsfjord, Elgtun, Via Ferrata Straume, Via Ferrata Brokke, Faråni, Setesdalsmuseet, alle disse ved Rysstad, hengebroa og Rygnestadtunet (trebygninger fra 1500-tallet) ved Valle, på Hovden er det et koselig og lite badeland (med AC-lading rett ved), eller downhill-sykling i alpinsenteret.

Og så er det fantastisk mye flott natur å se på.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA