Kort vei til SC, hva gjør jeg?

Startet av Erlend111, onsdag 14. desember 2022, klokken 13:32

« forrige - neste »

Erlend111

Hei,

Med dagens strømpriser ønsker jeg å bruke opp de resterende gratis kilometerne jeg har tilgjengelig på bilen til supercharger. Problemet er at det kun er 15km fra jobb til superchargeren jeg skal innom på vei hjem og da blir det ikke akkurat god fart på ladinga med dagens utetemperatur. 
Jeg har aldri helt forstått meg på pre-heat funksjonen i appen. Varmer den i det hele tatt opp selve batteriet? I såfall, hva bør denne stå innstilt på? Føler at jeg bare varmer opp kupeen selv om den står på i 30-40 min.

Model 3 2019

Handyman

Sitat fra: Erlend111 på onsdag 14. desember 2022, klokken 13:32
Hei,

Med dagens strømpriser ønsker jeg å bruke opp de resterende gratis kilometerne jeg har tilgjengelig på bilen til supercharger. Problemet er at det kun er 15km fra jobb til superchargeren jeg skal innom på vei hjem og da blir det ikke akkurat god fart på ladinga med dagens utetemperatur. 
Jeg har aldri helt forstått meg på pre-heat funksjonen i appen. Varmer den i det hele tatt opp selve batteriet? I såfall, hva bør denne stå innstilt på? Føler at jeg bare varmer opp kupeen selv om den står på i 30-40 min.

Model 3 2019
Bilen varmer batteriet dersom det er kaldt, også når man forvarmer. Du kan ikke styre dette selv.
Du kan forsøke å legge inn SuC som destinasjon når du parkerer og se om den da forbereder batteriet (varmer) for SuC når du starter forvarming av bilen. Litt usikker på om det utgjør noen forskjell.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ellemelle

Hvis trafikken/omgivelsene tillater det, kan du også varme opp batteriet ved å ta en del 0-100 og 100-0 på veien til laderen. Veldig effektivt på kaldt batteri.

Motorwatt

Med dagens temperaturer er nok 30-40 min. for lite. Hvis det bare er kilometer som reduserer den gratis ladekvoten din, er det vel bare å pøse på. Prøv med én time, og redusere innetemperaturen til 18-19 grader. (Husk å ikke sett inn ladekabelen 🙂). Da sparer du ladetiden på SuC med noen minutter, men det går nok opp i opp med det du brukte på å varme opp batteriet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Erlend111

Takk for tilbakemeldinger!
Jeg har forsøkt å gå i appen og valgt SC -> send til bil, men dette er en funksjon jeg aldri har fått til.
Usikker på hva som skjer hvis jeg nå går ut i bilen og setter navigasjon til SC en time før avreise. Vil den avslutte navigasjonen når jeg går ut av bilen igjen?
Dersom dette ikke fungerer så skal jeg sette kupe til 19 grader en time før for å se om ikke «snøfnugget» på skjermen er borte ved avreise 😊

0-100 og 100-0 tror jeg ikke jeg skal teste på dagens vinterføre. Det får bli en annen gang 😊

Kim-

Det kommer et tegn ved siden av batteriet hvis den varmer batteriet
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Sitat fra: Erlend111 på onsdag 14. desember 2022, klokken 14:11
Jeg har forsøkt å gå i appen og valgt SC -> send til bil, men dette er en funksjon jeg aldri har fått til.
Usikker på hva som skjer hvis jeg nå går ut i bilen og setter navigasjon til SC en time før avreise. Vil den avslutte navigasjonen når jeg går ut av bilen igjen?
Dersom dette ikke fungerer så skal jeg sette kupe til 19 grader en time før for å se om ikke «snøfnugget» på skjermen er borte ved avreise 😊

0-100 og 100-0 tror jeg ikke jeg skal teste på dagens vinterføre. Det får bli en annen gang 😊
Du må ha tlf på engelsk for å få destinasjon fra tlf til å funke. Vært sånn i flere år. Funket fint før det, men en eller annen formattering/tegnting har vel blitt endret. Sikkert ingen som har giddet melde inn rette steder. 😂

Motorwatt

Noen som har prøvd med å sette gatenummeret foran veinavnet?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: geear på onsdag 14. desember 2022, klokken 21:35
Sitat fra: Erlend111 på onsdag 14. desember 2022, klokken 14:11

Du må ha tlf på engelsk for å få destinasjon fra tlf til å funke. Vært sånn i flere år. Funket fint før det, men en eller annen formattering/tegnting har vel blitt endret. Sikkert ingen som har giddet melde inn rette steder. 😂
Jeg har telefonen (iPhone) på norsk og kan dele posisjon fra Google maps til bilen. Gjorde det senest på mandag.

Lucifer-

Samme her.. Google Maps på norsk fungerer som det skal. Fungerer både på iOS og Android for min del.

Handyman

Sitat fra: Lucifer- på onsdag 14. desember 2022, klokken 21:39
Samme her.. Google Maps på norsk fungerer som det skal. Fungerer både på iOS og Android for min del.
Google Maps eller telefonen på norsk? eller begge deler? Ser at jeg har GM på engelsk og telefonen på norsk.

Motorwatt

Telefonen sender bare det den blir bedt om, så feilen ligger verken i telefon eller kart. Bilen forstår rett og slett  ikke  formatering av disse dataene fra norske kart, men engelsk som sender gatenummer foran veinavn går greit. Denne feilen har vært der lenge, og verkstedet jeg spurte om dette sa at de hadde rapportert det flere ganger Men er det nå som @Lucifer sier, så er det vel endelig rettet. Sluttet å bruke kart, men legger inn adressen i en kalenderavtale. Da fungerer det fint når man åpner linken i bilens kalender.
Tesla S75D - 09/2018

Lucifer-

Både telefon og google maps på norsk, både på Android og iOS.

Byttet riktignok fra Android til iOS i mai, men det har fungert hele veien for meg..

Handyman

Ja, det har fungert i lengre tid for meg også. Har alltid hatt telefonen på norsk.

Erlend111

Forstår jeg dere riktig nå, at dere sender det til bilen slik at den setter i gang med forvarmingen når den står parkert?

Jeg forvarmet bilen i halvannen time i går (klima i app) og jeg tror det hjalp noe, men ikke nok til at det ble noen spesielt god fart på ladingen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA