Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

automat

@helgenen
Vi prøvde venneligsinnet handel med Russland. Det gikk til helvete. Heldigvis klarte Europa «å stå han av» når russerne stengte gasskranene. Men det kostet oss dyrt.

Klarer Europa «å stå han av» når og hvis Kina strammer det økonomiske ballegrepet på oss? For de vil ikke nøle med å stramme til hvis de ser behovet. En Nobelpris til en kinesisk dissident var nok til at Norge havnet i enn skvis.

Foreløpig er kanskje kostnaden for stor for Kina til virkelig å stramme til grepet om Europa. Men hvor økonomiske avhengig av Kina skal vi gjøres oss?

Å hindre at kinesiske biler klarer å etablere seg i Europa er en relativt enkel måte å begrense kinesisk vekst i Europa. Men det fordrer at vi som  forbrukere klarer å tenke lenger enn nesetippen.

Kinas drømmesituasjon er selvsagt å få så godt økonomisk grep om ballene våre at vi ikke tør å komme med plagsomme spørsmål om demokrati og menneskerettigheter, når Kina agerer i det internasjonale samfunnet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på lørdag 20. juli 2024, klokken 21:47
Sitat fra: RJK på lørdag 20. juli 2024, klokken 13:46
Sitat fra: automat på lørdag 20. juli 2024, klokken 11:54Rossavik i Aftenposten i dag: I en årrekke har jeg unngått alt som er «Made in China».

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/Pp467X/boikott-kinesiske-varer

Betalingsmur!

Vær nå så snill og informer om dette. Hater å klikke på lenker, bare for å oppdage at det er nok en artikkel som krever at man åpner lommeboka, bare for den ene artikkelen!

Sorry. La ikke merke til at det var betalingsmur fra innsiden. Syns ikke det var noe lett å gi et kort resyme av denne kommentaren.
OK, den har jeg forståelse for. ;)

Er ikke sikker på hvor synlig Aftenposten gjør det nå man innenfor en såkalt +-artikkel, eller hva de velger å kalle det!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: JorEl på lørdag 20. juli 2024, klokken 16:15Hvem tror dere er best på å overvåke sine egne borgere? Kina eller USA?  :police:

Når vestlige land handler med land som ikke holder vår høye standard, så er argumentet; at gjennom handel og åpenhet så blir det bedre. Kanskje dette også gjelder Kina-handel?
Forskjellen på USA og Kina er at USA har ett lovverk som i mye større grad beskytter borgerne.

Gjennom "handel og åpenhet"  har vi jo prøvd siden starten av nittitallet, det er vel ikke så vanskelig å se hvordan det gikk, både med Kina og Russland? Kineserne ble vestens fabrikk, ble lært opp i alt av produksjon av vestens ekspertise, og nå sitter vi med lang nese mens kineserne har balletak på hele verden.

Denne videoen (finnes og som podcast) med Sandy Munro på Everything Electric er ganske morsom samtidig som den gir ett godt innblikk i hva som har skjedd:

https://youtu.be/v3-PQ3TdUHI?si=VW66fe-YUp1NNW0a
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: automat på lørdag 20. juli 2024, klokken 22:39@helgenen
Vi prøvde venneligsinnet handel med Russland. Det gikk til helvete. Heldigvis klarte Europa «å stå han av» når russerne stengte gasskranene. Men det kostet oss dyrt.

Vel - det kostet ikke Norge - Norge tjente jo ekstremt mye penger på dette.
Så mye faktisk at EU land ble forbannet på Norge og mente vi burde gi litt rabatt på Olje og elektrisitet.

Den vanlige borger i landet fikk derimot merke prisøkningene. Norge er kanskje det vestlige landet i verden som er dårligst på å få noe fornuftig ut av hver offentlige krone - så det kan nok være at den personlige smellen på økonomien ble verre selv om det offentlige Norge badet i penger - og gjør det fortsatt.
Men i realiteten har Norge som land tjent noe enorm på Russlands agering - men vi brenner bort pengene slik at den vanlige innbygger ikke merker dette.

SitatKlarer Europa «å stå han av» når og hvis Kina strammer det økonomiske ballegrepet på oss? For de vil ikke nøle med å stramme til hvis de ser behovet. En Nobelpris til en kinesisk dissident var nok til at Norge havnet i enn skvis.

Foreløpig er kanskje kostnaden for stor for Kina til virkelig å stramme til grepet om Europa. Men hvor økonomiske avhengig av Kina skal vi gjøres oss?

Å hindre at kinesiske biler klarer å etablere seg i Europa er en relativt enkel måte å begrense kinesisk vekst i Europa. Men det fordrer at vi som  forbrukere klarer å tenke lenger enn nesetippen.

Kinas drømmesituasjon er selvsagt å få så godt økonomisk grep om ballene våre at vi ikke tør å komme med plagsomme spørsmål om demokrati og menneskerettigheter, når Kina agerer i det internasjonale samfunnet.

Ja - Kina har helt klart balletak på oss når det kommer til å produsere varer vi trenger. Vi er rett og slett ikke flinke nok,innovative nok, til å klare å konkurrere på visse områder. Men vi har varer som Kina ønsker i bytte mot sine varer - så vi kan fortsatt tjene gode penger på handel med Kina. Dersom vi starter en handelskrig så vil det i bunn og grunn medføre at både kinesere og nordmenn taper på dette - vel i praksis så er vår handel så liten at kineserene ikke vil merke noe som helst, men det vil norske innbyggere som igjen vil merke at varer stiger i pris gjennom økt toll og avgifter. Og siden i Norge er ekstremt dårlige på å forvalte offentlige kroner så går det den veien høna sparker for å si det på den måten. Dersom man mener Kina vil invadere oss og underlegge seg oss - vel bør vi selvfølgelig stoppe handel med dem for å ikke gi dem mer økonomisk styrke. Men er det fordi vi ikke liker styresettet og vil prøve å påvirke dem til å endre styresett - vel da er det totalt fånyttes og kontraproduktivt å stoppe handel med dem.
Kina er rett og slett blitt veldig flinke, mens vi i Norge har blitt latere, mindre innovative og mindre produktive. Det er også derfor vi har en elendig kronekurs.

Jeg innser at dette ikke er enkel sak, men jeg tenker litt som idrettsutøvere -dersom noen blir bedre så må vi også bli bedre selv. Å jeg tror Norge som nasjon fort kan blit et slags Monaco i Europa når det kommer til handel med Kina. Det vi derimot ikke må gjøre er fire på sikkerhet og vi må verne om våre interesser i mye større grad enn før - vi trenger altså et sterkere forsvar og bedre kontroll med hvem som får kjøpe hva i Norge. Jeg har aldri helt forstått hvorfor vi lar utenlandsk kapital kjøpe fast eiendom i Norge - det være seg hytter,bolig eller annen eiendom til f.eks en vindpark osv..I Danmark har man som utenlandsk statsborger ikke lov til f.eks å handle hytte - hvorfor har vi ikke dette i Norge? Vi kan ikke fortsette å selge ut eiendom til utlendinger når vi ikke vet hvem som i sluttenden faktisk kjøper.
Men så lenge vi kan ivareta egne interesser i eget land så ser jeg ikke noe galt i å handle med Kina og utveksle varer som begge land er tjent med.......Men jeg forstår de som er redde og ønsker en boikott - det er bare det at jeg ikke tror det er den beste løsningen for Norge. For EU,USA - ja kanskje, men ikke for lille Norge

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på søndag 21. juli 2024, klokken 10:12Kina er rett og slett blitt veldig flinke, mens vi i Norge har blitt latere, mindre innovative og mindre produktive. Det er også derfor vi har en elendig kronekurs.

He he he ja det er også en måte å se på dette på. For min del så handler det om moral. Min moral er slik: Putin bomber Ukraina og er ikke min venn. Derfor handler vi ikke med Putin. XI i kina er Putins venn. Xi støtter dermed Putins krig. Dermed er ikke Xi min venn. Og dermed bør vi ikke handle elbiler fra kina fra de merkene som er under Xi sin kontroll.

hELg..... er det så vanskelig å forstå da? ;D  må få lov å tøyse litt med deg... er jo søndag, beste dagen i uka :+1:

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 21. juli 2024, klokken 09:02Denne videoen (finnes og som podcast) med Sandy Munro på Everything Electric er ganske morsom samtidig som den gir ett godt innblikk i hva som har skjedd:

https://youtu.be/v3-PQ3TdUHI?si=VW66fe-YUp1NNW0a
Takker for den YT videoen, den hadde jeg ikke sett. Dyktige de to kara der. :+1:

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 21. juli 2024, klokken 13:56
Sitat fra: hELgenen på søndag 21. juli 2024, klokken 10:12Kina er rett og slett blitt veldig flinke, mens vi i Norge har blitt latere, mindre innovative og mindre produktive. Det er også derfor vi har en elendig kronekurs.

He he he ja det er også en måte å se på dette på. For min del så handler det om moral. Min moral er slik: Putin bomber Ukraina og er ikke min venn. Derfor handler vi ikke med Putin. XI i kina er Putins venn. Xi støtter dermed Putins krig. Dermed er ikke Xi min venn. Og dermed bør vi ikke handle elbiler fra kina fra de merkene som er under Xi sin kontroll.

hELg..... er det så vanskelig å forstå da? ;D  må få lov å tøyse litt med deg... er jo søndag, beste dagen i uka :+1:

Neida - er ikke vanskelig å forstå den logiske tankerekken du formidler.
Nå leverer også Kina svært mye av hardware og software til våpen benyttet av Ukraina mot Russland også - så de har i praksis en fot i begge leire selv om det aldri snakkes om det. Xi har så langt heller ikke vist slike maktsyke planer som Putin. Men Kina har inngått avtaler med Russland som trolig betyr mye for Putin.
Og Norge har inngått handelsavtale med India som ifølge Modi selv er Russlands beste venn :

https://www.nrk.no/urix/norge-inngar-historisk-handelsavtale-med-india-1.16797618

https://edition.cnn.com/2024/07/09/climate/analysis-putin-modi-nuclear-climate-intl-latam/index.html

Det ligger en dobbelmoral her - Kina er fy fy, men India er helt ok. Vi ser at varer fra vesten finner veien til Russland gjennom India

https://civita.no/politikk-og-samfunn/internasjonalt/handelen-med-russland-er-fortsatt-betydelig/

Så hvorfor er Kina så fy, fy  , men India er tommel opp?

Det oser av dobbeltmoral her - og i den settingen så forstår jeg ikke hvorfor man skal boikotte direkte handel med Kina og samtidig legge tilrette for mer handel med India.....
Faktisk er India kjempestor mhp IT tjenester til mange store samfunnskritiske aktører i Norge - og en telefon fra Putin til Modi kan fort ende med at disse selskapene kan skape kaos i Norge og hele Europa mhp IT drift.

Nei - verden er sammensydd på mange flere måter enn man kanskje ved første øyekast ser - og dersom man kun fokuserer i en retning så mister man totalt gangsynet. Dersom vi tror Xi er en Putin i forkledning - ja da forstår jeg at man vil benytte handelshindringer som et middel - men er Xi Putin? Har Xi samme ambisjoner som Putin?

Nå forsøker Nato, og forsåvidt hele vesten, å legge press på Xi for å få Kina til å velge side - men er trussel og nå konkrete handelshindringer fra EU og USA faktisk fornuftig - finnes det andre opsjoner her?

https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/25BEl4/nato-forlanger-kinesisk-kursendring

At man kan inngå avtale med Kina viser dagsferske nyheter også :

https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/i/QMM078/filippinene-og-kina-enige-om-aa-unngaa-konfrontasjoner-paa-skjaer

Så de kan faktisk gi og ta litt - så jeg er faktisk i tvil om at Xi er en slags Putin..

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på søndag 21. juli 2024, klokken 15:59Så de kan faktisk gi og ta litt - så jeg er faktisk i tvil om at Xi er en slags Putin..

Ja det får vi vel ikke rede på før eventuelt Xi går inn i Taiwan ;D Men gud forby, det håper jeg aldri skjer. Se YT om dette på denne lenken:

https://youtu.be/n6BsjhXwq_w?si=v6d_EFnBBGRUx1x7

RJK

Hvor mange biler er indiske, som er til salgs i Norge, foruten JLR (Jaguar, Landrover) som eies av indiske Tata Motors, som de fleste ikke har råd til? Ihvertfall ikke noe som skulle føre til store omveltninger for vestlig bilindustri. India er derved ikke en like stor trussel.

Ja, er helt enig i at India og Pakistan og flere andre asiatiske land burde få en kraftig pekefinger for at de ikke er med på handelssanksjoner mot Russland. Men, foruten India og Pakistan, ingen som er så store at de ansees som en reell trussel mot Vesten.

Flere av de er dessuten i grenseland mellom uland og iland, og derved sees mindre kritisk mot. Det er mer akseptert at de utnytter muligheten for å kjøpe litt billig olje. For sterke sanksjoner og kritikk, kan dessuten ha mer skadelige følger enn positive.
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Selv om India er et veldig spennende land er det fortsatt et slags u-land, med brutto nasjonalprodukt på 140. plass per innbygger. Med tanke på all arbeidsledigheten der, og fattigdommen der, er det forståelig om de gjør hva de kan for å karre til seg det de kan av billig gass og olje.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Hmmm denne strengen handler jo om kina da der xi er putins beste venn og at vi derfor bør boikotte kina elbiler her i norge og dermed vise vår forbrukermakt overfor xi - blir det ikke litt aka whataboutism, eller hva det nå heter - å snakke om india, pakistan da?

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 27. juli 2024, klokken 13:06Hmmm denne strengen handler jo om kina da der xi er putins beste venn og at vi derfor bør boikotte kina elbiler her i norge og dermed vise vår forbrukermakt overfor xi - blir det ikke litt aka whataboutism, eller hva det nå heter - å snakke om india, pakistan da?

Det kommer litt ann på formålet med boikotten. Er det for å vise sympati/støtte for/til Ukraina gjennom å vise til at Russland er venn med Kina og således vil en boikott av Kina implisitt være en støtte til Ukrainia - så nei.
Dette fordi Russland er venn og god handelspartner med India

Er det fordi man konkret mener Kina er en større trussel direkte mot Norges interesser - så gir det ingen direkte mening å være imot handel med India også ettersom vi ikke har sikkerhetsutfordringer med India direkte.
Men India sitter faktisk med en ekstrem kontroll over mye IT infrastruktur I Norge og i vesten for øvrig.
Og en telefon fra Putin til Modi kan i teorien gjøre at India gir kontroll til Russland over disse IT ressursene.
I praksis risikerer da India alt for vennskapet til Russland - det er vel tvilsomt at de vil gjøre det så risikoen anses vel som liten. Men India sin moral her mhp Vesten og Russland er like ille ,om vi kan bruke de ordene, som Kina sitt forhold til Russland. India kan også være et transittland for alle varer til Russland - også varer som boikottes av vesten i støtte til Ukraina.
India kan mao også være transittland for kinesiske varer til Vesten.....
India er også en fremvoksende økonomi som satser mye på elbiler fremover.

RJK

Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. juli 2024, klokken 14:41
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 27. juli 2024, klokken 13:06Hmmm denne strengen handler jo om kina da der xi er putins beste venn og at vi derfor bør boikotte kina elbiler her i norge og dermed vise vår forbrukermakt overfor xi - blir det ikke litt aka whataboutism, eller hva det nå heter - å snakke om india, pakistan da?

Det kommer litt ann på formålet med boikotten. Er det for å vise sympati/støtte for/til Ukraina gjennom å vise til at Russland er venn med Kina og således vil en boikott av Kina implisitt være en støtte til Ukrainia - så nei.
Dette fordi Russland er venn og god handelspartner med India

Er det fordi man konkret mener Kina er en større trussel direkte mot Norges interesser - så gir det ingen direkte mening å være imot handel med India også ettersom vi ikke har sikkerhetsutfordringer med India direkte.
Men India sitter faktisk med en ekstrem kontroll over mye IT infrastruktur I Norge og i vesten for øvrig.
Og en telefon fra Putin til Modi kan i teorien gjøre at India gir kontroll til Russland over disse IT ressursene.
I praksis risikerer da India alt for vennskapet til Russland - det er vel tvilsomt at de vil gjøre det så risikoen anses vel som liten. Men India sin moral her mhp Vesten og Russland er like ille ,om vi kan bruke de ordene, som Kina sitt forhold til Russland. India kan også være et transittland for alle varer til Russland - også varer som boikottes av vesten i støtte til Ukraina.

Det burde være temmelig klart at tråden ikke først og fremst handler om støtte for eller mot Ukraina, men at det gjelder den sikkerthetspolitiske og økonomiske trusselen som Kina i seg selv står for.

At det for flere knyttes mot støtte til Ukraina, ser jeg, men det er jo igjen pga at det er en støtte til Russland, som misbrukte sin makt til å angripe en nabo!

Så i form av at Kina og Russland er de to store truslene mot Vesten, er det som er det viktige her.

Nord-Korea er jo og en del av de antivestlige kreftene, men de sees jo ikke på som en reel, stor trussel i seg selv, men mer i form av at en despot som ikke bare kan trykke på knappen, men i samme åndedrag vil dra inn Kina og Russland i konflikt mot Vesten.

Iran, og tildels Irak og ettpar andre land i samme region, er jo og en av de som ser på Vesten med onde blikk, og som neppe har noe i mot å spre kaos i våre samfunn. Faren er at en konflikt mot disse, fort kan eskalere til en krig om religioner.

De kriste er jo sånn sett "fi", og sees ofte som støttespillere til en annen "fi", Israel. Og det kan, i likhet med de andre truslene, gi bunn for en omfattende trussel mot verdensfreden! Og den er mer enn skjør nok, allerede!
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. juli 2024, klokken 14:41Det kommer litt ann på formålet med boikotten. Er det for å vise sympati/støtte for/til Ukraina gjennom å vise til at Russland er venn med Kina og således vil en boikott av Kina implisitt være en støtte til Ukrainia - så nei.
hELg... :+1: og jeg ser ditt synspkt og respekterer det men er grunnleggende uenig i det. Det er jo lov det her inne, ikke sant?

Jeg tenker XI trenger å få en oppvekker fra oss i Norge. Jagland gjorde det sist gang med fredsprisen og da endte vi jo med at kina nærmest boikottet oss i noen år. Da måtte Erna&co logre med halen og reiser til Kina å smiske med Xi. Det det likte jeg dårlig at Erna gjorde. Hun gjorde for å redde sine rike onkler vel?
Det var vel da Sindre var på topp med aksjehandel så jeg tenker Erna burde hatt mer fokus på han enn å redde alle laksebaronene våre (Ernas rike onkler) som nå uansett har reist til Sveits ;D

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. juli 2024, klokken 14:41Er det fordi man konkret mener Kina er en større trussel direkte mot Norges interesser - så gir det ingen direkte mening å være imot handel med India også ettersom vi ikke har sikkerhetsutfordringer med India direkte.

I 2020 ble 20 indiske soldater drept i kamper på den kinesiske grensen i Kashmir. Kina har også styrket sine bånd til Indias erkefiende, Pakistan. Hvor sannsynlig er det at India ønsker å være transittland for Kina? Forholdet mellom Kina og India er temmelig lunkent.

Kinas sterkere rolle som global makt har ført India millitært nærmere USA, Australia og Japan gjennom Quad (Quadrilateral Security Dialogue).

Samtidig har Sovjet/Russland vært en viktig leverandør av våpen til India, og de venter vel fortsatt på leveranser derfra. Så India står i en komplisert situasjon.

En forskjell på Kina og India er at India er et demokrati.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA