Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I morgen (1. juli 2022) endres nettleien. Skal du gjøre noe tiltak?

Startet av Motorwatt, torsdag 30. juni 2022, klokken 10:44

« forrige - neste »

Vaduz

Det er vel snakk om såpass små beløp at det ikke vil påvirke forbruket mitt, men det blir solceller og mer isolasjon i huset om jeg finner en håndverker:)

Muffinman

Her er det snart full smarthusløsning med Homey i sentrum som skal holde oss under 5kWh-grensen i minst 6 måneder av året. Essensen er vel å få ned effekten i de store forbrukerne, for eksempel billading og vv-bereder - og la Homey slå ting av og på basert på estimert timeforbruk.

Vi er ikke villige til å ta noen stor ulempe for noen hundrelapper i året, men om det kan gå automatisk og en kan bruke de hundrelappene til å nedbetale på smarte dingser gjør vi glatt det :)

Motorwatt

Har samme målsetting med 5 kWh. Selv bruker jeg Home Assistant + Tibber + Tesla Custom Integration, men Homey har også en Tesla-app:

https://homey.app/no-no/app/com.tesla.charger/Tesla-Smart-Charger/

Foreløpig bruker jeg det slik at hvis bilen lader, og forbruket går over terskelen, så stoppes ladingen. Når forbruket har vært under 5 kWh i 30 min., så startes ladingen. Det kan gjøres mere sofistikert med strømpriser, etc., men det blir en oppgave til høsten.

Trenger ikke intelligente ladebokser til dette. 😁
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Nå viser Tibber-appen gjennomsnittelig forbruk av de tre høyeste timene:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Men det blir vel feil i forhold til hvordan fastleddet EGENTLIG beregnes? Der tas det vel utgangspunkt i den høyeste timen innenfor et døgn, over tre døgn?

Motorwatt

Det er snittet av de tre høyeste forbrukstimene som avgjør hvilket pristrinn du havner på.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jlan

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 07. juli 2022, klokken 10:20
Det er snittet av de tre høyeste forbrukstimene som avgjør hvilket pristrinn du havner på.
Her er det BKK sier:
SitatGjennomsnittet av de tre timene med høyest forbruk, på tre ulike dager i forrige måned, vil avgjøre hva slags trinn du havner i.
Det er ikke helt entydig, men jeg antar at de mener at kun en time pr. dag legges til grunn.

Tibber viser forøvrig et høyere tall for hele året enn for høyeste mnd i året.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Denne forklarer bra:

For eksempel: Om du holdt et snitt på henholdsvis 11 kilowatt (kW) + 11 kW to timer etter hverandre én dag, 10 kW en time et par dager etterpå og 8 kW en time uka etter som dine tre toppnoteringer for måneden, vil ditt maksforbruk bli beregnet til (11+10+8): 3 = 9,67 kW, og ikke (11+11+10): 3 = 10,67 kW.

Og det er nettopp dette maksforbruket som da avgjør hvilket trinn du havner i for den gjeldende måneden. De ulike trinnene er som følger (med Elvia som priseksempel i parentes):

1) 0-1,9 kW (125 kr)
2) 2-4,9 kW (200 kr)
3) 5-9,9 kW (325 kr)
4) 10-14,9 kW (450 kr)
5) 15-19,9 kW (575 kr)
6) 20-24,9 kW (700 kr)
7) 25-49,9 kW (1325 kr)
8  50-74,9 kW (1950 kr)
9) 75-99,9 kW (2575 kr)
10) 100+ kW (5150 kr)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

keepitsimple

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 07. juli 2022, klokken 11:29
Denne forklarer bra:

For eksempel: Om du holdt et snitt på henholdsvis 11 kilowatt (kW) + 11 kW to timer etter hverandre én dag, 10 kW en time et par dager etterpå og 8 kW en time uka etter som dine tre toppnoteringer for måneden, vil ditt maksforbruk bli beregnet til (11+10+8): 3 = 9,67 kW, og ikke (11+11+10): 3 = 10,67 kW.

Og det er nettopp dette maksforbruket som da avgjør hvilket trinn du havner i for den gjeldende måneden. De ulike trinnene er som følger (med Elvia som priseksempel i parentes):

1) 0-1,9 kW (125 kr)
2) 2-4,9 kW (200 kr)
3) 5-9,9 kW (325 kr)
4) 10-14,9 kW (450 kr)
5) 15-19,9 kW (575 kr)
6) 20-24,9 kW (700 kr)
7) 25-49,9 kW (1325 kr)
8  50-74,9 kW (1950 kr)
9) 75-99,9 kW (2575 kr)
10) 100+ kW (5150 kr)

Så om du lader elbilen to ganger per måned (11 kW * 7h * 2) og deretter ligger på 7 kW som maks en time en annen dag så får du et snitt på (11 + 11 + 7)/3 = 9.7 kW < 10 kW?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

jlan

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 07. juli 2022, klokken 11:15
Vi snakker om måned, og ikke år.
Ja, men Tibber viser også et tall for året. Som ser ut til å ta gjennomsnitt av peak tall fra forskjellige måneder. Det er vel bare en første versjon, de kommer sikkert med ferdig utregnet nettleie etterhvert.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Orbit

Sitat fra: keepitsimple på torsdag 07. juli 2022, klokken 11:43
Så om du lader elbilen to ganger per måned (11 kW * 7h * 2) og deretter ligger på 7 kW som maks en time en annen dag så får du et snitt på (11 + 11 + 7)/3 = 9.7 kW < 10 kW?
Ja (så lenge hver av de to ladingene ikke går over midnatt, og dermed regnes som to dager hver).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

THE

Effektledd ser ut til å beregnes ulikt fra nettselskap til nettselskap. Mitt nettselskap begynte med effektledd i februar i år basert på den ene timen med høyest forbruk i løpet av måneden. De fortsetter med samme metode for å avgjøre effektleddet nå etter 1. juli. Det betyr at jeg ikke kan se på månedsmaks i Tibber lenger siden den regner snitt av tre timer, og ikke viser meg den ene timen med høyest forbruk lenger.

Hele ordningen med effektledd kombinert med skyhøye strømpriser 22 timer i døgnet gjør det vanskelig å utnytte de to timene i døgnet med mindre svindyr strøm da det medfører noen hundrelapper i økt effektledd om jeg ikke passer på. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jlan

Du kan fortsatt se hver time i Tibber ved å se på detaljer for hver dag. Da er det jo for sent hvis det er bare høyeste som teller, men du kan ihvertfall da bruke høyere effekt resten av mnd.

Forhåpetligvis kommer Tibber med en bedre løsning for å styre maks effekt. I den nyeste app. versjonen får jeg ikke engang endret hovedsikringsstørrelse (det er en løsning for å "lure" Tibber til å slå av eller redusere lading når det er stort annet forbruk).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Motorwatt

Sitat fra: THE på torsdag 07. juli 2022, klokken 12:33
Effektledd ser ut til å beregnes ulikt fra nettselskap til nettselskap. Mitt nettselskap begynte med effektledd i februar i år basert på den ene timen med høyest forbruk i løpet av måneden. De fortsetter med samme metode for å avgjøre effektleddet nå etter 1. juli. Det betyr at jeg ikke kan se på månedsmaks i Tibber lenger siden den regner snitt av tre timer, og ikke viser meg den ene timen med høyest forbruk lenger.

Hele ordningen med effektledd kombinert med skyhøye strømpriser 22 timer i døgnet gjør det vanskelig å utnytte de to timene i døgnet med mindre svindyr strøm da det medfører noen hundrelapper i økt effektledd om jeg ikke passer på.
Prisen varierer fra nettselskap til nettselskap. Mener at modellen er lik for alle selskap da den er bestemt av NVE.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA