Hovedmeny

Levering 2023

Startet av tklev, fredag 16. desember 2022, klokken 21:27

« forrige - neste »

snakkesalig

Har 2.-17. februar, så antar den kommer med en av de første båtene som visstnok er på vei (men ingen VIN enda).

geear

Har bestilling på hvit/sort Y LR AWD fra juni, opprinnelig levering i august. Har hatt TBD, men fikk plutselig levering 23. jan til 7. feb. nå, og Kina-VIN synlig på konto. Ser ut som at Tesla dekker hele momsen (ca. 18k). Vektavgiften er derimot lagt på.

Pris på bilen
kr 571 832,00

Skyldig beløp
kr 590 219,50
Inkluderer skatter, avgifter og betalinger

Prisdetaljer
Model Y kr 367 800,00
Long Range firehjulsdrift kr 192 190,00
Leverings- og dokumentasjonsgebyr kr 11 842,00
Pris på bilen kr 571 832,00

Tilleggskostnader

Vektavgift kr 18 487,50

Recycling Fee kr 2 400,00

Total kostnad for kjøretøy
kr 592 719,50

Betaling mottatt
Bestillingsdepositum kr −2 500,00
Skyldig beløp kr 590 219,50

Chassisnr ligger ikke i databasen til Vegvesenet, så det er ikke en bil som allerede er registrert heller.

snakkesalig

Sitat fra: geear på mandag 09. januar 2023, klokken 14:14
Har bestilling på hvit/sort Y LR AWD fra juni, opprinnelig levering i august. Har hatt TBD, men fikk plutselig levering 23. jan til 7. feb. nå, og Kina-VIN synlig på konto. Ser ut som at Tesla dekker hele momsen (ca. 18k). Vektavgiften er derimot lagt på.

Når la de inn vektavgiften; før eller etter du fikk VIN? Har du fått oppdatert faktura?

Jeg har EDD 2-17 feb (bestilling fra april), men ingen ekstra avgift lagt på whatsoever (men heller ikke fått VIN).

geear

Jeg har ikke fulgt med på lenge, så jeg vet ikke, men kan godt hende det er en datateknisk ting som gjør at vektavgiften kommer med nå, og moms først kommer på final invoice. Ikke vet jeg. Nesten fristende å gå inn og betale resterende nå som summen er uten moms, men hjelper vel ikke en dritt. Uansett så mener jeg egentlig at det er rom i forbrukerkjøpsloven til å kreve erstatning både for vektavgiften og momsen, fordi dette er ekstrakostnader jeg blir påført på grunn av at Tesla ikke har levert da de skulle (i august). Ref. FKL §19 og 24.

Polestar

Sitat fra: geear på mandag 09. januar 2023, klokken 15:32
Jeg har ikke fulgt med på lenge, så jeg vet ikke, men kan godt hende det er en datateknisk ting som gjør at vektavgiften kommer med nå, og moms først kommer på final invoice. Ikke vet jeg. Nesten fristende å gå inn og betale resterende nå som summen er uten moms, men hjelper vel ikke en dritt. Uansett så mener jeg egentlig at det er rom i forbrukerkjøpsloven til å kreve erstatning både for vektavgiften og momsen, fordi dette er ekstrakostnader jeg blir påført på grunn av at Tesla ikke har levert da de skulle (i august). Ref. FKL §19 og 24.
Har du lest avtalevilkårene du har godtatt? Tydelig spesifisert at mva og andre avgifter dekkes av kjøper.

Tesla lovet meg også levering i 2022. Til og med de som ringte meg på vårparten i fjor for å få bekreftet at jeg ville ta imot bil. Var vel først i månedsskiftet oktober/november selger hos Tesla ikke lenger var sikker. Bestillingen min er fra 2020.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

geear

Fullt klar over det, men de skulle også levere i august 2022, og det var på det grunnlaget avtalen ble inngått. De visste også godt at dette kom, og de har solgt biler som inventory til nye kjøpere uten å kontakte oss som hadde eldre bestillinger. Tror ikke det hadde vært en klar sak om noen gadd å gjøre noe mer utav det.

tklev

Sitat fra: geear på mandag 09. januar 2023, klokken 17:50
Fullt klar over det, men de skulle også levere i august 2022, og det var på det grunnlaget avtalen ble inngått. De visste også godt at dette kom, og de har solgt biler som inventory til nye kjøpere uten å kontakte oss som hadde eldre bestillinger. Tror ikke det hadde vært en klar sak om noen gadd å gjøre noe mer utav det.

Tesla er nok med vilje litt vag hva de ønsker å gjøre med inneværende bestillinger. Mange kjøpte før jul - og en del kan finne på å angre kjøpet dersom det viser seg at det blir tilbudt like god eller bedre avtale for de som får bil på nyåret.

De har satt ned prisen i Kina med 10%, og det er hintet om at de kan gjøre noe med inneværende ordrer. Ble iallefall bedt om å ha «is-i-magen» til det nærmer seg levering.

k1

Sitat fra: tklev på mandag 09. januar 2023, klokken 18:27
Ble iallefall bedt om å ha «is-i-magen» til det nærmer seg levering.

Av hvem? Håper du får rett 👍🏻

tklev

Sitat fra: k1 på mandag 09. januar 2023, klokken 18:37

Av hvem? Håper du får rett 👍🏻

Nja.. En selger - men de sa ingenting om hva slags muligheter Tesla evt. har til å gi avslag.. Mest sansynlig vet de ikke selv heller..

Elon Musk har jo vært tydelig på at han kanskje må sette ned prisen for å opprettholde det høye tempoet de ønsker å vokse i årene fremover.

Electroelectro

Pris på bilen
kr 571 832,00

Skyldig beløp
kr 590 219,50

Prisdetaljer
Model Y kr 367 800,00

Tilleggskostnader

Vektavgift kr 18 487,50

kr 592 719,50

Betaling mottatt

Chassisnr ligger ikke i databasen til Vegvesenet, så det er ikke en bil som allerede er registrert heller.

At du ikke fikk bil nå i høst /vinter er et mirakel for meg.
Med alle biler som kom til Norge .
Meget spesielt

hELgenen

Sitat fra: Electroelectro på mandag 09. januar 2023, klokken 20:48

Pris på bilen
kr 571 832,00

Skyldig beløp
kr 590 219,50

Prisdetaljer
Model Y kr 367 800,00

Tilleggskostnader

Vektavgift kr 18 487,50

kr 592 719,50

Betaling mottatt

Meget spesielt

Lurer på hvilke kriterier Tesla brukte for å tildele biler før og etter nyttår til kunder.
Lån/kontant?
Farge?
Annet..

Det er jo mildt sagt spesielt at noen som har ventet lenge blir rast forbi av andre som bare kaster seg på med en bestilling i siste sekund. Tesla lotteri?

Electroelectro

Sitat fra: hELgenen på mandag 09. januar 2023, klokken 21:18
Sitat fra: Electroelectro på mandag 09. januar 2023, klokken 20:48

Pris på bilen
kr 571 832,00

Skyldig beløp
kr 590 219,50

Prisdetaljer
Model Y kr 367 800,00

Tilleggskostnader

Vektavgift kr 18 487,50

kr 592 719,50

Betaling mottatt

Meget spesielt

Lurer på hvilke kriterier Tesla brukte for å tildele biler før og etter nyttår til kunder.
Lån/kontant?
Farge?
Annet..

Det er jo mildt sagt spesielt at noen som har ventet lenge blir rast forbi av andre som bare kaster seg på med en bestilling i siste sekund. Tesla lotteri?

Jeg bestilte i slutten av oktober.
3 uker etterpå var jeg innom Tesla og sa jeg kunne også tenke meg en P om ikke LR ble tilgjenlig.så ei uke etterpå ble jeg tilbudt en P.
Levering midten av Desember .
Rett før levering ringte Tesla igjen og hadde også en LR til meg.
Så for meg er hele opplegget med Tesla rart.
Og om en har sett litt på tråden på LR lå også mange på inventory.
Det virker som om noen selgere er flinkere å følge opp enn andre.
Siden mange her har uttrykket at selgeren har sagt de ikke kan hjelpe om biler er ledig på inventory.
Vet faktisk om en som gikk til Tesla her i Stavanger samme tidsrom som meg og fikk klar beskjed bil i år var bare å glemme ....

cstromme

Hva i all verden? Lå det LR på inventory? Nå kjenner jeg faktisk at jeg blir en smule forbanna.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Thalgar

Problemet var med billigaste konfig - kvit. Gjekk ein for blå, raud eller svart eller performance låg ein godt an.
Model Y LR Quicksilver, 2023

lightscribe

Sitat fra: tklev på mandag 09. januar 2023, klokken 19:05
Sitat fra: k1 på mandag 09. januar 2023, klokken 18:37

Av hvem? Håper du får rett [emoji1303]

Nja.. En selger

Hva heter han?  Var jo helt riktig råd!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA