Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

1317142119

Sitat fra: Svk på torsdag 20. april 2023, klokken 10:44Samarbeid der en klistrer toyota  emblemer på en fransk bil  :P

Om de ikke klarer å lage en varebil selv,så bør de droppe å selge varebiler
Med den logikken burde man droppe å lage det meste - med unntak av ett enkeltprodukt i hver produktkategori.

Du kommer nok til å sette risen i vrangstrupen nå, men flere BMW-eiere med bensinmotorer kjører uvitende med fransk Peugeot-motor under panseret. Samtidig som de med svært stor sannsynlighet latterliggjør fransk kvalitet i hver eneste mulighet de får. En total avsporing fra Kina-diskusjonen, men det var en haug problemer med denne motortypen og delene BMW designet. Så den tyske "kvaliteten" skjemmet den franske kvaliteten i den motorteknologien.

BMW burde med din logikk da bare legge ned ...

Daniel_0007

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 25. april 2023, klokken 14:46
Sitat fra: Svk på torsdag 20. april 2023, klokken 10:44Samarbeid der en klistrer toyota  emblemer på en fransk bil  :P

Om de ikke klarer å lage en varebil selv,så bør de droppe å selge varebiler
Med den logikken burde man droppe å lage det meste - med unntak av ett enkeltprodukt i hver produktkategori.

Du kommer nok til å sette risen i vrangstrupen nå, men flere BMW-eiere med bensinmotorer kjører uvitende med fransk Peugeot-motor under panseret. Samtidig som de med svært stor sannsynlighet latterliggjør fransk kvalitet i hver eneste mulighet de får. En total avsporing fra Kina-diskusjonen, men det var en haug problemer med denne motortypen og delene BMW designet. Så den tyske "kvaliteten" skjemmet den franske kvaliteten i den motorteknologien.

BMW burde med din logikk da bare legge ned ...

Jepp som jeg sa tidligere er altfor mye samarbeid på tvers av merker og når det kommer til elbiler så er det mange merker som kjøper hyllevarer med batteri fra lg og motorer fra bosch, byd og tesla er ganske unike der med at de lager mye sjøl, tesla har sagt at neste modellen skal ha 100% innhouse deler. Savner litt biler fra 60,70,80,90 tallet da var faktisk mer unike, nå er det mye liker biler med forskjellige merker, tipper ford purister ikke er fornøyd med at deres neste elbil er en vag med ford merke.
Model 3 2019 LR Rwd

THE

Det er vel ikke noe nytt med samarbeid mellom bilprodusentene. Selv på 70-tallet var det samme prosedyre. B27 og B28 motorene i Volvo 260/262/264 var utviklet i samarbeid mellom Volvo, Renault og Peugeot, og samme motor stod bla.a. i Renault 27. Dieselmotorene til Volvo i disse årene D20 og D24 var gamle VW motorer.

På 60-tallet brukte Lotus en 1,6l motor fra Ford i Lotus Elan, den tunede Lotus-versjonen ble også levert i en heftig utgave av Ford Cortina (Lotus Cortina).

I 1966 kom Saab 96 med en V4 motor hentet fra Ford Taunus. Jeg kan sikkert finne mange flere eksempler på tilsvarende praksis fra gamle dager også. Poenget er bare å vise at det ikke er noe nytt at forskjellige bilfabrikanter samarbeider om utvikling av bilmodeller, motorer osv.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Syklist

Det var Renault 30 som hadde Volvo B27/PRV V6 motoren. (Jeg hadde engang en Renault 20 som var samme bilen med 4 sylidret motor.) Saab 99 hadde opprinnelig en Triumph motor som senere ble viderutviklet i Sverige. Som du sier, er det mange tilsvarende eksempler fra den tiden.

Ellers er det interessant at The Economist som er veldig klare i sin støtte til både Taiwan og Ukraina mener at boykott av og avgifter på elbiler fra Kina er feil:

https://www.economist.com/leaders/2023/04/20/why-the-world-should-welcome-competition-from-chinese-carmakers
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Electric cars in Norway

Sitat fra: Syklist på tirsdag 25. april 2023, klokken 16:07Det var Renault 30 som hadde Volvo B27/PRV V6 motoren. (Jeg hadde engang en Renault 20 som var samme bilen med 4 sylidret motor.) Saab 99 hadde opprinnelig en Triumph motor som senere ble viderutviklet i Sverige. Som du sier, er det mange tilsvarende eksempler fra den tiden.

Ellers er det interessant at The Economist som er veldig klare i sin støtte til både Taiwan og Ukraina mener at boykott av og avgifter på elbiler fra Kina er feil:

https://www.economist.com/leaders/2023/04/20/why-the-world-should-welcome-competition-from-chinese-carmakers
Så det som lå ute før pluss delen begynte. Jeg er skeptisk tik Kina fordi de støtter Putin. Da gjelder ikke økonomiske eller andre faktorer. Xi støtter Putin i hans kamp mot Ukraina...det liker jeg ikke. 

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svk på mandag 24. april 2023, klokken 08:34Tyskerene gjør grep?
De gjør vel det Tesla allerede har gjort? Lager fabrikker i det markedet hvor de skal selge. Japsene gjorde det samme på 80 tallet i usa.
Det meste handler vel om penger og effektivisering.
La bil være bil
La penger være penger
La politikk være politikk
La folk kjøpe det de vil
Nei, det er jeg uenig i. Vi bør vise vår forbrukermakt ved å boikotte Kina elbiler helt til Xi tar avstand fra Putin og hans linje med å føre krig i Ukraina. 

Svk

Synes det er greit å låne litt motorer. Men ikke hele biler.
Opel lånte jo chevrolet motorer i sin tid.Begge eid av GM
Men ja,jeg kjører BYD med god samvittighet.er jo eid av grunnleggerene,noen store amerikanske investorer og noen litt mindre norske ++

RJK

Problemet er jo ikke at firmaer samarbeider og kjøper deler og teknologi fra hverandre eller lager identiske biler men med forskjellig logo. Dette er tross alt noe de alle tjener på.

Problemet er når noen stjeler (kopierer uten tillatelse) design, løsninger etc. uten at dette er tillatt av den parten med den intellektuelle rettigheten.

Og det er jo det Kina gjør i svært stor grad, og regelrett gir en lang f..n i dette. Ja, enda verre, de legger jo til rette for dette, og beskytter sin egen kopi-virksomhet.

Og dette kan de selvsagt gjøre fordi det alltid er noen som er villig til å kjøpe kopi-produktene. Er ikke blind for det.

Men når man regelrett går ut og forsvarer slikt, og ikke klarer eller ikke vil se at dette skjer med velsignelse fra det landets ledelse, og at dette tjener disse på selv, sannsynligvis både personlig og "Partiet"/Staten.

Så ved å fortsette å kjøpe slikt, så direkte og indirekte støtter man da dette regimet, ihvertfall økonomisk. Som da gir de legitimitet til å fortsette med slikt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Ser ikke helt problemet.alle biler ligner jo litt på hverandre uansett.er jo ikke snakk om blåkopi  ::)

Det som selges idag er eget design .
Men MG EHS har jo ikke egen produsert motor. De kjører opel sin 1.5liter

RJK

Sitat fra: Svk på tirsdag 25. april 2023, klokken 20:32Ser ikke helt problemet.alle biler ligner jo litt på hverandre uansett.er jo ikke snakk om blåkopi  ::)

Det som selges idag er eget design .
Men MG EHS har jo ikke egen produsert motor. De kjører opel sin 1.5liter
Så du reagerer ikke på det med stjelingen?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Sitat fra: RJK på tirsdag 25. april 2023, klokken 21:02
Sitat fra: Svk på tirsdag 25. april 2023, klokken 20:32Ser ikke helt problemet.alle biler ligner jo litt på hverandre uansett.er jo ikke snakk om blåkopi  ::)

Det som selges idag er eget design .
Men MG EHS har jo ikke egen produsert motor. De kjører opel sin 1.5liter
Så du reagerer ikke på det med stjelingen?
Nei,ser jo at det er fake uansett.blir litt som med airpods.
Eller som vw golf. Golfen kom vel i 74.etterpå har mange andre laget kopier. Men originalen er best.jeg har eid 3 Golfer...  ;)


Electric cars in Norway

#132
NRK har nylig (24. april 23) skrevet om dette temaet som denne diskusjonenstrådens overskrift omhandler.

Kopierer inn det mest relevante for dette temaet knyttet til "boikott av Kina" men les hele saken på NRK på lenken nederst.

Elbilforeningen er også med i denne reportasjen og jeg synes de gir et svært  godt bilde av situasjonen :+1:

Kopi fra NRK:

Noen av de kinesiske bilmerkene til salgs i Norge
  • BYD
  • Hongqi
  • JAQ
  • Maxus
  • MG
  • NIO
  • Voyah
  • Xpeng
  • Polestar (har hovedkontor i Göteborg, men produserer bilene i Kina)

Flere andre bilprodusenter produserer også biler i Kina, som Tesla. Ikke minst inngår enkeltkomponenter produsert i Kina i mange biler.

Kina-skepsis

For enkelte er det ikke uproblematisk å kjøpe en bil fra Kina.
Blant dem som er skeptiske er det politiske systemet i Kina en viktig faktor.

Merkepreferanser og spørsmål om generell kvalitet fra Kina er andre årsaker til at folk holder seg til det kjente og vante.
Det kommer blant annet fram i en undersøkelse i bladet Motor.

Blant de som er skeptiske er de vanligste årsakene at de misliker det politiske systemet i Kina, eller er i tvil om kvaliteten.
FOTO: SKJERMBILDE


https://www.nrk.no/trondelag/stadig-flere-kinesiske-biler-pa-det-norske-markedet-1.16379295

Svk

Kvaliteten vet man jo ikke så mye om.De første hyundaiene som ble solgt inorge holdt jo kun i litt over 10år.Men når det gjelder MG og Byd så virker kvaliteten bra.
Jeg har prøvd Marvel,zs ny og gammel,atto,han

Rollep

Sitat fra: Svk på tirsdag 25. april 2023, klokken 20:32Ser ikke helt problemet.
Nei, det viser du jo tydelig i hvert eneste innlegg du skriver.

Kos deg med ruzzisk vodka og kinabil du.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA