Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest

Startet av ProsjektX, onsdag 09. november 2022, klokken 11:41

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: Mii2 på tirsdag 06. desember 2022, klokken 08:51
Sitat fra: vinterdekk på mandag 05. desember 2022, klokken 16:14
Man kan jo alltids tilpasse kjøringen sin å lade rundt 0 km gjenstående?

Men det er en annen begrensning som vil skape større frustrasjon, som maks to hele oppladninger med rask hastighet på DC ladere, per 24 timer. På tredje ladestopp går det visstnok veldig sakte. Det er naturligvis noe man kan ta høyde for når man planlegger bilferie, men hvordan skal vanlige folk vite om dette før man er strandet ved en hurtiglader..? Jeg er ganske sikker på at Toyota er nødt å miste kunder i drosjenæringen i disse dager og må foreta seg noe rimelig kjapt.

Dette var nytt for meg, hva er kilden din?

Eiererfaringer på "Toyota bZ4X Owners Group Norway ( Elbil )", test av Japansk YouTuber, bekreftelse fra importør.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

Sitat fra: e-tron på tirsdag 06. desember 2022, klokken 09:42
Søkte litt på nettet angående dette og fant en artikkel der det også står at det ikke er sikkert lading vil fungere når det er lavere temperatur en -20C (tilsvarer -4 grader farenheit)

Fra artikkel: Specifically, Toyota writes: "*For the bZ4X AWD model, charging may slow down more than other models in weather conditions below 32 degrees Fahrenheit and may not be possible when the temperature drops to around -4 degrees Fahrenheit and below. Drive battery conditions, charger specifications and DC charging fully more than twice per day also can negatively affect charging time."

https://www.electrive.com/2022/05/13/coldgate-for-toyota-bz4x/

Merk at i Amerika leveres Toyota bZ4X AWD og Subaru Solterra AWD med batteripakke fra CATL, mens amerikansk bZ4X FWD har batteri fra Panasonic (Panasonic+Toyota joint venture går jeg ut fra).
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

MrBacardi

Sitat fra: e-tron på tirsdag 06. desember 2022, klokken 09:42
Søkte litt på nettet angående dette og fant en artikkel der det også står at det ikke er sikkert lading vil fungere når det er lavere temperatur en -20C (tilsvarer -4 grader farenheit)

Fra artikkel: Specifically, Toyota writes: "*For the bZ4X AWD model, charging may slow down more than other models in weather conditions below 32 degrees Fahrenheit and may not be possible when the temperature drops to around -4 degrees Fahrenheit and below. Drive battery conditions, charger specifications and DC charging fully more than twice per day also can negatively affect charging time."

https://www.electrive.com/2022/05/13/coldgate-for-toyota-bz4x/

Her må vel noen ha misforstått? Det må vel være slik at når batteriet er kaldere enn  X minusgrader så går all ladestrøm inn til batterivarmeren, så begynner batteriet etterhvert å ta lading når temperaturen høy nok?
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

vinterdekk

Motor har snakket med Toyota Europa, de gjør fortsatt undersøkelser og har ikke noen fullstendig forklaring ennå. Det nevnes noen forklaringer på den nedre bufferen etter at bilen viser 0 km som er interessant.

https://www.motor.no/aktuelt/toyota-mangler-fortsatt-svar-pa-bz4x-rekkevidde-mysteriet/238404
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

syklisten

Sitat fra: MrBacardi på tirsdag 06. desember 2022, klokken 18:24
Sitat fra: e-tron på tirsdag 06. desember 2022, klokken 09:42
Søkte litt på nettet angående dette og fant en artikkel der det også står at det ikke er sikkert lading vil fungere når det er lavere temperatur en -20C (tilsvarer -4 grader farenheit)

Fra artikkel: Specifically, Toyota writes: "*For the bZ4X AWD model, charging may slow down more than other models in weather conditions below 32 degrees Fahrenheit and may not be possible when the temperature drops to around -4 degrees Fahrenheit and below. Drive battery conditions, charger specifications and DC charging fully more than twice per day also can negatively affect charging time."

https://www.electrive.com/2022/05/13/coldgate-for-toyota-bz4x/

Her må vel noen ha misforstått? Det må vel være slik at når batteriet er kaldere enn  X minusgrader så går all ladestrøm inn til batterivarmeren, så begynner batteriet etterhvert å ta lading når temperaturen høy nok?

Dette, og det om maks 2 hurtiglader i døgnet stemmer eller ikke, finner vi vel ut av når Bjørn Nyland får kloa i en bil og kan ta 1000km testen sin.

2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

vinterdekk

Sitat fra: syklisten på torsdag 08. desember 2022, klokken 12:32
Sitat fra: MrBacardi på tirsdag 06. desember 2022, klokken 18:24
Sitat fra: e-tron på tirsdag 06. desember 2022, klokken 09:42
Søkte litt på nettet angående dette og fant en artikkel der det også står at det ikke er sikkert lading vil fungere når det er lavere temperatur en -20C (tilsvarer -4 grader farenheit)

Fra artikkel: Specifically, Toyota writes: "*For the bZ4X AWD model, charging may slow down more than other models in weather conditions below 32 degrees Fahrenheit and may not be possible when the temperature drops to around -4 degrees Fahrenheit and below. Drive battery conditions, charger specifications and DC charging fully more than twice per day also can negatively affect charging time."

https://www.electrive.com/2022/05/13/coldgate-for-toyota-bz4x/

Her må vel noen ha misforstått? Det må vel være slik at når batteriet er kaldere enn  X minusgrader så går all ladestrøm inn til batterivarmeren, så begynner batteriet etterhvert å ta lading når temperaturen høy nok?

Dette, og det om maks 2 hurtiglader i døgnet stemmer eller ikke, finner vi vel ut av når Bjørn Nyland får kloa i en bil og kan ta 1000km testen sin.

Inntil videre kan du bare se her, sett på teksting og automatisk oversettelse.
https://www.youtube.com/watch?v=NI7YX_Su0rA&t=1285s
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Limodriver

Det har gått en måned siden denne tråden ble startet/rekkeviddeutfordringen ble avdekket.

I det alt vesentlige har det vært stille fra Toyota. For mitt vedkommende begynner dette å bli et irritasjonsmoment. Først blir bilen betydelig forsinket pga at hjulene kan falle av, også her innførte Toyota «radiotaushet». Ikke tar Toyota konsekvensene av forsinkelsen og dekker mva og vektavgiften for de som får levering i 2023 heller enn 2022. Når det blir avdekket at de har solgt en bil som ikke har mer enn ca 2/3 av oppgitt rekkevidde skjer det heller ingenting. Mon tro om de prøver å drøye saken til 10-års garantien har utløpt og problemet er forsvunnet?

Litt paradoksalt fremstår VW som et skoleeksempel med dieselgate. De jukset, men ryddet ihvertfall opp etter jukset. Toyota har dog ikke jukset, men kundene kommer dårligere ut med unnlatenhet etter dårlig kvalitet i produktutviklingen enn npr juksepaver er på ferde. Takke meg til ærlige og redelige kjeltringer...

Moas

#157
Sitat fra: Limodriver på fredag 09. desember 2022, klokken 10:59
Litt paradoksalt fremstår VW som et skoleeksempel med dieselgate. De jukset, men ryddet ihvertfall opp etter jukset.Takke meg til ærlige og redelige kjeltringer...
Så forskjellige inntrykk man kan få.. vw ryddet bare etter seg i us hvor de ble saksøkt. I eu fikk eierne ingenting utenom store reparasjoner etter at filterne gikk tett pga jukse-software. Makan til kjeltringer skal man lete lenge etter
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

vinterdekk

Dieselgate som i 20% under forventet rekkevidde ift. konkurrentenes WLTP avvik ja. Men klarer Toyota å melke 10% forbedring ut av maskinvaren de har lansert så tror jeg det er en helt grei bil her. Største problemet med bilen er egentlig WLTP tallene og Toyotas urealistiske framstilling.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Radial

Ja hvordan i huleste klarte de en wltp på 466km på awd, med denne effektiviteten de demonstrerer nå.

Er det realistisk med dette over hodet når sommeren kommer?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Suverin

Sitat fra: Radial på fredag 09. desember 2022, klokken 13:24
Ja hvordan i huleste klarte de en wltp på 466km på awd, med denne effektiviteten de demonstrerer nå.

Er det realistisk med dette over hodet når sommeren kommer?

Fulgt med litt på Facebook-grupper, og det er personer der som bor i "varmere strøk" (rogaland etc) som har testet uten klima med forbruk på typ 16kwh/100km.

Jeg har selv kjørt 6 mil i 0 grader med klima på 19 grader, takstativ og sykkelstativ på hengerfeste, rapportert forbruk fra bilen var på 17 kWh/100km (snittfart rundt 60 km/h på kupert landevei, med en negativ høydeprofil på ca 200 høydemeter). Andre vegen (med 200 høydemeter opp) rapporterte den 21 kWh/100km.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

vinterdekk

#161
Sitat fra: yalla på fredag 09. desember 2022, klokken 13:44
Sitat fra: Radial på fredag 09. desember 2022, klokken 13:24
Ja hvordan i huleste klarte de en wltp på 466km på awd, med denne effektiviteten de demonstrerer nå.

Er det realistisk med dette over hodet når sommeren kommer?

Fulgt med litt på Facebook-grupper, og det er personer der som bor i "varmere strøk" (rogaland etc) som har testet uten klima med forbruk på typ 16kwh/100km.

Jeg har selv kjørt 6 mil i 0 grader med klima på 19 grader, takstativ og sykkelstativ på hengerfeste, rapportert forbruk fra bilen var på 17 kWh/100km (snittfart rundt 60 km/h på kupert landevei, med en negativ høydeprofil på ca 200 høydemeter). Andre vegen (med 200 høydemeter opp) rapporterte den 21 kWh/100km.

Er ikke så stødig i hvordan man regner ut, men blir teoretisk rekkevidde med 16kWh/100km: 65/16*100=406km?

Men da trenger vi 65*100/466=14kWh/100km for å klare WLTP.

Eller ca 13 kWh/100km for å klare WLTP ved 0km i instrumentpanelet (60 kWh netto tilgjengelig).
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Limodriver

Interessant lesing med tanke på Toyota sin løsning med å dekke mva, men ikke vektavgift. Etter min vurdering vil de kjempe i oppoverbakke for å få aksept for at produksjonsstans som følge av hjul som faller av skyldes andre enn Toyota selv. Når de aksepterer å dekke mva, men ikke vektavgift kan en undres over argumentasjonen - veldedighet? Biler som blir levert mindre enn produksjonsstansens lengde inn i 2023 må vel trolig Toyota akseptere de økende avgiftene på selv.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Mo5nPm/naf-om-ny-elbilavgift-den-regningen-maa-bilforhandleren-ta

Radial

Sitat fra: vinterdekk på fredag 09. desember 2022, klokken 14:12
Sitat fra: yalla på fredag 09. desember 2022, klokken 13:44
Sitat fra: Radial på fredag 09. desember 2022, klokken 13:24
Ja hvordan i huleste klarte de en wltp på 466km på awd, med denne effektiviteten de demonstrerer nå.

Er det realistisk med dette over hodet når sommeren kommer?

Fulgt med litt på Facebook-grupper, og det er personer der som bor i "varmere strøk" (rogaland etc) som har testet uten klima med forbruk på typ 16kwh/100km.

Jeg har selv kjørt 6 mil i 0 grader med klima på 19 grader, takstativ og sykkelstativ på hengerfeste, rapportert forbruk fra bilen var på 17 kWh/100km (snittfart rundt 60 km/h på kupert landevei, med en negativ høydeprofil på ca 200 høydemeter). Andre vegen (med 200 høydemeter opp) rapporterte den 21 kWh/100km.

Er ikke så stødig i hvordan man regner ut, men blir teoretisk rekkevidde med 16kWh/100km: 65/16*100=406km?

Men da trenger vi 65*100/466=14kWh/100km for å klare WLTP.

Eller ca 13 kWh/100km for å klare WLTP ved 0km i instrumentpanelet (60 kWh netto tilgjengelig).

Skal godt gjøres å få en såpass høy bil ned i de forbrukstallene....tm3 har vel 12-13kWh/100km, men den er jo mye snillere aerodynamisk enn BZ4x, og ligger mye nærmere bakken.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

vinterdekk

#164
Sitat fra: Radial på lørdag 10. desember 2022, klokken 22:57
Sitat fra: vinterdekk på fredag 09. desember 2022, klokken 14:12
Sitat fra: yalla på fredag 09. desember 2022, klokken 13:44
Sitat fra: Radial på fredag 09. desember 2022, klokken 13:24
Ja hvordan i huleste klarte de en wltp på 466km på awd, med denne effektiviteten de demonstrerer nå.

Er det realistisk med dette over hodet når sommeren kommer?

Fulgt med litt på Facebook-grupper, og det er personer der som bor i "varmere strøk" (rogaland etc) som har testet uten klima med forbruk på typ 16kwh/100km.

Jeg har selv kjørt 6 mil i 0 grader med klima på 19 grader, takstativ og sykkelstativ på hengerfeste, rapportert forbruk fra bilen var på 17 kWh/100km (snittfart rundt 60 km/h på kupert landevei, med en negativ høydeprofil på ca 200 høydemeter). Andre vegen (med 200 høydemeter opp) rapporterte den 21 kWh/100km.

Er ikke så stødig i hvordan man regner ut, men blir teoretisk rekkevidde med 16kWh/100km: 65/16*100=406km?

Men da trenger vi 65*100/466=14kWh/100km for å klare WLTP.

Eller ca 13 kWh/100km for å klare WLTP ved 0km i instrumentpanelet (60 kWh netto tilgjengelig).

Skal godt gjøres å få en såpass høy bil ned i de forbrukstallene....tm3 har vel 12-13kWh/100km, men den er jo mye snillere aerodynamisk enn BZ4x, og ligger mye nærmere bakken.

Ja, aerodynamikk.. coefficient of drag eller cd for bZ4X og Solterra er på 0.28.
https://ourautoexpert.com/2023-subaru-solterra-ev-first-drive-review/
https://global.toyota/en/newsroom/toyota/37135919.html

Tesla Model 3/Y ser ut til å ha en CD på 0.23, det hjelper med ett sedan design.
https://arstechnica.com/cars/2019/03/the-tesla-model-3-reviewed-finally/
https://cleantechnica.com/2019/03/24/why-its-okay-that-the-tesla-model-y-kinda-looks-like-a-sedan/

Mens den mer sammenlignbare Nissan Ariya har en cd på 0.297, og de går ikke av veien å bruke det i marketsføring.
https://insideevs.com/news/490620/ariya-nissans-most-aerodynamic-crossover/
https://europe.nissannews.com/en-GB/releases/release-7161d2d8cc2346976d798975991487fc-ariya-expected-to-be-the-most-aerodynamic-nissan-crossover-ever-built

VW Id.4 har en cd på 0.28. https://insideevs.com/news/441182/vw-id4-exterior-shaped-by-wind/

Bare noen kjappe eksempler, men tilsynelatende har Toyota/Subaru gjort en god jobb med aerodynamikk selv om det ikke er i klasse med Tesla.

Ut fra aerodynamikken til bZ4X/Solterra så burde forbruket ligne på VW Id.4.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA