Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Redusert batterikapasitet på nytt batteri!

Startet av stoni, søndag 01. januar 2023, klokken 13:40

« forrige - neste »

stoni

Batteriet på Amperaen vår fra 2017 ble byttet hos Motorforum på Skøyen og bilen hentet ut nov. 2022. Kort tid etter begynte feilmeldinger "Fremdriftseffekten er redusert" å vise seg hver gang vi startet bilen og temperatur sank til under -10. Men, når vi kjører er fremdriften ikke redusert, så det virker som beskjeden ikke er reel, og vises feilaktig.

Også merkelig kort oppgitt rekkevidde, selv om det er vinter (18 mil), så har tatt 2 langturer med fullt batteri, blandet kjøring og hhv -4 og + 4 grader. Tømte batteriet til en strek stod og blinket på strømtanken.

Konklusjon, batterikapasitet 55kWt! SKulle vært 65kWt!

Andre som opplever det samme?

Mulig årsak?

1.   Batteriet som står i bilen er et gammelt batteri eller det samme som tidligere, begge med noe redusert kapasitet fra 60 til 55kWt.
2.   Det er softwarefeil som gjør at batteriets kapasitet ikke utnyttes fullt ut, og at feilmeldingene som vises kan ha en sammenheng med dette.
3.   Nytt batteri har celler som er ødelagt, og samlet kapasitet med det kun er ca. 55kWt.

Eller noe annet?
Ampera-e 2017 54.000km
E-tron 2021 28.000km

stoni

#1
Motorforum Skøyen har snakket med importøren og fått dette svaret fra teknisk:

Det nye batteriet har en brutto kapasitet på 65 kW, og netto kapasitet vil ligge ca. 10% under. Hvis bilen ikke stopper helt, har man ikke kjørt batteriet helt tomt, så det er jo noen kW igjen. Netto kapasitet er den kapasiteten i batteriet man får benyttet, og denne vil ikke være 65kW, men ca. 10 % lavere.

Etter det importøren sier, har altså det nye batteriet kun 59kWt tilgjengelig/netto! Og det gamle batteriet 54kWt!
Det stemmer jo ikke i det hele tatt med NAFs rekkeviddetest (https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/opel-ampera-e/rekkeviddetest-opel-ampera-e-vinter-2020/) hvor de kjørte 512,1km og hadde forbruk på 1,15kWt/mil. Det gir et batteri på 59kWt!

Er det mulig at importøren er så på viddene når det gjelder spesifikasjoner på en bil han selger (eller solgte rettere sagt)?
Ampera-e 2017 54.000km
E-tron 2021 28.000km

Ingebrigt

Er dessverre ikke overrasket over hva importør/forhandler klarer å påstå for å få "lukket" en sak.

Har lest om enkelte biler som har fått nytt batteri i statene hvor en reset av BMS'en ikke var utført og bilen da viste feil verdier for det nye batteriet. Løsningen var da å enten får reset'en utført eller bruke bilen til BMS "lærte" seg det nye batteriet/"glemte" det gamle. (Dette etter hukommelsen.)

Har du fått Motorforum til å gjøre noe mer med bilen? Hvis ikke, har du merket bedring etter en tids bruk?

stoni

Heisan,
ja da har den vært inne på Motorforum, og de hevder at det var en programmeringsfeil. Nå korrigert.
Har ikke fått testet enda, men det kan virke som det nå er blitt noe lengre rekkevidde.
Feilmeldingen som kommer om det er kaldere enn rundt -10C "Fremdriftseffekten er redusert", den kommer framdeles...

Da er jo spørsmålet hvor mange andre som har samme feil, etter bytte av batteri. Det er nok ikke dumt å ta en sjekk, lad batteriet 100% og tapp det ned så langt du våger. Følg med på oppgitt totalforbruk etter toppladett batteri, og legg litt til for reststrøm på batteriet, så har du svaret!

Jeg havnet på 55kWt før programendringen.
Ampera-e 2017 54.000km
E-tron 2021 28.000km

Ingebrigt

Jeg kom over denne service bulletinen som så ut til at den kunne være relevant for "Fremdriftseffekten er redusert" problemstillingen:

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2018/MC-10137291-9999.pdf

Den beskriver reprogrammering av motorinverteren og nevner 2017 modell Ampera-e, antar det var batteristyringen som ble reprogrammert nå sist?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA