Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den gule Thinken med full stopp i Trondheim. (Reparert og i full drift igjen)

Startet av Marsto, onsdag 12. oktober 2022, klokken 09:18

« forrige - neste »

Marsto

Hei til alle Thinkere. Nå er det gått snart ett år siden Thinken bråstoppet på vei til jobb. Den ble parkert i garasjen og for et par uker siden fikk jeg Arnie til å komme en tur å ta en diagnose med ThinkCenter diagnoseutstyr. Det var mye feilkoder der, men vanskelig å se annet enn at kommunikasjonen med batteriet har feil. Jeg har nå startet jobben med å ta ut lithium batteriet. Det er litt komplisert men det er nå halvveis ut. Jeg tenkte å lufte her på forumet om det er noen som kan gi noen råd om hva som er best å gjøre når batterikassen står på gulvet.? Er det mulig på egen hånd å fortsette jobben med å finne ut hva som er feil og hva man bør ha av verktøy for å gjøre seg opp en mening om batteriet er mulig å redde? Det langsiktige håpet er å kunne høre bilen starte igjen. Med beste hilsen fra en Thinker i Trondheim.  :)   
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Hei,
Det er nok mange som har innspill til deg på dette. Jeg har litt erfaring.
Om du måler null spenning på hovedpluggen utenfor batteriet, så er det trygt å åpne det. Du kan starte med lokket på siden. Der sitter hovedkortet. Se etter åpenbare feil.
Skru så av alle mutterene langs kanten på lokket, samt to unbrako skruer som står horisontalt på ene siden. Løft av lokket. Det er fint å være to, men du klarer det alene (hvis du har så lange armer som meg).
Ta bilder! Trekk av alle de oransje kablene (rett opp). Nå kan du måle spenningen på alle 16 cellemodulene.
Så må du ta av de grå lokkene. Plastnaglen må løses ved å skyve ned pinnen i midten. De forsvinner gjerne nedi kassa. Trekk av styre kabler. Det er låser på hver side som bøyes ut for frigjøring. Se etter fuktighet når RLEC-kortene er avdekket. Merk kort og de 16 modulene med nummer. Det vil overraske meg om batteriet er helt tørt inni. Da har du en tettejobb, og alle batterimodulene må ut.
Jeg har testet mitt batteri tilkoblet bilen, men åpnet og plassert framfor bilen. Det går om kablene under bilen trekkes framover.
Som dette:
https://www.youtube.com/watch?v=TTX9SDUKCW0

Lykke til!
Think lithium

Marsto

Hei worry. Mange takk for veiledningen. Det blir en meget bra start, Ja. Legger med et bilde av batteriet rett ut av bilen. Her er det veldig mye rust på nederste del av batterikassen omtrent hele veien rundt. Flere av bildene jeg laster opp ser ut som bredformat her på forumet. For å få normalt perspektiv bare last med bildene ved å tykke på linken under hvert bilde.

worry

Ooops. Vannet trenger inn i falsen/flensen mellom øvre og nedre del av kassa. Punktsveis og limt, tror jeg. Det holder ikke. Har også sett bilder av nye kasser man kunne se rett gjennom i hjørnet.

Jeg burde vel også si at du må være forsiktig, selv om du måler null spenning på utgangen. Vi snakker om stor energi inni kassa. Og unngå kortslutning! Bruk gummihansker og visir.
Men er du kjent med strøm, så trenger du vel ikke råd på det. :-)
Think lithium

Marsto

Hei worry. Takk for gode tips. Jeg skal gjøre et forsøk å demontere lokket så får vi se hva som dukker opp. Legger ved bilder når det er gjort. Hei så lenge.

Marsto

Her er hovedkortet bak den lille luka i front av batteripakken. Her har det helt tydelig vært noe varmgang. Kan dette repareres eller erstattes, mon tro?

worry

Akkurat ja. Kjent sak.
Den blå kula har "eksplodert". Dette er motstanden, som på nynorsk heter precharge resistor. Altså, den slipper strøm gjennom og utligner spenningsforskjellen over hovedreleet før det kobles inn. Skal hindre gnist.
Har du fortsatt originalt varmeapparat? Det som er kjent er at ved uheldige omstendigheter (f.eks. nøkkel av og på i rask rekkefølge) kan varmeapparatet være påskrudd mens hovedreleet fortsatt er åpent. Da går det 4kW gjennom den motstanden. Resultatet ser du.
Har du flaks er det bare den som er blåst, men ofte kan komponenter rundt være skadet.
Det finnes også en modifikasjon som flytter denne motstanden vekk fra hovedkortet. Om du søker litt, så finner du diskusjoner om emnet.
Think lithium

Marsto

Hei worry. Okay. Fint å høre at dette er et kjent problem. Da kan det forhåpentligvis fixes. Har ikke originalt varmeapparat. Byttet dette til keramisk element så hele termosen er demontert og vannkretsen med vannpumpe er koblet vekk. Varmeapparatet har fungert utmerket i flere år etter det. Noen tips om hvem som har mer peiling enn meg om hovedkort reparasjon evt. bytte?

worry

Okey, men du har fortsatt elektrisk varmeapparat. Det samme kan fortsatt skje. Og visstnok skjer det innimellom av ukjente årsaker. Selv er vi nøye med å la releene klikke seg ferdig før vi vrir til start. Det føles tryggere, men jeg vet ikke. :-/
Jeg tipper en hvilken som helst som er god med loddebolt kan hjelpe deg. Det er mest snakk om å rengjøre og se etter synlige skader.
Nå som du har batteriet ute ville jeg modifisert med ekstern precharge motstand. Så kan du, som jeg gjorde, teste etterpå ved å koble til batteriet foran bilen. Du slipper unna en del jobb, om det ikke skulle virke med en gang. Du må trekke kablene forbi krengningsstaget. Jeg løsnet den ene siden for å få kabelpluggene over staget.
Her en en som har opplevd det samme som deg. God beskrivelse:
http://www.aprs.org/myTHINKS.html#BRICK
På Think-forumet på Facebook er det en tråd fra 2020 som beskriver modifikasjonen. Fra 2. januar 2020, forfatter er Werner Cornelius. Jeg vet ikke hvordan man linker i FB.
Think lithium

Marsto

Helt topp. Flott link. Skal jobbe litt med saken å se om det er mulig å finne noen her i Trondheim som kan se på kortet. Fikk et tilbud fra Elbilmek som kan fixe kortet men prisen var veldig stiv, så jeg må sjekke rundt litt først.

Warlock

Jeg kan sikkert være behjelpelig med å se på kortet og har i alle fall lekt mer enn nok i med kretskortproduksjon til å finne ut hvilke komponenter og/eller baner som eventuelt har røket (lover dog ingenting da jeg har sett mange påstå de kan lage kopier av slike kort, men de forsvinner like fort som de dukker opp).
Bor i Trondheim, men er dessverre på en del reiser de neste 14 dagene...

Si fra om det er av interesse og du ikke har det travelt..

Marsto

Warlock. Klart det. Jeg er kjempeglad for bistand i dette. Har nettopp bestilt 5 stk. pre charge resistorer fra originak produsent i USA. De kommer nok ikke på en stund. Har all verdens tid på prosjektet.

Warlock

Marsto

Veldig spennende. Sender ei melding igjen her når resistorene er ankommet. Mange takk så lenge.

worry

Veldig bra!  :+1:

Jeg kom plutselig på hva du skrev i starten her. Nemlig at bilen stoppet mens du kjørte?
Det slår jo hull på hele teorien om årsaken til precharge-feil, som jeg har forsøkt å gjengi her. Det skal jo typisk skje når bilen startes.

Men dersom bilen din stoppet av en annen grunn, og du knertet precharge-motstanden i forsøket på restart, så kan det være en forklaring.
Hmmmm...
Think lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA