Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 27. juli 2024, klokken 20:39
Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. juli 2024, klokken 14:41Det kommer litt ann på formålet med boikotten. Er det for å vise sympati/støtte for/til Ukraina gjennom å vise til at Russland er venn med Kina og således vil en boikott av Kina implisitt være en støtte til Ukrainia - så nei.
hELg... :+1: og jeg ser ditt synspkt og respekterer det men er grunnleggende uenig i det. Det er jo lov det her inne, ikke sant?

Ja - det er helt greit å være uenig. Mange mennesker har ulik virkelighetsoppfatning som så danner grunnlag for meninger - hva som er den objektive rette virkelighetsoppfatningen vet ikke jeg, men jeg har min og andre har sin.

Jeg setter ikke Kina i samme bås som Russland. Det er ingenting ved deres politikk som tyder på at de vil ta en Putin og angripe et annet land. Kina er, slik jeg ser det, ikke tjent med en krig - det vil ødelegge all handel med resten av verden med noen få unntak.  At man har et annet politisk styresett er noe jeg mener vi bare må respektere - å tvinge demokrati på et annet land gjennom boikott og annet har jeg personlig null tro på. Derimot tror jeg alle mennesker i bunn og grunn ønsker å leve i fred - at det kun er gale diktatorer som dytter frem krig. Derimot har jeg tro på at mange land og mennesker kan lære av hverandre - og gjennom f.eks fredlig handel kan man bygge opp felles forståelse. Selvfølgelig er ikke dette noe som skjer over kort tid - trolig må man drive på med handel i mange,mange generasjoner før man utvikler
gode releasjoner. Dessverre dukker det ofte opp en galning fra tid til annen som vil skape et imperium, mest for egen del og selvfølelse, ikke for landets beste.

Jeg tror verden trenger Kina for å løse klimautfordringene i verden. Og hva Norge gjør betyr egentlig svært lite i den store sammenhengen - det er vel mer for egen selvfølelse man ønsker å gjøre noe - ikke hva man faktisk er i stand til å få til. Norge er vel snart regnet som en av de mest ineffektive vestlige landene der ute - trolig derfor den norske kronen er søppel om dagen. En effektiv handel med Kina kunne defintivt hjulpet Norge på flere områder - både mhp økonomi og klima. Men som sagt mange ganger før - norske interesser må man beskytte og man må ha både et sterkt forsvar og sikre norske interesser mot innblanding utenfra. På det området synes jeg dagens regjering er helt blottet - de slipper inn alt for mange utenlandske borgere uten omfattende bakgrunnssjekk i viktige funksjoner i store norske selskaper - og man lar utenlandsk kapital kjøpe opp norske selskaper, eiendommer osv..helt uten å tenke strategisk mhp rikets beste. Alt for mange er opptatt av rask profitt dessverre.....Det er her staten må ta ett ansvar å sikre en langsiktig bærekraftig strategi gjennom forskrifter og lover som skal vare gjennom generasjoner - noe de dessverre i alt for liten grad har gjort.

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. juli 2024, klokken 22:26Jeg setter ikke Kina i samme bås som Russland. Det er ingenting ved deres politikk som tyder på at de vil ta en Putin og angripe et annet land. Kina er, slik jeg ser det, ikke tjent med en krig - det vil ødelegge all handel med resten av verden med noen få unntak.  At man har et annet politisk styresett er noe jeg mener vi bare må respektere - å tvinge demokrati på et annet land gjennom boikott og annet har jeg personlig null tro på.

Xi ønsket nok neppe Ukraina-krigen, men når den først er et faktum så ønsker han nok at Russland skal vinne. Og støtter nok Putin så mye han kan uten å tråkke Vesten for mye på tærne.

For Xi blir denne krigen en målestokk for hvor lenge Vesten holder ut med sin støtte. En erfaring han kan ta med i vurderingen på om Kina skal ta Taiwan eller ikke. Det har de nok et ønske om, men foreløpig er prisen for høy.

Så nei, ikke i samme bås. Men heller ikke så langt unna.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat fra: automat på lørdag 27. juli 2024, klokken 23:02Xi ønsket nok neppe Ukraina-krigen, men når den først er et faktum så ønsker han nok at Russland skal vinne. Og støtter nok Putin så mye han kan uten å tråkke Vesten for mye på tærne.

For Xi blir denne krigen en målestokk for hvor lenge Vesten holder ut med sin støtte. En erfaring han kan ta med i vurderingen på om Kina skal ta Taiwan eller ikke. Det har de nok et ønske om, men foreløpig er prisen for høy.

Så nei, ikke i samme bås. Men heller ikke så langt unna.

Godt skrevet :+1:

Electric cars in Norway

Fredrik Grufman er helt Konge :+1: se denne YT https://youtu.be/MCQLG9tUwK0?si=fh2xbfZVbOq2UfyS

Og hør hans spådom om enkelte av Kina elbiler merkene som kanskje som er borte om noen år.... Nok en god grunn til å boikotte disse Kina elbil merkene da som er kontrollert av Xi, Putins beste venn.

Og Fredrik  sier det vil bli problem med å få tak i Fisker deler om noen år også. Men alt dette vet vi jo

Om Tesla derimot sier Fredrik at de er i helt annen liga, med «eget økosystem»  og de som er skrudd sammen i Kina er best de også. Men det vet vi også + TMY Berlin

Om de gml TMS .... Not so fun

Og i denne litt eldre YT ramser Fredrik opp alt går galt på eldre TMS. Sykt gøy oppramsing

https://youtu.be/QsiVY2vQW7w?si=yJWvCEb2BCtqpjhM

Og denne som er lang versjonen av den andre

https://youtu.be/ArilrlaVoFU?si=3sMAJCRa1m_5KkT6

Boikott My Ass

Enkleste er vel å boikotte alt av elbiler. Har uansett lite tro på at de fleste kjøper pga miljø hensyn, er nok pris og penger som er motivasjonen
Bmw 530i G30

hELgenen

Sitat fra: Bmw_Tryne på lørdag 10. august 2024, klokken 16:42Enkleste er vel å boikotte alt av elbiler. Har uansett lite tro på at de fleste kjøper pga miljø hensyn, er nok pris og penger som er motivasjonen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 10. august 2024, klokken 12:18Fredrik Grufman er helt Konge :+1: se denne YT https://youtu.be/MCQLG9tUwK0?si=fh2xbfZVbOq2UfyS

Og hør hans spådom om enkelte av Kina elbiler merkene som kanskje som er borte om noen år.... Nok en god grunn til å boikotte disse Kina elbil merkene da som er kontrollert av Xi, Putins beste venn.

Og Fredrik  sier det vil bli problem med å få tak i Fisker deler om noen år også. Men alt dette vet vi jo

Om Tesla derimot sier Fredrik at de er i helt annen liga, med «eget økosystem»  og de som er skrudd sammen i Kina er best de også. Men det vet vi også + TMY Berlin

Om de gml TMS .... Not so fun

Og i denne litt eldre YT ramser Fredrik opp alt går galt på eldre TMS. Sykt gøy oppramsing

https://youtu.be/QsiVY2vQW7w?si=yJWvCEb2BCtqpjhM

Og denne som er lang versjonen av den andre

https://youtu.be/ArilrlaVoFU?si=3sMAJCRa1m_5KkT6

Tror faktisk Tesla vil slite om de ikke gjør 2 ting rett. 1. Kaster ut Elon. 2. Fokuserer på å komme med nye modeller og ikke bare facelift.

Helt ærlig synes jeg flere av de kinesiske bilene frister mye,mye mer enn Tesla fordi de har mer spennende design, god kvalitet og bra pris.

Jeg er derimot litt tilbakeholden nettopp fordi vi vet at det er for mange kinesiske produsenter der ute som kan overleve. Mao noen vil bli borte og hvem vet vi ikke ennå. Videre kan det komme politiske boikotter og slikt før man vet ordet av det. Det er synd verden er slik fordi kineserene lager de beste elbilene om dagen.

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Bmw_Tryne på lørdag 10. august 2024, klokken 16:42Enkleste er vel å boikotte alt av elbiler. Har uansett lite tro på at de fleste kjøper pga miljø hensyn, er nok pris og penger som er motivasjonen
Spiller det noen rolle hva som motiverer folk til sine valg? De som klandrer elbileiere mest, er de som selv valgte dieselbil for 17-20 år siden ettersom de hadde gunstigere/lavere engangsavgift enn bensinbil.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Electric cars in Norway

Ja ja ja.. da leser jeg at kinabilen HiPhi er konkurs. Ikke bra for de 5 bilene i Norge 

https://www.tv2.no/broom/imponerte-i-norsk-test-na-er-de-konkurs/16903758/

Kopi:

HiPhi er ett av mange kinesiske bilmerker som har kommet til Norge de siste årene. Prismessig la de seg helt i toppsjiktet med SUV-en X og sedanen Z. Merket imponerte i vinter i NAF og Motors rekkeviddetest, men har ellers holdt en svært lav profil. 
Tidligere denne uken fortalte vi i Broom at HiPhis showroom på Strømmen storsenter er tømt og demobilene solgt. Nå skriver bransje-nettstedet BilNytt.no at selskapet bak HiPhi, Human Horizons, akkurat har begjært seg konkurs i Kina. Dermed spøker det virkelig for merkets framtid.

Nye eiere på plass

Det skjer etter at produksjonen har stått stille siden februar. Da hadde Human Horizons lenge slitt med likviditetsproblemer.  

Electric cars in Norway

Sitat fra: Bmw_Tryne på lørdag 10. august 2024, klokken 16:42Enkleste er vel å boikotte alt av elbiler.
Hmmm her er vi nok uenig, vi to. Men det er jo helt ok her inne.
Fremtiden slik jeg ser det er elbiler og fossil biler skal fases ut over tid.
Men vi i Norge trenger vel ikke kjøpe akkurat de kinesiske elbilmerkene som vi vet er statseid og dermed kontrollert av Xi når vi vet at han støtter Putin i hans krig mot Ukraina.

På den måten bruker vi vår forbrukermakt :+1:

Politico har en god artikkel fra nå i juni om hvordan EU håndterer Kina.

https://www.politico.eu/article/europe-give-china-taste-its-own-medicine-ev/

turfsurf

På seg selv kjenner man andre best, er det ikke det det heter? Selv om det gjelder deg gjelder det ikke alle andre.

For de fleste er det nok en kombinasjon hvor begge deler vektlegges. Har ønsket meg elbil siden midten av nittitallet, og håpet på dens fremgang, først og fremst grunnet lokale utslipp.

Så når Tesla kom med en bil som kunne fungere som hovedbil for oss var det ikke tvil, på tross av alle ulempene.

Kunne godt levd videre med en vesentlig billigere dieselbil, men ønsket å bidra til mindre utslipp.

Jeg hater støy og lukt fra fossilbiler, spesielt idiotene som lar bilen stå og gå på tomgang, og er villig til å betale for ikke å være en av de.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 11. august 2024, klokken 08:47Så når Tesla kom med en bil som kunne fungere som hovedbil for oss var det ikke tvil, på tross av alle ulempene.

Kloke tanker :+1:

Electric cars in Norway

45% nedgang! MG 48% i importavgift. 

Det drar seg til nå for Kina elbilene i EU. 

Litt kopi fra svenske Expressen under herfra:

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bilbranschen/farre-kinesiska-bilar-till-eu-efter-strafftullarna/

Det var den 5 juli i år som EU:s nya och provisoriska strafftullar för bilar tillverkare i Kina trädde i kraft. Utöver redan tio procent i importavgift tillkommer en procentsats som ska göra det mindre lönsamt för kinesiska biltillverkare, som av EU beskylls vara "ekonomiskt dopade" på statlig väg, att sälja bilar i Europa. Tanken är straffavgifterna ska ge Europas biltillverkare en mer gynnsam marknad utan osund konkurrens.

Störst importavgift drabbas bland annat MG av; 37,6 procent plus de 10 procent som finns sedan tidigare, alltså nästan 48 procent totalt. Polestar, som går under Geely-koncernen och tillverkar modellen Polestar 2 i , bestraffas med 19,9 procent utöver de grundläggande tio procenten.

Färska siffror från analysföretaget Dataforce, som har analyserat 16 av EU:s 27 marknader (alla länder har ännu inte släppt aktuella siffror), visar att antalet registreringar av kinesiska bilar inom EU sjönk med 45 procent mellan juni och juli. Juni var alltså en månad utan de nya strafftullarna medan större delen av juli hade dem.
Det är en markant skillnad, men den kan vara onormalt stor beroende på att de kinesiska biltillverkarna tog tillfället i akt i juni och tryckte hårt för att få ut många bilar innan importavgifterna började gälla.
Toppen i juni sågs framför allt hos just kinesiska biltillverkare, inte av europeiska och amerikanska som också har tillverkning i Kina, exempelvis Tesla vars Model 3 som säljs i Europa produceras i Kina.

Boikott My Ass

Gjesp, samme kværna om og om igjen. På tide å avslutte tråden?
Bmw 530i G30

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 11. august 2024, klokken 12:10
Sitat fra: turfsurf på søndag 11. august 2024, klokken 08:47Så når Tesla kom med en bil som kunne fungere som hovedbil for oss var det ikke tvil, på tross av alle ulempene.

Kloke tanker :+1:

Hmm..like enkelt nå som Elon støtter Donald og bytter ut vannpistol med ekte våpen?

Electric cars in Norway

Ang Italia turen til Beijing i forrige måned. Kinas store leder sliter litt nå om dagen med EU, for å si det på den måten ;D

Kopi fra gårsdagens nyhet:

The EU has a €300 billion (US$330 billion) trade deficit with China and Brussels is increasingly at odds with Beijing over electric vehicle imports and support for Russia.

https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3274720/italys-giorgia-meloni-willing-and-able-help-china-improve-ties-eu

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA