Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på fredag 18. august 2023, klokken 08:31
Sitat fra: arthur på torsdag 17. august 2023, klokken 10:45
Sitat fra: filtvet på torsdag 17. august 2023, klokken 10:34Har aldri hørt om lange fastrentelån her.

Da bør du få sjekket hørselen? Alle de store banken har tilbudt tre, fem eller ti år, mens noen banker har gitt opptil 20 år, i farten tror jeg det var Danske Bank, men Storebrand har dette tilbudet. Jeg har tidligere lagt ut informasjon om dette her på forumet!

Danske bank legger ned i Norge så det kan vel bli vanskelig?

Fastlån bør kun inngås når markedet ikke ser skyer på himmelen. Markedet (bankene) klarer som regel å se de fleste skyene i løpet av de neste 2-3 årene, så derfor er det ikke lønnsomt å tegne 3-års fastrente-avtaler. Jeg har gått for 5-årsavtaler de to gangene jeg har bundet renten. Når jeg bandt på 1,69% i Danske Bank frem til 2025 så visste jeg at det var svært begrenset for mye lavere den kunne gå, og hvor mye penger en da kunne tape på det, mens oppsiden var mer åpen.

Jeg tror at det ikke er lurt å binde renten nå siden du må over 5% på 5 år og at om to år så er vi under 4,5% i flytende rente. Men er jo ingen som vet hva som skjer.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 18. august 2023, klokken 13:17
Sitat fra: geear på fredag 18. august 2023, klokken 09:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 17. august 2023, klokken 08:45Nei, er nok du som har misforstått det hele.
De som er "rike" sitter ikke med masse penger på bok - eller på konto. De har verdiene fint plassert i aksjer, eiendom, veteranbiler, kunst osv. Kunst og veteranbiler er vanlige plasser for å unngå formueskatt. Disse verdiene stiger i snitt like mye som prisstigningen, mens de rike slipper å betale noen for det.
Veteranbiler bidrar i utgangspunktet ikke til å unngå formueskatt, veteranbiler skal rapporteres inn med markedsverdi. Dyre biler som er noen år og IKKE har passert 30 år kan være veldig gunstige for formueskatten, fordi man da følger Skatteetaten sin tabell, men når de blir veteranbiler går det over til markedsverdi. At mange nok spekulerer i å oppgi lavere markedsverdi enn hva som er reellt er nok en annen sak, men det er vel juks enten man gjør det med det ene eller andre i skattemeldingen. Fordelen med å gjøre det med veteranbiler er gjerne at det er vanskelig for Skatteetaten å dokumentere virkelig verdi uten et reellt salg.

Ja, det gir mening. Ser nå at han jeg spesifikt tenkte på nesten utelukkende kjøper biler som ikke er veteranbiler (sikkert for å spare formuesskatt).
Jeg synes det er forferdelig trist at en mann skal sope til seg alle disse kunstverkene av noen biler, for så å stue dem vekk fra alles nytte, i stedet for at entusiaster kan få eie en av hver.
https://e24.no/naeringsliv/i/wOKW0n/ole-ertvaag-har-klassiske-biler-for-146-millioner
Ja, mye kjekt der. Og mange av de er vel omtrent 1000,- kroner i formuesverdi i noen år. :)

Sånn ca. år 2000 fortalte Ertvaagen meg at all-time drømmebilen hans var Ferrari Dino, og det gikk ikke så mange år før han realiserte Dinoen, så har det balla bra på seg etterpå. :)

Den tiden kjørte han en BMW Z3 M Coupé som hverdagsbil, og til hans forsvar, så er han bilmann. Ikke mange "normale" folk som handler seg M coupé.

Counterpointer

Sitat fra: geear på fredag 18. august 2023, klokken 15:38[og til hans forsvar, så er han bilmann. Ikke mange "normale" folk som handler seg M coupé.
Det at han er bilmannen er vel greit, det er jo også helt greit at han er rik, det som er ugreit etter mitt syn er at når folk blir veldig rike så vil de ikke bidra til fellesskapet i det hele tatt, de kan til nød gi til ting de selv er opptatt av (og gjerne får skryt og anseelse for)🫥

arthur

Sitat fra: filtvet på fredag 18. august 2023, klokken 08:31
Sitat fra: arthur på torsdag 17. august 2023, klokken 10:45
Sitat fra: filtvet på torsdag 17. august 2023, klokken 10:34Har aldri hørt om lange fastrentelån her.

Da bør du få sjekket hørselen? Alle de store banken har tilbudt tre, fem eller ti år, mens noen banker har gitt opptil 20 år, i farten tror jeg det var Danske Bank, men Storebrand har dette tilbudet. Jeg har tidligere lagt ut informasjon om dette her på forumet!

Danske bank legger ned i Norge så det kan vel bli vanskelig?

Ja, og jeg har heller IKKE tatt til orde for at man I DAG skal inngå lån med fastrente, men tidligere da dette kunne gjøres til rundt to prosent. At Danske bank legger ned i Norge nå betyr IKKE at de hadde kunnet si opp ditt lån med fast rente i TYVE år!

Jeg har også tydelig sagt at alt under fem års binding er noe jeg ikke ville ha gått for, men minst ti år da dette var (etter mitt syn) svært gunstig og med svært liten "nedside".

Mitt "problem" nå er om jeg skal sette av penger, binde renten på innskudd, eller vente litt til, siden jeg ikke har noen lån, men ledig likviditet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. august 2023, klokken 00:51
Sitat fra: geear på fredag 18. august 2023, klokken 15:38[og til hans forsvar, så er han bilmann. Ikke mange "normale" folk som handler seg M coupé.
Det at han er bilmannen er vel greit, det er jo også helt greit at han er rik, det som er ugreit etter mitt syn er at når folk blir veldig rike så vil de ikke bidra til fellesskapet i det hele tatt, de kan til nød gi til ting de selv er opptatt av (og gjerne får skryt og anseelse for)🫥
Selvfølgelig handler det meste om penger og han har mer enn nok å ta av, men han har skapt formuen selv, og selv om rikinger alltid kan gjøre mer, så har han ikke blitt skatteflyktning, som så mange andre, inkludert folkekjære idrettsutøvere som Dæhlie og Hushovd. Forsvarer på ingen måte hundrevis av millioner i biler eller palasset på Madla, der alle naboeiendommene blir spist opp av hager og fontener og underjordiske p-anlegg, men forstår det om en har muligheten. Tror neppe han blir lykkelig av det. ☺️

Egil S

Den garasjen på Madla er det vel ikke mange i distriktet som ikke "vet om" og som snakker om.

Veteranbiler er ikke nødvendigvis formuebesparende, når en bil blir veteran må du oppgi en verdi på bilen.
Jeg har hatt en bil i snart 18år nå, i mange år hadde den ca 0 i verdi, når den ble veteran måtte jeg oppgi en verdi på denne, siden markedet ligger på +/-300.000kr for disse, så endte jeg opp med 300.000kr mer i formue.
Tviler på den veteranbilparken på Madla er lignet til 0kr, da mange av disse bilene er verdt mangfoldige millioner.

Som bilmann har jeg også hatt M3 og M5 som hverdagsbiler, er dessverre ikke mangemillionær/milliardær men det har vært gøy å ha sånne kjøretøy (med hjelp fra banken), og jeg kommer garantert til å ha slike igjen, med el-bil til daglig bruk.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Egil S på lørdag 19. august 2023, klokken 17:54Den garasjen på Madla er det vel ikke mange i distriktet som ikke "vet om" og som snakker om.

Veteranbiler er ikke nødvendigvis formuebesparende, når en bil blir veteran må du oppgi en verdi på bilen.
Jeg har hatt en bil i snart 18år nå, i mange år hadde den ca 0 i verdi, når den ble veteran måtte jeg oppgi en verdi på denne, siden markedet ligger på +/-300.000kr for disse, så endte jeg opp med 300.000kr mer i formue.
Tviler på den veteranbilparken på Madla er lignet til 0kr, da mange av disse bilene er verdt mangfoldige millioner.

Som bilmann har jeg også hatt M3 og M5 som hverdagsbiler, er dessverre ikke mangemillionær/milliardær men det har vært gøy å ha sånne kjøretøy (med hjelp fra banken), og jeg kommer garantert til å ha slike igjen, med el-bil til daglig bruk.

Dersom du trykket på linken over så var det påfallende få biler som var veteraner. Sier ikke at det er bevisst, men hvis jeg hadde like mye penger så hadde jeg i hvert fall kjøpt en Jaguar E-Type av gammel årgang, og Mercedes 300 SL med måkevinger.

Var jo synd for han ikke fikk lov å kjøpe nabohusene og utvide garasjen sin.....men han burde vel egentlig heller laget noen etasjer ekstra nedover.

ToWalkOrDrive

Regjeringen: VI SKAL REVERSERE ALT! ALT FOR FÅ POLITISTASJONER! VI HAR OLJEPENGER!

Politiet: Vi ønsker ikke å gjenåpne de. Vi vil heller bruke penger på ansatte og patruljer enn bygg og strømregninger. Gir mye mer verdi for alle.

Vedum: Betyr ikke så mye hva Politiet mener...

....say whaaaaatt!?!?!

Counterpointer

Sentralisering er veldig fint for å samle mye ledelse og byråkrati på ett sted.
Vi hadde lokalt politi der jeg bor, når det ble sentralisert mistet de kontrollen på ungdomskriminelle som de hadde god oversikt over og økte responstiden med en halvtime (og dette er sentralt på Østlandet).
Politifolkene som jobbet lokalt her syntes det var hull i hodet å sentralisere, men politimesteren sier sikkert at de har spart mye på dette 🤷🏻

Erna & kompani skulle lage et stort etterettnngssenter til over en milliard, som hverken fagforeningene eller ledelsen i politiet ville ha.
Ting var ikke alltid bedre før....

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 22. august 2023, klokken 23:51Politifolkene som jobbet lokalt her syntes det var hull i hodet å sentralisere, men politimesteren sier sikkert at de har spart mye på dette [emoji1744]
Ja, det billigste hadde sikkert vært å ha ett politikontor sentralisert i Oslo...

Som med alt annet handler det vel om å finne en balanse. Men kanskje man skulle sett på en annen modell, at man hadde litt mere "lettvekt" politikontor som det var flere av, knyttet opp mot noen større senter med tyngre kompetanse og administrasjon? Kjenner ikke politiets modell i det hele tatt, men i media fremstår de ineffektive og dårlig organisert.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Suverin

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 22. august 2023, klokken 23:51Vi hadde lokalt politi der jeg bor, når det ble sentralisert mistet de kontrollen på ungdomskriminelle som de hadde god oversikt over og økte responstiden med en halvtime (og dette er sentralt på Østlandet).
Politifolkene som jobbet lokalt her syntes det var hull i hodet å sentralisere, men politimesteren sier sikkert at de har spart mye på dette 🤷🏻

Samme situasjon her. Lokale lensmannskontor er lagt ned og sentralisert. Det er lange avstander. Resultatet er at responstiden er blitt veldig høy. Senest i helgen var det oppslag i lokalavisen om ungdom som var fersket med ymse ulovlige stoffer, når politi blir kontaktet kan de ikke komme, eller de kommer dagen etterpå når alle har reist sin vei.

Her er det nå slik, at i de aller fleste tilfeller av ulykker etc er det de frivillige (og lokale) brannmenn som alltid er først på skadestedet, så kommer helsevesenet. Politiet kommer dinglende etter en stund.

De har sikkert spart penger.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 22. august 2023, klokken 23:51Sentralisering er veldig fint for å samle mye ledelse og byråkrati på ett sted.
Vi hadde lokalt politi der jeg bor, når det ble sentralisert mistet de kontrollen på ungdomskriminelle som de hadde god oversikt over og økte responstiden med en halvtime (og dette er sentralt på Østlandet).

Erna & kompani skulle lage et stort etterettnngssenter til over en milliard, som hverken fagforeningene eller ledelsen i politiet ville ha.
Ting var ikke alltid bedre før....

Politiet har vel i de senere år stadig blitt mer selvopptatte og mindre effektive i takt med økt sentralisering og byråkratisering og stadig dårligere service på de fleste steder. En patruljebil med to eller flere politifolk i bilen på en sjelden tur i en kommune de har ingen kunnskaper om, er utrolig ineffektivt og verdiløst for folk som bor i kommunen! Det som behøves er at politiet har lokalkunnskap om kommunene og oversikt over situasjonen. Da slipper de også å skyte ned harmløse folk med psykiske problemer (en ville ha valgt en mer intelligent og menneskelig tilnærming når problem oppstod om man kjente vedkommende person).

Heldigvis finnes det mange dyktige folk i politiet og også mye fornuftig tilnærming til ulike problemer. Her i Oslo er politiet flinke til å samarbeide med alle andre instanser for å løse problem langsiktig til beste for all parter, også ungdom som utøver kriminalitet.

Mange politisjefer rundt i landet forstår ikke lenger at det er politikerne (regjeringen)  som legger rammer for deres virksomhet. De skal absolutt komme med sine meninger og råd som innspill før beslutninger tas, men i ettertid å kritisere regjeringen for bruk av sin styringsrett, er utidig. Politiet er faktisk ikke en stat i staten med selvråderett!

ToWalkOrDrive

Føler det er litt likt med kommuner, fylker og politikontor - at de berørte var mot det når det ble vedtatt, men når de ser hvordan det fungerer i praksis så føltes det ikke så dumt likevel, og de er mot å endre tilbake....men SP hadde i sitt valgprogram at alt skal reverseres, så da gjør vi det, uansett hva folk mener nå...man skal jo være handlingens mann og holde ord.

Jeg er helt enig i at de la ned for mange politikontor, og noen burde startes opp igjen. Men når de har hatt 40 anmeldelser på ett år i Engerdal, som har under 1400 innbyggere, og de nå skal ansette 5 årsverk der, og Politiet selv er i mot, da blir det vel "symbolpolitikk"...æsj, det var et ekkelt ord å skrive.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. august 2023, klokken 05:22
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 22. august 2023, klokken 23:51Politifolkene som jobbet lokalt her syntes det var hull i hodet å sentralisere, men politimesteren sier sikkert at de har spart mye på dette [emoji1744]
Ja, det billigste hadde sikkert vært å ha ett politikontor sentralisert i Oslo...

Som med alt annet handler det vel om å finne en balanse. Men kanskje man skulle sett på en annen modell, at man hadde litt mere "lettvekt" politikontor som det var flere av, knyttet opp mot noen større senter med tyngre kompetanse og administrasjon? Kjenner ikke politiets modell i det hele tatt, men i media fremstår de ineffektive og dårlig organisert.
Helt enig i at det handler om å finne balanse. Det er ikke lett da hensynene står tydelig mot hverandre. Folk trenger nærhet til tjenester og det vil nødvendigvis koste mer enn sentraliserte tjenester.

Det er jo også et dilemma at politiet har begrensede ressurser og et utømmelig behov å dekke. De skal gjøre alt fra trafikkkontroller og opp til drapsetterforskning. Sett utenfra blir det rart at de henlegger voldssaker men kan bruke store resurser til å etterforske solbrillenasking på Gardemoen 🤷🏻 Ikke lett å forstå når en ser det i sammenheng, men sikkert åpenbart for de som tar beslutningene.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 23. august 2023, klokken 09:45
Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. august 2023, klokken 05:22

Helt enig i at det handler om å finne balanse. Det er ikke lett da hensynene står tydelig mot hverandre. Folk trenger nærhet til tjenester og det vil nødvendigvis koste mer enn sentraliserte tjenester.

Det er jo også et dilemma at politiet har begrensede ressurser og et utømmelig behov å dekke. De skal gjøre alt fra trafikkkontroller og opp til drapsetterforskning. Sett utenfra blir det rart at de henlegger voldssaker men kan bruke store resurser til å etterforske solbrillenasking på Gardemoen 🤷🏻 Ikke lett å forstå når en ser det i sammenheng, men sikkert åpenbart for de som tar beslutningene.

Ser at de 1400 innbyggerne i det nye kontoret Engerdal skal få lov å gå til politistasjonen 2 dager i uken. Siden det kun er 40 anmeldelser i året går det gjerne greit, men blir jo litt mer planlegging.

Skjønner at Politiet er frustrert over at de blir overstyrt når de ikke engang har penger til å etterforske nesten-opplagte saker, som tyverier med video-bilder, og navngitte mistenkte (Stavanger-Sandnes-området opplever for tiden en stor bølge med narkomane som bryter seg inn og stjeler som ravner).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA