Stadig økende bruktbilpriser på FINN

Startet av Moas, tirsdag 30. august 2022, klokken 13:51

« forrige - neste »

Moas

I denne tråden foreslår jeg at man viser eksempler på stadig økende bruktbilpriser på elbiler.

Eksempler jeg har funnet på FINN viser at du nå kan kjøpe 2019 modeller av Kona med opptil 100k km for samme pris som nypris. Er dette en av Norges dårligste bruktbildealer?:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=270625470

Nytt batteri, men er motor, drivverk, ac, svake lakkpunkter, løse knapper i dashbordet samt flere typiske gjengangerfeil byttet på garantien ennå?

Det loves også 500 km, men her viser man sannsynligvis til den oppgraderte 2021 utgaven med senket chassis og med påmonterte sommerdekk med lav rullemotstand.

2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Hallgrim86

iX3en min gikk 46 000 over hva jeg kjøpte den for - dagen etter den ble lagt ut var den solgt. Bavaria vasker en i4 og selger den 50-60k over kjøpesum - ofte på en eller to dager. Du blir ringt ned om du har noe aktuelt, for folk betaler nesten hva som helst.

De som har kjøpt 11 mils leaf til 95 000 kroner kan kose seg neste vår når bilene deres er verdt 30. Helt ville tilstander.

edyrli

Ja det har tatt flatt av bare i løpet av sommeren.
Jeg gav 119.000 for min Zoe z.e. 40 i juni. Nå ligger billigste z.e. 40 på 139.000. Og selv 22 kWh biler forlanges det helt opp i 149.000 for.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Elektro12

Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 30. august 2022, klokken 13:58
iX3en min gikk 46 000 over hva jeg kjøpte den for - dagen etter den ble lagt ut var den solgt. Bavaria vasker en i4 og selger den 50-60k over kjøpesum - ofte på en eller to dager. Du blir ringt ned om du har noe aktuelt, for folk betaler nesten hva som helst.

De som har kjøpt 11 mils leaf til 95 000 kroner kan kose seg neste vår når bilene deres er verdt 30. Helt ville tilstander.

Har en slik Leaf selv. Gav 69 000 og like biler ligger ute for over 100 tusen nå. Tar verditapet med stoisk ro. :) Slike biler er no-brainer - dekker behovet for de aller fleste.

Egil S

Blir sikkert greit å selge min i3s fra oktober 2020 om en måneds tid da.
Ser de ligger med høye priser på Finn og de fleste er borte etter et par dager.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Hallgrim86

Sitat fra: Elektro12 på onsdag 31. august 2022, klokken 17:44
Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 30. august 2022, klokken 13:58

Har en slik Leaf selv. Gav 69 000 og like biler ligger ute for over 100 tusen nå. Tar verditapet med stoisk ro. :) Slike biler er no-brainer - dekker behovet for de aller fleste.

Da vil du jo heller ikke oppleve et verditap utover hva som er vanlig, over bilens levertid. Det å kjøpe en elektrisk bruktbil kan være ekstremt dyrt akkurat nå som fabrikker begynner å få kontroll og det produseres for fullt igjen. BMW har nå full produksjon igjen bl.a.

Det var ikke et hugg imot Leaf, men heller den ekstreme prisen som du ga et godt eksempel på. Den er helt sikkert en super elbil.

Trekkoppbil

Enkelte bruktbiler kan være bedre enn de var da de var nye, hvis de har fått nytt batteri.

Men hvis bilene er kjørt her i landet, kan rust begrense levetida.

Contango

Mht Kona stusser jeg på at man kan få nye lagerbiler til 396' pluss vinterhjul mens på Finn ligger de brukt til 430+. Så langt jeg kan lese det er det ingen ekstra leveringskostnader utover evt frakt fra forhandleren der lagerbilen måtte være. Er det noe jeg ikke forstår?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

geear

Er da ca. 150 Konaer fra rett over 300 og opp til 400, så forstår ikke helt spørsmålet? At noen lykkejegere vil ha mer er vel ikke overraskende?

Contango

Tja. Ser du på 2022 modellene er de stort sett alle dårligere kjøp på Finn enn nybil (bruktimport, alder, km). Og som du sier selv, det er mange til salgs. Spørsmålet mitt var knyttet til om det var noen ekstrakostnader eller spec endringer jeg ikke hadde forstått men ser ikke slik ut.
Det mest ulogiske bruktbilkjøpet må jo være å betale mer enn nypris for en bil som er tilgjengelig.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Hen9ng

Tror vi er i en bruktbil-boble. Prisene skal nok ned 20% i tiden som kommer.

Daniel_0007

Sitat fra: Hen9ng på søndag 04. september 2022, klokken 19:22
Tror vi er i en bruktbil-boble. Prisene skal nok ned 20% i tiden som kommer.

Tviler på det med moms og engangsavgift på ny elbil som regjeringen skal kanskje snikinnføre så vil nok brukt markedet bli ganske hett.
Model 3 2019 LR Rwd

Egil S

Jeg trodde dette med momsen først og fremst ville påvirke de nyere, dyrere elbilene, altså de modellene som kostet over 500.000kr og ennå er i salg som nybil.

Det som driver opp prisene for de mindre/eldre bilene ser ut til å være etterspørselen.
Mange vil nå ha elbil, gjerne som en "nr 2 bil", da funker en eldre/mindre bil bra til f.eks jobbkjøring/småkjøring.
At andre land ser den samme økningen gjør jo bilene attraktive for eksport, som også driver prisene opp.

Så får vi se hvor lege det varer.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

RJK

Når bilene som koster over 500 K går opp, så blir det først et større prisgap til de som koster under 500 K, men så lenge det er leveringsproblemer, vil dette gap'et delvis fylles ved at biler nært grensa får en prisøkning. Og slik vil det dra opp priser over hele fjøla, frem til man får gjort noe med leveringsproblemene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hen9ng

Dette forutsetter at bilmarkedet fortsetter på samme måte som i dag. Det sliter jeg litt med å tro mht. på de økonomiske utsiktene fremover, økende energipriser, matpriser, renteoppgang osv. Det er nok endel som nå kanskje gjør vurderingen; «Vi kan beholde den vi har litt til». Hvis nybil salget faller, vil tilgangen på biler bedres fra forhandler og bruktprisene bør da også følge med ned.
Tildeles har dette begynt å skje men da primært på plug-in og fosilbiler. Hvor det ligger 5 år gamle biler til omtrent samme pris som i 2020. Altså fem år gammel bil til tre år gammel pris. Det gir ikke mening. Flere av bilene jeg lagret i våres, er fortsatt ikke solgt. Bare synsing fra min side men fremstår spesielt om bilmarked vokser inn i himmelen. Det sliter jeg med å tro på.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA