Hovedmeny

Bytte girkasse zoe

Startet av olegja, torsdag 09. juni 2022, klokken 10:03

« forrige - neste »

olegja

Hei! Jeg er ny på forumet her.

Har nettop kjøpt meg en brukt Renault ZOE 40 med 110000km. Girspak vibrererte av og til i R, noe selger opplyste om. Jeg regnet det for en bagatell. Har etterpå vist seg at park-splinten har sittet delvis i når bilen stod i revers, som da fikk hele leamikken til å hoppe. Etter ett par uker låste bilen seg pluttselig i P i en slak oppoverbakke. Etter å ha brutk mye makt,  hoppet til slutt bilen ut av park, og jeg fikk flyttet den.

Nå er derimot følgende problem oppstått:
1: Setter jeg bilen i Park så kan jeg med handmakt trille bilen, girkassen lager da klikkelyder.
  - Antar detter er park-splint som ikke kobler inn skikkelig.
2: Setter jeg bilen i R så står den som om den var i park. Altså kan ikke trille bilen med handmakt. Hører svak elektrisk lyd når jeg gir gass. Men bil flytter seg ikke. I det jeg girer videre til N har bilen en tendens til å rygge, men jeg har ikke funnet noen sweet-spot på girpak som faktisk lar meg rygge mer enn noen cm.
- Antar at girkassen ikke fysisk er i R når sensor ser det, og at girkassen faktisk er i P.
3: N og D fungerer som normalt.

Selve girspak er demontert, åpnet renset og satt sammen, uten at det har hatt noen positiv innvirkning. Justeringsmekanismen på girspak er også forsøkt justert mange ganger, uten noe hell. Om jeg kobler fra girspak helt, og girer ved å skru på "propell" på girkasse, så er resultatene det samme. Jeg antar girkasse må demonteres, kløyves og selve gir-valg mekanismen inne i kassa må byttes. Gitt at brukte girkasser til Zoe er relativt billige, vil jeg trolig heller gå for en brukt girkasse med lav km.

Så til det egentlige spørsmålet: noen som har efaring med å demontere girkasse på Zoe?

Hilsen,
noe irritert Zoe-eier.

olegja

Tenker jeg svarer på mitt eget innlegg:

Bytte girkasse på zoe er ikke noe spesielt vanskelig jobb, og kan utføres av en person i en garasje ila av en dag, forutsatt at vedkommende har erfaring med å skru bil.

Siden Zoe og Clio deler platform, er jobben mer eller mindre identisk, størte forskjell er at pga girkassens størrelse på zoe, trenger man ikke å ta ned under-rammen framme. Videoen her gir greit overblikk av hva jobben innebærer på Clio:
https://www.youtube.com/watch?v=sY4FoVygTO8.

0: Skru av kontakt for framdriftsbatteri (under gulvmatta på passasjersiden)
1: Ta ut batteri, varme element rundt batteri og batterihylle.
2: Skru av girvelgermekanisme samt løft ut sensor for girvalgsposisjon, stikk ett stykke tøy ned i hullet.
3: Skru av luftinntak for kjøling av motor (som logisk nok sitter på girkassa). Fjern også alt av andre braketter som sitter fast i girkassa.
4: Jekk opp bil, fjern plast under, samt plast i hjulbuen på førersiden.
5: Tøm olje ut av girkasse.
6: Skru løs mutter for drivaksel (førerside). Her er det veldig kjekt med en kraftig muttertrekker.
7: Skru løs klamring over bærekule. Jeg synes det er greit å ta endeledd og stabilisatorstag for å jobbe lettere, men det er strengt tatt ikke nødvendig.
8: Løft fjærbein av bærekule
9: Demonter drivaksel.
10: Ta av to metall-braketter som holder framdel av ramma fast til karosseri, for lettere tilgang til girkasse.
11: Skru av vannpumpe brakett, og strips vannpumpa så langt opp og vekk du kan.
12: Skru av tredje motorfeste, to synlige muttre, og en skjult bolt, på øversiden som krever u-ledd på vektøy for å komme til.
13: Skru løs muttere og bolter som holder girkasse til motor 6 stykk, 4 bolter og 2 muttere. Bolter skrus inn fra motorsiden, og er tildels svært vannskelig å finne.
14: Støtt motor underifra med jekk eller lignende som tillater justering i høyde.
15: Demonter motorfeste på førerside.
16: Dra girkasse av motor. Må vris litt for å klarere mellom motor/drivaksel og rammevang.

Montering skjer i motsatt rekkefølge, ikke glem olje.

elektrolux

Godt du fikk ordnet det. Fikk du tak i en brukt girkasse?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

olegja

Jeg fikk tak i brukt kasse med under 10000km fra hugger vha https://finndel.no/.

Etter å ha kløvet kassa angrer jeg litt på kjøpet, da det trolig gir mer mening å fikse park mekanismen.

Girkassa, er egentlig ikke en girkasse, men en differensial med ett ekstra reduksjonsgir. Er ingen mekanisk forskjell for om kassa står i R/N/D. P oppnås med at det er ett dogs(?) på inngående aksel på girkassen som låses med en hake. På en eller anen måte har mekanismen hengt seg opp slik at den låser i R i stedet for P.

Sensoren for girposisjon sitter utenpå girkassen, men annet enn at den synkroniseres med P giret, kunne den like gjerne vært en vribryter inne i bilen. Jeg tror (uten å ha testet teorien) at man til nød, kan sette girkassen i D,  skjære av akslingen fra gir-sensor som går inn i girkassa, og montere alt sammen. Bilen skal da fungere normalt, utenom selvsagt at P ikke holder bilen på plass. Om man ikke vil skjære sund sensor, kan man tette hullet på en anen måte, så lenge man finner en plass å feste sensor så den kan vries på med girvelger.

Ellers virker innmaten å være ganske solid konstruert, og burde vare livet ut på bilen.

olegja

Etter å ha sett på hva som var galt, kom jeg fram til at del nr 319717292R i selve park mekanismen var defekt. Det er en fjærbelastet hylse som holdes på plass av ett klips. Dette klipset hadde da ramlet av og forsvunnet, deler av det ble funnet på magneten i bunnen av kassa. Fixen er da enten å bytte delen, eller feste hylsa så den aldri ramler av igjen. Jeg gikk for siste variant.

Jeg vil tro at alle girkasser som klikker i park, gjør det fordi denne hylsa ikke sitter der den skal, og har hoppet over klipset og kilt seg.

Thorleif Hallen

Jeg hadde lignende problem på en Zoe - bilen låste ingenting i park - altså den trillet. Hadde den inne på verksted for utredning som foreslo en reparasjon til 53000. Hadde maskinskadeforsikring, så jeg takket ja til det.
Bilen ble solgt for 50 000 rett etterpå.

elektrolux

Selv om du i ettertid ser at du kunne reparert eksisterende girkasse har det nok vært tidsbesparende og motiverende å ha en kasse å sette inn. Den reparerte kan du alltids selge videre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

olegja

Sitat fra: Thorleif Hallen på torsdag 16. juni 2022, klokken 11:28
Hadde den inne på verksted for utredning som foreslo en reparasjon til 53000.
:o
Jeg skulle likt å vite hvordan de kom opp med det tallet...

Thorleif Hallen

Sitat fra: olegja på torsdag 16. juni 2022, klokken 13:50
Sitat fra: Thorleif Hallen på torsdag 16. juni 2022, klokken 11:28
Hadde den inne på verksted for utredning som foreslo en reparasjon til 53000.
:o
Jeg skulle likt å vite hvordan de kom opp med det tallet...

Det kan du få vite - jeg tror delen, altså ny "girkasse" kostet 36000. Resten var vel selve jobben.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA