Hovedmeny

Parkeringssensor - dealbreaker?

Startet av RubberDucky, onsdag 25. januar 2023, klokken 12:44

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: stili83link=topic=63284.msg1088607#msg1088607 date=1674848335
Tror dere det finnes noen sjanse for at biler som utleveres i februar/mars enda blir levert med parkerings sensor?

Selv har jeg fått VIN nummer og estimert levering fra Berlin den 18 februar - 4 mars.

Ikke hørt eller sett noen rykter som tilsier at det er endringer på gang her.
Men en må nesten høre med ansatte på gulvet i Berlin tror jeg.

Mitt helt ville tipping er at ting forblir uendret frem til høsten.

daktari

En spekulasjon er at det forblir uendret frem til covid er ferdig i Kina og leveransesituasjonen ww er forbedret.

Alternativt til Tesla gjør noen radikale vitenskapelige gjennombrudd innen computer vision.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stig-Arne

Må si at sensorer fremme er mer kjekt å ha enn ett must.
Folk må heller bli vant  med å føle hvor fronten er. En egenskap man mister når man har allskens sensorer rundt som gjør jobben for seg.

Og ved rygging? Lære seg å rygge etter speil og tolke avstand. Folk klarte å kjøre bil før alskens sensorer kom.

Når det er sagt, så er kameraet mye viktigere enn sensorene. Merker jo selv at man har mistet trening i å tolke avstand bak ved bruk av speil. Siden jeg har hatt kamera på de siste 3 bilene, og før den tid kun sensorer.

Men håper Tesla får på plass fullgod løsning igjen. Jeg tipper at sensorene er på plass igjen når forsyningene er oppe å går igjen. For det er ingen tvil om at sensorene er kjekk å ha.

Men hadde jeg kjøpt bil idag uten sensorer? Ja, mest sannsynlig [emoji846]

hELgenen

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 28. januar 2023, klokken 20:19
Folk må heller bli vant  med å føle hvor fronten er. En egenskap man mister når man har allskens sensorer rundt som gjør jobben for seg.

Og ved rygging? Lære seg å rygge etter speil og tolke avstand. Folk klarte å kjøre bil før alskens sensorer kom.

Når det er sagt, så er kameraet mye viktigere enn sensorene. Merker jo selv at man har mistet trening i å tolke avstand bak ved bruk av speil. Siden jeg har hatt kamera på de siste 3 bilene, og før den tid kun sensorer.

Men håper Tesla får på plass fullgod løsning igjen. Jeg tipper at sensorene er på plass igjen når forsyningene er oppe å går igjen. For det er ingen tvil om at sensorene er kjekk å ha.

Vel - på veien til å "trene" seg til å bli vant til biler uten sensor så må en vel også dunke bort i noe?
Synes det høres ut som en ganske dyr strategi

Stig-Arne

Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. januar 2023, klokken 20:27

Vel - på veien til å "trene" seg til å bli vant til biler uten sensor så må en vel også dunke bort i noe?
Nei.

Absolutt ikke, men viktigheten av å vite hvor både fronten å bakenden på bilen er uten å måtte stole på sensorer er undervurdert. Og det er en egenskap som rett og slett forfaller så lenge man ikke holder den ved like.

RJK

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 28. januar 2023, klokken 20:30
Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. januar 2023, klokken 20:27

Men hadde jeg kjøpt bil idag uten sensorer? Ja, mest sannsynlig

Nei.

Absolutt ikke, men viktigheten av å vite hvor både fronten å bakenden på bilen er uten å måtte stole på sensorer er undervurdert. Og det er en egenskap som rett og slett forfaller så lenge man ikke holder den ved like.
Noen har vel aldri hørt om å sette opp kjegler eller annen myk hindring på en åpen plass, eller forsøke "lukeparkere" på en åpen parkeringsplass ved et kjøpesenter, gjerne en som det er snøskavler ved (mykt og ufarlig).

Man må jo ikke velge en hard murvegg eller andre biler som faktiske, fysiske hindringer for å trene mot.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Jeg har gått gradene med bil uten noe, parksensor med kun lyd bak, parksensor med visuell visning og lyd, parksensor l/v+ ryggekamera, og siste tillegg er 360 kamera og svingende frontkamera med støttelinjer. iX hadde også augmented 3d-visning i nese-/ryggekamera.

Jeg er ikke ett eneste sekund i tvil om at parksensorene, jo mer avanserte, gjør at jeg kan parkere tryggere og raskere. Nytten er enda større når det er trangt.

Man kan jo være på budsjett, og da får man klare seg med å snu hodet, kikke i glassvegger for å se refleksjoner, bruke faste punkter på fortauet for å se hvor langt frem man har kjørt osv.
Jeg har forøvrig sansen for S-klassen sine rygge-peile-pinner anno 1992, så uls kom av en grunn. https://www.autotrader.com/car-news/remember-when-mercedes-benz-had-cute-little-antennas-help-you-park-281474979983863

Det er for meg snodig at "tech-firmaet"/"computer på hjul-ikke en bil" ikke er best på slik parkeringshjelp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RubberDucky

Jeg er så utrolig i tvil nå.
Jeg har fått melding om at jeg kan få hentet ut min MY i starten av neste uke.
I verste fall må vi sikkert vente opp til et år til før Tesla Vision kanskje kan erstatte USS, og selv da er det uvvist hvor mye bedre/dårligere det blir.

Jeg er på nippet til å kansellere, siden de fleste funksjonene på Enhanced Autopilot nå er tatt vekk.
Jeg har betalt 30K for Enhanced Autopilot.

Hvis jeg avbestiller Enhanced Autopilot i på påvente av Tesla Vision, må jeg sikkert betale 50K  etter skatt for det senere.
I tillegg blir det, i venteperioden, uansett en nedgradering i forhold til Enhanced Autopilot på min nåværende M3.
2019 Mobilex Impala rullator

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RubberDucky

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 31. januar 2023, klokken 13:29
Hva er det som er fjernet på EAP?
Følgende er garantert avskrudd:
* Autopark
* Summon
* Smart Summon

Summon bruker jeg ofte ut og inn der det er trangt. F.eks på parkeringsplassene i parkeringshus.

Usikker på om Automatisk filskifte fortsatt er aktiv.

DagfinnN

Er på min 5.Tesla.
EAP er ikke verdt pengene.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

RubberDucky

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 31. januar 2023, klokken 13:44
Er på min 5.Tesla.
EAP er ikke verdt pengene.
Nei, i hvertfall ikke nå :-P

Men seiøst. Når man kjører på motorvei og skal skifte felt, må man skru av autopiloten. Det blir fort veldig  irriterende og slitsomt når man kjører langt på to-felts motorvei. Men det kan hende den fortsatt fungerer uten USS og uten Tesla Vision.

Motorwatt

Står fremdeles på bestillingsidene. Smart Summon har aldri virket i Norge. NoA står der fremdeles med litt redusert funksjon.

Navigate on Autopilot
Automatisk filskifte
Autopark
Summon
Smart Summon

Forsvant disse i sammen med sensorene?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RubberDucky

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA