Hovedmeny

BMW IX priser etter 1.1.2023

Startet av audioboy, tirsdag 13. desember 2022, klokken 19:41

« forrige - neste »

Trond.m

Enig. Jeg hadde iX40 og følte at det var vanskelig å parkere i garasjen vår. Selv om forskjell svingradius i teorien virker liten, så er det mye lettere å manøvrere iX50. Komforten er også bedre, og spesielt små ujevnheter i veien dempes bedre med luft. Hvordan dempingen er på iX50 uten luft er det vel ingen som vet, for det er vel ikke levert noen uten ennå.

Carboy

Ja, enig, bakhjulsstyringen er hovedsaklig best for hjelp ved veldig trang parkering eller meget tighte snuoperasjoner.
Når det gjelder luftfjæring har jeg kun prøvd dette på iX50 og det er en betydelig tyngre bil. Litt mer komfort er det, men jeg synes fjæringen fortsatt har en fast tone. IX40 igjen er lettere og til gjengjeld en anelse mer agil.
Et lite poeng til hver. Merker jo litt forskjell ved overgang mellom mine to bruksbiler, en Range Rover (som er ganske mye mer i retning komfortorientert også enn luftfjæret iX50 igjen), og å sette seg inn i iX40 med sin mer sporty og fortsatt komfortable BMW-fjæring kjennes nesten som å sette seg inn i en stor og stillegående i3S - ja en stor byracer. IX50 er et hakk mer langtursvennlig og litt tyngre i byen, og det passer for så vidt fint med den økte rekkevidden. Jeg bruker iX mest som hverdagsbil med hjemmelading, og den går fint til hytta (selv om jeg bruker andre biler dit) og da er iX40 helt topp og mer enn tilstrekkelig. Selv om jeg selvfølgelig kunne så tror jeg ikke at jeg hadde valgt selv iX50'en til en familie-vestlandstur eller Danmarkstur osv så lenge jeg har Range Rovereren. For hyppig pendling og transport tur-retur hytte eller slikt er elbilene derimot helt topp. Og en iX50 har rekkevidde for å klare tur-retur de fleste hytte-destinasjoner uten å lade på veien. Men skulle jeg vært tvunget til å kjøre en elbil til en slik langtur er det liten tvil om at IX50 står høyt oppe på listen, muligens kun overgått av EQS. Og det hadde jo gått helt fint. Lucid Air har jeg foreløpig ikke noe forhold til, men noe sier meg at det er den råeste elbilen på langtur så langt.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

geear

Sitat fra: Chimp på lørdag 07. januar 2023, klokken 13:50
Macan fossil er en ganske liten bil sammenlignet med ix . Cayenne ser ganske lik ut utvendig.
Subjektivt så er opplevelsen at Cayenne har betydelig mer bagasjeplass enn iX... ser ikke bort fra at en større Macan fort kan nærme seg...

Jalla

Sitat fra: geear på mandag 09. januar 2023, klokken 13:45
Macan fossil er en ganske liten bil sammenlignet med ix . Cayenne ser ganske lik ut utvendig.
Subjektivt så er opplevelsen at Cayenne har betydelig mer bagasjeplass enn iX... ser ikke bort fra at en større Macan fort kan nærme seg...
<

IX har 500 liter, og siste Cayenne har 770 l. Til og med IX3 har 10l mer plass enn IX. Så den er ingen vinner på bagasjeplass.

daktari

Selve gulvareal på bagasjerommet til iX er ganske bra. Problemet er at de har altfor store utforinger oppunder taket (dårlig plassering av hengslene) og på innsiden av bakluka. De kunne også skaffet noe plass på sidene mot hjulbuene, og det er lite rom under gulvet som uansett tas av ladekabel osv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Sitat fra: Jalla på mandag 09. januar 2023, klokken 17:10
Sitat fra: geear på mandag 09. januar 2023, klokken 13:45
<

IX har 500 liter, og siste Cayenne har 770 l. Til og med IX3 har 10l mer plass enn IX. Så den er ingen vinner på bagasjeplass.

Nå var ikke dette en bagasjediskusjon da, totalstørrelse. Macan har tradisjonelt sett vært en mindre enn en x5, og ix50 sier bmw at er "like lang og bred som en BMW X5, like høy som en BMW X6 og har samme hjuldimensjoner som en BMW X7"

geear

Er det noen som setter minimum utvendige mål som et krav ved kjøp av bil? Maks utvendige er jeg med på, og minimum innvendige, men motsatt blir veldig spesielt. 🤪😅

turfsurf

Sitat fra: geear på tirsdag 10. januar 2023, klokken 17:47
Er det noen som setter minimum utvendige mål som et krav ved kjøp av bil? Maks utvendige er jeg med på, og minimum innvendige, men motsatt blir veldig spesielt. [emoji2957][emoji28]
Viktig å synes vet du...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Chimp

Nå har vi falt av litt her  :police:

Når det gjelder prisene på finn så er de stadig på vei ned. Har fulgt med et par uker. De bilene som lå der som trodde at etter nyttår ville prisene gå opp pga mva og vekt, disse har fått en reality check og i snitt satt ned pris ned 50k på denne tiden. Ser flere til 970 som lå til 1040-50 før nyttår. Og det er lite bud. Men det gjelder alle biler om dagen.

Forhandler mener det kommer kampanje senest Q2, ihvertfall på ix40

Trond.m

Tro nok at det kan komme en korreksjon opp igjen når vi kommer ut i februar og de som må selge til lav pris er ute av markedet. Det jeg hører er at det er lang (og usikker) leveringstid på iX50 med luft. Er  det noen som har fått tilbud fra forhandler på iX50 med alt utstyr (eks. B&W) etter nyttår ?

Carboy

Det riktige svaret er uansett: Vi får bare se hva som skjer. Det er alltid mer sannsynlig med verdifall enn verdiøkning på biler. At det er mangel på luftfjæring på iX50 bestilt nye kan sikkert påvirke litt, men per i dag er det altfor stort volum i forhold til en ganske så mye lavere etterspørsel.
Det kan jo svinge seg opp igjen litt, det har vi sett på f eks egolf. Den koster aldri mer enn nypris, men den falt mye først, deretter økte den litt tilbake igjen på bruktmarkedet.

Uansett, kjøpere av brukte biler har ønske om å velge brukt fordi de får rabatt, og i tillegg ofte fordi de får bilen raskere, og får prøvekjørt bilen de kjøper før de kjøper. Jeg er tilhenger av brukte biler selv, men med mindre jeg måtte ha en bestemt modell så hadde jeg heller ventet på at iX50 eller lignende konkurrerende modell skal falle tilstrekkelig i pris for å kjøpe en brukt.

Og med avgifter på nytt så vil alltid bruktimport holde bruktprisene nede. Eneste grunnen til at bruktprisene har holdt seg er unntakssituasjon der det har vært lenger leveringstid og ingen avgifter (sammenlignet med resten av bilmarkedet i andre land).
Nå som europeisk økonomi svekkes litt (i likhet med norges økonomi) og brukte biler i f eks tyskland faller raskere i pris er det enklere å importere bruktbil billigere i tiden fremover om kronen holder seg.
Nåværende elbiler:
Tesla Model 3 LR 2025
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018

akseln

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 10. januar 2023, klokken 20:06
Tro nok at det kan komme en korreksjon opp igjen når vi kommer ut i februar og de som må selge til lav pris er ute av markedet. Det jeg hører er at det er lang (og usikker) leveringstid på iX50 med luft. Er  det noen som har fått tilbud fra forhandler på iX50 med alt utstyr (eks. B&W) etter nyttår ?
Har fått tilbud på IX50 Fully Charged til 1.130,-. Ikke B&W, ikke vent. seter og med 21/20 felger. 6 års service. Denne skal ha luft bak, men ikke foran.

Trond.m

Ikke styring på bakhjul heller ? Merkelig at det er luftfjæring bak. Det står ikke som opsjon. Skinn ? Multifunksjonsseter ? Softclose ?
Tror det kan stemme at med alt utstyr, 22+21 uten B&W ligger mellom 1,150 og 1,2.

Carboy

Usikker på om dette vil bety noe på kort sikt for akkurat iX-prisene, men likevel er det betegnende for hva bilprodusentene gjør fremover med prisene for å opprettholde nybilsalget.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VP45pV/tesla-med-kjempe-priskutt-paa-model-y?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos2&utm_medium=dre-63c0fa9e349bd310729bce75

De som har kjøpt ny Model Y rett før nyttår får i alle fall ikke igjen pengene sine om de skal selge igjen. Når en produsent kutter prisene med 18% og til og med over 23%... da har de jo litt marginer å gå på.
Nåværende elbiler:
Tesla Model 3 LR 2025
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018

Chimp

Sitat fra: Carboy på fredag 13. januar 2023, klokken 14:18
Usikker på om dette vil bety noe på kort sikt for akkurat iX-prisene, men likevel er det betegnende for hva bilprodusentene gjør fremover med prisene for å opprettholde nybilsalget.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VP45pV/tesla-med-kjempe-priskutt-paa-model-y?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos2&utm_medium=dre-63c0fa9e349bd310729bce75

De som har kjøpt ny Model Y rett før nyttår får i alle fall ikke igjen pengene sine om de skal selge igjen. Når en produsent kutter prisene med 18% og til og med over 23%... da har de jo litt marginer å gå på.

Vil ikke si de er sammenliknbare på noen måte, men alt påvirker. BMW kommer nok med sine kampanjer allerede 1 februar

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA