Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID.7 lansering

Startet av daktari, onsdag 04. januar 2023, klokken 17:22

« forrige - neste »

daktari

Her er Bjørn Nylands banankassetest, og det var et hyggelig resultat.

https://youtu.be/DJ5QYQHr5Hw
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Otkristo

Sitat fra: daktari på mandag 26. februar 2024, klokken 21:02Her er Bjørn Nylands banankassetest, og det var et hyggelig resultat.

https://youtu.be/DJ5QYQHr5Hw
Så det  er det som blir det nye salgsargumentet.
«Vi kan ikke tilby OTA, men du får plass til mange banankasser».
ID7 blir dessverre nok en skuffelse.
Spesielt når VW etterhvert følger etter Audi med å heller satse på bensin- og dieselbiler fremfor elbiler som de taper store summer på.
#complianceCar

daktari

Her er rekkeviddetesten, og dette er også bra resultater. Nye motoren virker effektiv. Med 86 kWh så blir dette riktig så bra.

https://youtu.be/nE-5rKrJ1gE?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

#48
Spørs om ikke ID7 blir vår neste elbil ja.
Stillegående i 120kmt i øsende regnvær og motvind, bra programvare, alt utstyr en forventer i en bil i den klassen.
Veldig god totalpakke, men blir jo noen kroner opp fra ID4.
Spørsmålet er kombi eller stasjonsvogn. Kombien er jo utrolig romslig, så det blir egentlig overkill med stasjonsvogn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Eneste negative med kombi er manglende fixpoints for takstativ, så må ha klammer inn i dørsprekken.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Ja, hvis man liker å kjøre med takboks. Selv synes jeg takboks ser enda værre ut på kombi/sedan enn på på stasjonsvogn. Hadde heller kjøpt id.buzz enn å kjøre med takboks.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. februar 2024, klokken 22:19Spørsmålet er kombi eller stasjonsvogn. Kombien er jo utrolig romslig, så det blir egentlig overkill med stasjonsvogn.
Eneste negative med kombi for oss er vel potensielt høyere verditap. Men jeg tviler egentlig på det, den vil bare ha ett smalere marked.

Fordelene er bedre rekkevidde, mindre støy og man slipper bakrute visker. Og IMO så ser tourer utgaven bedre ut enn kombien på ID.7. ID.4 vs ID.5 er det motsatt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Til slutt kom 1000 km testen i øs pøs regnvær og +4 C.
Dette er såvidt jeg forstår knallbra resultat. Nye forvarmingen funker, lader fort. Høy komfort, lav støy på tross av regn og bra lys.

Sammenlignet med f.eks. Model S Palladium (09:05) var det helt tørr vei hele veien, men forbruket var likt og denne har nesten 20 kWh større batteri.
Y LR hadde også helt tørre veier og samme forbruk, og endte på 09:50.


https://www.youtube.com/watch?v=-sldAKo_YHE
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Veldig lovende for VW dette. På mange områder har VW faktisk klart å ta igjen Tesla og på noen områder også passert dem. Nå er ikke ID.7 min bil enn så lenge fordi den KUN finnes i 2WD. Men drivlinjen og det nye infotainment systemet vil finne vei til alle VW konsernet sine produkter. Sånn sett har Tesla plutselig fått skikkelig konkurranse fra Tyskland også. VW hadde vel som mål å toppe salgsstatistikken i Norge igjen - og dersom ikke Tesla igjen dumper prisene så kanskje de klarer akkurat det.

daktari

Ja, og denne er jo mer effektiv enn i5 og EQE også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kjell Salvigsen

#55
Naf Motor har nå sluppet resultater fra ladetest de gjorde i forbindelse med El Prix nå i vinter. Id. 7 kommer meget godt ut og slår biler med bedre maks effekt (BMW i5, Tesla model 3, Huinday ioniq 6,nye Polestar 2,nye Volvo xc40)Har rett og slett bedre ladekurve opp til 80 prosent og holder godt følge med dem på rundt 50-60 prosent også.

Så sammen med Tesla bjørn test som det vises til over, så kan man klart si at vw endelig har fått dette på plass om vinteren også.

Ikke best i test, men solid resultat mener jeg!

https://www.naf.no/elbil/elprix-nytt/gjennomsnittlig-ladeeffekt-el-prix-vinter-2024
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Øyvind.h

Overraskende at den ladet raskere enn Ioniq 6 må jeg si.
Ved lading av Ioniq 5 fikk jeg snitt på 170kW opp til 75% (og fortsatt rundt 150kW ved 74%) så Ioniq 6 burde ha forutsetning for å gjøre det bedre enn ID7.

Men bra VW har fått fart på lading, for de som har mye behov for hurtiglading.
Lysene kan man jo se i Bjørns test at holder standard tysk nivå. Samme med støydemping.
Når også sw får skryt, sammen med forbruk og det meste annet blir det bra.
Men kan naturligvis ikke konkurrere med enklere biler med mindre utstyr på pris.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. februar 2024, klokken 19:09Overraskende at den ladet raskere enn Ioniq 6 må jeg si.
Ved lading av Ioniq 5 fikk jeg snitt på 170kW opp til 75% (og fortsatt rundt 150kW ved 74%) så Ioniq 6 burde ha forutsetning for å gjøre det bedre enn ID7.

Men bra VW har fått fart på lading, for de som har mye behov for hurtiglading.
Lysene kan man jo se i Bjørns test at holder standard tysk nivå. Samme med støydemping.
Når også sw får skryt, sammen med forbruk og det meste annet blir det bra.
Men kan naturligvis ikke konkurrere med enklere biler med mindre utstyr på pris.

Er enig, vanligvis skal vel ioniq lade raskere. Mitt inntrykk er at Kia som bygges på tilsvarende plattform gjør det noe bedre i enkelte tester enn Huinday - de skal vel være like. Uansett tenker jeg både id7 og ioniq 6 begge er biler jeg har stor sans for og gjerne vurderer. Få minutter fra eller til på lading, begge 2 leverer bra.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Dieselgubben

Teslabjørn går langt i å kåre Id7 til årets bil i 2024.

Han slet virkelig med å i det hele tatt finne noe negativ  ;D

Eneste negative var at det står "miles" en plass i softwaren og at dcc setting må velges ved oppstart  ;D  ;D  ;D

daktari

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 03. mars 2024, klokken 18:52Teslabjørn går langt i å kåre Id7 til årets bil i 2024.

Han slet virkelig med å i det hele tatt finne noe negativ  ;D

Eneste negative var at det står "miles" en plass i softwaren og at dcc setting må velges ved oppstart  ;D  ;D  ;D
Og de ti er antagelig fikset i v4.1. DCC-settings lagres hvertfall fint på v 3.5.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA