Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

THE

Det har vært opp til 10% oppslutning for partiet Rødt i meningsmålinger. Et parti som har kommunisme som basis, og som i programmet sitt fremdeles har revolusjon som et punkt. Dvs. at minst 10% av befolkningen tydeligvis ikke ser noe problem med at vi blir stadig mer avhengig av et autoritært Kina. For disse folkene vil det nok være helt naturlig å kjøpe bil fra Kina også. Personlig har jeg begynt å se på opphavsland på langt flere produkter enn bil, og velger heller produktet produsert f.eks. på Taiwan enn i Kina hvis jeg kan velge mellom to alternative produkt.

Med det som skjer rundt oss i verden nå, så tror jeg ikke at vi kan ta demokrati, menneskerettigheter og frihet som noe selvsagt lenger, så da får jeg bidra med mitt personlige lille bidrag for å støtte demokratiske nasjoner.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Svk

Er jo veldig vanskelig,hverfall med netthandel.Jeg liker best når produktene er produsert i moderlandet. Liker best norske produkter. Må si jeg ble trist når jeg fant "made in china" på både Mill ovnen og ADAX vifteoven min. Nitedal fyrstikkene er produsert i sverige. Verden vil bedras.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svk på tirsdag 18. april 2023, klokken 07:58Er det verre å kjøre Kinesisk enn tysk?(jeg har prøvd begge deler)
Svk ok :+1: men her handler det om du vil flagge din ev Ukraina støtte gjennom ditt nybilkjøp og om du vil benytte din forbrukermakt...eller ikke...det er ingen fasit her...bare følelser....men jeg er klar på at kinabiler ikke aktuelt for min del så lenge Xi ikke viser vesten at han tar avstand fra Putin.

Så spør deg selv om du synes det er greit at Kina ikke har fordømt Putin for Ukraina krigen. Det er overskriften på denne tråden. XI roser Putin i media.

For meg blir da bilkvalitet på kineser bil et annet tema. Men har kjørt de fleste kinabiler i Norge.....ikke mer imponert enn andre merker fra vesten...

Svk

Jeg støtter ukraina,mener putin bør straffes. Men kan jo ikke boikotte alt russisk/russere pga Putin. Er nok mange Russere som lider pga av Putin og tar avstand fra hans handlinger.Hva med dem?
Jeg kjører BYD og liker bilen, har prøvd flere kinesere,helt ok biler. Men likte kanskje best Marvel R performance og BYD Han best. BYD er grunnlagt av en stakkars kineser, Er han som eier BYD sammen men noen andre kinersere som ikke er den kinesiske stat,sammen med noen store amerikanske investorer og en litt mindre norsk. Så er vel mer patriotisk å kjøre BYD enn å kjøpe nitedals fyrstikker? Apple lager nesten alle produktene sine i china. ++ mange andre. Så ser ikke helt hvordan boikott av kinesiske merker skal ha noe å si, kanskje litt der ting er eid av den kinesiske stat

geear

Sitat fra: THE på onsdag 19. april 2023, klokken 06:46Det har vært opp til 10% oppslutning for partiet Rødt i meningsmålinger. Et parti som har kommunisme som basis, og som i programmet sitt fremdeles har revolusjon som et punkt. Dvs. at minst 10% av befolkningen tydeligvis ikke ser noe problem med at vi blir stadig mer avhengig av et autoritært Kina. For disse folkene vil det nok være helt naturlig å kjøpe bil fra Kina også. Personlig har jeg begynt å se på opphavsland på langt flere produkter enn bil, og velger heller produktet produsert f.eks. på Taiwan enn i Kina hvis jeg kan velge mellom to alternative produkt.

Med det som skjer rundt oss i verden nå, så tror jeg ikke at vi kan ta demokrati, menneskerettigheter og frihet som noe selvsagt lenger, så da får jeg bidra med mitt personlige lille bidrag for å støtte demokratiske nasjoner.
Meningsmålinger er ikke det samme som valg, jeg deltar for eksempel aldri i slikt, og tror sånt er ganske personbestemt, jeg tror ikke at meningsmålinger gir snittet av folket i veldig mange saker, dessuten er det veldig mange som stemmer på person, og Bjørnar Moxnes er en fyr det går an å like, et nødvendig og friskt pust inn i røkla der de fleste partiene knapt skiller fra hverandre. Og jeg tror definitivt ikke at du kan forenkle det så mye at du kan si at alle som stemmer på rødt i en meningsmåling eller et valg er for kommunisme eller ikke ser Kina som problematisk.

Sitat fra: Svk på onsdag 19. april 2023, klokken 07:57Er jo veldig vanskelig,hverfall med netthandel.Jeg liker best når produktene er produsert i moderlandet. Liker best norske produkter. Må si jeg ble trist når jeg fant "made in china" på både Mill ovnen og ADAX vifteoven min. Nitedal fyrstikkene er produsert i sverige. Verden vil bedras.
Du forsvarer å handle kinesisk bil, og på tross av at det finnes utallige gode alternativer så handler du en kinesisk bil selv, til og med et merke som er tuftet på plagiering og ser overhodet ikke problemet med det, forsvarer faktisk firmaet i seg selv også, du nevner det også som positivt at de produserer alle deler selv (da må vi anta tett på 100% kinesisk), og så forteller du rett etterpå at du helst vil kjøpe norske produkter og blir trist av å se made in China på produkter til noen hundrelapper? Hvordan er da følelsen av å sette seg inn i en kinesisk bil til flere hundre tusen? Eller går det greit fordi det ikke står Made in China på dashbordet?  :o

Svk

Hei! det står "made in china" på undersiden. så det går veldig greit. irriterer meg mer at det ikke står "made in norway" på ovnene mine. og Franske biler med Toyota emblemer på... Så dere unngår kinesiske produkter pga XI?.Men ja,han burde vist tydelig avstand til Putin...
La nå politikk være politikk og produkter være produkter.Jeg drikker jo russisk vodka selv om jeg ikke støtter Putin..

ToWalkOrDrive

Ser ut til at per i dag så kjøper svært få personer kinesiske biler. De kommer med mange lovende modeller, men så svikter det litt på oppløpssiden enten det er rekkevidde, plass eller trygghet. Er stort sett Model Y og Volkswagen som selges. Nå har Model Y rundet 35.000 på drøyt to år....så kan en jo tenke at amerikanerne er jo de verste med tanke på spionasje og tilfeldig omgang med personlige data, som når Tesla-ansatte videresender kunde-videoer som memes, eller Facebook som selger infoen din.

Spørs om det ikke blir tysk "kvalitet" neste gang på meg, men da må de ta seg sammen med software osv.
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Har sett litt på id4,ikke kommt så langt at jeg har prøvekjørt.naboen haR id4 og er fornøyd

RJK

Uavhengig av hvordan man vurderer dette opp mot politikk, så har jeg det inntrykket at de fleste kinesiske bilene sliter veldig med "den siste finish", og da snakker jeg ikke panel gab og dårlige justeringer.

Det går mer i irriterende pipelyder for ett og alt (tildels mye av det og i de Koreanske), men at kvalitet i form av manglende lagg i infortainment, at denne er satt opp ulogisk/lite intuitiv og/eller at man ret og slett ikke får opp visse valg man forventer.

Og i tillegg, dårlig ladehastighet (jada, min sliter med det samme), sære og rare begrensninger eller ting som man forventer fungerer, men ikke her.

Og det virker å være litt av alt på det hele. Og så legg til at interiør ser for fjongt ut i kunstskinnet, men så faller det fra hverandre på kjipe løsninger på endel ting.

Software kan løses, men det virker som man ikke helt er lydhør for hva vestlig forventling av bilopplevelsen er.

Og ja, det henspeiler seg ofte i prisen. Kinesiske biler er ofte langt billigere enn konkurrenter både fra Korea, Japan (usikker på om de burde nevnes i elbildiskusjon om man glemmer Nissan litt), USA og ikke minst europeiske biler, med tyskerne godt plantet i pristoppen.

Bare for å nevne, jeg har selv henvist til å se på hvordan "japsebilene" har utviklet seg til å være blant de teknisk beste, og også koreanerne i form av Kia og Hyundai. Kina-merkene vil nok ta steget opp etterhvert. Men for meg er de ikke helt der ennå.

Så kommer og det politiske inn, og der skiller Kineserne seg veldig fra Japanerne og Koreanerne. Og med det på vektskålen, så må jeg si jeg veger å se bort fra typisk kinabiler nå.

Selv Volvo-eide Polestar, som definitivt bygger på vestlige standarder og kvaliteter, er jeg skeptisk til om jeg vil eie. Og det er IKKE pga de biltekniske tingene nevnt før, men kun det politiske, og det å indirekte støtte Kina økonomisk i så stort omfang.

PS! Klar over at det finnes unntak
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: Svk på tirsdag 18. april 2023, klokken 07:58Er det verre å kjøre Kinesisk enn tysk?(jeg har prøvd begge deler)
Hvis man kjøper tysk bil støtter man europeisk industri.

Hvis man kjøper kinesisk bil støtter man industrien i et møkkaregime.

Så enkelt er det faktisk.

Rollep

Sitat fra: geear på onsdag 19. april 2023, klokken 12:18
Sitat fra: Svk på onsdag 19. april 2023, klokken 07:57Er jo veldig vanskelig,hverfall med netthandel.Jeg liker best når produktene er produsert i moderlandet. Liker best norske produkter. Må si jeg ble trist når jeg fant "made in china" på både Mill ovnen og ADAX vifteoven min. Nitedal fyrstikkene er produsert i sverige. Verden vil bedras.
Du forsvarer å handle kinesisk bil, og på tross av at det finnes utallige gode alternativer så handler du en kinesisk bil selv, til og med et merke som er tuftet på plagiering og ser overhodet ikke problemet med det, forsvarer faktisk firmaet i seg selv også, du nevner det også som positivt at de produserer alle deler selv (da må vi anta tett på 100% kinesisk), og så forteller du rett etterpå at du helst vil kjøpe norske produkter og blir trist av å se made in China på produkter til noen hundrelapper? Hvordan er da følelsen av å sette seg inn i en kinesisk bil til flere hundre tusen? Eller går det greit fordi det ikke står Made in China på dashbordet?  :o
:+1:

Svk

Samarbeider ikke tyskerene  med kineserene?  :police:

Vw og saic?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svk på onsdag 19. april 2023, klokken 16:19Samarbeider ikke tyskerene  med kineserene?  :police:

Vw og saic?
Svk...er det innafor å dra dette kortet eller er jeg feig da?  :laugh:  jeg prøver meg og melder :  "det er Whataboutisme og gjelder ikke"....

THE

Sitat fra: Svk på onsdag 19. april 2023, klokken 16:19Samarbeider ikke tyskerene  med kineserene?  :police:

Vw og saic?
Det er vel ikke et frivillig samarbeid, men noe dom var en nødvendighet for at utenlandske produsenter skulle få tilgang til det kinesiske markedet. https://www.tu.no/artikler/na-kan-tesla-bygge-fabrikk-i-kina/435075
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Svk

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 19. april 2023, klokken 18:30

Vw og saic?
Svk...er det innafor å dra dette kortet eller er jeg feig da?  :laugh:  jeg prøver meg og melder :  "det er Whataboutisme og gjelder ikke"....

Det går fint :-)
Jeg mener fortsatt vi skal kjøpe kinesiske produkter og drikke russisk vodka.
Men vi må sjekke hvem som er eiere/ aksjonærer før vi kjøper.
Putin og Xi må vi ta avstand fra!
Er XI russland vennlig ?eller er det skuespill?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA