Uno-X med ladepris på skilt

Startet av SveinJ, tirsdag 15. november 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: overskyet på lørdag 10. desember 2022, klokken 18:38
Da er det jo bare å fortsette som nå, alt er perfekt?

Problemet er bare at nesten hele Norge er uenig med deg. Dagens løsning med app, RFID, abonnementer osv suger.
Heldigvis er det kommet noen på banen som ser på dette med RFID-brikker på en annen måte.

Alt perfekt? Jeg har pekt på flere ting jeg mener ikke er perfekt. Jeg har også gitt forklaring på hvorfor kort ikke på noen måte vil hjelpe til å løse de problemene. Jeg har også forklart hvorfor RFID kommer til å bli foretrukket, selv om mange kanskje helst ville betale med kort, vil de gå for RFID p.g.a pris. Jeg forklarte også hvordan dette fører til at vi får en fordyrende løsning, som få kommer til å bruke.

Ellemelle

Sitat fra: Panduck på lørdag 10. desember 2022, klokken 22:16
selv om mange kanskje helst ville betale med kort, vil de gå for RFID p.g.a pris.
Hvis du med RFID tenker på dagens løsning hvor betaling ofte skjer via en tredjepart, så vil det aldri kunne bli billigere enn å betale direkte til operatøren.
Det sier seg selv. Tredjepart skal ha en del av kaka, mens Uno-X beholder alt selv.
Akkurat nå prøver de seg sikkert frem med prisingen for å se hvor mye de klarer å ta, men på sikt vil de alltid kunne legge seg lavere enn konkurrentene, hvis de virkelig ønsker å bli ladingens Rema.

Panduck

Sitat fra: Ellemelle på søndag 11. desember 2022, klokken 00:46
Hvis du med RFID tenker på dagens løsning hvor betaling ofte skjer via en tredjepart, så vil det aldri kunne bli billigere enn å betale direkte til operatøren.

Det stemmer, men det virker som om flere glemmer at VISA / MasterCard også er en trejdepart som vil ha penger.

Dette vil også kunne bli en utfordring for Plug&Charge, der trejdepart ønsker for stor del av kaka.

Hvordan dette ender opp, tror jeg vil avgjøres av hvor mange ladeoperatører vi får, og hvor stor nytte man vil ha av å ha "en brikke for alt". Mindre operatører vil være avhengie av å være en del av et større nett for å bli funnet av andre enn lokale. Aktører som Circle K vil etterhvert kunne klare seg fint alene.

Ellemelle

Ja, og hvordan var det du betale regningen til Plugsurfing igjen? Jo med VISA/Mastercard, altså nå en fjerdepart.

Det er Rema-Reitan som eier Uno-X, så man kan forvente at de har svært gode avtaler.
En transaksjon med vanlig bankkort (bankaxept) koster trolig maksimalt 30 øre, og om noen betaler med kredittkort er transaksjonsgebyret ned mot 0,75%
Det betyr at hvis du lader for 400 kroner, så må Uno-X betale et sted mellom 30 øre og 3 kroner.

Så lenge man kan betale med kort og prisen er god, så spiller det ingen rolle hvem som er ladeoperatør.
Hvis en ukjent ladeoperatør har en sentralt plassert lader med bedre eller like god pris som din favoritt RFID-operatør, så vil du vel bruke den så lenge du kan betale med vanlig betalingskort?

Moggen

Vis påtvunget medlemskap og rfid/app er en god ide; hvorfor har ikke noen andre bransjer implementert dette genidrag av en betalingsform?
Det at jeg KAN betale på ikea med mine inntjenede family-poeng er ikke detsamme som at jeg MÅ vare forhåndsregistrert medlem hos ikea, MÅ ha delt mine kortoppgifter med dem, MÅ betale via deres ikea-app eller rfid tagg.

Er faktisk oppriktig interessert av å høre om det finnes noe annet "fenomen" enn just hurtiglading for elbil som gått denne veien med betalinger?

Moggen

Sitat fra: Ellemelle på søndag 11. desember 2022, klokken 10:01
Ja, og hvordan var det du betale regningen til Plugsurfing igjen? Jo med VISA/Mastercard, altså nå en fjerdepart.

Det er Rema-Reitan som eier Uno-X, så man kan forvente at de har svært gode avtaler.
En transaksjon med vanlig bankkort (bankaxept) koster trolig maksimalt 30 øre, og om noen betaler med kredittkort er transaksjonsgebyret ned mot 0,75%
Det betyr at hvis du lader for 400 kroner, så må Uno-X betale et sted mellom 30 øre og 3 kroner.

Så lenge man kan betale med kort og prisen er god, så spiller det ingen rolle hvem som er ladeoperatør.
Hvis en ukjent ladeoperatør har en sentralt plassert lader med bedre eller like god pris som din favoritt RFID-operatør, så vil du vel bruke den så lenge du kan betale med vanlig betalingskort?

Precis. Siden prater de om kortgebyr som en stor kostned. Men for et litet norskt ladenettverk med kanskje noen hundretal transaksjoner per døgn, så blir nok kostneden for utvikling, drift og vedlikhold av hjemmesnekret betalløsing , app etc MER kostbar.

Panduck

Det blir litt forskjell på å ha en transaksjon pr mnd for hver kunde, vs en transaksjon pr bruk.

"Precis. Siden prater de om kortgebyr som en stor kostned. Men for et litet norskt ladenettverk med kanskje noen hundretal transaksjoner per døgn, så blir nok kostneden for utvikling, drift og vedlikhold av hjemmesnekret betalløsing , app etc MER kostbar."

Dette viser at man ikke helt har forståelse for hva som må til for å få ting til å fungere. Du må fremdeles ha et backend-system som håndterer betalingene, det behovet forsvinner ikke bare fordi du har bankkort som betalingsmiddel. Dette er ikke som en pop-up-kiosk som kan tegne et billig abo på en betalingsterminal.

Løsningen blir da å gå for et "hyllevare system", eller knytte seg til et eksisterende nett, og da vil app og brikke og alt mulig være klart allerede. Så vil man da i tillegg få den ekstra konstnad for bankterminaler på ladestasjonene og det som må til av avtaler for å å få det på plass.

"Vis påtvunget medlemskap og rfid/app er en god ide; hvorfor har ikke noen andre bransjer implementert dette genidrag av en betalingsform?"

Dette har blitt besvart et utall ganger allerede, tror ikke å svare en gang til vil hjelpe så mye... Det er nok ikke så lenge før du kan glemme å betale med kort når du parkerer. Da er det frem med app, eller regning i post med 75kr i fakturagebyr.

Ser frem til ramaskriket.

Panduck

Sitat fra: Moggen på søndag 11. desember 2022, klokken 10:05
Er faktisk oppriktig interessert av å høre om det finnes noe annet "fenomen" enn just hurtiglading for elbil som gått denne veien med betalinger?

Husker jeg måtte dra frem VISA-kort for å betale bompengepasseringer. Det var no herk. Kanskje noen savner denne måten å betale for bompasseringer på, ikke vet jeg. Løsningen ble at nær sagt alle har en type RFID-brikke i bilen.

Og man må da ha fått med seg at parkeringsbransjen mer og mer vil ha deg vekk fra å betale med kort.

Flere og flere restauranter vil gjester betaler via bestilling på nett, slik at de slipper å ha så mange terminaler. Har spist på steder der det rett og slett var umulig å betale med fysisk kort. Det måtte gå via en webside.

Ville ikke overraske meg om Coop snart kom med hurtigkasser der Coop pay var eneste valg, igjen for å begrense antall kortterminaler.

Recharge sin løsning vil altså kunne være en kortterminal for alle ladere. Litt som parkering har i dag. Dere som liker å betale med kort må da være glad for at en mengde personer har installert app, så dere slipper å stå i kø når dere skal betale. Parkeringsplassen ved Ahus tok ikke Easypark, så jeg har stått i 10 minutter kø for å betale med kort der. Installerte app som var brukt der og registrerte alt mens jeg ventet. Det er et ork å måtte ha så mange parkeringsapper, men alternativet er enda mer slitsomt.

Når 1-2% av kundene betaler med kort, vil det ikke være vanskelig å argumentere for å få det vekk. "Må betale med kort, app er skummelt!" generasjonen er på vei ut.

Kortterminaler koster, og ladeoperatører er ikke de eneste som ønsker seg bort fra dette.

Ellemelle

Sitat fra: Panduck på søndag 11. desember 2022, klokken 11:04

Det blir litt forskjell på å ha en transaksjon pr mnd for hver kunde, vs en transaksjon pr bruk.
Nei det er ikke noen forskjell. Man betaler en prosentvis sats, og ikke pr transaksjon.

Betaling pr transaksjon gjelder kun hvis man betaler fysisk med kort med bankaxept.

Ellemelle

Sitat fra: Panduck på søndag 11. desember 2022, klokken 11:35
Flere og flere restauranter vil gjester betaler via bestilling på nett, slik at de slipper å ha så mange terminaler. Har spist på steder der det rett og slett var umulig å betale med fysisk kort. Det måtte gå via en webside.
Men det er ingen restauranter som tilbyr 24 forskjellige apper og RFID-brikker du kan betale maten med, og hvor det er opp til deg å finne ut hvilken av disse appene som er rimeligst å bruke. I hver eneste restaurant. Hver gang.

De løsningene du finner i restauranter og parkeringsanlegg er mer å sammenligne med kortløsninger og Vipps, enn med RFID-operatørene du finner på laderne.
Eneste unntaket er EasyPark, men de har jo et veldig transparent påslag.

Panduck

Sitat fra: Ellemelle på søndag 11. desember 2022, klokken 12:11
Nei det er ikke noen forskjell. Man betaler en prosentvis sats, og ikke pr transaksjon.

Da har dette isåfall endret seg, men tror fremdeles storkunder kan få lavere prosentssats mot å ha fast transaksjonsgebyr.

Kostnad for å ha kortleser-terminaler kommer altså i tillegg.

Panduck

Sitat fra: Ellemelle på søndag 11. desember 2022, klokken 12:22
Men det er ingen restauranter som tilbyr 24 forskjellige apper og RFID-brikker du kan betale maten med, og hvor det er opp til deg å finne ut hvilken av disse appene som er rimeligst å bruke. I hver eneste restaurant. Hver gang.

Når jeg skal bestille takeaway på ett sted kan jeg altså få velge mellom

- Restaruanten sin egen løsning
- Foodora
- Wolt
- Just Eat

Restauranten sin egen løsning vil være den billigste. Foodora, Wolt og Just Eat er "roaming" løsninger som eksisterer fordi folk er for late til å registrere seg hos hver restaurant, restaurantene blir med i de løsningene fordi de må være synlige når folk skal finne de.

Dette er ekstremt dårlig business for restauranten, men vil man ha kunder så må man pent være med.

Ingen som påstår at det brikkekaoset som er nå, er optimalt. Vi sier at vi kommer til å ha dette kaoset kommer til å fortsette selv om det blir satt opp en bortgjemt banktermianal på en ladelokasjon for å gjøre EU fornøyd, og at RFID/app vil være eneste fungerende måte å håndtere AC lading på, og dermed være noe som folk uansett vil måtte ha. Det vil også være billigsere enn kortbetaling hos de fleste aktørene, så folk vil dermed bruke RFID / app fremfor bankkort selv om bankkort tilbys.

Løsningen vil nok bli at man etterhvert står igjen med noen få tilbydere, og 3-4 avtaler/apper vil være nok til at man har det man trenger. De mindre operatørene vil integreres i andre nett, slik vi ser hos Fortum som dekker Kople, Recharge og noen andre.

Moggen

Enda hållbare løsningen jeg ser er blipping med bankkort PLUS muligheten å betale via en universell pan-europeisk app av typen Vipps.
Selv hurtiglader jeg mer i utlandet enn i norge. Veldig glad å se kortterminaler dykker opp på allt flere nye lokasjoner.
Vi må tenke på at utenladska elbiler også vil dykke opp her på berget, og da forventer de seg universelle betalløsinger ala EU.
Idag håper jeg våre app/rfid operatører er rause nok å by dem som ikke har norsk konto/telefon på gratis lading, til de får ordentlig løsing på plass.

Panduck

Sitat fra: Moggen på søndag 11. desember 2022, klokken 15:16
Idag håper jeg våre app/rfid operatører er rause nok å by dem som ikke har norsk konto/telefon på gratis lading, til de får ordentlig løsing på plass.

Her faller jeg av. Norsk konto? Jeg trengte da aldri norsk konto for å bruke Svenske / Nederlandske apper. Krever Elton norsk kort? Er det for mye jobb for de å laste ned Circle K appen som gir de tilgang til en mengde ladere i Norge, Sverige og Danmark?

Er det for mye å forvente at folk som skal på Europaferie har f.eks Plugsurfing eller Elli installert?

Jeg er klar over at ting ikke er optimalt, men det virker som om man finner på problemer ("29 apper og kort", "gratis lading for de uten norsk konto") for å få det til å virke som det er langt verre enn det er.

Ett kort, så har du tilgang til nesten alt. Også AC-ladere.

Moggen

Sitat fra: Panduck på søndag 11. desember 2022, klokken 17:24
Sitat fra: Moggen på søndag 11. desember 2022, klokken 15:16

Her faller jeg av. Norsk konto? Jeg trengte da aldri norsk konto for å bruke Svenske / Nederlandske apper. Krever Elton norsk kort? Er det for mye jobb for de å laste ned Circle K appen som gir de tilgang til en mengde ladere i Norge, Sverige og Danmark?

Er det for mye å forvente at folk som skal på Europaferie har f.eks Plugsurfing eller Elli installert?

Jeg er klar over at ting ikke er optimalt, men det virker som om man finner på problemer ("29 apper og kort", "gratis lading for de uten norsk konto") for å få det til å virke som det er langt verre enn det er.

Ett kort, så har du tilgang til nesten alt. Også AC-ladere.

Ok, du skal få et eksempel fra virkeligheten. En bekant fra england som var på besøk for noen uker siden, leide elbil. Fikk telefonsamtale når de hade problemer med å hurtiglade hos recharge. Appen som de trengte viste seg  ikke finnes for å laste ned fra googleplay i england. Jeg fikk etter en del fiksing aktivert og betalt det via min app.
Selvsagt finns det løsninger med roaming etc som fungerer for dem. Men da må man lese på og forberede seg, hvilket jo er et kolossalt misslykkende for usability.
De fleste normala mensker forventer seg at det å hurtiglade skal betales like enkelt som å fylle bensin.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA