Hovedmeny

BMW IX priser etter 1.1.2023

Startet av audioboy, tirsdag 13. desember 2022, klokken 19:41

« forrige - neste »

Trond.m

For å komme inn på rett spor:

I dag er grunnprisen på iX 905.000. Med mva og vektavgift skulle det bli 1030.000. Det er vel lite trolig at den blir lavere ?

Prislister regner jeg ikke med at BMW klarer / ønsker å lage, men konfiguratoren bør vi forvente at de oppdaterer. I Sverige starter den på 1103.000 SEK, så prisen kan bli ganske lik den svenske. Tipper at det er på utstyrspakkene at det vil komme store rabatter.

Chimp

Sitat fra: Trond.m på søndag 18. desember 2022, klokken 16:33
@Carboy - Tror du eller vet du at BMW registrerer opp et stort antall iX50 før nyttår som det ikke er kontrakt på ?  I så fall er det rart at en kjent BMW forhandler kjøpte (ikke innbytte) min 6 mnd gamle 22 modell uten skinninteriør for 1040.000 i november.

BMW har ikke tradisjon for å selge nye utstillingsbiler vesentlig rimeligere enn fabrikkbestilte.

Ser ikke veldig mange godt utstyrte konkurrenter til rundt 1 mill. det nærmeste året fra Mercedes, men Q8 e-tron vil sikkert bli et alternativ selv om rekkevidden er kortere.

Det kan ikke ha vært et godt kjøp, med mindre de fikk solgt i høst. Du får nå godt utstyrt ix50 fc med div tillegg til 1 020 000 uten særlig kilometer

Trond.m

#32
De regner nok med at prisene går opp igjen når de som har kjøpt billig og dumper prisen er ute av markedet. En 2023 FC med skinn, multifunksjon, HK pg lav km vil jeg tro blir liggende over 1,1 mill

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=280960769

Carboy

#33
Sitat fra: Chimp på fredag 30. desember 2022, klokken 17:06
Sitat fra: Trond.m på søndag 18. desember 2022, klokken 16:33
@Carboy - Tror du eller vet du at BMW registrerer opp et stort antall iX50 før nyttår som det ikke er kontrakt på ?  I så fall er det rart at en kjent BMW forhandler kjøpte (ikke innbytte) min 6 mnd gamle 22 modell uten skinninteriør for 1040.000 i november.

BMW har ikke tradisjon for å selge nye utstillingsbiler vesentlig rimeligere enn fabrikkbestilte.

Ser ikke veldig mange godt utstyrte konkurrenter til rundt 1 mill. det nærmeste året fra Mercedes, men Q8 e-tron vil sikkert bli et alternativ selv om rekkevidden er kortere.

Det kan ikke ha vært et godt kjøp, med mindre de fikk solgt i høst. Du får nå godt utstyrt ix50 fc med div tillegg til 1 020 000 uten særlig kilometer


Ja - de iX50 nesten nye til rundt 1 mill er bedre kjøp, men de er bruktkjøp. Hvis det er trøbbel med bilene så er det ikke kjøpt av forhandler og det er ikke samme å kjøpe av privatperson. Jeg har erfaringer med slikt. Så jeg gir gjerne 50.000 mer hos forhandler. Skal man kjøpe brukt vil jeg gjerne ha større avslag og heller at den er kjørt noen kilometer slik at første eier har fått sett om den er en problembil eller ikke.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Chimp

Noen som vet noe om prisutviklingen på bmw sine modeller fra 2023? Ix40 og ix50 mest interessant selvfølgelig.

jig

Fra nett:
IX40 22 - 685620
IX50 22 - 905620
IX M60 22 - 1175620

IX40 23 - 729800
IX50 23 - 923500
IX M60 23 - 1405038

Chimp

Takk. Det betyr jo at prisen på ix40 og ix50 er justert ned, spesielt sistnevnte. Siden disse prisene er inkl mva og vektavgift

Trond.m

#37
Ja, de har redusert innstegsprisen på iX50 med ca 45.000 + mva. Utstyret derimot har blitt 25 % dyrere, men det kommer nok snart pakker som også kompenserer for dette. Det er ikke uventet. Prishoppet på iX på 80.000 høsten 2021 var nok for å kunne kompensere for framtidig mva.
En topp utstyrt iX50 vil nok likevel bli 100K dyrere enn i 2022 når også storkunderabatt har blitt halvert.

Carboy

#38
Sitat fra: Trond.m på mandag 02. januar 2023, klokken 16:56
Ja, de har redusert innstegsprisen på iX50 med ca 45.000 + mva. Utstyret derimot har blitt 25 % dyrere, men det kommer nok snart pakker som også kompenserer for dette. Det er ikke uventet. Prishoppet på iX på 80.000 høsten 2021 var nok for å kunne kompensere for framtidig mva.
En topp utstyrt iX50 vil nok likevel bli 100K dyrere enn i 2022 når også storkunderabatt har blitt halvert.

Det var derfor min forhandler sa «ikke stress med å kjøpe før 2023», prisene vil ikke bli ekstremt forskjellige i prosent.

Jeg tenker at de som vil ha ny iX50 ikke bryr seg så mye om 50-70.000 til eller fra så lenge de får en bil slik de ønsker å spekke den.
Det er riktig det med storkunderabatten, men det er midlertidig det også og trolig for å kunne rabattere mer ved prutting.
Vil de selge nye biler så vet de at pris teller litt, men ikke svært mye.
Bruktbiler derimot - de fleste i markedet vet hva de ble kjøpt for som nye, en 2022 modell bestilt ny for kr 970.000 i 2021 vil ikke lenger gå for mer enn 1 mill med 15-20.000km. Mars 2021 prisene med storkunderabatt viser nok (evt justert for råvarepriser og inflasjon) hva potensialet for prisreduksjon på bilene faktisk er. Jeg tipper BMW tjente godt med penger også på de bilene, og at sakget i 2023 avhenger av hvor mye rabatter man får utover året.
I tillegg har BMW visstnok bestilt inn noen ferdigutstyrte FC kampanjemodeller av også iX50 registrert før 2023.

Så de aom håper på litt gevinst på sin iX50 (slik jeg selv trodde kunne skje) møter på dette i tillegg til usikre økonomiske tider der folk som kjøper bil med billån oftere uteblir fra markedet pga økt rente. I tillegg tror jeg mange flere skal selge. Kort fortalt tror jeg verditapet på BMW iX blir nokså normalt for sin prisklasse.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Trond.m

Det må ganske mye rabatt til for å kompensere for valutakurs (pt. 10,70) og høy i flasjon i tillegg til mva og avgift. Jeg tror vel heller ikke man kan regne med ekstremt lavt verditap framover. Men når godt utstyrt Enyak nå er oppe i 700.000 og en id.4 GTX 650.000, så vil nok moen føle at en ny iX 50 med alt utstyr til 1.2 mil faktisk er mye for pengene. Ikke har den noen konkurrenter ennå heller, så de som ønsker 60 mils premium SUV nå har jo ikke mange valgmuligheter.

Chimp

Er stadig flere av ix50 som ligger til 1MNOK, og kan ta utgangspunkt i at noen blir solgt under utropspris. Tror neppe vi ser lavere pris i år enn rundt 900-950, fordi ellers begynner bilene å bli veldig billige sammenliknet mot EQE(her vet vi riktignok ikke pris enda), ps3, volvo exc90. 2023modellene vil jo holde seg over 1 mill i pris. Og spent på hva slags kampanjer BMW eventuelt har å skilte med her.

En annen sak er ix40. Enkelte har beveget seg under 700. Fully charged får man rundt 750. Supercharged ble lagt ut i dag til 789. Her vet jeg ikke hva kjøpspris var, men tar jeg feil når jeg sier at ix50 er vi nå på 0-profitt eller kanskje noen titusen i profitt, mens ix40 er det et verditap på 50-100 på ett års tid?

Trond.m

#41
Er enig i mye av din vurdering. De som ligger til under 1M har imidlertid begrenset utstyr eller relativt høy km (28.000)
Det er betydelige forskjeller i utstyr mellom ulike iX50 på minst 100K.

En 23 modell FC med lav km, sportspakke, skinn med multifunksjon på begge sider, ventilerte seter, 22 tom / 21 vinter etc. vil nok holde seg tett oppunder 1,1 mill det nærmeste halvåret hvis det ikke kommer ekstremt gunstige kampanjer fra BMW. Det håper jeg i hvertfall 😉
Når det gjelder EQE SUV så virker det som om toppmodellen AMG 43 4Matic SUV vil prise seg ut. Den koster 124.000 Euro i Tyskland. Og rekkevidde på 468 km er jo i en annen klasse enn iX50.

Hax

Sitat fra: Chimp på torsdag 05. januar 2023, klokken 18:41
Er stadig flere av ix50 som ligger til 1MNOK, og kan ta utgangspunkt i at noen blir solgt under utropspris. Tror neppe vi ser lavere pris i år enn rundt 900-950, fordi ellers begynner bilene å bli veldig billige sammenliknet mot EQE(her vet vi riktignok ikke pris enda), ps3, volvo exc90. 2023modellene vil jo holde seg over 1 mill i pris. Og spent på hva slags kampanjer BMW eventuelt har å skilte med her.

En annen sak er ix40. Enkelte har beveget seg under 700. Fully charged får man rundt 750. Supercharged ble lagt ut i dag til 789. Her vet jeg ikke hva kjøpspris var, men tar jeg feil når jeg sier at ix50 er vi nå på 0-profitt eller kanskje noen titusen i profitt, mens ix40 er det et verditap på 50-100 på ett års tid?

IX 40 er et interessant case. 50-100k ned fremstår som en mulighet nå som markedet er virkelig tregt, men er det bare det at alt virker tungt nå eller kan fallet bli reelt? Mange kjøpte jo med den gamle rabatten og sitter dermed med en innkjøpspris på =<750k for en greit utstyrt ix40 og disser er ikke ned per nå. Det er sant at charged ligger på ca 700k per nå, men det er noen faktorer som taler for at prisene ikke skal så mye lenger ned. Som Trond skriver begynner folkebilene VW og Skoda å pushe 650-700 på Finn. IX 40 går nesten like langt som disse og er ellers en betydelig bedre bil så om IX skulle falle betydelig under disse vil det være en kuriositet der markedsdeltakerne ikke ser muligheten i markedet. Med id 4/5, enyaq osv snakker vi innstegsbilene i markedet for en familie som ønsker el og 4x4, noe som er en betydelig andel i det norske markedet så det vil alltid være etterspørsel etter dette. For familier som vil downsize pga rente osv er det her de lander og dermed vil prisene holdes sterkere. Det er heller ikke slik at Finn er veldig dyrt for disse bilene, en moderat utstyrt enyaq med 19 tommere, vinterhjul og hengerfeste lander på ca 700k i konfiguratoren nå. Jeg stiller meg derfor spørrende til om markedet for ix 40 kan falle så mye uten at markedet under også går, noe som er mindre sannsynlig. At det kan komme midlertidig dip før markedet balanseres ut pga spekulanter og folk som sitter med ventebil som er desperat for å selge er ikke umulig da bmw har vært flinke på å levere ut biler. Men jeg lever i hvertfall godt med at spekulantene som bidrar til store køer og høyere priser får seg en smell.

For å gi litt perspektiv til slutt vil jeg bare minne om hvilken fantastisk bil ix 40 i et historisk perspektiv. Hvis en for noe år tilbake ville folk ledd om en sa at en kunne få en X5 for 100-200k mer enn en Tiguan. Elbilinntoget har bidrat med "luksus" til folket noe som ix 40 er et godt eksempel på. Så forsøk å stress litt mindre over finn.no å nyt en bil som inntil nylig var en drøm i denne prisklassen. =)

Chimp

#43
Jeg har en egeninteresse av utviklingen i den forstand at jeg pt har en ix1 som prises til ca 690. Veien opp til ix40 for antatt noenlunde lik rekkevidde virker liten hvis jeg går for en med ca 15-20k km på finn.
Alternativt må jeg på 1mill for ix50 men får da luft, firehjulsstyring, massasje og i noen tilfeller ventilasjon, de virker mer komplett utstyrt.. Mange av ix40ene mangler multifunksjonssetene. Og så får jeg 100-150km økt rekkevidde alt ettersom. I min hverdag betyr det 0 bortsett fra et par ganger i året hvor jeg klarer å lade. Men jeg er veldig glad i å sikre meg mot de kjipe opplevelsene en fredag eller søndag hvor jeg må stå i ladekø.

Dette, og tråden her, handler ikke om meg og mine behov. Men hvilken bil tror dere holder seg best i pris i et 1-2 års perspektiv?

turfsurf

Sitat fra: Chimp på fredag 06. januar 2023, klokken 05:15
Dette, og tråden her, handler ikke om meg og mine behov. Men hvilken bil tror dere holder seg best i pris i et 1-2 års perspektiv?
Som regel er det de dyreste bilene som dropper mest i pris. Det tror jeg vil se her og, ihvertfall etter 2 år.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA