Hovedmeny

Nye lyder etter oppdatering av SW

Startet av Grenadier, torsdag 22. desember 2022, klokken 00:18

« forrige - neste »

Grenadier

Hei, på min YP fikk jeg nylig den nye oppdateringen av software med bl a Trackmode. Etter oppdateringen har det kommet lyder fra det jeg tror er varmepumpa som jeg ikke har hørt tidligere. En slags lavfrekvent brumming, særlig de første 4-6 min ved oppvarming av bilen i kaldt vær. Jeg merker også en vibrasjon i rattet når dette pågår.

Kjenner noen til denne lyden? Og har noen opplevd at den har dukket opp etter ny SW?

førategangtesla

Sitat fra: Grenadier på torsdag 22. desember 2022, klokken 00:18
Hei, på min YP fikk jeg nylig den nye oppdateringen av software med bl a Trackmode. Etter oppdateringen har det kommet lyder fra det jeg tror er varmepumpa som jeg ikke har hørt tidligere. En slags lavfrekvent brumming, særlig de første 4-6 min ved oppvarming av bilen i kaldt vær. Jeg merker også en vibrasjon i rattet når dette pågår.

Kjenner noen til denne lyden? Og har noen opplevd at den har dukket opp etter ny SW?

Jeg merker at varmepumpen oppfører seg anderledes etter oppdateringen, men da på en positiv måte. Nå kan jeg kjøre i auto og lav vifte og nå koker jeg på 20 grader.

Jeg har ikke sittet i bilen ved oppvarming i kaldt vær, men jeg har hatt et par tilfeller hvor varmepumpa kjørte godt på under kjøring slik at jeg kjente det vibrerte i rattet, jeg kan ikke huske om det var før eller etter oppdateringen.

Lucifer-

Sitat fra: Grenadier på torsdag 22. desember 2022, klokken 00:18

Dette skjer også på min bil, og har skjedd både med min første 21-modell fra Kina, og 23-modell fra Berlin. Jeg mener det enten er kompressoren som fyrer opp, eller at den starter opp frontmotorene for å gi varme. Husker ikke helt, men jeg har aldri reagert noe særlig på det iallefall.

geear

Godt hørbar lyd og merkbare vibrasjoner i min også i det siste, men har tenkt at det har mer med utetemp enn software å gjøre?

Uansett ganske irriterende etter å ha blitt vant med Model X uten varmepumpe, der alt alltid var stille og vibrasjonsfritt (utenom wobblingen fra stikkakslingene foran ved hard aksellerasjon... men det var bare en "feature" som Tesla hadde glemt å ta med i utstyrslista...  :laugh: :laugh:).

Handyman

Sitat fra: Lucifer- på torsdag 22. desember 2022, klokken 07:36
...Jeg mener det enten er kompressoren som fyrer opp, eller at den starter opp frontmotorene for å gi varme. Husker ikke helt, men jeg har aldri reagert noe særlig på det iallefall.
Det er ikke frontmotoren!!! Når Tesla bruker motorene som varmekilde står de bom stille. De kjører bare strøm i viklingene som genererer varme og ikke moment. Kan noen ganger høres som en høyfrekvent summing. Motorene kan ikke rotere uten at bilen flytter på seg, de er direkte koblet til hjulene uten noen form for clutch eller frikobling.
At kompressorer kan bråke og vibrere mye er generelt helt normalt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA