Hovedmeny

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Grenadier

Jeg har oppdatert software, og merker fortsatt ikke mye  til hverken redusert regen (generelt) eller snow mode.

Kjørte fra Oslo til Lillehammer i snøværet/glatta i går. Hadde flere episoder der jeg fikk sleng på bakvognen når jeg gikk av wattpedalen. Og understreker at jeg ikke slapp pedalen brått, men gikk forholdsvis rolig av. Så skal det sies at antiskrens raskt korrigerer. Men passasjerene i bilen merker det også godt, og det er ikke noe behagelig når det f eks skjer med møtene tungtransport over Mjøs-brua.

Løsningen blir å koble inn terreng assistent. Men da går jo strømforbruket opp, og mange (uerfarne/uinteresserte) sjåfører vil ikke huske å gjøre dette, og vil oppleve de samme ubehagelige situasjonene med sin Y.

Det er ikke uten grunn at alle biler bremser 70/30 på for/bakhjul. Mens Tesla bremser absolutt mest på bakhjul ved regen. Og det er problematisk og i hvert fall ubehagelig på norsk vinterføre, er i hvert fall min mening. For det er vel ingen der ute som synes det ville være en god idé å «bremse forsiktig» med håndbrekket når det er glatt? Effekten av regen vektet så tungt på bakhjulene blir jo basically den samme.

Haggish

Sitat fra: Grenadier på lørdag 07. januar 2023, klokken 08:51
Jeg har oppdatert software, og merker fortsatt ikke nye til hverken redusert regen (generelt) eller snow mode.

Kjørte fra Oslo til Lillehammer i snøværet/glatta i går. Hadde flere episoder der jeg fikk sleng på bakvognen når jeg gikk av wattpedalen. Og understreker at jeg ikke slapp pedalen brått, men gikk forholdsvis rolig av. Så skal det sies at antiskrens raskt korrigerer. Men passasjerene i bilen merker det også godt, og det er ikke noe behagelig når det f eks skjer med møtene tungtransport over Mjøs-brua.

Løsningen blir å koble inn terreng assistent. Men da går jo strømforbruket opp, og mange (uerfarne/uinteresserte) sjåføren vil ikke huske å gjøre dette, og vil oppleve de samme ubehagelige situasjonene med sin Y.

Det er ikke uten grunn at alle biler bremser 70/30 på for/bakhjul. Mens Tesla bremser absolutt mest på bakhjul ved regen. Og det er problematisk og i hvert fall ubehagelig på norsk vinterføre, er i hvert fall min mening. For det er vel ingen der ute som synes det ville være en god idé å «bremse forsiktig» med håndbrekket når det er glatt? Effekten av regen vektet så tungt på bakhjulene blir jo basically den samme.

Den holder seg vel i snowmode ca 15 min før den går tilbake til normaldrift😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

turfsurf

Sitat fra: Haggish på lørdag 07. januar 2023, klokken 10:03
Den holder seg vel i snowmode ca 15 min før den går tilbake til normaldrift[emoji6][emoji120]
Ja, det er min opplevelse og. Derfor folk tror de ikke merker noe til snow mode, men hvis den ikke hadde vært der, så ville de opplevd "logring" mye mere.

Men IMO er 15 minutt alt for kort. Når det er vinter er det jo ikke stor sannsynlighet for at det er glatt kun i 15 minutter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Andreas84

Jeg fikk en ubehagelig opplevelse nylig i rundkjøring. Bilen gikk rett frem. Jeg var ikke langt fra å ødelegge fronten.  Å har jeg kjørt elbil flere år, og jeg er forsiktig med å slippe wattpedalen.

Jeg vurderer å kjøre med track mode i vinter. Noen som har peiling på beste innstillinger der? 50/50 fordeling, 20% regen og midtvalget på assistanse?

Forøvrig virker det ikke som bilen tilater valg av hold/kryp/fri. Den regenererer kraftig og føles som one pedal drive uansett.

Autowinder

Sitat fra: turfsurf på lørdag 07. januar 2023, klokken 10:44
Sitat fra: Haggish på lørdag 07. januar 2023, klokken 10:03
Den holder seg vel i snowmode ca 15 min før den går tilbake til normaldrift[emoji6][emoji120]
Ja, det er min opplevelse og. Derfor folk tror de ikke merker noe til snow mode, men hvis den ikke hadde vært der, så ville de opplevd "logring" mye mere.

Men IMO er 15 minutt alt for kort. Når det er vinter er det jo ikke stor sannsynlighet for at det er glatt kun i 15 minutter.

Sannsynligheten for å få et nytt slipp på glatt føre kort tid etter 15 minutter er jo heldigvis meget stor og da reaktiveres snowmode igjen automatisk 😉
Edit: Trygt for de som ikke vet å aktivere TA mm.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Haggish

Sitat fra: Andreas84 på lørdag 07. januar 2023, klokken 11:05
Jeg fikk en ubehagelig opplevelse nylig i rundkjøring. Bilen gikk rett frem. Jeg var ikke langt fra å ødelegge fronten.  Å har jeg kjørt elbil flere år, og jeg er forsiktig med å slippe wattpedalen.

Jeg vurderer å kjøre med track mode i vinter. Noen som har peiling på beste innstillinger der? 50/50 fordeling, 20% regen og midtvalget på assistanse?

Forøvrig virker det ikke som bilen tilater valg av hold/kryp/fri. Den regenererer kraftig og føles som one pedal drive uansett.

Gikk det rett frem kjørte du antakelig for fort etter forholdene🙏😉, mange rundkjøringer er formet som en kule. Derfor motsatt dosering😉
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Stjerneglis

Snow mode burde kun virke over 40 km/h. Da kan man ha det litt artig i lave hastigheter uten understyring samt unngå overstyring i landeveihastigheter.

Noen med Twitter som kan kontakte Elon? ;)
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Lucaria

Sitat fra: Grenadier på lørdag 07. januar 2023, klokken 08:51
Jeg har oppdatert software, og merker fortsatt ikke mye  til hverken redusert regen (generelt) eller snow mode.

Dette høres merkelig ut. Det blev jo en stor forandring etter en av oppdateringene. Fra att den slapp ut 10cm ved bare litt pådrag i svinger med snø till att den ikke gjør det i det hele tatt. Nå understyrer den veldig mye isteden.

Redusert regen merkes ikke så mye, annet en at bilen sklir mye mindre ved direkt oppslipp på glatt.

e-h

Min antagelse er at mye av dette påvirkes av type dekk også. Har hatt Ioniq 5, og merker at YP er litt mindre understyrt og kan komme litt med bakenden om man gir gass før svingen er over. Bilen henter seg da inn lenge før man egentlig får noe sleng. Har ikke merket noe til at den skal ha mindre grep enn forrige bil som kjørte Continental IceContact3 m/pigg. Har nå piggfrie GoodYear Ultragrip Ice 2+ i 20". Den har også definitivt svakere regen i -8 enn ved 8 grader, men kan like gjerne komme av kaldere batteri.

Autowinder

Is med vann oppå i veien nå ikveld, TA aktivert og ved bråslipp av wattpedalen på rett vei var det ingen antydning til regen, trillet stødig rett frem. Hastighet var riktignok bare 25km/t, men anser det som bevis på at det fungerer som tiltenkt. SW versjon 2022.44.25.3
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

OlaM

Til de som har kjørt begge, har dere inntrykk at 3eren er vesentlig annerledes enn Y når det gjelder regen-skrens?

Var på ski i dag, opp til skistadion var det delvis kram snø, delvis flatkjørt piggfri-porselen. Prøvde å provosere fram en liten sleng, men fikk det ikke til. Nedover hadde mildværet kommet så da var det våt porselen og jeg tok det veldig piano. På stedene der det var god plass prøvde jeg å provosere, men ingenting skjedde.

Skal sies at jeg ikke tok i veldig hardt, tenk noen som kjører normalt aktsomt men slipper gassen brått når de ser noe midt i svingen. På verre føre eller med høyere fart ville det kanskje vært annerledes, men hvis man kjører med en grei porsjon fornuft, og ikke "helårs-mentalitet" med samme fart på samme sted uansett føre, så er sikkerhetsmarginen ganske stor etter min oppfatning - med forbehold om at 3 og Y ikke er vesentlig forskjellige.
'21 3LR

Kim-

Har ikke prøvd 3 etter oppdateringen hvor de har gjort om på det (hvis de har?), men etter 2 vintre og ganske mange turer over Hardangervidda var jeg utrolig fornøyd med hvordan den responderte på glatten. Fikk ikke så mye erfaring med Y før den ble gjort om på (til mer FWD), men jeg skulle veldig gjerne ønske den var lik som 3
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

olavxxx

Min 3P er mye mer tailhappy enn YP.
Jeg har da en 2019 3P med 235/40-19 R3 på TSW på den. Mens YP er en 2023 berlin med org R5 staggered i 21".

YP er mer mot balansert. Jeg har også testet brekk i både YP og 3P, har vært en del diskusjon i tråden her. Er ingen tvil om at brekk bremser på begge akslinger. Selv brekk i sving på snø, gir ingen sladd.

Du i rundkjøringen som kjørte rett frem, du kjører for fort. Når en bil som er delvis overstyrt går rett frem, kjører man alt for fort for forholdene (eller dekkene , hvis man har jalla dekk)

Odinpodin

Da har jeg fått prøvd y på skikkelig drittføre...(19", r5)

På tur fra 600m.o.h til rundt 100, en vei med standard modus og hjem med terrengassistent. Sitter godt på vanlig vinterføre, på blank bløt is er det naturlig nok "friskere" merker at rumpa vil ut ved senking av hastighet. Lå også bak en etron som heller ikke så ut til å ha en god dag på jobb, det var rett og slett skikkelig såpe og alle bilene på veien danset litt i vegbanen.

Hadde en lang saktegående sladd I speilblank sving med feil helling, relativt udramatisk med rolig wattpedal, tilsynelatende ingen reaksjon på antiskrens. Kjørte pent og pyntelig, ingen store overraskelser men logrer litt.

Siste km på bratt ubrøtt gardsveg, satte på terrengassistent, null stress, naboen hadde ikke sjans med sin Peugeot 4x4(mistenker dårlig dekk).. og måtte rygge tilbake.

Kjørte hjem med terrengassistent på, bilen strammer da seg opp og har merkbart mer følelse på fremhjul naturlig nok, ingen merkbar logring og bilen går beint ved reduksjon av hastighet. Får litt traktor følelse

Uansett en glimrende vinterbil, skjønner at det kan føles litt guffent at rumpa danser litt på glatta, men er uansett liten fare for å miste kontrollen, den kobler inn og redder deg før det skjer og om du synes det er ubehagelig så er terrengassistent ypperlig om du kan leve med litt mer forbruk.

Autoviskerne er derimot er det de dårligste jeg har vært borti på nyere biler og fikling med skjermen mens jeg kjører på dårlig føre liker jeg ikke spesielt godt, men kan leve med det.

ToWalkOrDrive

Jeg bruker konsekvent ikke Auto på viskerne...at ikke Tesla gir opp kamera-"sensor". De aller aller fleste andre bruker et lys de sender ut, og hvis det er vann på ruten reflekteres ikke lyset 45 grader men ca 43....funker... Hvorfor kan de ikke bare innrømme nederlaget og kjøpe slike sensorer? De har prøvd kamera i MANGE år.

Når jeg endrer viskerfart så er det først ett trykk ytterst på spaken, sånn at den visker ett visk, samt at valgene på fart vises, og jeg kan velge direkte.

Kunne brukt stemmestyring, men gidder ikke...
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA