Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading som nybegynner?

Startet av peterka, onsdag 07. desember 2022, klokken 19:14

« forrige - neste »

peterka

Viss eg får bilen på fredag og det er lite straum. Korleis lader eg bilen. Kjøre til ein super charger og kva gjør eg videre. Er det kortautomat slik som på drivstoffbil?

peterka

Ok, er det dyrt å lade på slike stasjoner?

Kim-

Sitat fra: peterka på onsdag 07. desember 2022, klokken 19:58
Ok, er det dyrt å lade på slike stasjoner?

Spørs hvor du skal lade, men rundt 4-6 kr/kWh
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

peterka

Er det lik pris på alle Tesla supercharge i landet?
Er det trumf/Coop rabatt?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: peterka på onsdag 07. desember 2022, klokken 20:20

Ulik pris på lading forskjellige steder pga ulik kost. I perioder er det og billigere på rolige tider på døgnet.
Vil og anbefale å bestille Mer ladebrikke på nettet, og ha liggende i midtkonsollen. Utfyller hverandre.

Tesla Model Y                         2021-

peterka

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. desember 2022, klokken 23:31
Sitat fra: peterka på onsdag 07. desember 2022, klokken 20:20

Ulik pris på lading forskjellige steder pga ulik kost. I perioder er det og billigere på rolige tider på døgnet.
Vil og anbefale å bestille Mer ladebrikke på nettet, og ha liggende i midtkonsollen. Utfyller hverandre.

Ok, viss ein har feks 20 % igjen på batteri og fyller til 80 % er det dyrt på super charge?
Var nokon som sa at det er omtrent samme pris som bensin, men eg veit ikkje om det er rett?

tklev

https://elbil.no/oker-prisene/

Koster ca 7 kroner pr kwatt, dersom du bruker 2 kw pr mil blir det 14 kroner pr mil.

Fant ingen god link til priser her på forumet for Tesla.
Edit 1:
(Forbruk mellom 12 og 16,5 kWh/100 km. Snittfart ca. 80 km/t.)
Vanligvis vil Model y ligge på ca 1,5 kw pr mil. Men nå på vinteren er det litt mer usikkert.
Edit 2:
Batteriet på Model Y er på 75 kwatt. Lader du fra 20% til 80% tilsvarer det ca å lade 35 kwatt som isåfall koster ca 315 kroner på Tesla Supercharger (forutsatt pris på 7 kroner pr kwatt)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: tklev på torsdag 08. desember 2022, klokken 09:09
https://elbil.no/oker-prisene/

Koster ca 7 kroner pr kwatt, dersom du bruker 2 kw pr mil blir det 14 kroner pr mil.

Fant ingen god link til priser her på forumet for Tesla.
Edit 1:
(Forbruk mellom 12 og 16,5 kWh/100 km. Snittfart ca. 80 km/t.)
Vanligvis vil Model y ligge på ca 1,5 kw pr mil. Men nå på vinteren er det litt mer usikkert.
Edit 2:
Batteriet på Model Y er på 75 kwatt. Lader du fra 20% til 80% tilsvarer det ca å lade 35 kwatt som isåfall koster ca 315 kroner på Tesla Supercharger (forutsatt pris på 7 kroner pr kwatt)

De har og begynt med 10% rabatt til alle tider utenom 16-20. Altså rabatt i de andre 20 timene.
https://www.tv2.no/broom/na-kan-alle-fa-laderabatt-hos-tesla/15270141/

PS: Med tanke på at Tesla Model Y har veldig lang rekkevidde så kan en for det meste lade med strømstøtte-strøm fra privathus, avhengig av kjøremønster. Jeg har vel noe sånt som 94% hjemmelading og 6% superlading.

Ladepriser i oktober (er så sykt mange stasjoner at jeg ikke vil ta mange skjermbilder, men dyreste er 7,60...ouchhh):
https://www.tocn.no/2022/09/prisoversikt-for-supercharging-i-norge-oktober-2022/#more-21221

peterka

Har nytt hus og eg lader med vanlig stikkontakt og det går veldig fint. Kva er bakdelen? Bortsett farten da, men eg bruker ikkje bilen så ofte da eg jobber 5 minutt fra heimen. Så eg har god tid

Handyman

Sitat fra: peterka på søndag 11. desember 2022, klokken 21:32
Har nytt hus og eg lader med vanlig stikkontakt og det går veldig fint. Kva er bakdelen? Bortsett farten da, men eg bruker ikkje bilen så ofte da eg jobber 5 minutt fra heimen. Så eg har god tid
Det er flere ulemper. Risiko for varmgang og brann er grunnen til at dette ikke lenger er lovlig. Avkorting av forsikringsutbetaling kan bli konsekvensen om det skulle bli skader/brann.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på søndag 11. desember 2022, klokken 22:38
Sitat fra: peterka på søndag 11. desember 2022, klokken 21:32
Det er flere ulemper. Risiko for varmgang og brann er grunnen til at dette ikke lenger er lovlig. Avkorting av forsikringsutbetaling kan bli konsekvensen om det skulle bli skader/brann.
Legger til at stadige inn og utkoblinger liker scuko dårlig. Ved jobb har vi to plasser som lovlig er satt opp for elbil-lading, men der henger kontaktene så løs at jeg som ellers er relativt avslappet til spørsmålet om lading på slike, ikke vil koble til disse.

Trenger du ikke smartness i lader, kjøp en av disse enkle ladeboksene uten smartness, men prøv å finne en med vern innebygget, for løst vern er relativt dyrt, og gjerne stjeler mesteparten av besparelsen mot f.eks. en Easee eller Tesla Wallcharger 3. Og installasjonskosten øker med antall trinn i monteringsen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på søndag 11. desember 2022, klokken 23:45
...men prøv å finne en med vern innebygget, for løst vern er relativt dyrt, og gjerne stjeler mesteparten av besparelsen mot f.eks. en Easee eller Tesla Wallcharger 3. Og installasjonskosten øker med antall trinn i monteringsen.
Finnes det i det hele tatt en ladeboks med innebygget vern som er in nærheten så billig som enn TWC3?

ToWalkOrDrive

Kan og legge til at en finner Tesla samarbeidspartnere for installasjon av Tesla-lader på Tesla's nettside:
https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging

Har brukt Tesla sin lader hjemme i mange år, og ingenting tull med den. Veldig bra. Særlig praktisk at den har en fast ledning, så jeg bare kan plugge den inn i bilen når jeg vil lade, og slipper å putte den vekk etter lading. Og så ser den bra ut. Og så er det en trykknapp på "pistolen" som avslutter ladingen når du skal kjøre. Bare åpne bakdøren først om den ikke vil "våkne" :-)

Angående lading på supercharger så må en laste ned Tesla-appen og registrere bank-kortet ditt der (må selvsagt bare gjøres en gang - ikke hver gang du lader). Når en skal lade kan en enten åpne ladeluken fra skjermen eller trykke på luken (når bilen er ulåst). Så er det bare å plugge i. Avslutning gjøres som på hjemmeladeren - trykk på knappen på pistolen så stopper ladingen, og sett pistolen på plass. Hvis bilen ikke vil låse opp kan du åpne bakdøren, og trykke knappen igjen....life hack.... Superladeren kjenner igjen bilen din (via appregistreringen med bankkort) og belaster kortet ditt automatisk, så det er bare å kjøre avgårde. Plug and play.

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 12. desember 2022, klokken 09:13
Angående lading på supercharger så må en laste ned Tesla-appen og registrere bank-kortet ditt der (må selvsagt bare gjøres en gang - ikke hver gang du lader).
Når man eier en Tesla har man jo allerede appen og kortet er allerede registrert via Teslakontoen på nettsiden. Man trenger ikke foretas seg noe mer.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 12. desember 2022, klokken 09:13
Når en skal lade kan en enten åpne ladeluken fra skjermen eller trykke på luken (når bilen er ulåst). Så er det bare å plugge i.
Eller den enkleste metoden.... å trykke på knappen på pluggen.

RJK

Sitat fra: Handyman på mandag 12. desember 2022, klokken 08:07
Sitat fra: RJK på søndag 11. desember 2022, klokken 23:45
...men prøv å finne en med vern innebygget, for løst vern er relativt dyrt, og gjerne stjeler mesteparten av besparelsen mot f.eks. en Easee eller Tesla Wallcharger 3. Og installasjonskosten øker med antall trinn i monteringsen.
Finnes det i det hele tatt en ladeboks med innebygget vern som er in nærheten så billig som enn TWC3?
Tesla Wallcharger 3 har blitt veldig billig nå, så absolutt et godt valg. Men ser ut som Amina kommer med innebygget vern til 3995,-, så 1005 kr. billigere. Så må man jo og se hva pris blir med montering, og TWC3 har i utgangspunktet fast kabel som kan være verdt forskjellen.

https://www.elkjop.no/product/sport-hobby-og-fritid/bil-og-motorsykkel/elbillader/amina-elbillader/533217?gclid=CjwKCAiAv9ucBhBXEiwA6N8nYPisPcQgCo1FOkWsQjTmz8Tn4DL2E9JEGbUSbjTS7g9XikpUhalMehoCpKsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#specifications
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA