Hovedmeny

Autopilot og tilhenger

Startet av litium, onsdag 10. august 2022, klokken 12:04

« forrige - neste »

litium

Etter det jeg forstår så skal ikke autopilot (styring) fungere når man trekker tilhenger. Ved et par anledninger har likevel dette vært aktivert ved tilhengerkjøring (altså både styring og CC) med tilhengermodus aktivert (blått ikon).

Har dette vært en glitch, eller er det muligheter for å ha dette aktivert med henger?

2019 LR AWD.

Rævedilter

Så lenge du ikkje har så tung last at bilen merker det og melder  "Heavy load detetced", kan trailermode slås av (da viser normalt gult lys) og AP brukes ja.
Har du tung last kan ikkje trailer mode slås av.
Slik er det iallefall på X.

litium

Takk for det. Men det som var tilfellet her var at autopilot noen ganger er aktiv, selv med trailer mode aktiv. Men mulig det er når hengeren er lett nok?

geear

Hørtes ut som en bug. Mener jeg hadde en periode i X der det gikk an å bruke AP med blått hengersymbol. I Y-en nå, så går det ikke så lenge noe er plugget i kontakten bak, selv om det kun er et sykkelstativ, da må jeg slå av hengermodus og får oransje hengersymbol.

Hrc

Fungerer lysene på henger/sykkelstativ når en slår av hengermodus?

jlan

Sitat fra: Hrc på fredag 12. august 2022, klokken 08:31
Fungerer lysene på henger/sykkelstativ når en slår av hengermodus?
Ja, poenget er vel nettopp at en skal kunne kjøre med sykkelstativ uten å være i hengermodus. I hengermodus kobles ryggesensorene ut, og det er en svakere respons på "Lane Departure Avoidance". Sannsynligvis er det forskjell i ESP respons også.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

litium

Litt off topic - går strøm til hengeren fra hovedbatteriet eller 12V-batteriet. Altså, hvis man bruker strøm på en campingvogn, hvilket batteri tappes?

jlan

Strøm kommer fra 12V batteriet. Men det skal lades fra hovedbatteriet selv om bilen står parkert. Min Model 3 har ikke pinnene for forbruk i campingvognen koblet (9,10,11,13). Men jeg har satt LED pærer i parkeringslysene, så jeg kan "låne" litt der (koblet slik at pinne 5 gir strøm til parkeringslys på begge sider, og pinne 7 lader batteriet via DC/DC lader). Jeg har også solcellepanel.

Hvis bilen skal lade et batteri i campingvognen er det uansett lurt å ha en DC/DC lader mellom. F.eks. denne: https://mascot.no/catalog/battery-chargers/lead-acid/3044-la/c-24/c-86/p-1473
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA