Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lys i radio?

Startet av Aspiranten, onsdag 24. oktober 2012, klokken 22:50

« forrige - neste »

Aspiranten

Dette er nok litt offtopic ift. forumdelens opprinnelige formål, men, det er stort batteri og bil som er tema.


Jeg har prøvd en stund å forhøre meg rundt i butikker om det finnes større batteripakker som jeg kan ta med meg ut på laaange turer for å lade data, kamerautstyr og slikt uten å være i nærheten av en stikkontakt på en ukes tid. Til nå har jeg bare fått sett små tulleprodukter som ikke er i nærheten av å dekke det jeg ønsker - og gjerne bestående av store runde upraktiske batterier koblet sammen i en tapesmørje...

Det jeg har behov for er 12v lademulighet til alt utstyret mitt, og det bør være en del strøm på det for det skal dekke 6 store kamerabatterier, 6 speilrefleksbatterier, 3 laptopbatterier, 3-4 telefonoppladinger og helst litt mer enn det også. Ja 8 gopro batterier også. Det blir en god del power som skal transporteres i bagasjerommet :-)

Finnes noe slikt som dette som hyllevare, eller må jeg bygge noe selv av laptopbatterier?
Nissan Leaf

cra

Er det ikke ganske enkelt snakk om mmange nok amperetimer? Skal du drasse med deg disse batteriene, eller skal du ha dem ved an base (f.eks. bilen)? Hvis du ikke skal bære dem så burde noen heftige 12V bilbatterier gjøre susen. Hvis du skal bære dem med deg så er det vel lettere batteriteknologi som hjelper. Mulig laptop-batterier kan være tingen. Men; hva med å kjøpe/lage en adapter slik at du kan kjøre utstyret direkte fra disse batteriene? (hvis praktisk mulig innenfor bruksområdet). Ser for meg at det ville være mer "økonomisk" enn lading?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars J

#2
Sitat fra: Aspiranten på lørdag 06. oktober 2012, klokken 17:39
... uten å være i nærheten av en stikkontakt på en ukes tid.
Utstyr som du skal ha opplada, har sikkert forskjellig batterispenning, e.g. har laptop gjerne ca 18 VDC. Det du skulle hatt i bagasjerommet er ikkje eit stort 12 V batteri, men nettopp det du seier du ikkje er i nærheten av, 230 V stikkontakt.
Ref denne tråden; http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6156.0.html

Alt utstyret som du skal ha opplada, har ladar som passar i 230 V stikkontakt.

Foreslår at du kjøper vekselretter, for eksempel ein av desse på biltema; http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Vekselretter-31615/

(Antar at 12V-batteriet i bilen din får vedlikeholdsladning av hovedbatteriet, slik som på min Think. Alternativt dersom du ikkje vil belasta dette, kan du jo benytta eit hvliket som helst anna 12 V batteri, med passe Ah-ytelse)
Sandnes, Think Classic og TMS

Elmo

#3
Sitat fra: Lars J på lørdag 06. oktober 2012, klokken 19:14
Alt utstyret som du skal ha opplada, har ladar som passar i 230 V stikkontakt.
Antar at 12V-batteriet i bilen din får vedlikeholdsladning av hovedbatteriet, slik som på min Think. Alternativt
De fleste ladere til moderne duppesditter kan kobles direkte til likespenning på 100volt ++
Hvordan elbil har du?
Hvis du kan komme til hovedbatteriet kan du altså sansynligvis bruke originalladerene direkte (ref. denne)
- eller snakker vi om fossilbil  ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

#4
Elbilhjelpen venter på en spennende BMS for inntill 4 celler.

Forstår jeg deg rett trenger du et STORT 12V batteri som du enten vil bruke direkte til lading, eller via en inverter til 220V?

Produktet jeg har sporet opp teller Ahr akkurat som Robometeret, men ballanserer og viser opptil 4 Litium celler eller til og med 12V blybatterier koblet sammen til 48V.

Perfekt til booster batteri i en camper eller båt, og også en billig løsning for mopeder med blybatteri på 48V.

I ditt tilfelle kunne du f.eks brukt dette sammen med inntill 4 stk 1000 Ahr LiFePo4 celler og laget et 12 batteri på 1000A og over 12 kW :o

Kretsen er foreløpig under testing, så det er desverre meget usikkert når jeg kan levere dette geniale produktet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Aspiranten

Hehe ja nå begynner det å ligne på noe Elektrolux.

Det er til dieselbilen min - når jeg står langt til fjells og er ute en uke i strekk og filmer. Det som jeg ser for meg blir et problem med gamle 12v batterier er vekten i en evt. kollisjon...

Dessuten skal jeg løfte disse batteriene inn og ut av bilen, så kjekt om det har en annen kjemi enn blytung :-)

Gleder meg til plug-in hybrider blir normen heller enn unntaket, for å si det sånn. Da får vi fotografer et veldig hendig hjelpemiddel mot tomt batteri  :)
Nissan Leaf

elektrolux

Har 6 stk 12V/100Ahr blokker fra Valence, og 4 stk 160 Ahr Thunder celler med kun 130-140 Ahr kap som jeg tenker å bruke denne kretsen på.

Bruker faktisk allerede disse blokkene med en kina BMS på Roskilde for å holde kjøleskapet i gang hele helgen.

Ellers er kretsen meget bra til å kunne utnytte slitne/mindreverdige LiFePo4 celler som ikke egner seg til Elbil.


Det kjekke med kretsen er at den gir kontinuerlig info om forbrukt kapasitet, og cellespenning, og holder cellene ballansert slik at de kan lades med bilens egen DC-DC eller generator ved bruk av fossilbil.

Gleder meg til å få dette inn i sortementet mitt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Å gå veien om 230V vekselstrøm innebærer tap og det medfører at et enda større batteri trengs, men hvis det er for å kunne bruke originalladerne til de enkelte enhetene forstår jeg. Elmo har en god ide, men det krever et batteri på over 100V samt at alle laderne dine kan drives fra 100V DC.

Hvorfor vil du ha 12V batteri som strømkilde, er det for å kunne lade det i fossilbilen mens du kjører?

Jeg kjenner ikke til de forskjellige strømbrukerne du nevner, men dersom du oppgir kapasiteten og spenningen på hvert batteri kan man legge samme disse og finne ut med noenlunde nøyaktighet hvor stort 12V batteri du trenger.

4 celler LiFePO4-batteri tilsvarer omtrent et 12V bly/syre-batteri. Det veier vesentlig mindre.

I modellbutikker finnes ladere som kan brukes til mange forskjellige batterityper, men man trenger da overgangskabler til alle batteritypene. http://mikronor.mamutweb.com/Shop/List/Batteri-og-Ladere/33/1



Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA