Hovedmeny

Erfaringer sw 2.4

Startet av sk0yern, mandag 05. september 2022, klokken 12:09

« forrige - neste »

xzornixz

Jeg var redd at VW hadde bestemt seg for å overstyre muligheten jeg har for å rulle uten førerstøtte. Kjører med forutseende hastighet og forutseende strekningsforløp av, men etter oppdateringen så regenererte bilen allikevel... Først når jeg gravde i førerstøttemenylisten så fant jeg "Eco-støtte" som var blitt reaktivert.. Den slo jeg av når bilen var ny, og nå 60.000 kilometer senere så hadde jeg glemt at valget fantes  :P

Paasan

Dette har jeg lurt på lenge.. Hvorfor jeg ikke bare kan coaste, uten at den regenererer... Takk for tips, må sjekke innstillinger i morgen..

biggern

Kjører på Individual og bruker B når jeg ønsker regen.
Ligger da rundt 15-16 i forbruk.

Kjell Salvigsen

Ang forbruk med v 2.4: Vw skriver at "ID. Software2.4 inneholder blant annet forbedret temperaturstyring av høyvoltsbatteriet. Dette gir redusert forbruk på korte turer på dager med lave temperaturer."

I dag kjørte jeg som vanlig de 2 milene fra Ski til Oslo, en blanding av småveier og motorvei med hastigheter fra 40 opp til 100km/t. I dag var temperatur nede i 2,5 grader. Bilen var ikke oppvarmet på forhånd og sto utendørs. fikk forbruk på 17,5 kwh/100 km på den lille turen. Jeg mener å huske fra i fjor høst at forbruk på slike turer var en god del høyere, mye på grunn av meget ivrig oppvarming av batteri.

Siden jeg har fått 2,4 har jeg kjørt ca 6000 km og har 16,2 kwh/100 km i forbruk på de 6000 kilometrene, det synes jeg er meget bra da jeg kjører en god del motorvei, en god del småturer og ukentlig med henger. Så jeg tror de heldigvis har klart å redusere forbruket vesentlig på småturer. Blir spennende å se fremover når kjølig vær blir normalen, da får man et bedre erfaringsgrunnlag med 2.4 etterhvert!
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

hELgenen

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 20. september 2022, klokken 08:25
Ang forbruk med v 2.4: Vw skriver at "ID. Software2.4 inneholder blant annet forbedret temperaturstyring av høyvoltsbatteriet. Dette gir redusert forbruk på korte turer på dager med lave temperaturer."

I dag kjørte jeg som vanlig de 2 milene fra Ski til Oslo, en blanding av småveier og motorvei med hastigheter fra 40 opp til 100km/t. I dag var temperatur nede i 2,5 grader. Bilen var ikke oppvarmet på forhånd og sto utendørs. fikk forbruk på 17,5 kwh/100 km på den lille turen. Jeg mener å huske fra i fjor høst at forbruk på slike turer var en god del høyere, mye på grunn av meget ivrig oppvarming av batteri.

Siden jeg har fått 2,4 har jeg kjørt ca 6000 km og har 16,2 kwh/100 km i forbruk på de 6000 kilometrene, det synes jeg er meget bra da jeg kjører en god del motorvei, en god del småturer og ukentlig med henger. Så jeg tror de heldigvis har klart å redusere forbruket vesentlig på småturer. Blir spennende å se fremover når kjølig vær blir normalen, da får man et bedre erfaringsgrunnlag med 2.4 etterhvert!

Jeg har kjørt med 2.4 i ymse vær - ikke merket noe forskjell på forbruket.
Jeg pleier å kikke på forbruket på samme km merket ifb daglig pendling - og forbruket er akkurat som før på samme merke.
Ikke ser jeg noe til redusert forbruk med kaldt batteri heller....Det km merket jeg sjekker er etter ca 15 min kjøring - så her burde jeg kunne observert mindre forbruk...men nein.nein...nein...

Jeg klarer ikke se noen forskjell på 2.3 og 2.4 overhodet - foruten denne knappen for rullegardin som var litt trøblete før jeg klarte å fingerjustere meg inn..

Kjell Salvigsen

Sitat fra: hELgenen på lørdag 24. september 2022, klokken 21:56
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 20. september 2022, klokken 08:25

Jeg har kjørt med 2.4 i ymse vær - ikke merket noe forskjell på forbruket.
Jeg pleier å kikke på forbruket på samme km merket ifb daglig pendling - og forbruket er akkurat som før på samme merke.
Ikke ser jeg noe til redusert forbruk med kaldt batteri heller....Det km merket jeg sjekker er etter ca 15 min kjøring - så her burde jeg kunne observert mindre forbruk...men nein.nein...nein...

Jeg klarer ikke se noen forskjell på 2.3 og 2.4 overhodet - foruten denne knappen for rullegardin som var litt trøblete før jeg klarte å fingerjustere meg inn..

På Facebook var dette med høyt forbruk på kjølige dager et mye diskutert tema forrige sesong (på ulike norske og internasjonale id eier grupper). Da rapporterte folk om forbruk på opp mot +30kwh/100 km på kortere turer i kjølig vær grunnet overivrig oppvarming av batteriet som startet umiddelbart , uansett hvor kort turen var)

Det er selvsagt for lite grunnlag å bygge dette på, ,men jeg mener bestemt at det på kjølige dager med noen få plussgrader var langt høyere forbruk enn det jeg nå opplevde på 1-2 mils lange turer. Har kjørt bilen siden mars 2021/snart 50.000km. Jeg skal følge med på snittforbruket fremover når været blir kaldere og sammenligne med det jeg opplevde forrige høst/vinter.

Jeg opplever ingen problem med betjening av rullegardin. Får håpe min antakelse ift forbruk stemmer, at ikke VW holder oss for narr. Jeg synes uansett forbruket jeg refererer til en kald morgen inkl motorvei og ingen forvarming av bil er bra, så hvis din antakelse om at VW ikke har ordnet noe her stemmer, så vil jo potensialet være bra her for gode forbrukstall i kommende oppdateringer :-)
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

Øyvind.h

Fikk 2.4 og nytt batteri forrige uke. Om det endrer forbruket har jeg ikke fulgt med på, men forbruket så langt har vært lavt.

Men - det skal sies at jeg på ingen måte kjente meg igjen i ekstremtall eller frustrasjonen før heller. Det var ingen overraskende forbrukstall på min bil, gitt behovet for oppvarming av kupe og generelle fysiske lover for energiforbruk. Merket ingen sjokktall for batterivarmer, men har heller ikke satt meg inn i hvordan jeg kan se om batterivarme aktiveres med eksempelvis oDB2. Tallene for oppvarming av batteri og kupe på Model S/X var mye høyere i sin tid. Korte turer kunne fint ha 4-5-600Wh/km i forbruk, eller høyere på svært korte turer.
ID4 har aldri skilt seg negativt ut av det jeg har merket. Heller mer positivt, også vinteren.

På EQC`en kunne jeg se på skjermen at forbruk ved stillestående gikk så høyt som 11-14kW. Da kan en med rette tenke at "dette er for mye".....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: Paasan på onsdag 07. september 2022, klokken 20:12
Dette har jeg lurt på lenge.. Hvorfor jeg ikke bare kan coaste, uten at den regenererer... Takk for tips, må sjekke innstillinger i morgen..

Man kan vel uansett coaste, bare ved å være borti wattpedalen? Jeg er stor tilhenger av denne typen prediktiv regen. Har også pbiler uten travel assist (førerassistent+) denne funksjonen?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

Adaptiv cruise er standard på ID4 så alle har prediktiv regen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. september 2022, klokken 09:25
Fikk 2.4 og nytt batteri forrige uke. Om det endrer forbruket har jeg ikke fulgt med på, men forbruket så langt har vært lavt.

Men - det skal sies at jeg på ingen måte kjente meg igjen i ekstremtall eller frustrasjonen før heller. Det var ingen overraskende forbrukstall på min bil, gitt behovet for oppvarming av kupe og generelle fysiske lover for energiforbruk. Merket ingen sjokktall for batterivarmer, men har heller ikke satt meg inn i hvordan jeg kan se om batterivarme aktiveres med eksempelvis oDB2. Tallene for oppvarming av batteri og kupe på Model S/X var mye høyere i sin tid. Korte turer kunne fint ha 4-5-600Wh/km i forbruk, eller høyere på svært korte turer.
ID4 har aldri skilt seg negativt ut av det jeg har merket. Heller mer positivt, også vinteren.

På EQC`en kunne jeg se på skjermen at forbruk ved stillestående gikk så høyt som 11-14kW. Da kan en med rette tenke at "dette er for mye".....

Jeg opplever også id4 forbruket som lavt, men om mulig enda lavere nå. Ser på Facebook diskusjoner i eier grupper at opplevelsene er delte, noen melder om likt eller noe høyere forbruk og andre melder om lavere forbruk.

Jeg skal forsøke å skaffe en id4 med 2.3 sofware en kjølig dag og sammenligne min bil med 2.4 mot den med 2.3. Da vil man antakelig få et godt bilde av om det er endring eller ikke i SW/forbruk på kortere og lengre turer.
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

Chrisstrom

Hvor lang tid etter oppdater til 2.4 tar det før man går 3.0 ?
Tesla model 3 2021/10
Vw id 4 pro 2021/06

El-inor

Sitat fra: Chrisstrom på fredag 30. september 2022, klokken 21:33

Det er et spørsmål som ingen kan gi deg et eksakt svar på Chrisstorm. Noe ala - hva er meningen med livet? Om du forstår hva jeg mener?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

daktari

Sitat fra: Chrisstrom på fredag 30. september 2022, klokken 21:33
VW i Tyskland har sagt at de ruller ut 3.0 i små bølger der først, og så vil gradvis starte andre land. En fyr i Finland har allerede fått 3.0 ota nettopp, så kanskje de er igang.
Eller kanskje dukker det opp trøbbel som gjør at de må tilbake til kodebenken.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

magnetic

VW Abandons ID.4 Drivers as Software Issues Grow--
https://www.youtube.com/watch?v=qXHB3nh547A
En patch/software version fra greatness

turfsurf

Virker som om mye av problemene har med AA å gjøre. Men virker som om det er en del minnelekasjer ute og går ja.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA