Kjøp 400-450k for enslig

Startet av trygvan, lørdag 27. august 2022, klokken 16:37

« forrige - neste »

trygvan

Hei! Cubra Born, WV Id.4 eller Renault Megane E-tech til en sprek og middelalrende ungkar?  :police:
Egne tanker: synes "skjørt" virker ålreit ift rustbeskyttelse. Gøyt om bilen kan være litt sprek, som gubben jeg er så vil jeg den skal være litt praktisk også (iallefall taklast), og ha gode førerassistansesystemer, gjerne greit lydsystem og se pen ut. Cupra virker frekk synes jeg men kanskje dårligst rustbeskyttelse og kun taklast, ID.4 fornuftig litt slappere (tyngre), mens Megane kanskje har alt men litt kjedelig (?).

Daniel_0007

Skal du ha no sprek så kan vel ingen av de måle seg mot model 3, selv sr+ er sprekere.
Ingenting som tilsier at cupra skal ha dårligere rust beskyttelse enn de andre meb bilene som id3 og id4.
Model 3 2019 LR Rwd

trygvan

At T3 dukket opp i første svar var vel ingen bombe, men nå nevnte jeg ikke den blant alternativene.

Cupra og Id.3 har metall ut mot hjulbuen, mens Megane og Id.4 har plastplater. Men de er bare til pynt altså mener du?

Daniel_0007

Sitat fra: trygvan på lørdag 27. august 2022, klokken 20:40
At T3 dukket opp i første svar var vel ingen bombe, men nå nevnte jeg ikke den blant alternativene.

Cupra og Id.3 har metall ut mot hjulbuen, mens Megane og Id.4 har plastplater. Men de er bare til pynt altså mener du?

Husk at det er som regel metal bak plasten så det kan ruste der og uten at du ser det, husk at vi bor i et land som salter mye, alle biler ruster. Er du så redd så får du rust beskytte med f.eks med mercasol eller tectyl
Model 3 2019 LR Rwd

batterimannen

Av de bilene er det ID.4 som har flest praktiske egenskaper på plass, med både hengerfeste, skiluke, taklast på skinner/rails. Megane har ganske dypt bagasjerom som ikke er like praktisk, ingen skiluke og feste for taklast inn i døråpningen.

Hvis du ikke er veldig høy så ville jeg også vurdert Polestar 2. Får SR med Pilot light til ca 400 k.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

RJK

Sitat fra: trygvan på lørdag 27. august 2022, klokken 16:37
Hei! Cubra Born, WV Id.4 eller Renault Megane E-tech til en sprek og middelalrende ungkar?  :police:
Egne tanker: synes "skjørt" virker ålreit ift rustbeskyttelse. Gøyt om bilen kan være litt sprek, som gubben jeg er så vil jeg den skal være litt praktisk også (iallefall taklast), og ha gode førerassistansesystemer, gjerne greit lydsystem og se pen ut. Cupra virker frekk synes jeg men kanskje dårligst rustbeskyttelse og kun taklast, ID.4 fornuftig litt slappere (tyngre), mens Megane kanskje har alt men litt kjedelig (?).
Er vel ikke støtte for taklast på ID.3, Cupra Born og hva Seat-versjonen heter (om den er kommet).

"Om bilen er full sliter du – du kan nemlig verken ha taklast eller tilhenger på denne bilen. Skiglade nordmenn blir heller ikke glade for å finne ut at den heller ikke har skiluke i baksetet."

https://elbil.no/elbiler/cupra-born/

ID.4/Skoda Enyaq virker mer praktisk, og er og plass nok i, om du vil free-campe med bilen. Den har riktignok ikke camper mode, men man kan visstnok lures litt likevel.

Ser altså ut som Renault Megane e-Tech kanskje er det riktige valget for deg. Her får du både taklast og hengerkapasitet, som du og får på ID.4/Skoda Enyaq.

Trekker likevel frem at Citroen e-C4 er og et alternativ, som er ok sprekt i design, samt Opel Mokka-e, men her er ikke støtte for tilhenger på noen av de, men de har støtte for hhv 70 og 75 kg taklast.

https://elbil.no/elbiler/citroen-e-c4/

https://elbil.no/elbiler/opel-mokka/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

trygvan

Takk for gode svar! Ja hadde ikke fått med meg at Cupra ikke tok taklast, så det var bra å bli obs på. Ellers ser den jo fin og frekk ut.

Går det an å legge seg å sove i en ID.4? Det høres ut som et artig pluss.

Megane e-tech virker et hakk sprekere kanskje enn ID4, men ender jo ikke opp noe under i pris og er usikker på hvilken kupe jeg liker best der. Erfaringen min fra ID3 er at VW MEB er bra å kjøre og betjeningen er enkel nok, men ganske treg (og kunne vært mindre touch/meny-basert og mer fysisk). Megane ser ut som et høyaktuelt alternativ.

Citroen e-c4 er også et alternativ ja, men litt kortere range på den da. Polestar kunne vært et alternativ, men ender fort opp på 500k+ når jeg tar tilvalgene jeg vil ha.  ;D Og egentlig samme med Megane. Jeg får drøyt 480 men ser ikke at jeg da har fått med vinterdekk.

Hvis det er sovemulighet i ID.4 så kanskje jeg skal la det være avgjørende. Noen som vet? Jeg er 182 høy.

Contango

Vet du når du får disse bilene, da? Det blir vel litt akademisk om du skal vente ett år eller mer på bilen? Bruktbiler kan du glemme. Koster mer enn nybil om dagen.
Polestar leverer iht konfigurator i Januar.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

trygvan

Jeg har et tilbud på en id4 greit spekka til 475, som jeg kan få innen en uke. Men det haster ikke for meg, kan tåle å vente et år. Det går litt ut på ett.

Contango

Du gjør ikke noe dumt ved å kjøpe ID4. Utprøvd og funksjonell og designet som elbil fra starten av. Renault hadde jeg holdt an med til den også var utprøvd og stabil. Nye modeller har hatt en tendens til å ha problemer det første halvåret/året. ID4 er forøvrig en mye større bil, men det har du sikkert fanget opp allerede.

Elektro12

Sitat fra: trygvan på søndag 28. august 2022, klokken 16:17
Jeg har et tilbud på en id4 greit spekka til 475, som jeg kan få innen en uke. Men det haster ikke for meg, kan tåle å vente et år. Det går litt ut på ett.

Hvis det er min. 77/204 med 8 hjul og krok bør det være en ok pris. Jeg ville ikke kjøpt uten førerassistentpakke... ID4 for mye for pengene der sammenliknet med biler til 550-700.

trygvan

Takk for god hjelp. Følger opp her med å fortelle hvordan det gikk.

Jeg prøverkjørte Megane E-tech først. Den både overbeviste og skuffet. Sammenliknet med ID.3 som jeg flexileaser i dag, synes jeg utsynet fra cockpit var dårligere, og bagasjeplass litt mer krøkkete. Men IT-systemene og "knapper" syntes jeg virket enklere og bedre - mer "smartbil". Min tilbudspris endte på 512' som jeg synes er dyrt for en kompaktbil (valgte seff høyeste spesifikasjon, hehe).

For meg fremsto ID.4-tilbudet til 475' for en bil med 204hk, 77kwh, komfortpakke+, lyspakke inkl matrix-lys, hengerfeste, vinterdekk, panoramatak etc rett og slett som litt bedre valuta for pengene. Den er litt større og tyngre, men har jo da fordelen med å kunne brukes i flere situasjoner og ha bedre lasteplass. Endte derfor med å takke ja til den. Tror jeg kanskje var litt heldig med prisen på den.

Tesla 3 og Polestar 2 samt e-c4 ble også litt vurdert, men av ulike grunner valgte jeg vekk disse. Godt mulig tesla kunne vært optimalt, men har bare hatt litt vegringer som jeg har tillatt meg å opprettholde mot Tesla. Sånn er det. ;) Nå krysser jeg bare fingrene for at jeg blir fornøyd med ID4-en. :)

Contango

Takk for info om beslutning. Alt for få som forteller hva de faktisk gjorde og hvorfor. Er nok også antagelig et tryggere valg enn Megane mht bruktpris. Erfaringen er at mange skifter elbil oftere enn man skiftet ICE bil.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA