Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

Counterpointer

At et anonymt medlem holder noe som helst over de som faktisk bor et sted og kjenner forholdene og ikke minst over de tidligere ansatte og ledelse på et politikammer som var/blir på sentrale Østlandet, og antagelig har flere anmeldelser og mer trafikk enn der medlemmet bor, er såpass idiotisk at den passer godt sammen med sytekoppene som alltid klager i politiet som Kjetil J. beskrev i sin post over 🤫

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fredag 25. august 2023, klokken 07:51Det ble nevnt i går, husker ikke hvem/hvor, at det vel ikke er særlig fornuftig bruk av ressurs å (gjenåpne et kontor hvor det i løpet av et helt år ikke blir levert inn mer enn hundre anmeldelser?

Hvis jeg skal mene noe om hvem som er best til å vurdere hva som er riktig i denne saken; anonyme medlemmer på et elbilforum, politikere som er statsråder (og rett før et valg) eller politiets egne organer så tror jeg nesten at jeg holder en bukseknapp på sistnevnte.

Ja, jeg holder og en bukse-snabb på politiet. F.eks. Politiets Fellesforbund, som mener det er feil bruk av ressurser. De ser at de har fått en tilmålt bøtte med penger som de skal løse en større bøtte med oppgaver, og så blir de instruert i å bruke feil verktøy. Må være ganske frustrerende. Det er ikke bare ett kontor de reagerer på, det er flere.

Dersom politikontor skal være "distriktspolitikk" for å sikre sysselsetting, så må regjeringen legge ved penger til disse beslutningene som er dyrere for Politiet. Da må de kjøre på med subsidier.

Da må de si:
"Ja, vi vet at det politifaglig er helt på trynet å opprette et eget bygg, med alle kostnader det medfører og 5 ansatte i Engerdal, en kommune med 1400 innbyggere, men vi føler det er en fare for at ringvirkningene ved å ha politikammeret der, på tross av kun 40 anmeldelser i året, og politikammer i Trysil like ved, vil gjøre at bakeren og Tante Sofie får mer å gjøre, sånn at det ikke blir fraflytning: Vær så god: her er 4 millioner ekstra i året til denne politifaglige dårlige beslutningen. PS: Dere skal bare ha åpent to dager i uken", hilsen Bonde-Vedum.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

NRK har snakket med politiet på de ni stedene der det allerede er kjent at det skal åpnes kontor. På seks av stedene sier politiet at de ikke ønsker et nytt kontor, eller at det er imot politifaglige råd. Tre er positive.

– Å opprette et nytt kontor på et lite sted er litt avleggs og annerledes enn vi tenker polititjenester i dag for å møte dagens kriminalitet, sier politimesteren i Trøndelag.

https://www.nrk.no/norge/regjeringa-oppretter-politikontor-mot-politiets-onske-1.16517228

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 24. august 2023, klokken 15:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. august 2023, klokken 14:11
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 24. august 2023, klokken 13:24
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 23. august 2023, klokken 14:44
Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. august 2023, klokken 12:48Hvorfor er det et problem at man uttaler seg på denne måten i media?

Jeg syns det er veldig uryddig og illojalt mot arbeidsgiver. De har jo fagpersoner i Politiet som kommuniserer med Politidirektoratet og Justis- og beredskapsdepartementet, som igjen kommuniserer med de andre direktoratene og departementene. Nå begynner vi å komme langt off topic og over på grunnleggende kjøreregler i arbeidslivet, men om man syns det er vanskelig å få gjort jobben sin eller har forslag til endringer skal man ta det opp med sin nærmeste leder heller enn å gå til media. Det er først når/hvis det er tydelig at interne kommunikasjonskanaler og ordinær tjenestevei ikke fungerer at man bør vurdere å gå til media.

Det skulle hat tatt seg ut om de øverste ansatte i private bedrifter stadig går ut i media og kritiserer sitt styre/eiere i forhold de beslutninger disse tar! Disse ansatte vil nok ikke sitte særlig trygt i jobben!

Denne tradisjonen i politiet er særegen og startet med Norsk Politiforbunds leder Arne Johannessen som uttalte seg i hytt og pine om enhver sak som var relatert til politiet. Han framførte også til stadighet sine og forbudets politiske oppfatninger på saker som var oppe i tiden og hadde liten forståelse for at politikk bestemmes av politikere/regjring og ikke av etatens ansatte. Media syntes det var morsomt med denne sjarmerende mannens friske utspill og lot han holde på til tross for hans antidemokratiske opptreden. Siden har denne misoppfatningen av egen posisjon fått fotfeste hos stadig flere av politiets topper. De skal selv bestemme politiets prioriteringer, organisasjon og så videre. Mange av disse polititoppene skjønner ikke hvordan et demokrati fungerer. Heldigvis er det mange polititopper som har et minimum av samfunnsforståelse og skjønner hvor farlig og uheldig dert er at politiet selv skal definere sin organisasjon og formål.

Om polititopper fra tid til annen skriver dyptpløyende kronikker om sitt fagfelt og fra tid til annen kommer med oppfatninger på tvers av regjeringens/politikernes oppfatninger, er utmerket. Det gjør at vi alle blir klokere. Men at polititoppene alltid skal svare på medias forespørsler og lire av seg sine personlige oppfatninger i enhver sak, er sterkt kritikkverdig.

Er ikke helt enig her. Når politikere skiftes ut i hytt og pine, og de fleste avgjørelser blir tatt med tanke på neste valg, og kunnskapen til politikerne er lavere enn i etatene, så må det være lov å si fra når politikerne trosser rådene fra fagetatene.

Blir jo som at Sirdal Kommune's ordfører skal bestemme hvilket reservoir en skal lagre vann i på et vannkraftverk...fordi han føler det er best, mens de som har peiling på det blir neglisjert med sine innspill.

Ja om du er mot folkestyre og demokrati, så er jo ditt synspunkt greit. Fascisme er jo ellers den fremste form for ekspertstyre (se den korporative stat).

Om du har stort sett har rett med hensyn til politikerne, så burde jo Norge vært totalt vanstyrt og mer som en bananrepublikk. Er det din oppfatning at det er situasjonen eller har du egentlig ikke så veldig forakt for politikerne som ditt innlegg her gir uttrykk for?

Under de politiske prosessene har fagetatene plenta anledning til å komme med sine synspunkter. De kan imidlertid ikke forlange å få rett.

Politikk i Norge fastsettes i politiske prosesser som ofte er langdryge fordi så mange skal kunne uttale. Underveis i prosessen brukes kunnskapsressurser systematisk (universiteter, spesialister på området, næringsliv etc) for å lage et underlag for vedtak. I siste instans er det politikerne som bestemmer (naturligvis) og tar ansvaret. På denne måten kan vi vite hvem som gjør hva og har ansvaret og vi kan velge nye politikere om vi ønsker det.

Hvis du tolker at jeg er Fascist basert på at jeg ser hva Politiets Fellesforbund sier, da må jo du være kommunist med planøkonomi. Litt sånn som Kina som bare bygger en by, og sier: der skal du bo. Har gått bra noen ganger, men ikke bra alle ganger. I et demokrati er det vanlig at en delegerer ansvar. En sier f.eks. til kommunene: disse veiene har dere ansvar for. De skal dere vedlikeholde, og bygge ut der dere føler det er riktig.

Lykke til med Mao's lille røde.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/1nR1nG/16-nye-bilder-av-kinas-spoekelsesbyer

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. august 2023, klokken 09:31Hvis du tolker at jeg er Fascist basert på at jeg ser hva Politiets Fellesforbund sier, da må jo du være kommunist med planøkonomi. Litt sånn som Kina som bare bygger en by, og sier: der skal du bo. Har gått bra noen ganger, men ikke bra alle ganger. I et demokrati er det vanlig at en delegerer ansvar. En sier f.eks. til kommunene: disse veiene har dere ansvar for. De skal dere vedlikeholde, og bygge ut der dere føler det er riktig.

Beklager at jeg tok deg på alvor når du uttrykte at det er bedre med et ekspertstyre enn et demokrati!

Etter min mening burde en utarbeide nye modeller for politiet. Hver kommune burde ha en politimann som kan nås på mobiltelefon og som har fast tilhold på en lokal kafe på fast tid et par timer hver uke. En slik politimann bør ha noen tiårs erfaring, være utadvendt og ha meget/opparbeide kunnskap om forholdene i kommunen og menneskene der. Vedkommende skal ikke være operativ annet enn å være politiets øre og øyne lokalt, be om politistøtte fra større stasjoner om nødvendig og ellers bistå politiet med lokalkunnskap om noe skjer i kommunen. Altså intet behov for kontorer eller politibil eller pistoler. Det behøves bare et intelligent og voksent menneske og dyktig politimann som har tillit i lokalsamfunnet!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 25. august 2023, klokken 15:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. august 2023, klokken 09:31Hvis du tolker at jeg er Fascist basert på at jeg ser hva Politiets Fellesforbund sier, da må jo du være kommunist med planøkonomi. Litt sånn som Kina som bare bygger en by, og sier: der skal du bo. Har gått bra noen ganger, men ikke bra alle ganger. I et demokrati er det vanlig at en delegerer ansvar. En sier f.eks. til kommunene: disse veiene har dere ansvar for. De skal dere vedlikeholde, og bygge ut der dere føler det er riktig.

Beklager at jeg tok deg på alvor når du uttrykker at det er bedre med et ekspertstyre enn et demokrati!

Du er tilgitt.

Counterpointer

Jeg har aldri uttalt meg om Engerdal men et sted som har 18 000 innbyggere!

Kjører forøvrig rett som det er mellom Engerdal og Trysil. Det tar i overkant av 40 minutter. Tipper det er litt kortere responstid i Sandnes der en antagelig kan velge om en vil Walk eller to Drive på mye mindre....... Dog er det blå skjæret over uttalelsene temmelig tydelig. «Nærpolitireformen» som de blåblå tvang gjennom fortjener å stå i anførselstegn, den fjernet flere politifolk og førte til mye mer fjernhet her vi bor.

Daniel_0007

Sitat fra: Counterpointer på fredag 25. august 2023, klokken 18:45Jeg har aldri uttalt meg om Engerdal men et sted som har 18 000 innbyggere!

Kjører forøvrig rett som det er mellom Engerdal og Trysil. Det tar i overkant av 40 minutter. Tipper det er litt kortere responstid i Sandnes der en antagelig kan velge om en vil Walk eller to Drive på mye mindre....... Dog er det blå skjæret over uttalelsene temmelig tydelig. «Nærpolitireformen» som de blåblå tvang gjennom fortjener å stå i anførselstegn, den fjernet flere politifolk og førte til mye mer fjernhet her vi bor.

Aner ikke hvor du har fått for deg at engerdal har 18 000 innbyggere når Wikipedia sier 1200. Tror det er en butikk og en bensinstasjon der.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Engerdal
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 25. august 2023, klokken 20:01
Sitat fra: Counterpointer på fredag 25. august 2023, klokken 18:45Jeg har aldri uttalt meg om Engerdal men et sted som har 18 000 innbyggere!

Aner ikke hvor du har fått for deg at engerdal har 18 000 innbyggere når Wikipedia sier 1200. Tror det er en butikk og en bensinstasjon der.

Er en fordel om en leser det som står der, så slipper man slike tullefeil som bare fører til missforståelser, feiltolkninger og som en direkte konsekvens, beskyldninger om påstander som ikke finnes der.

Hadde det hjulpet bedre med et komma etter ordet Engerdal, for å vise at han snakket ikke om Engerdal? Som forøvrig er det han presiserer her.

Han forteller jo direkte i samme setning at han snakket om et annet sted med 18 K innbyggere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på fredag 25. august 2023, klokken 21:12
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 25. august 2023, klokken 20:01

Er en fordel om en leser det som står der, så slipper man slike tullefeil som bare fører til missforståelser, feiltolkninger og som en direkte konsekvens, beskyldninger om påstander som ikke finnes der.

Hadde det hjulpet bedre med et komma etter ordet Engerdal, for å vise at han snakket ikke om Engerdal? Som forøvrig er det han presiserer her.

Han forteller jo direkte i samme setning at han snakket om et annet sted med 18 K innbyggere.
Spot on RJK 😃👍🏼

Godt noen kan lese🤗

daktari

Er det gitt at et fysisk politikontor reduserer utrykningstid? 1 advokatfullmektig og en sektetær rykker ikke ut...

Hadde det ikke vært mye billigere å ha et par politibiler patruljerende i bygda, f.eks Hemsedal? Da er jo utrykningstiden kort. De som vil anmelde og skaffe seg pass får kjøre til hovedkontoret.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fredag 25. august 2023, klokken 21:41Er det gitt at et fysisk politikontor reduserer utrykningstid?
Nei selvfølgelig rykker ikke et kontor eller merkantile ut. Poenget med lokalt politi er nærhet til miljøet og politifolk som er tilstede.

Her jeg bor fikk vi argumentet om at det er bedre med politi i bil var bedre, men i praksis ble det ikke det.

Teori og praksis er ikke samme sak.

arthur

Noen tanker om hva slags bemanning man må ha på en politistasjon for at denne skal være bemannet 24/7? Eller skal det være mandag til fredag (ikke helligdager) fra 09.00 til 16.00?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på lørdag 26. august 2023, klokken 14:46Noen tanker om hva slags bemanning man må ha på en politistasjon for at denne skal være bemannet 24/7? Eller skal det være mandag til fredag (ikke helligdager) fra 09.00 til 16.00?
Jobber på en liten avdeling som har 24/7-tjeneste med 2 personer på til enhver tid. Jamfør turnusen vår, må det 18 stykker til i fullstilling, der hver ansatt har 1 uke kveld, en uke natt og dagvakt helg på en 9-ukers rollover.

Rengjøringspersonale teller ikke med her, fordi det er endel av dagvakt på avdelingen, men på et slikt kontor som ikke har annen bemanning, kommer dette selvsagt i tillegg.

Skal man ha glattcelle, så kommer fort minst det samme antallet for å fylle krav til en slik ordning, men tror faktisk det må være minst 3 på jobb samtidig.

Så uansett er det ganske mange stillinger bare for å holde et slikt kontor i drift 24/7. Nå blir det selvsagt helt andre krav for steder som ikke er åpent døgnkontinuerlig, men bare i kontortid og bare 2 dager i uka f.eks.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Men det er vel ingen her som i ramme alvor ser noen verdi i å ha et eget kontor som er bemannet med en mann et par dager i uken på dagtid? Eller kanskje det faktisk er det?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA