Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøretur Oslo-Grensehandel?

Startet av kberge, mandag 22. oktober 2012, klokken 21:14

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 16. januar 2013, klokken 16:37
Flott, takk for svar. Gjenspeiler nummeret antall reservasjoner i Norge?

Nei, i Europa. Det er sannsynligvis rundt 1000 reservasjoner i Norge nå, kanskje noen flere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Blip

Vi snakker samme bil her, eller? Denne tråden gjelder Model X. Tror siste nummer i europa er 180 (i følge Tesla-forum). Nummer på 1000 og 2000-tallet gjelder mest sannsynlig Model S.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Martin

Hei

Min første post :)

Etter et besøk av Bent (ser han har postet på dette forumet) i sommer der han dukket opp i sin flotte roadster og tilfeldig vis la igjen noen brosjyrer fra Tesla har jeg bearbeidet min bedre halvdel. Surfing her, på Teslas sider mm overbeviste til slutt både meg og resten av familien.

Til jul fikk jeg godkjenning for å reservere Model X ;D.

Fikk reservasjonsnummeret P180 7.januar. Ser det nå er en franskmann med nr 188.
Pt ingen elbil
Tesla Model X - P180

Wenche

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Øyvind.h

Regner med dere som har reservert Model X har kikket på den oppdaterte versjonen av Model X som ble presentert på Detroit messen?

Jeg synes X begynner å se ganske bra ut, og har faktisk vurdert å reservere en selv om jeg foreløpig sitter med en Model S reservasjon. Jeg har aldri vært fan av SUV, og synes stasjonsvogner er en mye bedre totalpakke for meg. Men Model S er ingen stasjonsvogn, og selv om den har mye bagasjeplass ville en X tilbudt så mye bagasjeplass at jeg i de aller fleste tilfeller kunne droppet skiboksen. Jeg trenger ikke de bakerste setene, og om de kan fjernes har man jo kombinert med frunk``en en helt vanvittig lagringsplass.

Det eneste aberet er dørene. Jeg kommer ikke til å kjøpe bilen om den beholder vingedørene, men det blir kanskje mulig å velge vanlige dører?

Hmmmm. Jeg skulle ikke kikket på videoen fra Detroit-messen :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Epleskreller

Jeg tenker som deg Øyvind og vips reserverte jeg en X også. Håper det blir en femsetersversjon med normale dører der jeg kan ha kajakk på taket.. Siden det ser ut til at de to bakerste setene er "barn/unge"-seter regner jeg med at de blir en opsjon..

Den får hvertfall tilhengerfeste :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Wenche

Jeg skal helt sikkert ha 7 seter :D Har ei jente og to gutter (slanke). Jenta maser stadig om å ha med en venninde på hytta, men da må de i så fall ta toget til nærmeste stopp, og vi måtte bruke 2 timer ekstra på henting og kjøring derfra til hytta for å få logistikken til å gå opp! Eller kjøre en ekstra fossil bil 6-7 timer  :-\
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Lanber


Wenche

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

arnesenanton

Beklager at jeg heller litt kaldt vann i saken, men forliket er ingen endringer frem til 2017 eller 50 000 solgte elbiler. Jeg kan dessverre ikke tolke dette annet enn at det kun er 30 000 biler igjen før vi har nådd 50 000 solgte Elbiler.

Høyeste Elbil reg. jeg har sett var i desember og regen på denne bilen var EL18456. Når vi vet at det selges ca. 800 biler i måneden, er dette tallet nå sikkert El20000.

Så for de av dere som fortsatt mener dere har god tid? Vel, tror ikke det, spesielt når BMW kommer med sin Elbil i slutten av 2013.

....men myndighetene holder seg normalt til årstall, så jeg tipper avgiftsendringen kommer i 2015 eller 2016 og da 01.01. for disse årene.

Øyvind.h

Du vet at skiltet begynte på 10.000? :) Du burde nok tolket litt annerledes.

Men jeg er enig i at vi fort kan passere 50.000 biler når flere og flere modeller innen forskjellige segment kommer på plass.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: arnesenanton på onsdag 13. februar 2013, klokken 13:30
Beklager at jeg heller litt kaldt vann i saken, men forliket er ingen endringer frem til 2017 eller 50 000 solgte elbiler.

Forliket er MINIMUM frem til 2017 eller 50k solgte biler. Det er ingen automatikk i at alle fordelene oppheves da. Det kan hende at så skjer, det kan hende at alle forsvinner, eller mer sannsynlig blir det enkelte endringer. Innføring av mva. er det mest sannsynlige første steg etter min mening. Forhåpentligvis får vi en gradvis opptrapping over 3-4 år med lav sats først (f.eks 8% første år, deretter 16% neste og til slutt 25%).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. februar 2013, klokken 14:51
Sitat fra: arnesenanton på onsdag 13. februar 2013, klokken 13:30
Beklager at jeg heller litt kaldt vann i saken, men forliket er ingen endringer frem til 2017 eller 50 000 solgte elbiler.

Forliket er MINIMUM frem til 2017 eller 50k solgte biler. Det er ingen automatikk i at alle fordelene oppheves da. Det kan hende at så skjer, det kan hende at alle forsvinner, eller mer sannsynlig blir det enkelte endringer. Innføring av mva. er det mest sannsynlige første steg etter min mening. Forhåpentligvis får vi en gradvis opptrapping over 3-4 år med lav sats først (f.eks 8% første år, deretter 16% neste og til slutt 25%).

Det er ingen automatikk i at alle fordelene beholdes til 2017 heller...
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på onsdag 13. februar 2013, klokken 22:44
Det er ingen automatikk i at alle fordelene beholdes til 2017 heller...

Nei, og det har jeg også påpekt tidligere. Ingenting er sikkert og vi bør derfor ikke handle som om alt var sikkert. Det er en av grunnene til at jeg kjøper en Model S nå, jeg stoler ikke på at det ikke dukker opp avgifter neste år. I år føler jeg meg derimot rimelig sikker ;)

Likeså tror jeg flere av fordelen beholdes i lengre tid fremover, f.eks fritak for bompenger. Ihvertfall delvis, som i bomringen rundt Oslo og andre steder der lokal forurensning er en grunn til å begrense trafikken av fossilbiler. Det gir svært liten mening i å fjerne den fordelen rundt Oslo, men til f.eks en øy på vestlandet med dyr tunnelforbindelse som må betales ned stiller saken seg litt svakere om plutselig de fleste på øya kjører elbil. Kjempebra det, men tunnelen må jo betales ned av noen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mariowing

Sitat fra: foxy på onsdag 13. februar 2013, klokken 22:44
Det er ingen automatikk i at alle fordelene beholdes til 2017 heller...

ehhhehe... jo. Det er jo det som ble vedtatt i vedtaket. Men selvfølgelig kan Stortinget vedta hva de vil i morgen men så veldig sannsynlig er det jo ikke at det går tilbake på sitt eget vedtak som vedtar at de ikke skal endre vedtaket før 2017/50000 solgte.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA