Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips rundt bakluka, "støy" og gummiklosser!

Startet av Radial, mandag 05. september 2022, klokken 21:46

« forrige - neste »

Radial

Jeg reagerte på det jeg mente var hjulstøy ganske øyeblikkelig da vi hentet Y i August 2021. Såpass at jeg ble sliten i ørene av langturer, og drev med mye med utliging av ørene etc, spesielt på grov asfalt var dette slitsomt.
Glad og lykkelig over at jeg hadde hulromsbehandling MED støydemping avtalt i November 2021, som etter all sannsynlighet ville redusere problemet, holdt jeg ut.

Skal sies jeg er relativt trykk-sensitiv, å fly er ett lite helvete for meg innimellom etc. Ikke alle har "mine sarte ører", heldig vis.

Skuffelsen var tildels enorm over at støydempingen ikke hjalp spesielt mye på problemet.
Siden jeg ikke er primær bruker av bilen, ble det ikke gjort noe spesielt før vi kom til mars 2022, og jeg måtte ha bilen til en jobbreise (på piggdekk)
Det ble en svært lang og slitsom arbeidsdag, mildt sagt.
På kvelden måtte jeg se på hva dette kunne være, og googlet litt...kom over denne tråden, hvor jeg kjente meg igjen.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/ear-pain-pressure-help.205783/page-44

Problemet tråden omhandler er ett trykkproblem - ikke hjulstøy som jeg har tenkt det er. Og det stemmer nok veldig godt.

Begge stoppere på venstre side var ikke inntil engang, faktisk så jeg da at bakdøras nedre kant er FLUSH med støtfangeren på venstre side, men 2mm INNENFOR på høyre side.
Justerte ut alt av stoppere og stod med konvolutt og dro. Døra ble justert flush på høyre og venstre side, med resultat av en ganske stor glippe langs C-stolpen på høyre side.

Test på motorveien - EPIC FAIL! Enda værre var det egentlig. Lot den bare la den være sånn, bakkant av luka skal jo være flush med støtfangeren tenkte jeg.

IFM sommerferien, ble det helt klart noe måtte gjøres.
Ytterligere reseach i tråden på TMC viste noen ett bilde av en gummikloss fra Kina, der har de satt på en kloss ved baklyktene for å løse ett "25hz resonance problem". Vår Y er jo også fra Kina, og joggu var klossene der også. I USA har de ikke disse klossene (ref TMC),men får en retrofit i etterkant ved klager.

Men med flush-justert bakluke, er ikke bakluka i nærheten av å touche disse klossene.
Skrur da alle stopperene helt inn, og høyre side av bakluka går nå 3-4mm på innsiden av fangeren. Venstre side forblir bare flush - bakluka er rett og slett skjev.
Begge gummiklossene har nå ihvertfall kontakt. Høyre side er bunn-solid, venstre revner ett dobbelt A4 papir.
Justerer ut resten av stopperene så de toucher greit, men luka hviler nå på gummiklossene.

Ny test-tur og JIISESS for en forskjell.
90% av alle problemer jeg har hatt forsvant, 90%!! Hadde den bakluka vært RETT og 2-3mm på innsiden av fangeren på begge sider, hadde det vært 100%.

Legger inn avtale for justering av bakluke hos SC (K100) ihht detaljerte ønsker for utførelse.
Resultat? De justerte bare alle stoppere ut til FLUSH og med ca 1,5cm(!) åpning langs C-stolpen. "Adjusted to Tesla Specifications, test drive did not feel any pressure/noise"(selvfølgelig). Ikke satt terskelen til bakluka på plass heller, og gulvet og bagasjeromsmatta var ikke satt på plass engang. Og gummiklossene? Ja de var ikke borti lenger de heller ,turen hjem var ett helvete. Justerte alt tilbake, bilen er seg selv og brukbar igjen.
SC har helt klart ikke tenkt å gjøre dette skikkelig, tross for detaljert beskrivelse, så må ta jobben med å justere bakluka på Hengslene selv en vakker dag.
Har i ettertid sett at de fleste Y har bakluka 2-3mm innenfor bakfangeren - ikke rart jeg er en av de få med slike utfordringer, de fleste har hatt mer flaks med bakluka si rett og slett, og har ikke problemer.

Anyways, følte dette var lurt å dele for andre som sliter med støy i Y. Bilen ble en helt annen med full kontakt med gummiklossene ved Lyktene. Ingeniørene hos Tesla har tenkt litt. Synd det ikke er noen TSB i Tesla sine systemer på dette...har tilgang på Service Manualen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

Skal sjekkes. Opplever litt mye "rumling" fra der bak og har også lagt merke til at bakluka er litt skjev mot fangeren, men den er "innafor" slik du beskriver det og det er en glippe mot bakfangeren. Kan være en av sidene som ikke ligger helt inntil denne gummiproppen.

Takk for info og linker! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Radial

Sitat fra: Klykken på tirsdag 06. september 2022, klokken 10:28
Skal sjekkes. Opplever litt mye "rumling" fra der bak og har også lagt merke til at bakluka er litt skjev mot fangeren, men den er "innafor" slik du beskriver det og det er en glippe mot bakfangeren. Kan være en av sidene som ikke ligger helt inntil denne gummiproppen.

Takk for info og linker! :)

Ja da anbefaler jeg å ta papirtesten, så ser du om det ligger inntil eller ei.
Min er som nevnt nå hardt på klossen på høyre side (full kontakt), men mye slappere på venstre.
Får ikke venstre side tightere uten å gjøre noe med selve døra sin plassering på bilen.
Men all støyen bakfra er redusert, men viktigste var denne trykkfølelsen i øret nærmest forsvant

Blir nok en morsom jobb (not!) å justere de hengslene😜 Er nok en grunn til at Tesla droppet det😜
Men er prosedyre OG video i Service Manualen, så skal la seg gjøre...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

k1

Radial

Tenkte det var lurt å nevne etter ett par PM at Berlin-bilene tydelig vis IKKE har denne gummiklossen ved baklyktene som Kina-bilene har.

Men problemet med trykk er fremdeles tilstede på Berlin-biler også, men nå helt uten mulighet for å fikse det uten uoriginale løsninger.
Mulig gummiklossen vil komme på sikt, men det er ingenting i noen delekataloger rundt klossen - og derfor vil nok bilene som produseres rundt omkring i verden ha små forskjeller som dette.

Og som vanlig, skjeve bakluker kommer ut fra Berlin også.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Crown

Uff... kjenner at jeg gruer meg til å hente min TMYP i morgen, min første Tesla. Akkurat slikt som dette er noe jeg hater inderlig. En av grunnene til å bytte ut Ioniq 5'en jeg har nå er en raslende bakluke som verkstedet ikke klarer å fikse ordentlig... Får håpe jeg er blant de heldige, ellers går den rett på Finn :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Radial

Sitat fra: Crown på onsdag 21. september 2022, klokken 08:46
Uff... kjenner at jeg gruer meg til å hente min TMYP i morgen, min første Tesla. Akkurat slikt som dette er noe jeg hater inderlig. En av grunnene til å bytte ut Ioniq 5'en jeg har nå er en raslende bakluke som verkstedet ikke klarer å fikse ordentlig... Får håpe jeg er blant de heldige, ellers går den rett på Finn :-D

De fleste er nok fornøyde, og de fleste har nok mindre følsomme ører enn feks meg rundt slikt.

Bakluka mi har aldri laget ulyder, det er trykkfølelsen av å sitte inni en subwoofer som har vært problemet... Og som kineserne har en løsning på (gummikloss) som Berlin ikke har fått med seg på en eller annen måte.

Beklageligvis mener SC det er en "Tesla Spec" på skjevheter og panelgaps som favoriserer minst mulig arbeid for SC, men det har ikke jeg funnet i noen service manual ihvertfall, og jeg betviler at det finnes en slik spesifikasjon egentlig...den ingeniøren vil aldri få jobb ellers.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Redgarden

Gummiklossene på kinamodellene løser IKKE trykket i kabinen. Jeg får dotter i øra så det gjør fysisk vondt etter et kvarters kjøring. Men å erstatte de myke gummiskruknottene med hardplast løser det. Enten med å 3D-printe (etter oppskrift man finner på amerikanske forum) eller med å dytte på stumper av elektrikerrør (som jeg har gjort). Sistnevnte ser ikke bra ut (hvite rør...), men funker.
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

S10G

Radial

Sitat fra: Redgarden på onsdag 21. september 2022, klokken 12:33
Gummiklossene på kinamodellene løser IKKE trykket i kabinen. Jeg får dotter i øra så det gjør fysisk vondt etter et kvarters kjøring. Men å erstatte de myke gummiskruknottene med hardplast løser det. Enten med å 3D-printe (etter oppskrift man finner på amerikanske forum) eller med å dytte på stumper av elektrikerrør (som jeg har gjort). Sistnevnte ser ikke bra ut (hvite rør...), men funker.

Senka du luka til klossene ligger hardt på da? Funka helt nydelig hos meg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Redgarden

Sitat fra: Radial på onsdag 21. september 2022, klokken 13:12
Sitat fra: Redgarden på onsdag 21. september 2022, klokken 12:33

Senka du luka til klossene ligger hardt på da? Funka helt nydelig hos meg.

Ja, prøvde denne varianten i går, etter å ha lest din kommentar. Lå helt nedpå klossene, men hjalp ingenting.

Redgarden

Sitat fra: S10G på onsdag 21. september 2022, klokken 13:11
Har du noen bilder av hvordan du har løst dette?

https://photos.app.goo.gl/5CckGnMH19ukJFbq9

https://photos.app.goo.gl/ZGEx14srehacWYrX7

Skrudde gummiknottene så langt inn det går, og dyttet rørstumpene over og helt inn. Lengden på stumpene må man nesten prøve seg frem på, til man finner balansen mellom at de har effekt og at ikke luka er sinnsykt stram (det popper godt når man åpner den hvis stumpene er for lange).

Lucaria

Hva er forskjellen med rørstumper kontre det å justere gummiknottene til det nivå stumpene er?

Redgarden

Sitat fra: Lucaria på onsdag 21. september 2022, klokken 14:47
Hva er forskjellen med rørstumper kontre det å justere gummiknottene til det nivå stumpene er?

Knottene er myke, stumpene er dønn harde. Dermed blir det null bevegelse i bakluka = null "drønn" og trykk i ørene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA