Blivende førstegangs-elbileiere søker tips og råd om P2 i dagens marked!

Startet av danielk, onsdag 03. august 2022, klokken 00:28

« forrige - neste »

danielk

Hei!

Vi er endelig iferd med å muligens ta steget over til elbil, og skal bl.a. prøvekjøre en P2 (som virker mest aktuell) om to dager. Har lest gjennom forumet og ser mange gode innspill, men ting skjer jo så raskt i disse dager at jeg tenkte det var verdt en post for oppdaterte meninger.

Så: Hvordan fremstår P2 som et kjøp idag? Prisene har dessverre gått temmelig bananas på alle elbiler, i den grad at det virker som bruktbiler på finn.no selges med profit. Levering av ny P2 er forventet i Desember, som blir litt lenger å vente enn det vi håpet på.

Men er det kanskje verdt ventetiden? Ser det er litt større batterier og nye felger på nettsidene. Har det skjedd noen andre endringer som gjør at vi bør smøre oss med tålmodighet?

"Leveringsklare" eller "Pre-owned" er tomt de gangene jeg har sjekket, pleier det komme noe her for tiden, og er det fordeler/ulemper med disse framfor bilene på finn.no?

Er det ting vi bør være OBS på om vi vurderer brukt framfor nytt? Hvilke utgaver, årsmodeller, evt. pakker ville dere anbefalt eller tenkt gir mest bil for pengene for tiden med prisøkningene? Følger alle tjenester bilen framfor eieren? (internett, service de 3 første årene, o.l.)

Kvalitet: Dette blir vår eneste bil, så vi ønsker unngå verkstedsbesøk (reklamasjoner). Er nybilene til Polestar godt sammenskrudd eller bør man forvente noen runder til verkstedene for å få fikse opp i småting? Får man da lånebil? Er de evt. kranglete på utbedringer/reklamasjoner? (vi holder til i Stavanger)

Hvordan fungerer software og appen i disse dager? Og hvilke ulemper/irritasjonsmomenter har dere ellers opplevd med bilen? Noen valg dere kanskje har angret på?

Mye tekst, mange spørsmål, og rotete formulert ved midnattstider- beklager! Men håper noen likevel kan komme med noen oppdaterte innspill. Og alle råd, tips, eller meninger settes pris på! :-)

Mvh,
Daniel

Contango

Nye batterier? Tror ikke det.
Har hatt P2 en liten periode men foretrekker fremdeles Tesla. Synes P2 er bortimot klaustrofobisk med så små vinduer. Den trange cockpit'en lever jeg bedre med men samboeren gjør ikke. Plattformen er en Volvo XC40 konstruert som bensinbil så plassutnyttelsen er dårlig. Gode seter selv om jeg fremdeles misliker stofftypen i Plus pakken.  Bra infortainment men ustabilt. Mange på FB rapporter det samme. Kjører godt og bra hjuloppheng. Men den bråker innvendig. Mot 2022 Tesla 3/Y er støyen verre. Litt plagsomt med romlingen fra hjulbrønnene i hastighet på grovere asfalt synes vi. Jeg synes subjektivt sett at det rapporteres færre feil på 3/Y enn på P2, men den informasjonen er lite verdt for ingen av oss vet egentlig hvilke biler som har minst feil. Bruktbiler kjøpt fra Polestar er fine (hvorfor skulle de ikke være det?), og eiere rapporterer om god service generelt. Jeg fikk også det da jeg hentet bil. Men det er ingen bruktbiler derfra nå, så Finn er stedet du må kjøpe brukt om du skal ha det.
Jeg synes med dagens priser at man får mer funksjonalitet fra Tesla for pengene. Både 3 og selvf Y er større innvendig, kvaliteten er bra, de går langt, lader fort, og er best på informasjon i bilen (men mangler Apple CarPlay).  Jeg har Polestar som en god nr2 (supert hengerfeste, kjempegode matrix lys, bakluke ift M3, bedre ergonomi med hendler for viskere og større fonter eksvs) men samboeren liker bilen veldig dårlig og har nærmest nedlagt veto pga trangheten og små vinduer. Vi solgte P2'en og beholdt Tesla.
For meg ser det ikke ut som Desember er helt realistisk ut fra FB kommentarer. Tror du faktisk får bil tidligere om du bestiller Y. Kanskje Model 3 også for Tesla leverer i hytt og pine ift hva som blir forespeilet i konfigurator.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Daniel_0007

Sitat fra: Contango på onsdag 03. august 2022, klokken 09:37
kjempegode matrix lys

Nå får man jo ikke lagt med matrix lys heller på nye biler så enda en god grunn til å kjøpe brukt
Model 3 2019 LR Rwd

BubbaJoFet

Pre-owned er stort sett demobiler fra Polestar. De forsvinner fort ut og dukker opp på finn noen uker senere med ett greit påslag, har ikke fulgt med siden november, da var det ca 30k jevnt over i rabatt på en 12 mndr gammel bil kjørt 10-12k. Personlig hadde jeg vurdert model 3 sr+, siden du nevner større batteri så regner jeg med at det er innstegsmodellen til P2 du kikker på, som har fått noen kWh ekstra nå.

danielk

Takk for innspill!  :+1:

Overrasket at 2/3 av svarene i Polestar-forumet anbefalte Tesla! Er veldig bekymret for byggkvalitet og ikke minst service hos Tesla..

P2 er uansett prøvekjørt, og både fruen og jeg ble positivt overrasket. Syns ikke støy var så ille? Vi fikk riktignok 19" felger, og pilot lite men ikke plus på testbenken.

Men man ble virkelig godt pakket inn i kabinen, og fikk litt følelsen av å kjøre stridsvogn. Utsikt/oversikt var litt så som så kanskje, men milevis bedre enn Megane E-tech vi testet noen dager siden.

P2 glei mykt og godt på veien, med god komfort under normal kjøring men håndterte samtidig sportslig svinging/pådrag godt med tanke på at det ikke er noe sportsunderstell. Litt synd det er forhjulsdrift. Og ved pådrag syns jeg kanskje det kom litt mer enn bare "strømlyd", en slags svak smårasling bakfra jeg stusset litt over (ikke grus el.l).

Alt i alt en veldig god bil, tross for at den er bygd på ICE plattform.

Fruen insisterer på pilot pakken for å få fler sensorer og 360 kamera, som jeg tror er lurt da det var litt vanskelig for min del å kjenne hvor jeg hadde bilen i trange situasjoner. Plus pakken er jeg dog veldig usikker på om er verdt 40k..

Skal teste både model 3 og id4, så blir spennende med bedre sammenligningsgrunnlag.

BubbaJoFet

Tror Tesla anbefalingene har noe med første "gangs elbil eier" å gjøre, og at model 3 er en meget bra elbil. Selv lot jeg meg avskrekke litt av polestar forum, er mange som har opplevd 12V problemer, manglende 4G, App ustabiltet, OTA oppdateringer som gikk helt skeis og manglende lovet funksjonalitet (Phone as key, carplay, mm)
For ordens skyld har jeg ikke en Tesla, endte opp med en NIO. Tror dere gjør lurt i Pilot pakken, selv om Matrix lysene er borte.

Nouish

Nysgjerrig på om dere har fått testet Tesla Model 3 nå, og hva dere eventuelt synes.

Har selv inne en bestilling på Tesla Model Y, men har såvidt kikket på alternativer. Polestar 2 virker jo som en utrolig god kandidat i forhold til pris. Derfor var vi tidligere i dag innom Polestar Space i Stavanger for å se litt nærmere på bilen. Håper å få booket prøvekjøring for å faktisk danne oss et bilde av den, men på papiret har den jo det meste som skal til for å kunne kjøre nokså langt noen ganger i året :P

Pilot-pakken virker nesten obligatorisk synes jeg :o
Tesla Model Y LR - utlevert 8. september 2022
Peugeot iOn - 2021-2022

danielk

Sitat fra: Nouish på torsdag 11. august 2022, klokken 23:13
Nysgjerrig på om dere har fått testet Tesla Model 3 nå, og hva dere eventuelt synes.

Begge er prøvekjørt! Og det i Stavanger :-)

Men det ble en litt skjev sammenligning for oss: single motor FWD Polestar (ikke performance pack) mot Model 3 performance. Tesla bare 1 time, men Polestar i et døgn som hjalp for å virkelig bli kjent med bilen.

Vi gikk for Polestar (single motor, standard range, med pilot men ikke pluss), av flere grunner.

Kvalitetsfølelsen på Polestar føltes bare milevis bedre. Solid bil som virker godt sammenskrudd og Volvo-genetikken er betryggende. Tesla sliter til gjengjeld med mye rart; panelgaps er godt kjent, og 2022 M3P fra Shanghai (gått 10k km) som vi testet hadde skrapemerker på lakken på innsiden av samtlige dører(!), i tillegg får noen disse på bagasjerommet. Teslas "fiks" er å lakkere om uten å fikse årsaken/justere hengsler (noen ganger får man en teipbit over), så du må tilbake med jevne mellomrom for en gratis lakkering- så lenge nybilgarantien gjelder.. "innenfor spec" er også et kjent begrep for teslaeiere, og det virker å være stor variasjon på servicenivået på de forskjellige servicesentrene. Den på Forus skal imidlertid være en av de bedre, men jeg ønsker minimere antall potensielle verkstedbesøk med ny bil. At Tesla har toppet klagestatistikk hos forbrukerrådet er heller ingen bonus, og jeg ville ikke turt å eie en Tesla utenfor nybilgaranti..

Rustproblemer er også mye omtalt, noen mener det ikke er verre hos Tesla enn andre- men Volvo har i det minste god historikk. P2 har fine plastdeksler i hjulbuer og langs nedre del av bilen som beskytter klassiske rustområder- model 3 har ikke (Y har dog dette).

Kjøregenskapene følte vi også var bedre i P2, dvs. litt mer komfort men fortsatt sportslig nok om man hiver den ut av en sving o.l. Vi hadde 19" hjul på P2, og 20" på M3P. Her var Tesla forøvrig helt ok, men ørlite stivere/sportslig. Fartshumper var behageligere i P2, og den "glei" fryktelig deilig på motorvei med lite støy (ikke plusspakken med panotak), mens støynivå på M3P var for meg overraskende høyt. Fruen lå fort 30km over fartsgrensen i P2 ubevisst fordi det var så stille og behagelig at man ikke følte på hastigheten like godt.

Førermiljøet i Tesla var også nedtur, mye bruk av billig hardplast og jeg er ikke fan av å bare ha en ipad i midten, selv om dette ikke var like ille som jeg fryktet (går seg nok fort til). En god dash med 2 skjermer i P2 var et pluss her. Tesla skal dog få et stort pluss for at man har god oversikt, både inne i bilen og når man titter ut - dog var det faktisk litt ekko i kabinen når vi snakket!

P2 har en svakhet her, man blir virkelig pakket inn i en cockpit og er omringet av noe på alle sider. Det kan fort føles trangt for noen, og ved første møte virket dette som en dealbreaker, men etterhvert ble det nesten litt trygt og godt. Men her var det samtidig langt mer premiumfølelse for min del, flott bruk av stoff og gode designvalg etter vår smak. P2 er også litt dårligere på sikt uttad, så man kan få litt følelesen av å sitte pakket inn i en stridsvogn.. panoramatak kan sikkert hjelpe på opplevelsen her. Løfter man sete nok opp så hjelper det mye på utsyn, men speilet blokkerer etterhvert utsikten til høyre så her måtte jeg finne en sweetspot.

Blinklys på Tesla var også irriterende (trykk litt for 3 blink, men som regel merker man ikke overgangen og ender opp med å blinke i en evighet), men sikkert vanesak. Men de skal jo være overlegne på software-biten, uten at vi opplevde dette selv. Google OS funket flott, likte ha google maps på både midtskjerm og dashbordet, og appen til P2 har alt vi behøver (remote oppvarming/kjøling).

Alt i alt en virkelig flott bil til vårt formål, selv med nesten minimumspec- og bare såvidt dyrere enn en VW ID3.. 435k i midnight blue, med pilot-pakke og vinterhjul (19"+19") med levering Desember/Januar. Så vi må riktignok smøre oss med tålmodighet, og bruktprisene på P2 er forøvrig helt vannvittige for tiden.

P2 er nok ikke førstevalget over Tesla for alle, men jeg ville uansett på det sterkeste anbefalt å prøvekjøre Polestar så man får kjent litt på forskjellene selv.

Og en liten snik-edit ang. pakker: se grundig gjennom hva pakkene egentlig inneholder. Eneste vi "måtte" ha i pilot var 360 kamera, ellers ville vi stresset for mye med dårlig utsikt og begrensede kameravinkler. Alt annet er ekstra sikkerhet her og der, så nice-to-have, men ikke need-to-have. Pluss-pakken har weavetech seter som puster dårligere enn basis-stoffet (som er flott og faktisk finere i mine øyne), og man svetter fortere i weavetech. Pano tak og varmepumpe øker kompleksitet og potensielle feilkilder. Varmepumpe er også tyngre, bråker/vibrerer, og gir tregere oppvarming enn det vanlige varmesystemet (gjelder alle, ikke bare Polestar). Kan være mer effektivt under de rette forholdene, men da helst på langturer (som vi har få av uansett) i rett temperatur.

God tur! :-)

AndeeeSix

Artig referat fra din prøving!  :D

Enig i mye og vi sto ovenfor samme spørsmål da vi skulle kjøpe ny bil. Bestemte meg for å være helt åpen for utfall og bare kjøpe den av bilene som passet oss best praktisk. Prøvekjørte P2 med PP og TM3 Performance da jeg uansett ville ha performance. Prøvekjørte for øvrig også Jaguar i-Pace, men rakk ikke å få prøvekjørt Mustang som jeg gjerne ville ha prøvd først.

Vi prøvekjørte ikke bilene samtidig, men fra husk mener jeg at Model 3 P var noe kvassere i styrefølelse og mer direkte i understellet enn P2 PP. Og dessuten en del sprekere. P2 føles litt tung og ikke spesielt mye følelse i rattet selv på tyngste innstilling. For oss ble det dashboardet, lasteluken bak og noe redusert plass i baksetet som tippet over mot P2. I tillegg til at vi syntes P2 ser bedre ut, spesielt med PP. Har i ettertid ikke angret. Model 3 blir også litt "vanlig" (selv om P2 heller ikke er uvanlig å se på veien). Og software har fungert fint, men har fått en issue med blinklys i det ene sidespeilet som har sluttet å virke. Vi også likte godt det litt klaustrofobiske førermiljøet i P2. Blir på en måte omslynget av bilen nesten i total motsetning til Model 3 som er så langt unna en førerorientert bil man kan komme. Selv om koppholder/mobillladeløsning var klart bedre på Model 3 og egentlig virker litt lite gjennomtenkt på P2. På P2 har vi 3D printet en ekstra koppholder for langtur noe som virker å være en ganske vanlig "mod".

Har nå kjørt litt over 4000 km siden overtakelse, bl.a. tre litt lengre turer og syntes bilen fungerer veldig bra. Til sørlandet i sommer var vi fem i bilen (tre tenåringsbarn bak) og fullstappet med bagasje. Med performance oppgraderingen, gode bremser og påkostet understell merker jeg ikke en gang at bilen er tungt lastet på svingete veier. Påstår ikke at det er en Ferrari, men det var overraskende lite merkbart. Også forbikjøringer går ganske unna og ender stort sett opp med å overdrive distansen jeg trenger for å komme forbi. Har blitt ganske glad i adaptive cruise control på langkjøring når det er mye trafikk og man ikke kan kjøre litt aktivt. Selvkjøring syntes jeg var litt for spennende derimot. Men adaptiv fungerer bra og kan i noen situasjoner reagere fortere enn meg dersom bilen foran begynner å bremse.
2021 Polestar 2 PP476
2021 Mini Cooper SE
Solgt/tidligere: 2009 BMW 325iT 3.0l M-Sport, 2009 BMW 320dT M-Sport, 2002 BMW 320Ci M-Sport, 2002 Alfa Romeo GTV, 1998 Alfa Romeo 156 1.8TS

Nouish

Har fått booket time til prøvekjøring av P2 Standard range Single motor i Stavanger til starten av neste uke.

Vi bestilte Tesla Model Y i mai, så vi er jo egentlig veldig innstilt på Tesla. Tror fortsatt det kan være gode odds for at vi kan bytte mening og ende opp med P2. Egentlig vil vi bare ha en bil vi kan kjøre tur med, og noen langturer en gang eller to i året. Har i dag en Peugeot iOn som er helt håpløs :o

P2 har jo alt vi trenger og 1000 andre ting, til en veldig fin pris. Hadde Polestar kjørt samme sammarbeid med Dnb/Santander når det gjelder rente, tror jeg allerede vi hadde bytta mening, nesten før bilen var prøvekjørt :P

En ting som skremmer meg litt med P2 som jeg ikke får testet (har forøvrig heller aldri fått testet Tesla's) er appen. Har absolutt ingen anelse hvordan den er, men ble fortalt at den har samme keyless entry som Tesla (MEN at den så langt har vært ganske buggy).

Blir spennende. Dersom vi ikke skulle få VIN til Model Y-en iløpet av uka ser det jo dårlig ut med bil nå i Q3/september, så kan fort bli "leveringsklar" P2 i begynnelsen på november :)

Edit: tok en liten prat i chatten til Polestar nå nettopp. Har hele tiden antatt at det ville være mulig å legge til "Pilot lite" for ACC i ettertid, men det er altså ikke mulig. Cruise control er standard på alle biler, det er den adaptive utgaven som kommer med Pilot lite pakken.
Peugeot iOn - 2021-2022

AndeeeSix

Sitat fra: Nouish på torsdag 18. august 2022, klokken 11:10
En ting som skremmer meg litt med P2 som jeg ikke får testet (har forøvrig heller aldri fått testet Tesla's) er appen. Har absolutt ingen anelse hvordan den er, men ble fortalt at den har samme keyless entry som Tesla (MEN at den så langt har vært ganske buggy).

Appen er ikke fantastisk og tilbyr få funksjoner. Og kan bare uttale meg om egen erfaring med keyless og det er at den har fungert fint så langt. Ser det er litt ulike erfaringer, men virker som keyless kan starte å fungere igjen dersom det skulle slutte å fungere hvis man restarter appen/bluetooth på tlf. Selv har jeg ikke hatt behov for dette. Men hadde nok ikke kjørt på langtur uten fysisk nøkkel.  :angel:

Det hadde jeg vel å merke kanskje heller ikke gjort i en Tesla.  :)
2021 Polestar 2 PP476
2021 Mini Cooper SE
Solgt/tidligere: 2009 BMW 325iT 3.0l M-Sport, 2009 BMW 320dT M-Sport, 2002 BMW 320Ci M-Sport, 2002 Alfa Romeo GTV, 1998 Alfa Romeo 156 1.8TS

Nouish

Sitat fra: AndeeeSix på torsdag 18. august 2022, klokken 11:15
Appen er ikke fantastisk og tilbyr få funksjoner. Og kan bare uttale meg om egen erfaring med keyless og det er at den har fungert fint så langt. Ser det er litt ulike erfaringer, men virker som keyless kan starte å fungere igjen dersom det skulle slutte å fungere hvis man restarter appen/bluetooth på tlf. Selv har jeg ikke hatt behov for dette. Men hadde nok ikke kjørt på langtur uten fysisk nøkkel.  :angel:

Det hadde jeg vel å merke kanskje heller ikke gjort i en Tesla.  :)

Så absolutt ikke!

Forstod det slik at "nøkkelen" på Polestar ikke er et kort, så litt mer kronglete å ta med. Sikker MYE mindre enn den "gode gamle" jeg løper rundt med nå uansett :p

Ble fortalt av selger på Polestar Space at målet med appen er å erstatte nøkkelt HELT. Polestar-eiere skal vistnok få melding når appen har kommet langt nok til at fysisk nøkkel kan legges tilsides. Dette skulle være betryggende, men jeg kjenner jeg ble litt skremt av akkuratt den biten (ikke at det har noe betydning såklart, kan jo fortsatt bare ta med fysisk). Hjelper jo lite om appen er kjempestabil dersom problemet bare er at mobilen er uten dekning eller tom for strøm.

Har bl.a. et parkeringsanlegg til et kjøpesenter noen hundre meter fra hvor jeg bor, der jeg tidligere med kollektivbil har opplevd å ikke ha nettdekning, og dermed ikke kunne låse bilen. Dette var i starten av 2021 :o
Peugeot iOn - 2021-2022

AndeeeSix

Man bruker ikke appen til å låse opp og igjen bilen. Mobilen kan forbli i lommen da dette går på bluetooth og sikkert ikke en gang trenger mobildekning så vidt jeg vet.
2021 Polestar 2 PP476
2021 Mini Cooper SE

rowu98ab

Har kjørt ca 13000 med P2, 2022-modell, 19"-hjul, dual motor, begge pakkene men ikke performance. Har hatt den inne tilsammen tre ganger på Bilia da SOS Connect-knappen og gps-en falt ut. Alle gangene måtte 12V-batteriet kobles fra, for å kjøre en hard reset. Funker fint etter det, inntil det da skjer igjen. Spurte om årsaken og ifølge verkstedet er det software som Polestar må oppdatere og ikke hardware-feil i antenna som jeg trodde måtte byttes ut.

Gang nummer to var da jeg hadde dratt familien (4 pax) og fullstappa bil, med overlesset takboks av den største fra Thule til Lofoten fra Oslo. Turen gikk strålende, noe høyere forbruk, ca 21 kwh/100 km noe jeg er fornøyd med. Bilen var også behagelig å kjøre, merket ikke noe særlig til overlasten. Men problemet startet da SOS- knappen begynte å blinke midt i ferien, kartet falt ut og den fysiske nøkkelen ikke kunne åpne eller lukke bilen. Da var appen og mobilen god å ha så den brukte jeg helt til jeg var hjemme igjen uten problemer. Å forsøke å få en verkstedstime i Lofoten om sommeren, med en elbil som "ingen" der kjøper eller som verkstedet ikke har hatt inne eller skrudd på, det er interessant.

Så min opplevelse er at nøkkelen er mer ustabil enn mobilen som nøkkel:-)
Polestar 2, 2022
Mercedes W124, E280, 1995

Nouish

Sitat fra: AndeeeSix på torsdag 18. august 2022, klokken 11:46
Man bruker ikke appen til å låse opp og igjen bilen. Mobilen kan forbli i lommen da dette går på bluetooth og sikkert ikke en gang trenger mobildekning så vidt jeg vet.

Godt å høre. Da er den faktisk ganske lik Tesla sin, da :)
Peugeot iOn - 2021-2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA