Hovedmeny

Parkeringssensor - dealbreaker?

Startet av RubberDucky, onsdag 25. januar 2023, klokken 12:44

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Det er nevnt i artikkelen at de kan montere kamera i de ikke-eksisterende hullene der sensorene skulle ha vært. Ligger ledningene der, er det vel kanskje bare å borre hull i plastikkfangeren.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på fredag 17. februar 2023, klokken 20:01
Det er nevnt i artikkelen at de kan montere kamera i de ikke-eksisterende hullene der sensorene skulle ha vært. Ligger ledningene der, er det vel kanskje bare å borre hull i plastikkfangeren.
Ville vært helt fantastisk for eksisterende biler!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

daktari

Green skriver at selve computer har en annen formfaktor, så ikke bare bytte den. Ledningene har vel neppe ligget der siden hw3 ble sluppet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

SitatLedningene har vel neppe ligget der siden hw3 ble sluppet.

De aller fleste TM3, og alle TMY har HW3. Og alle har hatt USS inntil oktober 2022. Da ligger det kabler der også. Om disse kan brukes blir foreløpig bare spekulasjoner.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Sitat fra: Motorwatt på fredag 17. februar 2023, klokken 23:42
SitatLedningene har vel neppe ligget der siden hw3 ble sluppet.

De aller fleste TM3, og alle TMY har HW3. Og alle har hatt USS inntil oktober 2022. Da ligger det kabler der også. Om disse kan brukes blir foreløpig bare spekulasjoner.
En god del av besparelsen er vel nettopp at sensorer og ledningsnettet fjernes, og man slipper å ta hull for disse, og slipper å ha identiske sensorer i forskjellig farge.

Så utgår for at dette ikke finnes på biler uten sensorer. Av de pris/kostnadsoverslagene jeg har sett som viser hva Tesla sparer på å montere dette, tar med både ledningsnett, sensorer og sparte arbeidstimer i regnestykket.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

Jeg tror ikke besparelse var den største årsaken. Småpenger som først blir store når det multipliseres med millioner. Tror heller på komponentmangel som krevde en løsning for ikke å stoppe produksjonen. De kunne ellers utsette til løsningen var klar.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

snakkesalig

De har nok en batch av ledningsnett klargjort for USS som de bruker opp før de lager nye ledningsnett uten. I mellomtiden vil nok noen biler leveres uten USS men med ledningsnett klargjort for dette.

daktari

Sitat fra: snakkesalig på lørdag 18. februar 2023, klokken 08:31
De har nok en batch av ledningsnett klargjort for USS som de bruker opp før de lager nye ledningsnett uten. I mellomtiden vil nok noen biler leveres uten USS men med ledningsnett klargjort for dette.
Da spørs det om ledningene til uss har båndbredde nok til å funke for kamera. Og de rette kontaktene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

#55
Sitat fra: daktari på lørdag 18. februar 2023, klokken 10:20
Sitat fra: snakkesalig på lørdag 18. februar 2023, klokken 08:31
De har nok en batch av ledningsnett klargjort for USS som de bruker opp før de lager nye ledningsnett uten. I mellomtiden vil nok noen biler leveres uten USS men med ledningsnett klargjort for dette.
Da spørs det om ledningene til uss har båndbredde nok til å funke for kamera. Og de rette kontaktene.

Om en kikker på annen informasjon på nettet vedr. HW3 -> HW4 så er det jo slik at disse ikke er kompatible.
Man kan trolig ikke ettermontere HW4 på eksisterende biler - men de kan kanskje få ettermontert noen kamera slik at de får en slags minimumsløsning på dette med p-sensor. Og så er det dette med FSD - det virker defintivt ikke som om HW3 vil være i stand til å løse dette. Og da står dagens HW3 eiere der og kan i beste fall håpe på en ettermontering av noen kamera, mens FSD verdien stopper her og nå.  Jeg synes Tesla rett og slett burde betale tilbake FSD til alle kunder med HW3 eller eldre som har betalt for FSD. Alt av informasjon en leser om nå tyder jo definitivt på at Tesla selv har innsett at FSD ikke vil være mulig med HW3 selv om Elon har påstått dette tidligere.  Og dersom en kun fokuserer på verdien av p-sensor så er det jo slik at uten ekstra kameraer som dekker blindsoner foran - vel så vil aldri dagens biler kunne levere denne funksjonaliteten. Så dagens kunder som kjøper en bil uten p sensor kan i beste fall drømme om at man får tilbud om ettermontering av flere kamera, eller rett og slett bare tenke som så at dette vil aldri skje og vurdere bilen ut fra det man da får.......Nemlig en bil der man vil ha flere blindsoner enn hva som normen er med biler som har p-sensor - og uansett ny SW som måtte komme - så kommer man aldri forbi dette problemet......

RJK

Sitat fra: snakkesalig på lørdag 18. februar 2023, klokken 08:31
De har nok en batch av ledningsnett klargjort for USS som de bruker opp før de lager nye ledningsnett uten. I mellomtiden vil nok noen biler leveres uten USS men med ledningsnett klargjort for dette.
Det er godt mulig, men jeg antar at de bruker kontakter, slik at ved endringer vil det være lettere å koble fra en gammel versjon og på med en ny versjon, fremfor å inkludere alt i en "ubrutt" linje. Og da spesielt siden Tesla er så datastyrt, så det meste av signalveier går inn mot visse punkt.

Men du kan jo sjekke regnestykket de legger frem her (og gang opp med antall biler produsert), så ser kanskje du og at dette kan ha vært planlagt en tid., og nødvendige forberedelser har kanskje vært gjort en tid forut for dette.

"In the cost analysis, Lane provided estimated costs of what Tesla spends to install USS on its vehicles. Please note that the following numbers are estimates.

Tesla has twelve USS on each of its vehicles, with an estimated cost of $8 (or $96 total). At an estimated $0.15 each, Tesla's heat-staked brackets for parts and installation total $1.80. Its fascia wire sensor harness is estimated to cost $2.20 each, totaling $4.40 for two.

For the underhood wiring connectors, Tesla uses two at an estimated cost of $0.40 each, totaling $0.80. It also uses wiring and connectors for the dash and body harnesses, estimated at $0.50, totaling $1. Tesla also uses two integrated circuits estimated to cost $5 each. The grand total comes out to $114 per vehicle."

https://www.teslarati.com/tesla-114-removing-uss/

Direkte til videoen i artikkelen over:

https://www.youtube.com/watch?v=LS3Vk0NPFDE
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

#57
Som sagt tidligere, så blir tallet (selvsagt) voldsomt når det multipliseres med millioner. Fint å bruke som forsterkning av argument i en diskusjon. Men se heller på hva det utgjør i prosent av netto/bruttofortjeneste på marginen for én bil. Da ser man hvor latterlig beslutningen er. En beslutning, som hvis den er økonomisk betinget, fremstår som ekstremt arrogant fordi de ikke bryr seg om hva kundene ønsker, og hva markedet og media mener, men penger. Derfor håper//velger jeg heller å tro på komponentmangel. Lurer på hva ventilhettene koster som man kan muliplisere med 4 og antall biler... Sikkert litt å spare der også.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Argumentet om kostnader kjøper jeg ikke når de nå introduserer kamera i støtfanger og radar med HW4. Flere av de kameraene er kun for å erstatte USS, og ikke nødvendig for FSD.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Absolutt også et godt poeng. Tesla/EM har under chip-krisen høylytt annonsert at den på ingen måter vil berøre produksjonen. De har alltid hevdet at de har full kontroll på logistikk og underleverandører.

Men har egentlig Tesla i det hele tatt kommet med en offisiell forklaring på situasjonen? Er det ikke kun spekulasjoner hvor de mest Tesla-tro vil knytte den til økonomisk gevinst, og "de andre" til dårlig logistikk, avtaler, og planlegging? Det siste vil Tesla neppe innrømme....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA