Hovedmeny

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Lucaria

Sitat fra: jlan på mandag 02. januar 2023, klokken 23:31
Sitat fra: Lucaria på mandag 02. januar 2023, klokken 21:26
Lurer på om den er for lite for å ha en bra effekt
Jeg tror den har god effekt. Så sant det kommer vekt på den, og den ikke blir skubbet foran hjulet. Kanskje en montere en gummileppe som går innunder hjulet? Da blir den verre å stjele også. Litt mer jobb å flytte bilen noen cm etter plassering, men da får man samtidig sjekket at den holder.

God Ide. Men akkurat i de situasjoner jeg trenger den så er det ofte litt vanskelig å komme enda bak fordi det ofte er der man stopper og da blir det som en iskul der. Så da blir det litt for knotete.

Men jeg tror det å montere en gummi-overflate på delen som har kontakt med hjulet kan vare en god ide. Skal se hva jeg har imorgen.

Klykken

Patent pending? Her har dere laget et produkt som kan være av interesse for flere :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Lucaria

Det ferdige produktet kommer ha en mindre og en større variant for å matche ulike størrelse hjul, men like smidig å ha med seg. De kan fåes i alle Tesla-farger. Piggene kommer vare mulige å felle in for sommerbruk (for å sikre bilen ved skift av hjul), og felle ut for vinterbruk. Det går også å kjøpe til ekstra sett med pigger. Matchende pustende lærfodral er ekstrautstyr. Bare så dette er arkivert skriftlig her.   :laugh: Framtidige planer er å felle denne in i understellet til bilen slik at den felles ned automatisk ved all parkering der temp er under 0, men her kreves litt kollaborering med Tesla så work in progress.

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Autowinder

Sitat fra: jlan på tirsdag 03. januar 2023, klokken 16:11
https://patentimages.storage.googleapis.com/2d/2a/37/a1b88465e16096/WO2004002795A1.pdf
Jepp, standardutstyr på flere VAG modeller den der. Men er mye lettere med en liten pose Leca-strø og en sandkassespade i bilen. Slipper bryderi med å fjerne i 20cm nysnø oppå isen også 😉
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

RJK

Sitat fra: Autowinder på onsdag 04. januar 2023, klokken 10:53
Sitat fra: jlan på tirsdag 03. januar 2023, klokken 16:11
https://patentimages.storage.googleapis.com/2d/2a/37/a1b88465e16096/WO2004002795A1.pdf
Jepp, standardutstyr på flere VAG modeller den der. Men er mye lettere med en liten pose Leca-strø og en sandkassespade i bilen. Slipper bryderi med å fjerne i 20cm nysnø oppå isen også 😉
Er  det 20 cm nysnø oppå, er det neppe så glatt. Da får den snøen fort tak i isen. Et lett dryss oppå speilis før den får "integrert" seg, er en annen sak.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Autowinder

Er den på plass før 20cm nysnø er det likevel pes å fjerne selvom det ikke er så glatt.

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

RJK

Sitat fra: Autowinder på onsdag 04. januar 2023, klokken 15:39
Er den på plass før 20cm nysnø er det likevel pes å fjerne selvom det ikke er så glatt.
Nei, er det lett og tørr nysnø, så er den lett som en plett å fjerne. Er det derimot våt snø, så er det en helt annen sak. Så det kommer an på hvordan nysnøen er.

Men det er vel totalt uavhengig av en slik stopper. ;)
Bosted Oslo

Autowinder

Sitat fra: RJK på onsdag 04. januar 2023, klokken 17:14
Nei, er det lett og tørr nysnø, så er den lett som en plett å fjerne. Er det derimot våt snø, så er det en helt annen sak. Så det kommer an på hvordan nysnøen er.

Min mening er at det er raskere med litt strø foran 4 hjul om en står ute, bare å kjøre når bil er feid av...

RJK

Sitat fra: Autowinder på onsdag 04. januar 2023, klokken 19:25
Sitat fra: RJK på onsdag 04. januar 2023, klokken 17:14

Min mening er at det er raskere med litt strø foran 4 hjul om en står ute, bare å kjøre når bil er feid av...
Nå er det selvsagt forskjell på litt lett skråning, og i en bakke. Som med sand, stein og grus, kan dette smelte nedover i isen, dekkes av vann og så fryser det på igjen, om forholdene er rett. Så rett middel til rett situasjon.

I en bakke, om man er avhengig av å parkere slik, har jeg mer tro på innretningen over eller en stein som man sikrer at går litt ned i isen. Men det beste er vel faktisk å kombinere begge, lecagrusen og denne hjulstopp-saken. Kanske og strø litt før man tar løs.

Kommer det litt snø, så vil det sånn sett være lettere å sparke litt i enheten så den går fri av hjulene. En slik stropp eller reim som jeg nevnte over, kan og brukes til å trekke disse løs. Kanskje ordne så den siste som fjernes er en av de på førersiden, mens man sitter i bilen.

Står den med fronten nedover, så er det den foran bakhjulet, står den med fronten i oppoverbakke, så blir det den bak forhjulet. Litt lengde på stroppen, så kan man sette seg inn i bilen, tråkke på bremsen mens døren er åpen og stroppen i venstrehånda, og så dra den inn rolig der man sitter. Da har man kontroll, så langt det er mulig gitt føret, der man sitter i førersetet.

Så er det bare å kjøre videre.
Bosted Oslo

Autowinder

Kan jo tjore fast med et tau mellom hengerfestet og en lyktestolpe eller noe annet også, så er en helt sikker 😂

RJK

Godt å være sikker...

Men muligens å gå et "lite" hakk for langt. :)

Bosted Oslo

Stjerneglis

Flere sider med diskusjon om hjulstopper og parkering i bakker... Dette er ikke ett TMY spesifikt problem  ::)
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

lars667

Må si et slepetau i undertrunken på Y er standardutstyr for den gode samaritan. I går dro samboer, som er veldig usikker på vinterføre, meg opp i stedatteras gamle opel vectra, en laang, bratt og svingete bakke, med Y'en i terrengmodus. Har tidligere dratt opp stefattern i hans Volvo 240, med henger på slep. Så framkommelighet er ikke noe pes, og kraften en har i "alle gir" er kjekk å ha. Der hvor den gamle jeep cheroke-en med halvdårlig differensialbrems hadde en tendens til å trekke til ene siden, går det som det blåser med Y-en.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Lucifer-

Også helt sykt imponert over fremkommeligheten på Model Y. Biler stod overalt mens Y'en bare kjørte på som en traktor uansett forhold..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA