Tilbakemelding til Tesla om forbedring av kart

Startet av kodax, onsdag 30. november 2022, klokken 09:34

« forrige - neste »

kodax

Mor klaget på fantombremsing, og fikk vedlagte svar fra Tesla (se bilde).
Litt googling viser at mulighet for å gi tilbakemelding til den e-postadressen allerede kom i 2018.48.1 (samt mulighet for å sende tilbakemelding fra bilen med stemmekommando?), men for meg som er ferskere i Muskland, så var dette nytt.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Kim-

Holder man inne kontroller knappen nede til venstre får jeg hvertfall opp «takk for din tilbakemelding», men det har vært mye diskusjoner om denne gjør noe eller bare setter en highlight i loggene for at Tesla skal kunne lete lettere
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Mobileum

Det siste er riktig. Setter bare en markering i loggen. Men å sende rapport med 8 punkter til Tesla hver gang man får en PB er det vel de færreste som gidder. De får heller bruke mere ressurser på en fiks hvis det i det hele tatt er mulig.

Denne er ganske morsom (fra 2016):

Tesla is preparing a significant upgrade to its autopilot technology for a future software update, the company announced today. The biggest change is in how the company uses its radar sensors. Previously, a camera and image processing system were the primary sensors, backed up by data from the radar system to verify its findings — but going forward, the camera and radar will work side by side to detect obstacles. The improvements are expected in Tesla Software Update 8.0, planned for release in the next few weeks.

A "geocoded whitelist" of objects like road signs and bridges will help prevent false positives (and thus automatic braking for no reason, which can be alarming and dangerous), and allow the system to notice the potential for crashes that might previously have been ignored. That's what happened earlier this year in a fatal Autopilot crash when the system ignored a truck making a left turn in front of a Tesla Model S in Autopilot mode. The car thought it would be passing under a road sign rather than realizing that there was an imminent crash threat.

The whitelist is a GPS-coded map of objects like overhead signs that do not pose any threat to the car, allowing the radar system to safely disregard them and not trigger the brakes unnecessarily.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

kodax

Eneste muligheten for at Tesla kan bruke den "tilbakemeldingsfunksjons-knappen" til noe fornuftig er bare vel dersom mange trykker omtrent på samme sted, sånn at man kan anta at det faktisk er bilen/kartet som det er noe feil med.
Å sende epost er det jo selvfølgelig ikke mange som gidder, og det krever jo at Tesla manuelt forstår det folk da sender inn av ymse informasjon, så altså nok heller ikke noe som kan gjøres i stor skala.
Så ja, dette må nok fikses på andre måter.

Når det gjelde den artikkelen, så er vel den fra https://www.theverge.com/2016/9/11/12880814/tesla-preparing-significant-autopilot-upgrade-will-use-radar-as
For de nyskjerrige så finner man her den arkiverte siden av blog-en til Tesla som artikkelen refererer til:
https://web.archive.org/web/20160912013513/https://www.tesla.com/blog/upgrading-autopilot-seeing-world-radar
Model Y - Model 3

Mobileum

Tror Tesla må ha søkt ganske dypt i gamle arkiver for å finne svaret til din mor. Svaret refererer seg til en periode hvor Tesla tenkte de skulle hvitliste alle steder bilene plutselig bremset, for så å legge det inn i navdatabasen. Noe de etter hvert skjønte var en umulighet. Så det å fremdeles sende ut slike svar er rimelig banalt. Godt hun har en sønn som ikke tar alt som kommer fra Tesla som "god fisk", men redd flere andre ser seg tilfreds med et slikt svar.

The whitelist is a GPS-coded map of objects like overhead signs that do not pose any threat to the car, allowing the radar system to safely disregard them and not trigger the brakes unnecessarily.

kodax

Nja, hva jeg sier hjelper henne dessverre ikke stort, bilen bremser nok uansett  :P
Hun syns jo ellers bilen er merkbart bedre enn feks Volvo Amazon og Saab 93, som ble lansert da hun begynte å kjøre bil, så hun klager egentlig ikke  :D
Model Y - Model 3

Mobileum

Hun merker iallfall forskjell. Selv kjørte jeg opp til førerkort med en Volvo Amazon som jeg fikk leid av en sjåførskole i én time for kr. 60.-. Ingen krav om skoletimer eller kurs den gangen, og turen med bilsakyndige i Oslo tok 10 minutter uten ett eneste spørsmål 🙂. Hils moderen.

Alfa Bergen

Skulle gjerne gitt Tesla en tilbakemelding på navigasjonsvisning i tunneler. I lange tunneler skjønner tilsynelatende ikke bilen at den skal følge veien men plutselig tror den at den er på en eller annen vei på fjellet over.

Lærdalstunnelen ble ferdig for over 20 år siden, men like vel tror bilen min at det plutselig er 70-sone midt inni da navigasjonen plutselig har flyttet seg til en vei på fjellet.

Nye E-39 mellom Os og Bergen har en tunnel på 9 km som er tegnet inn på kartet i bilen, men så snart jeg kjører inn i tunnelen begynner navigasjonen å tro at jeg kjører i terrenget utenfor og legger inn nye fartsgrenser av seg selv. Merkelig...
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019 (solgt)
Model YP levert 1.3.2023
Nissan Leaf 2018

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

jlan

Sitat fra: Alfa Bergen på onsdag 30. november 2022, klokken 19:44
Skulle gjerne gitt Tesla en tilbakemelding på navigasjonsvisning i tunneler. I lange tunneler skjønner tilsynelatende ikke bilen at den skal følge veien men plutselig tror den at den er på en eller annen vei på fjellet over.
Jeg tror ikke det er noe galt med kartdata, men rett og slett at bilen kjører på "dead reckoning" når den mister GPS signal. Den prøver altså å navigere som en U-båt. Dvs. bruke andre interne sensorer til å beregne fart og retning. Der det er motorvei er ikke så ille, for da holder den ihvertfall innstilt fart. Men helt klart noe de bør fikse.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA