Hovedmeny

Dekktrykk vil ikke oppdatere seg

Startet av Ollietarkaka, torsdag 29. desember 2022, klokken 13:03

« forrige - neste »

Ollietarkaka

Bilen varslet feil dekktrykk da alle lå under anbefalt 2,9 samt forskjell mellom hjulene. Dro da til en bensinstasjon og tok meg med appen for å lese av trykket mens jeg fylte på. Oppdaget at sensorene ikke oppdaterte seg automatisk eller kun for en liten stund før de stoppet. Lette etter nullstill/oppdater funksjon men fant ingen så endte med å fylle litt luft, så kjøre noen meter frem og tilbake og da oppdaterte tre av fire seg slik at jeg etter mye mikking fikk riktig trykk på tre av fire. Den siste har ennå ikke oppdatert seg og står nå på 38 timer siden så aner ikke om trykket er helt feil. Leser i manualen at man kanskje må kjøre en ti minutters tid for å få sensoren til å fungere igjen. Det må da finnes det en enklere måte å gjøre dette på (ingen bensinstasjoner med sånn automatisk kompressor man stiller inn lufttrykket på i nærheten)?

geear

Sensorene "pares" og sender kun i bevegelse (og litt etterpå), men hvorfor trenger du å se på sensorverdiene mens du fyller luft? Kan ikke fylle luft uten å ha enten en slik automatisk dings eller manomenter rett på pistolen... ikke akkurat rocket science dette her. Og ja, det er ofte avvik på de som blir slengt rundt på bensinstasjoner, men du ser jo hva den viser når du kobler på, og om du først ser i bilen at du trenger 0,3 bar så er det godt nok å øke med 0,3 bar på manometer på pistolen.

Kim-

Dette her hørtes rart ut. Jeg har tilgode å se påfyllingsstasjoner ikke ha et form for manometer, noen er integrert i pistolen, eller helautomatisk. Ingen som fyller på dekkene ved hjelp av å se på dekktrykksensorene
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

olavxxx

Dekktrykksensorer måler ikke hele tiden, hadde de gjort det - ville de gått tom for strøm fort.
Som andre sier: du må fylle luft et sted hvor det vises, helst PSI.. Så skal du egentlig fylle på kalde dekk, må du kjøre et stykke til fyllestasjonen må du ha litt ekstra (5-10% ekstra om vinteren, hvis du fyller på varme dekk).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA