Midlertidig lading fra garasje med 32A blå industriplugg

Startet av LiamPope, fredag 03. februar 2023, klokken 12:44

« forrige - neste »

LiamPope

Jeg kjøpte nylig en brukt Tesla M3 i stedet for å vente på at en ny bestilling skal leveres. Derfor har jeg ennå ikke fått installert en skikkelig ladestasjon. Jeg er klar over kravene til ny ladestasjon og vil få Tesla Wall Connector installert av en elektriker så fort som mulig, selv om det kan ta noen uker/måneder fordi det krever mye riving i huset for å installere røret!

Jeg bruker midlertidig et vanlig schuko-uttak i garasjen med Tesla UMC. Min garasje har også en 32A blå industriplugg på en 20A kurs. Garasje kurs har en vanlig (type A) jordfeilautomat. Er det OK å bruke denne i stedet hvis jeg kjøper Blå Adapter - 32A til UMC fra Tesla? Dette vil være raskere lading om nødvendig, og kanskje uten tvil sikrere, til jeg får Wall Connector installert.

Takk

DagfinnN

Blå industriplugg er sikrere enn schuko. Sistnevnte kan være løs/vakle og dermed generere varme.
Når du lader, kan du sette ned ampere til vanlig pga sikkerhet. Kjenn også etter med hånda på den blå om den blir varm. Når du en sjelden gang må lade raskere, skrur du opp ampere igjen. Alt dette gjøres fra skjermen i bilen.
Går sikkert helt fint også kan du glede deg til TWC. Jeg har 2 og er superfornøyd med de.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

jlan

Obs.32A blå  industrikontakt kan være både enfase (3 pinner) og trefase (4 pinner). Tesla leverer enfase.

Elektriker kan muligens bruke kursen til industrikontakten til TWC. Evt. via en underfordeling.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

LiamPope

Tusen takk! Jeg kjører ikke mange kilometer for øyeblikket, så jeg er OK med at schuko lader om natten hver 3. eller 4. dag. Men jeg vil gjerne at denne midlertidige situasjonen skal være så trygg og fleksibel som mulig, og den Blå Adapter koster kun 485 kr.

Den blå industrikontakt er en-fase (jeg vet ikke hva den ble brukt til av forrige eier). Når jeg får TWC vil elektrikeren installere en ny tre-fase kurs (jeg er på 230V IT-nett) med TWC på huset, så jeg vil ikke bruke denne garasjekursen lenger.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA