Hovedmeny

Model Y: 854 liter virkelig??

Startet av bjornart, søndag 15. januar 2023, klokken 23:17

« forrige - neste »

bjornart

854 liter høres veldig mye ut, selv med ekstra rom under bagasjeromsgulvet.
Enyaq har 585 liter.

Jeg har en Passat stv, og den har 650 liter.

Jeg nekter å tro at MY har 200 liter større bagasjerom enn min Passat stv.

Har Tesla bommet på målene her?

Odinpodin

Tror ikke tesla oppgir målene engang, men ja er nok 200l større enn en passat...

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

raysv

Nå har jeg kun tatt «øyetesten» selv, men bagasjerommet så meget stort ut og def. Større ut enn på passaten. Men 120 liter av de oppgitte der er frunken, brønnen under bagasjerommet var også overraskende stort.

bjornart

Takk for kommentar! Nyttig å vite at bagasjerommet virker større enn Passat stasjonsvogn.
Frunken kommer i tillegg. Den er på 117 liter og er ikke inkludert i de 854 literne i bagasjerommet.

Plassen under bagasjeromsgulvet er inkludert.

Marzo

Vesentlig større plass i Model Y, det går litt på bekostning av støydemping osv men man vinner en del plass på det.

Klykken

Fraktet fire 90x210-dører i bagasjerommet på Y, mens de på Byggmakker fulgte med og lo og trodde jeg måtte ta de ut igjen og låne henger. Måtte bare flytte passasjersetet litt frem, så gikk det gikk fint. Et dusjkabinett har jeg også kjørt. Samt juletre. :) Stor plass!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

HOFFERN342

Sitat fra: Marzo på mandag 16. januar 2023, klokken 08:39
Vesentlig større plass i Model Y, det går litt på bekostning av støydemping osv men man vinner en del plass på det.
Syns faktisk støydempingen har blitt kraftig forbedret på 2023 modellen.. men kan være en illusjon selvsagt.

Plassmessig er vi storfornøyd.. tror på at vi snakker over 800 liter om man teller med plassen under gulvet. Vi har god plass til hundeburet i medium størrelse, pluss en hel del ekstra under gulvet, på siden av buret (2 store Douchebag bagger oppå hverandre med fortsatt sikt ut, kun opp til seteryggen), sidelommene brukes også flittig. Det er med bakre seterad lent helt bakover. Retter vi opp setene for passasjerene bak får vi enda litt mer å gå på.

Sjekket ut fysisk flere av konkurrentene, også iX50 etc. som er vesentlig større rent fysisk, men tror Model Y knuser alle på plass faktisk.. med unntak av kanskje Model X 5-seter.

geear

Sitat fra: HOFFERN342 på mandag 16. januar 2023, klokken 09:52
Sjekket ut fysisk flere av konkurrentene, også iX50 etc. som er vesentlig større rent fysisk, men tror Model Y knuser alle på plass faktisk.. med unntak av kanskje Model X 5-seter.
Mener nok at X i alle setekonfigurasjoner har noe mer plass. Den har noen centimeter ekstra mellom hjulhusene, og selv om bakerste seterad tar plassen under den fremre gulvplata, så er X veldig romslig, den har også litt større frunk enn Y.

BMW er elendig på bagasjeplass ja, men det har de også vært så lenge jeg kan huske. Passat og E-klasse har vært go-to for de som har hatt behov for plass.

Sitat fra: bjornart på søndag 15. januar 2023, klokken 23:17
Enyaq har 585 liter.

Det er nok forskjellig praksis på måling av volum (hvor høyt de måler, tviler på det er 854 liter under hattehylla), ryggen på baksetene er justerbar og posisjonen påvirker ganske mange liter, og lommene ut i siden er ikke alltid like godt å få utnyttet maks, men legg igjen de to skilleplatene og hattehylla hjemme, så har du mye plass i en Y, selv med bakseteryggen i bakerste posisjon (som vi alltid har). All denne plassen under platene brukes til drivstofftank og eksosanlegg på fossilbiler, og til luft på elbiler som også er konstruert for fossile drivlinjer. Ganske tragisk.

geear

Sitat fra: Thalgar på mandag 16. januar 2023, klokken 00:04
Gruste konkurrentane her i det minste:

https://elbil.no/en-av-disse-bilene-er-utrolig-mye-storre-enn-de-andre/
Kan være greit å nevne at den testen er gjort på 2021-modellen, siden den gang har det kommet på plass både hattehylle, festeringer og økt nyttelast.

HOFFERN342

Sitat fra: geear på mandag 16. januar 2023, klokken 10:13
Sitat fra: HOFFERN342 på mandag 16. januar 2023, klokken 09:52
Mener nok at X i alle setekonfigurasjoner har noe mer plass. Den har noen centimeter ekstra mellom hjulhusene, og selv om bakerste seterad tar plassen under den fremre gulvplata, så er X veldig romslig, den har også litt større frunk enn Y.

BMW er elendig på bagasjeplass ja, men det har de også vært så lenge jeg kan huske. Passat og E-klasse har vært go-to for de som har hatt behov for plass.

Sitat fra: bjornart på søndag 15. januar 2023, klokken 23:17
Enyaq har 585 liter.

Det er nok forskjellig praksis på måling av volum (hvor høyt de måler, tviler på det er 854 liter under hattehylla), ryggen på baksetene er justerbar og posisjonen påvirker ganske mange liter, og lommene ut i siden er ikke alltid like godt å få utnyttet maks, men legg igjen de to skilleplatene og hattehylla hjemme, så har du mye plass i en Y, selv med bakseteryggen i bakerste posisjon (som vi alltid har). All denne plassen under platene brukes til drivstofftank og eksosanlegg på fossilbiler, og til luft på elbiler som også er konstruert for fossile drivlinjer. Ganske tragisk.
Ja.. X har rimelig god plass. Vi hadde en 6-seter variant før. Eneste problemet der var vel at man ved å slå ned bakerste rad risikerte at ting kunne fly igjennom hele kabinen om man krasjet - så man måtte være smart med pakkingen. I tillegg kunne ikke midtre rad på 6-seter varianten foldes ned.. kun kjøres helt frem, så man mistet en del plass der om man hadde behov for å iblant folde setene og frakte lange gjenstander. Mulig den har mer plass i alle konfigurasjoner, men noen av de fører til at man må pakke litt annerledes enn man tradisjonelt ville gjort [emoji28]

Husker at vi på road trip gjennom Norge og Europa (var helt nede i Italia) pakket ved å ha ett sete bak nede for å akkurat få inn hundeburet.. også pakket vi faktisk baggene ned i midten mellom kaptein-stolene på andre rad.

SurSnasen

Må huske at Tesla ikke måler på noen standardisert måte. Volkswagen og andre benytter en fast målestandard, hvor man stabler 1-liters-pakker som ligner fryseelementer. Det måles bare opp til seteryggen.
Tesla beregner hele volumet som om man skulle fylt vann helt til taket. Så det blir ikke akkurat noen rettferdig sammenligning.

Radial

Y har masse plass, man må bare tenke litt annerledes og utnytte alle rommene som er over alt.
Men har du bare 60x80x40cm kofferter, så kan det blir litt klønete.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

derwaechter

Stusset på det samme når jeg skulle sammenligne.

Kort fortalt er liter som Tesla oppgir ikke egnet til sammenligning siden de regne på en hel annen måte.
Model Y påstå 854 liter og Audi etron bare 600 liter.
Men når du sammenligner cm som NAF har målt er Audien faktisk større!
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-av-bagasjerom-pa-elbiler/audi-e-tron-storrelse-pa-bagasjerom
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-av-bagasjerom-pa-elbiler/test-av-bagasjerom-pa-tesla-model-y

Her føler jeg meg faktisk lurt. Bare pga liter hadde jeg faktisk satt Model Y ganske høyt på listen biler jeg skulle se på. Før jeg ble skeptisk...
Nå havner den ganske langt bak konkurrente som NIO og VW som har faktisk store bagasjerom
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

turfsurf

Sitat fra: derwaechter på torsdag 12. oktober 2023, klokken 15:58Her føler jeg meg faktisk lurt. Bare pga liter hadde jeg faktisk satt Model Y ganske høyt på listen biler jeg skulle se på. Før jeg ble skeptisk...
Nå havner den ganske langt bak konkurrente som NIO og VW som har faktisk store bagasjerom
Det er mere volum i Y sitt bagasjerom gitt de ekstra rommene bak. E-tron har en fordel mtp at den er bredere, jeg synes Model Y er litt snau i bredden.

Laster du opp til taket ofte er jo det og en fordel for e-tron grunnet en mere tradisjonell SUV form enn Y som er mere crossover. Vi laster så godt som aldri over setekanten, men det er jo en personlig preferanse.

Liker fleksibiliteten til Y med flere rom og sidelommer, som er fine til å ha forskjellige ting i. Vaskemaskiner og slikt går fint inn også, men før eller senere får man bruk for henger for de store tingene uansett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA