Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Y Long range vurderes

Startet av Jonny85, mandag 13. juni 2022, klokken 23:48

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Jonny85 på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:38
Sitat fra: Handyman på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:27
Sitat fra: Jonny85 på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:14
Tror kanskje jeg går for hvit jeg også da. men hadde du kjøpt med vinterdekk i tillegg fra tesla når du bestiller bil ? Burde jeg ta pigg eller piggfritt ? Hva valgte du ? Er det vanlig med 19" på vinter og 20" på sommer ? Ser ikke ut som jeg får valgt felg størrelse på vinterdekka
Ut fra spørsmålene dine så forstår jeg at du ikke er veldig opptatt av bil og hjul. Mitt råd er derfor å bestille 19 tom på begge hjulsett. Billigst både i innkjøp og i drift. Mest komfort. Kjøreegenskapene er uansett mer enn gode nok til ditt bruk.

Du har nok rett jeg er ikke så opptatt av det men ser jo at 20" er kulere og de fleste jeg har snakket med sier at 19" på den bilen blir litt stusselig... ?

Hva hadde du valgt ? er det like greit å bestille vinter dekk i samme slengen om det blir 19 eller 20" ? Eller er det billigere å bestille dette av en annen dekkforhandler ? Dersom jeg ikke bestiller det og bilen kommer i desember så får jeg den sikkert på sommerdekk da?
"Smaken er som baken". Jeg har 19" Gemini på både sommer- og vinterhjul, og synes det kler bilen best. Jeg liker ikke 20"-felgene. Bestill det som passer lommeboka og som du kan trives med.
Drit i hva andre synes er penest, det er du som skal trives med bilen.
Dersom du bestiller vinterhjul fra Tesla får du den levert med de hjulene som passer årstiden best. Om høsten/våren får du spørsmål om hvilke hjul du vil ha bilen levert med dersom de er i tvil.
Bestiller du bare sommerhjul får du den levert med sommerhjul selv om det er snøstorm. Tesla legger IKKE om til vinterhjul du har kjøpt selv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thalgar

Sitat fra: Klykken på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:54
Bilen blir levert på sommerdekk om du ikke bestiller vinterdekk fra Tesla.

Du må velge det du føler for. Er 20" det du synes ser best ut, og er det du har råd til, så tar du det. Samme med farger og annet. :)

Det finnes også biler på Finn.no, og Tesla har ofte noen i "inventory" som du får tidligere.
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/used/my?arrangeby=relevance&zip=&range=0

Eit obs med 20" felgar, om enn kanskje litt teoretisk: Med fem i bilen har du berre lov til å ha 20 kg vekt på hengarfestet, mot 75 på 19" og 21".

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-A6D6CF75-C9CA-4140-97FA-341E27E3B4D8.html
Model Y LR Quicksilver, 2023

geear

20" er desidert penest på Y, og Induction-felgene til Tesla er til og med ganske good lookin'. 19" med kapsler er dølt.

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 14. juni 2022, klokken 12:44
Eit obs med 20" felgar, om enn kanskje litt teoretisk: Med fem i bilen har du berre lov til å ha 20 kg vekt på hengarfestet, mot 75 på 19" og 21".

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-A6D6CF75-C9CA-4140-97FA-341E27E3B4D8.html
Av alle funky greier Tesla kan finne på... er det mulig  :laugh:

Thalgar

Sitat fra: geear på tirsdag 14. juni 2022, klokken 14:08
20" er desidert penest på Y, og Induction-felgene til Tesla er til og med ganske good lookin'. 19" med kapsler er dølt.

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 14. juni 2022, klokken 12:44

Av alle funky greier Tesla kan finne på... er det mulig  :laugh:

Ja, lurer verkeleg på korleis ein enda opp med det der.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Handyman

Tipper det er begrenset lastindeks på 20" uten at jeg har sett inn i detaljene.

OrikkO

Jeg ville kjøpt vinterhjul med bilen. Du kan spare noen få kroner på å kjøpe hjul andre steder, men da jeg sjekket i mars/april var det kun med litt billigere merker og gjennom nettbutikk. "Premium" ga omtrent samme pris.

Om det er viktig for deg å spare 25k i mva så bestill en av hver. Du kan avbestille heeelt oppunder levering, så du taper bare 2500 kr pr bil du ikke tar ut, og ellers 0 risiko. Og har du finansiering så tar du ut tre biler i desember og selger to i januar med en liten pen fortjeneste og så nære 0 i risiko som du kan komme 😁
TMY i bestilling - levering sept.

_bR44

Sitat fra: Jonny85 på mandag 13. juni 2022, klokken 23:48
Vurderer å bestille meg en Tesla modell Y long range. Eller er det noen ekstra fordeler for å velge performance ?

Performance-utgaven har «Track Mode» som reduserer bremsing (rekuparasjon).
MEN den skal (kanskje) komme til LR-biler også (https://www.notateslaapp.com/software-updates/upcoming-features/id/707/tesla-track-mode-coming-to-non-performance-models)

Jeg er da interessert i å få denne før 2023 for å slippe moms og ser at man da må velge 20" dekk og betaler da 18 500 kr ekstra i forhold til 19 tommer.

Velger man modell med 20" får er det estimert levering fra oktober til desember 2022 men dersom man tar 19" er estimert levering: nov 2022 - jan 2023

Hva bør jeg velge her ? Da jeg er redd for å få moms. Bilen er kanskje kulere med 20" felger ? men er det verdt å betale 26 000 kr ekstra eller kan man få kjøpt dette rimeligere hos en dekk forhandler ?

Er det lurt å gardere og ta 20" dekk for å være mer sikker på å få bilen i 2022 ?

Anbefaler å bestille den som har kortest lev.tid. Husk at den kan fort endre seg :) (typisk Tesla). Jeg skulle få min i september men skal få i sluten av juni 😬. Mens kompisen min bestilte M3P med levering i september. Nå har lev.tid endret seg til november-desember.

Du kan alltid selge 20" på Finn eller bytte de med «standard» 19" mot vederlag.
Jeg bestilte med 19" med tanker å bytte felg senere (beholder dekk og trykksensorer)

Kommer bilen på sommerdekk i oktober- desember ? Ser man kan kjøpe vinterdekk for 24 900 pigg eller piggfri.
Er det lurt å bestille med dette eller kjøper man dette av annen dekkforhandler?

Om man bestilte vinterdekk så kommer bilen på de hvis utlevering skjer i periode fra 1. oktober til 31. mars.
Komplett vinterhjul (inkl.trykksensorer) kan kjøpes til rimelig pris, ca.kr 18000.

Står også mellom sort farge eller hvit farge. Jeg heller mot sort farge, men har hørt ryker om at lakken i sort er noe svakere ? Kan dette stemme ?

Jeg liker ikke svarte biler. De ser pent ut KUN i showroom hos forhandler eller første 50 meter etter vask. Derfor valgte jeg hvit. + dette er pearl multi coat lakk. Har du sett den i sollys? 😍
Kan ikke finne bilder av kompis sin MY akkurat nå.. Det er mange Y'er som triller i Norge. Sjekk sjøl 😁
Anything traveling faster than the speed of light going backward in time.

_bR44

Sitat fra: ndrsone på tirsdag 14. juni 2022, klokken 07:50
Siden du bestiller så sent, så ville jeg nok bestilt en av hver for å se hvem som kommer først - dersom momsen er viktigst for deg. Det koster deg et lite beløp, men det får du evt tilbake i momsfri bil. Hvem vet, kanskje du til og med kan tjene en slant på den andre bilen hvis prisen går opp i mellomtiden? :) Hvis ikke så tar du bare ikke levering på den siden du kan avbestille når som helst. Men du får altså ikke tilbake de 2500,-

Dette er absolutt ikke en dum idé! 👌🏻
Man kan tom «gi bort» plassen til andre mot de kr 2500 😬

Lucaria

Sitat fra: _bR44
dette er pearl multi coat lakk. Har du sett den i sollys? 😍

Jeg har også valgt vit, men det står "pearl white" på Model3 också, og det står en på parkeringen her nede så jeg ser den hver dag og jeg har ikke tenkt annet en at den er helt vanlig "flat" vit? Må jeg se mere nøyaktig?

_bR44

Sitat fra: Lucaria på tirsdag 14. juni 2022, klokken 21:25
Sitat fra: _bR44
dette er pearl multi coat lakk. Har du sett den i sollys? 😍

Jeg har også valgt vit, men det står "pearl white" på Model3 också, og det står en på parkeringen her nede så jeg ser den hver dag og jeg har ikke tenkt annet en at den er helt vanlig "flat" vit? Må jeg se mere nøyaktig?

Ja 😬
Den stråler

Handyman

Sitat fra: _bR44 på tirsdag 14. juni 2022, klokken 20:31
Sitat fra: ndrsone på tirsdag 14. juni 2022, klokken 07:50
Siden du bestiller så sent, så ville jeg nok bestilt en av hver for å se hvem som kommer først - dersom momsen er viktigst for deg. Det koster deg et lite beløp, men det får du evt tilbake i momsfri bil. Hvem vet, kanskje du til og med kan tjene en slant på den andre bilen hvis prisen går opp i mellomtiden? :) Hvis ikke så tar du bare ikke levering på den siden du kan avbestille når som helst. Men du får altså ikke tilbake de 2500,-

Dette er absolutt ikke en dum idé! 👌🏻
Man kan tom «gir bort» plassen til andre mot de kr 2500 😬
Nei, det kan du ikke. Tesla registrerer bilen på den som reserverer, og du må selge bilen videre etterpå.

Jonny85

"Smaken er som baken". Jeg har 19" Gemini på både sommer- og vinterhjul, og synes det kler bilen best. Jeg liker ikke 20"-felgene. Bestill det som passer lommeboka og som du kan trives med.
Drit i hva andre synes er penest, det er du som skal trives med bilen.
Dersom du bestiller vinterhjul fra Tesla får du den levert med de hjulene som passer årstiden best. Om høsten/våren får du spørsmål om hvilke hjul du vil ha bilen levert med dersom de er i tvil.
Bestiller du bare sommerhjul får du den levert med sommerhjul selv om det er snøstorm. Tesla legger IKKE om til vinterhjul du har kjøpt selv.
[/quote]

Dersom ikke Tesla legger om vinterdekk jeg har kjøpt selv og jeg får bilen november- januar så virker det som jeg ikke har så mye valg her. Da må jeg jo nesten nøtt til å bestille med vinterdekk? Hadde egentlig tenkt å bestille vinterdekk fra en annen leverandør og få dem til å legge om før jeg kjørte hjem med bilen. Er det utlevering av bilen i Oslo eller er det mulighet for å få hentet den ut hos Tesla i Porsgrunn ?

OlaM

Sitat fra: Jonny85 på tirsdag 14. juni 2022, klokken 22:55

Dersom ikke Tesla legger om vinterdekk jeg har kjøpt selv og jeg får bilen november- januar så virker det som jeg ikke har så mye valg her. Da må jeg jo nesten nøtt til å bestille med vinterdekk? Hadde egentlig tenkt å bestille vinterdekk fra en annen leverandør og få dem til å legge om før jeg kjørte hjem med bilen. Er det utlevering av bilen i Oslo eller er det mulighet for å få hentet den ut hos Tesla i Porsgrunn ?

Du kan alltids få til noe. Du kan ha flaks med føret på utleveringsdagen og kan kjøre en kort avstand til dekkverksted, eller så kan du legge om selv i snøføyka på parkeringsplassen, med litt medbrakt utstyr, klær og hjelp. Men da skal tredjepartshjulene være veldig billige for at det skal være verdt det. Husk at riktige Bluetooth dekktrykksensorer skal med i regnestykket også (3500 typ), og de du bestiller fra skal få tak i den riktige varianten.

Bestiller du fra Tesla får du også en sesong med dekkhotell og omlegging, hvis det har noe å si.
'21 3LR

Jonny85

Sitat fra: OlaM på onsdag 15. juni 2022, klokken 08:01
Sitat fra: Jonny85 på tirsdag 14. juni 2022, klokken 22:55

Du kan alltids få til noe. Du kan ha flaks med føret på utleveringsdagen og kan kjøre en kort avstand til dekkverksted, eller så kan du legge om selv i snøføyka på parkeringsplassen, med litt medbrakt utstyr, klær og hjelp. Men da skal tredjepartshjulene være veldig billige for at det skal være verdt det. Husk at riktige Bluetooth dekktrykksensorer skal med i regnestykket også (3500 typ), og de du bestiller fra skal få tak i den riktige varianten.

Bestiller du fra Tesla får du også en sesong med dekkhotell og omlegging, hvis det har noe å si.

Da er det kanskje like greit å bare bestille vinterdekk fra tesla også. Da følger altså dekktrykksensorer med automatisk hvis man bestiller vinterdekk fra Tesla ?

Ser at det er estimert kortere levering dersom jeg går opp til 20" felger enn hvis jeg velger 19"
Hører også at folk sier man ikke kan stole på dette og at det kan bli omvendt utfall.

Vurderer sort bil nå. Er det noen som veit om det vil påvirke leveringen dersom man velger sort fremfor hvit?

Den sorte lakken ser jeg folk har klaget på tidligere, noen som veit om dette har blitt utbedret ?

OlaM

Sitat fra: Jonny85 på onsdag 15. juni 2022, klokken 08:08

Da er det kanskje like greit å bare bestille vinterdekk fra tesla også. Da følger altså dekktrykksensorer med automatisk hvis man bestiller vinterdekk fra Tesla ?

Jeg regnet og vurderte, endte opp med å bestille vinterdekk fra Tesla og er fornøyd med det. Merkostnaden er fort glemt. Dekktrykksensorer er da garantert til å følge med og det er Tesla selv som fikser eventuelle problemer.

Sitat fra: Jonny85 på onsdag 15. juni 2022, klokken 08:08
Ser at det er estimert kortere levering dersom jeg går opp til 20" felger enn hvis jeg velger 19"
Hører også at folk sier man ikke kan stole på dette og at det kan bli omvendt utfall.

Vurderer sort bil nå. Er det noen som veit om det vil påvirke leveringen dersom man velger sort fremfor hvit?

Den sorte lakken ser jeg folk har klaget på tidligere, noen som veit om dette har blitt utbedret ?

Det kan hende at de estimatene blir omvendt, utsatt e.l. Når jeg bestilte min 3er så stemte det på en prikk.

Jeg vet ikke om lakken er annerledes nå enn før, men det er en ting at Tesla legger tynt, en annen ting at svart lett ser ripete og støvete ut. Sistnevnte skjer på stort sett alle svarte biler. Du får ta en kikk på biler langs veiene og se hva magefølelsen sier. Et godt råd er å kjøpe den du virkelig har lyst på. Litt merkost og litt ventetid glemmer du fort når du har fått bilen.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA