Hovedmeny

Erfaringer sw 2.4

Startet av sk0yern, mandag 05. september 2022, klokken 12:09

« forrige - neste »

magfred

Sitat fra: sk0yern på mandag 31. oktober 2022, klokken 13:03
Har hatt et par lengre turer etter 2.4 i litt kjøligere vær nå, og har lagt merke til en ting jeg mener jeg ikke hadde før.
Det virker som klimaanlegget lever litt sitt eget liv til tider nå.
Kjøremodus comfort, AC på, auto innstillinger på 21C.
5-10C ute.
Klimanlegget veksler nå mellom å blåse ganske varmt, for så å plutselig bytte til luft som er betraktelig kaldere.
Slik veksler det med jevne mellomrom fram og tilbake.

Flere som har merket noe til dette?
Kan det være noe kalibrering de ikke har gjort etter software-update (ala soltaket)?

Har merket noe lignende, men hadde det før 2.4 også. På lengre turer kan man plutselig merke at det blir kaldt, uten at man har justert noe på temperaturen (eller at utetempen har endret seg noe særlig). Justerer man så temperaturen, selv bare en halv grad, blåser det riktig temperatur igjen.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

daktari

Sitat fra: sk0yern på mandag 31. oktober 2022, klokken 13:03
Har hatt et par lengre turer etter 2.4 i litt kjøligere vær nå, og har lagt merke til en ting jeg mener jeg ikke hadde før.
Det virker som klimaanlegget lever litt sitt eget liv til tider nå.
Kjøremodus comfort, AC på, auto innstillinger på 21C.
5-10C ute.
Klimanlegget veksler nå mellom å blåse ganske varmt, for så å plutselig bytte til luft som er betraktelig kaldere.
Slik veksler det med jevne mellomrom fram og tilbake.

Flere som har merket noe til dette?
Kan det være noe kalibrering de ikke har gjort etter software-update (ala soltaket)?
Mulig noen i baksetet har satt cold eller 16 gr? Har opplevd at det roter til skikkelig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

igniztion

Har også opplevde dette med klimaanlegget. Virker som aircon og varmepumpen kjemper om å holde rett temperatur. Hvis det blir litt for varmt ifht innstilt temp, slår den over til aircon for å kjøle ned. Når det så blir for kaldt, overkompenserer den ved å blåse alt for varmt igjen og sånn fortsetter det om hverandre.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Kjell Salvigsen

Jeg har tidligere i denne tråden kommet med antakelser om at en endring i 2.4 er at oppvarming av batteri ikke blir aktivert på korte turer, slik det gjorde med 2.3. Dette baserte jeg på at jeg loggførte forbruk på kalde morgener der forbruket ikke bar preg av dette. Nå har jeg også brukt car scanner et par dager og den viser ingen varming ned i 6 grader morgen temperatur... I en annen tråd her i kveld bekrefter SveinJ det samme, han har fulgt med på dette både med 2.3 og nå med 2.4. Han skriver: "Ang batterivarme på korte turer. Nå har jeg også fått 2.4 og opplever at det ikke er oppvarming av HV-batteriet på korte turer under samme betingelser som for 2.3 SW."

Da er det jo bra at Vw faktisk fulgte opp på dette viktige området slik de lovet før lansering av 2.4, en god start mener jeg, selv om mye gjenstår.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

hELgenen

Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 27. oktober 2022, klokken 21:23
Sitat fra: hELgenen på fredag 21. oktober 2022, klokken 07:16
Sitat fra: xzornixz på torsdag 20. oktober 2022, klokken 15:26
Sitat fra: atrus på søndag 16. oktober 2022, klokken 09:30
Ladet hos Ionity i Vik (mellom Oslo og Hønefoss) i går. Ankom med 15% batteri. Plugget inn og ladet jevnt og trutt frem til ca 60%. Så kuttet plutselig økten. Koblet meg til en annen stolpe og fortsatte ladingen. Nå kuttet den plutselig på 79%. (Har satt max 80% i bilen). Om dette har noe med sw 2.4, vet jeg ikke. Men jeg har hatt bilen i et år, og har aldri tidligere hatt problemer med lynlading. Noen andre som har erfart lignende?

Jeg trodde at det bare var bilen min, men jeg har hatt akkurat samme problem på hurtiglading. Forsøkte å hurtiglade i Røldal, og måtte restarte ladingen 4 ganger. Samme skjedde med meg i går, hvor ladingen kuttet to ganger underveis på hurtiglader... Begge gangene etter at jeg oppgraderte til 2.4, har aldri opplevd det på mine 65.000 kilometer tidligere..

Jeg har også opplevd dette en gang - byttet da ladeplass og alt var ok igjen.
Oppfattet det som tilfeldig, men kanskje det hadde noe med 2.4 å gjøre?

Ellers vet jeg at noen ladere sliter med kommunikasjonen fra tid til annen og antok i mitt tilfele
at det var det som var problemet her - altså ikke 2.4.

Ellers har jeg nå hatt 2.4 siden August og kan ikke se at det har gjort noe fra eller til mhp. forbruk med kjølig start. Nå har vi hatt flere dager med minus her og jeg ligger på rundt 28-30 kwh/100 km de første 10-15 minuttene etter oppstart slik jeg mener det var i fjor vinter også. Nå er mine første 10-15 minutter daglige kjøring preget av en del stigning - så jeg har aldri vært under 20 kwh/100 km under perfekte forhold uansett.
Ellers har jeg høyere forbruk på min pendlervei nå enn jeg hadde med sommerdekk, men antar at det skyldes temperaturen. Men uansett hvordan jeg ser på det så finner jeg ingen merkbar forskjell på 2.4 og 2.3 mhp. forbruk.
Jeg opplevde for første gang på over et år at lading hos ionity stanset i dag. Stanset på 66 %. Det sto "kommunikasjon feil" på laderen, en eldre type lader på ionity Kjerlingland /Lillesand. App varsler heldigvis om slikt, men irriterende å måtte ut i regnvær. Det er uhyre sjeldent at jeg har opplevd avbrudd på mine ca 100 ionity økter , kan være en bug i 2.4 eller rett og slett bare lader /bil uavhengig av software? Er på langtur og skal lade på ionity i helga så jeg får testet mer. Får håpe det ikke er noe knyttet til 2.4. Resten av økta gikk bra.

Fikk 3 stopp under lading i dag.
Dukket bare opp en info melding om at bilen ikke klarer å lade se instruksjonsbok...snodig..restartet og kort tid etterpå samme melding...og dette gjentok seg totalt 3 ganger..
Ladet på Ionity Vik langs E16.
Ikke ofte jeg hurtiglader om dagen,men blir en slik stopp i morgen også...
Så blir spennende å se om dette gjentar seg

Kjell Salvigsen

Sitat fra: hELgenen på fredag 11. november 2022, klokken 21:38
Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 27. oktober 2022, klokken 21:23
Sitat fra: hELgenen på fredag 21. oktober 2022, klokken 07:16
Sitat fra: xzornixz på torsdag 20. oktober 2022, klokken 15:26
Sitat fra: atrus på søndag 16. oktober 2022, klokken 09:30
Ladet hos Ionity i Vik (mellom Oslo og Hønefoss) i går. Ankom med 15% batteri. Plugget inn og ladet jevnt og trutt frem til ca 60%. Så kuttet plutselig økten. Koblet meg til en annen stolpe og fortsatte ladingen. Nå kuttet den plutselig på 79%. (Har satt max 80% i bilen). Om dette har noe med sw 2.4, vet jeg ikke. Men jeg har hatt bilen i et år, og har aldri tidligere hatt problemer med lynlading. Noen andre som har erfart lignende?

Jeg trodde at det bare var bilen min, men jeg har hatt akkurat samme problem på hurtiglading. Forsøkte å hurtiglade i Røldal, og måtte restarte ladingen 4 ganger. Samme skjedde med meg i går, hvor ladingen kuttet to ganger underveis på hurtiglader... Begge gangene etter at jeg oppgraderte til 2.4, har aldri opplevd det på mine 65.000 kilometer tidligere..

Jeg har også opplevd dette en gang - byttet da ladeplass og alt var ok igjen.
Oppfattet det som tilfeldig, men kanskje det hadde noe med 2.4 å gjøre?

Ellers vet jeg at noen ladere sliter med kommunikasjonen fra tid til annen og antok i mitt tilfele
at det var det som var problemet her - altså ikke 2.4.

Ellers har jeg nå hatt 2.4 siden August og kan ikke se at det har gjort noe fra eller til mhp. forbruk med kjølig start. Nå har vi hatt flere dager med minus her og jeg ligger på rundt 28-30 kwh/100 km de første 10-15 minuttene etter oppstart slik jeg mener det var i fjor vinter også. Nå er mine første 10-15 minutter daglige kjøring preget av en del stigning - så jeg har aldri vært under 20 kwh/100 km under perfekte forhold uansett.
Ellers har jeg høyere forbruk på min pendlervei nå enn jeg hadde med sommerdekk, men antar at det skyldes temperaturen. Men uansett hvordan jeg ser på det så finner jeg ingen merkbar forskjell på 2.4 og 2.3 mhp. forbruk.
Jeg opplevde for første gang på over et år at lading hos ionity stanset i dag. Stanset på 66 %. Det sto "kommunikasjon feil" på laderen, en eldre type lader på ionity Kjerlingland /Lillesand. App varsler heldigvis om slikt, men irriterende å måtte ut i regnvær. Det er uhyre sjeldent at jeg har opplevd avbrudd på mine ca 100 ionity økter , kan være en bug i 2.4 eller rett og slett bare lader /bil uavhengig av software? Er på langtur og skal lade på ionity i helga så jeg får testet mer. Får håpe det ikke er noe knyttet til 2.4. Resten av økta gikk bra.

Fikk 3 stopp under lading i dag.
Dukket bare opp en info melding om at bilen ikke klarer å lade se instruksjonsbok...snodig..restartet og kort tid etterpå samme melding...og dette gjentok seg totalt 3 ganger..
Ladet på Ionity Vik langs E16.
Ikke ofte jeg hurtiglader om dagen,men blir en slik stopp i morgen også...
Så blir spennende å se om dette gjentar seg

Jeg sendt av gårde 18-åringen i huset på en ca 1500 km langtur i helga med ionity lading underveis. Jeg "advarte" han og sa at han måtte være obs på dette og følge med (han har ikke app og ville ikke mottatt varsel om ladefeil). Alle 5 ladestopp i helga hos Ionity gikk heldigvis bra, ingen feil/stopp (inkl 2 stopp på Kjerlingland/Lillesand der jeg opplevde stopp for noen uker siden) Så ikke godt å si om dette skyldes 2.4 eller laderne....
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

hELgenen

Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 14. november 2022, klokken 09:49

Jeg sendt av gårde 18-åringen i huset på en ca 1500 km langtur i helga med ionity lading underveis. Jeg "advarte" han og sa at han måtte være obs på dette og følge med (han har ikke app og ville ikke mottatt varsel om ladefeil). Alle 5 ladestopp i helga hos Ionity gikk heldigvis bra, ingen feil/stopp (inkl 2 stopp på Kjerlingland/Lillesand der jeg opplevde stopp for noen uker siden) Så ikke godt å si om dette skyldes 2.4 eller laderne....

Ladet nok en gang i helgen på langtur - da fikk jeg ikke problemer.
Så mulig det er noe med enkelte ladere?

Ellers var hastigheten ikke noe skryte av. Dønn flatt fra 38% til 70% på 75 KW på Ionity.
Kan ikke huske jeg noen gang har vært over 75 KW med denne GTX'n.
Med standard ID.4 2WD så var jeg faktisk oppe å snuste på 125 KW - men aldri med GTX'n
Helt annen kurve på den bilen der - og ikke vet jeg om kurven ble endret med 2.4 - men når 3.0 en eller annen gang kommer så forventer jeg jo at kurven er endret.

JG

Ikke en erfaring med 2.4, men sier likevel noe om modenheten hos forhandleren mht programvare: Hentet bilen med 2.4 installert og det første jeg ser, er en melding om at det finnes en oppdatering tilgjengelig. Hvorfor fikset ikke forhandleren denne oppdateringen i sammen slengen?

SveinJ

Sitat fra: JG på fredag 18. november 2022, klokken 16:54
Ikke en erfaring med 2.4, men sier likevel noe om modenheten hos forhandleren mht programvare: Hentet bilen med 2.4 installert og det første jeg ser, er en melding om at det finnes en oppdatering tilgjengelig. Hvorfor fikset ikke forhandleren denne oppdateringen i sammen slengen?

Fordi du må kjøre bilen noen meter/km før oppdateringen kan lastes inn.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Øyvind.h

Ikke sikkert forhandler får den frem heller når den kommer OTA. Husker ikke om jeg fikk den umiddelbart når jeg hentet eller om det var senere samme dag, men dette er noe VW pusher sentralt, ikke forhandler.
Så et skikkelig surmaga innlegg på Facebook om det samme. Håper ikke det blir holdningen til alt VW pusher OTA.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

I gamle dager kunne forhandler flashe firmware på de enkelte komponenter.

Audi har jo basert seg på det fortsatt på etron og Q4.
iX har noenOTA og noe via kabel.

Jeg vil tro at verksted fortsatt kan flashe ID-bilene. De gjør jo det med 2.4. Men VW vil spare og flytte alt til OTA.

Det er dårlig service. Når bilen allikevel er inne burde de fikset sw også.

Tesla har et snart opplegg der bilen kobler seg på skjult verksted wifi på parkeringen utenfor og laster ned evnt oppdateringer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kjell Salvigsen

Ang forbruk/oppvarming av batteri på småturer med 2.4: Jeg har tidligere nevnt av VW med 2.4 oppdatering lovte redusert bruk av oppvarming av hovedbatteri på småturer når det er kjølig ute. Tidligere har dette vært et tema som har skapt en del misnøye, særlig på VW's id eier gruppe på Facebook.

Jeg har overvåket dette med Car Scanner i flere uker nå og det er først nå i helga at jeg har sett denne aktivert på småturer. Jeg lot bilen stå ute i -3 grader om natta uten lader tilkoblet natt til lørdag. Jeg startet kort kjøretur tidlig lørdag morgen uten forvarming. Da slo PTC heater battery for første gang inn med 2,75A. Forbruk startet på 37,7 de første minuttene (mye grunnet iskald kupe), gikk ned til 25 kwh/100km etter 5 km og etter 9 km var det nede i 22,5 kwh/100 km - temp var da steget til -2 grader, omtrent samme høydemetre som ved start. Jeg synes det er bra når bilen var frakoblet og ikke forvarmet. Normal mode.

Jeg kjørte mange småturer fordelt utover hele denne bitende kalde dagen, totalt 9 mil inkl totalt 3 mil med henger. Forbruket(snitt) for hele dagens cirka 8-9 småturer ble 23 kwh/100 km - halvparten motorvei og halvparten småkjøring i by/landevei.

Jeg synes dette er gode tall. Snittforbruk de over 6000 km siden jeg fikk 2.4 er 19,5 kwh/100 km. Gode tall mener jeg når mye er motorvei, korte turer kjølige morgener, høst/vinter temp inkl en del kjøring med henger.

I morges var også bilen frakoblet lader etter natt med -2 grader, da slo ikke batterivarmer inn på vei til jobb i Oslo. Forbruk ble 19,5 på den 2 mils turen i -2 grader.
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

SveinJ

Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 21. november 2022, klokken 09:00
Ang forbruk/oppvarming av batteri på småturer med 2.4: Jeg har tidligere nevnt av VW med 2.4 oppdatering lovte redusert bruk av oppvarming av hovedbatteri på småturer når det er kjølig ute. Tidligere har dette vært et tema som har skapt en del misnøye, særlig på VW's id eier gruppe på Facebook.

Jeg har overvåket dette med Car Scanner i flere uker nå og det er først nå i helga at jeg har sett denne aktivert på småturer. Jeg lot bilen stå ute i -3 grader om natta uten lader tilkoblet natt til lørdag. Jeg startet kort kjøretur tidlig lørdag morgen uten forvarming. Da slo PTC heater battery for første gang inn med 2,75A. Forbruk startet på 37,7 de første minuttene (mye grunnet iskald kupe), gikk ned til 25 kwh/100km etter 5 km og etter 9 km var det nede i 22,5 kwh/100 km - temp var da steget til -2 grader, omtrent samme høydemetre som ved start. Jeg synes det er bra når bilen var frakoblet og ikke forvarmet. Normal mode.

Jeg kjørte mange småturer fordelt utover hele denne bitende kalde dagen, totalt 9 mil inkl totalt 3 mil med henger. Forbruket(snitt) for hele dagens cirka 8-9 småturer ble 23 kwh/100 km - halvparten motorvei og halvparten småkjøring i by/landevei.

Jeg synes dette er gode tall. Snittforbruk de over 6000 km siden jeg fikk 2.4 er 19,5 kwh/100 km. Gode tall mener jeg når mye er motorvei, korte turer kjølige morgener, høst/vinter temp inkl en del kjøring med henger.

I morges var også bilen frakoblet lader etter natt med -2 grader, da slo ikke batterivarmer inn på vei til jobb i Oslo. Forbruk ble 19,5 på den 2 mils turen i -2 grader.

Har samme erfaring som deg Kjell i samme temperatur. Systemet i bilen, på,per osv, bruker mellom 300og 700 Watt, når man står stille, før kjøring. Kupévarme av. Med kupévarme på, blir forbruket over 4.5kWh de første minuttene, men reduseres når kupeen har fått en liten lunk. Har kjørt 20 km og ser at temperaturen på «kjølevannet» til HV-batteriet ligger rundt 9 grader, fordi batteriet hadde 9 grader i garasjen. Ute var det ca +2.

For å spare energi på korte turer, slå av varmeapparatet og bruk setevarme!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

hav4rd

Sitat fra: SveinJ på mandag 21. november 2022, klokken 16:13For å spare energi på korte turer, slå av varmeapparatet og bruk setevarme!

Interessant å teste dette (for oss litt sære).

Den siste måneden har jeg ligget mellom 18 og 22 kWh/100km t/r jobb, avhengig av værforhold. 12 km hver vei, en del motorvei.

Med rundt 0 grader og tørre veier brukte jeg i dag 21 kWh/100km til jobb. Hjem igjen i samme forhold, men uten bruk av varmeapparat, var forbruket nede i 14,5..!

ID.4 GTX med SW 3.1.
ID.4 GTX (2022)

Kjell Salvigsen

Sitat fra: hav4rd på tirsdag 22. november 2022, klokken 16:51
Sitat fra: SveinJ på mandag 21. november 2022, klokken 16:13For å spare energi på korte turer, slå av varmeapparatet og bruk setevarme!

Interessant å teste dette (for oss litt sære).

Den siste måneden har jeg ligget mellom 18 og 22 kWh/100km t/r jobb, avhengig av værforhold. 12 km hver vei, en del motorvei.

Med rundt 0 grader og tørre veier brukte jeg i dag 21 kWh/100km til jobb. Hjem igjen i samme forhold, men uten bruk av varmeapparat, var forbruket nede i 14,5..!

ID.4 GTX med SW 3.1.
Hvordan blir miljøet i kupeen i lengden om man kjører uten varme på om vinteren? Blir vel for dogg /fukt og dårlig luft? Interessant og absolutt effektiv metode, men for min del kjører jeg klima på auto hele året. Årssnittet teller mest når det gjelder forbruk, det er jo lavt mener jeg 🙂 Med strømstøtte er det begrenset hvor mye litt ekstra varme koster de få måneder i året dette er aktuelt. Ellers enig i at setevarme er en fin, effektiv måte å spare strøm på, gjør at man ved behov kan ha lavere temperatur i kupé.
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA