Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer LR / Plaid

Startet av kirky, tirsdag 03. januar 2023, klokken 17:05

« forrige - neste »

B1

Jeg har eid S Plaid i 3 måneder nå, og jeg er superfornøyd med valget. Jeg ser at mange sier at S ikke føles så premium. Jeg er helt uenig. Den er opp der med gode premiumbiler, flotte materialer og god finish rett og slett. Tror mange som sier dette, enten ikke har opplevd nye S, eller så forbinder premium med gamle designfilosofien med mye knapper over hele kupeen. Ettersom jeg har kjørt både nye M3, M5, 7 serie, Taycan (vanlig og GT) og mange biler som får disse til å regnes som eco-biler, så er ikke dette synsning. 

Når det gjelder støydemping er S på et helt OK nivå. Det er få biler som nærmer seg støyisoleringer til en 7-serie (ICE) - den er ikke langt unna Rolls Royce Phantom faktisk (blitt kjørt rundt i denne). Vil sammenligne støydemping til en S Plaid med en BMW 5 serie eller A6, altså helt innafor!

Ettersom man får; overlegen infotainment/kameraer - (kjøre Taycan var som å gå 10 år tilbake i tid) og app, gode seter, god komfort, masse plass både til passasjer og bagasje, helt innafor støydemping, stabil i hastighet, vanvittig rekkevidde og ladeinfrastruktur, og masse power tilgjengelig fra høyere hastigheter, så skjønner jeg godt hvorfor folk som har garasjen full av flotte og dyre biler, kjører en Plaid til daglig.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

Charlie

S Plaid er en utrolig god vinterbil, så godt balansert, perfekt regenerering, superrask innstilling på ASR, OG stille.

overskyet

God stemning i menigheten nå ser jeg. Mye confirmation bias  :police:

Har knapt hørt maken til sludder.

turfsurf

Sitat fra: overskyet på onsdag 15. mars 2023, klokken 22:55
God stemning i menigheten nå ser jeg. Mye confirmation bias  :police:
Når man må bruke uttrykk som "menigheten" i en diskusjon viser det jo bare at man er forutinntatt og ikke greier å være objektiv. Bekrefter altså mine inntrykk av dine tidligere innlegg, og du vektlegges herved 0 videre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Sitat fra: overskyet på onsdag 15. mars 2023, klokken 22:55
God stemning i menigheten nå ser jeg. Mye confirmation bias  :police:

Har knapt hørt maken til sludder.

Her var det ikke mye gode argumenter, men ganske mye følelser. Du får nesten utdype litt, hvilke biler og hvorfor de er så mye bedre og på hva. Hvis ikke kan man få inntrykk av at du kanskje også tilhører en menighet;)

overskyet


el-sprell

Sitat fra: overskyet på torsdag 16. mars 2023, klokken 09:13
En strøken oppsummering her vil jeg si:


https://youtu.be/tFJQ5eptbiM?t=93

Kjipt for han! Nyter hver mil i min S Plaid :D
Langt fra perfekt, men fryktelig moro.
Skal jeg måle sømmer, panelgaps og mose svinger får det bli Taycan GTS;)
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

B1

Sitat fra: overskyet på torsdag 16. mars 2023, klokken 09:13
En strøken oppsummering her vil jeg si:


https://youtu.be/tFJQ5eptbiM?t=93

hahaha. Er karen kjøpt og betalt av en bilprodusent tror dere? Ser i historikken til overskyet at han bruker mye krefter og tid på å snakke negativt/troll om Tesla. Enten troller han, eller så er han så tett at han ikke han forstår at de som har brukt 1.2M+ på en Model S, fint kunne brukt angreretten og hentet ut en hvilken som helst annen elbil som er tilgjengelig i dag.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

alda

Har börjat leka med tanken att byta ut dagens bil med en begagnad Plaid.

Vad är erfaringarna för som har haft bilen i 1,5 år, hur håller den ihop? Typiska fel, problem, om det är några efter så kort tid?
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

alda

Kan svara mig själv här, hittade detta i en annons på Finn, på en bil som gått 45000 km:

Nytt førersete (40.000 km) nesten nytt
Nytt Yoke/ratt (40.000 km) nesten nytt
Nye lager og bæringer bakaksel
Nye drivaksler foran. Dette er ett problem som har skjedd flere, det klakker først, så mister man fremdrift
Ny varmepumpe (hele enheten med supermanifold osv)
Ny oljepumpe høyre bakre motor
Nytt dørhåndtak passasjerside
Flere diverse justeringer og endringer.

Detta var ju sjukt mycket på en så ny bil, verkar inte som kvaliteten är förbättrad mot tidigare modeller. Tror jag avstår....
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Charlie

Etter 30000 km har jeg kun byttet frontrute x 2 grunnet steinsprut, inkl normal bremseservice x 1. Alt annet ok. 

alda

Sitat fra: Charlie på søndag 21. juli 2024, klokken 18:12Etter 30000 km har jeg kun byttet frontrute x 2 grunnet steinsprut, inkl normal bremseservice x 1. Alt annet ok. 
Det låter ju bra. Ska provköra en Plaid i morgon så får vi se  8)
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

alda

Blir inget Plaid-köp här denne gången.

Bilen vi prøvekjørde hade gått 19000 km ca., men hade sinnsykt mye stenskott spesielt i front/panser, men også hela vägen upp till toppen av bägge hjulbuer bak. Den var deep blue metallic.
Interiøret verkade också lite slitet, men det kan ju ha med bruk att göra och inte själva bilen. Var annars tight och fin, inget skrammel eller knirk.

Däremot fungerande inte elektrisk inställning av förarsäte, det var inte möjligt att få säteryggen i ønskat läge, den stoppade i allt för bakåtlutande läge.
Yoke-ratten var mycket ovan att köra med, kändes inte komfortabelt och tryggt överhuvudtaget. Var många rondelller i prøvekjøringsområdet, blinking ut var svårt att få till....
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)


What-a-watt

Er standard med rundt ratt nå. Å bytte koster 10.000.- NOK. Og det er jammen mere enn NOK.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA