NoA vil ikke lenger ta avkjøring automatisk (EU)

Startet av Motorwatt, torsdag 02. juni 2022, klokken 22:16

« forrige - neste »

Motorwatt

Kommer i 2022.16.x i Europa:

Navigate on Autopilot has been updated to require a driver-initiated request before the vehicle will select a motorway exit or interchange. This driver-initiated request can be made by using the turn signal stalk shortly before the lateral maneuver is required. Please remain attentive and ready to initiate these maneuvers to remain on the navigation route. This update serves as a remedy to a noncompliance recall of the prior capability (not requiring a driver-initiated request) and only affects vehicles with the Navigate on Autopilot feature in markets that apply European (ECE)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 02. juni 2022, klokken 22:16

Går feil vei dette. Kjipt, for jeg bruker den.

Sikkert kommet etter lobbyvirksomhet fra den tyske bilindustrien (vill spekulasjon).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: turfsurf på fredag 03. juni 2022, klokken 10:59
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 02. juni 2022, klokken 22:16

Går feil vei dette. Kjipt, for jeg bruker den.

Sikkert kommet etter lobbyvirksomhet fra den tyske bilindustrien (vill spekulasjon).
Da jeg skrev tråden lurte jeg på hvor lang tid det tok før et innlegg med din "spekulasjon" kom, og det var ikke lenge 😀. Tror nok at det hele tiden har vært en restriksjon, men at ingen har brydd seg om det eller bare "glemt" det. Mercedes har vel en litt kvasiløsning på L3, og da må vel NoA være innbakt?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Så da sitter vi igjen med at EAP-pakken nå er 30 000,- kroner for auto filskifte?

Motorwatt

Blir litt stusselig, men man får Autopark og "dum" Summon, da. NoA bruker jeg ytterst sjelden. Den saktner farten flere hundre meter før avkjøringen, og setter ut blinklyset i samme øyeblikk den svinger av. Ikke slik jeg kjører når fartsgrensen er 110 km/t.
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Sitat fra: geear på fredag 03. juni 2022, klokken 12:23
Så da sitter vi igjen med at EAP-pakken nå er 30 000,- kroner for auto filskifte?
Er ikke start og kjør på trafikklys, samt stoppskilt kun i EAP? NOA vil sikkert fremdeles varsle om hvilken fil du skal ligge i og sakke ned (alt for tidlig) før den svinger av på avkjøringer, men at du nå må kvittere med blinklyset på samme måte som ved filskift?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

glx-rider

Sitat fra: Handyman på fredag 03. juni 2022, klokken 13:01
Sitat fra: geear på fredag 03. juni 2022, klokken 12:23
Er ikke start og kjør på trafikklys, samt stoppskilt kun i EAP? NOA vil sikkert fremdeles varsle om hvilken fil du skal ligge i og sakke ned (alt for tidlig) før den svinger av på avkjøringer, men at du nå må kvittere med blinklyset på samme måte som ved filskift?

Trafikklys og stoppskilt er FSD. Ble overrasket da jeg fikk lånebil og den lagde lyd i kryss, men hyggelig å vite hva jeg har gått glipp av ved å kun ha valgt EAP.

Neste Tesla blir uten noen av delene - Har fortsatt til gode at summon fungerer bra når jeg skal bruke det, men litt spent på hvordan det blir med filskifte og antall trykk for meg som ofte kjører med AP på E6.

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. juni 2022, klokken 12:39Den saktner farten flere hundre meter før avkjøringen, og setter ut blinklyset i samme øyeblikk den svinger av. Ikke slik jeg kjører når fartsgrensen er 110 km/t.
Flere hundre meter er vel en overdrivelse. Ett par sekunder kanskje, dvs 50 - 100m maks. Men ja, trenger ikke å slakke på farten før man har svingt av.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Hadde bil med FSD i nesten fire år, og siste nå uten noen av delene. Med mitt bruk, og der jeg kjører, så kan jeg oppriktig si at jeg ikke har savnet noen av delene, og har nå bestilt enda en Tesla uten EAP/FSD med enda bedre samvittighet denne gangen. I daglig trafikk på motorveien mellom Sandnes og Stavanger er det altfor tett trafikk til at det har noen som helst hensikt med auto filskifte, der er det kamikaze som gjelder, og på andre firefeltsveier jeg ferdes jevnlig (som fv/rv 444 eller hva den heter, mellom Stangeland og Skjæveland), så støttes ikke auto filskifte av en eller annen grunn. I praksis ble det derfor kun brukt på langturer der vi for eksempel kjørte mellom Kristiansand og Oslo, og selv da var det ofte irriterende for både meg selv og passasjerer, mye bråere enn når man selv bruker 200 meter på å gli sømløst over i nabofila.

NoA og auto avkjøring fungerte kun på et par avkjørsler her i distriktet, de andre var "ikke støttet" av en eller annen grunn. Og når man brukte det, for eksempel avkjøringen ved Equinor HQ og gamle BP-bygget, så kom man allikevel i 100 inn mot rundkjøringen. Summon fungerte de første par årene, men ble gjort helt ubrukelig på et tidspunkt. Så i praksis for min del har EAP/FSD allerede kun vært filskifte de siste årene, også før denne siste endringen...  ;)

Motorwatt

Sitat fra: turfsurf på fredag 03. juni 2022, klokken 14:07
Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. juni 2022, klokken 12:39Den saktner farten flere hundre meter før avkjøringen, og setter ut blinklyset i samme øyeblikk den svinger av. Ikke slik jeg kjører når fartsgrensen er 110 km/t.
Flere hundre meter er vel en overdrivelse. Ett par sekunder kanskje, dvs 50 - 100m maks. Men ja, trenger ikke å slakke på farten før man har svingt av.

Fikk anledning til å foreta en "vitenskapelig test" av NoA i dag.
TMX AP2.0 FSD 2017 mod. reduserte hastigheten 2 sekunder før avkjøringen startet (akkurat som du sier)
TMS AP3.0 FSD 2018 mod. reduserte hastigheten 8 sekunder før avkjøringen startet (omtrent som jeg sier)

Samme avkjøring, samme initielle hastighet (110 km/t). Begge med MadMax.😁
Tesla S75D - 09/2018

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 07. juni 2022, klokken 14:24
TMX AP2.0 FSD 2017 mod. reduserte hastigheten 2 sekunder før avkjøringen startet (akkurat som du sier)
TMS AP3.0 FSD 2018 mod. reduserte hastigheten 8 sekunder før avkjøringen startet (omtrent som jeg sier)

Jepp, testet en gang selv i går med TM 3, og endte vel da med ca 4 sekunder. Tydeligvis ganske variabelt.

Motorwatt

Fra greentheonly:

2022.16.1.1 #TeslaReleaseNotes
EU NoA change: Navigate on Autopilot has been updated to require a driver-initiated request before the vehicle will select a motorway exit or interchange. This driver-initiated request can be made by using the turn signal stalk shortly before the lateral maneuver is required. Please remain attentive and ready to initiate these maneuvers to remain on the navigation route. This update serves as a remedy to a noncompliance recall of the prior capability (not requiring a driver-initiated request) and only affects vehicles with the Navigate on Autopilot feature in markets that apply European (ECE) regulation
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. juni 2022, klokken 14:34
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 07. juni 2022, klokken 14:24

Jepp, testet en gang selv i går med TM 3, og endte vel da med ca 4 sekunder. Tydeligvis ganske variabelt.
Liten avsporing men tror ikke MadMax påvirker hastighet ved avkjøring. Den innstillingen angir vel bare hvor mye lavere hastighet forankjørende bil må kjøre før bilen foreslår å kjøre forbi.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. juni 2022, klokken 12:39
Blir litt stusselig, men man får Autopark og "dum" Summon, da. NoA bruker jeg ytterst sjelden. Den saktner farten flere hundre meter før avkjøringen, og setter ut blinklyset i samme øyeblikk den svinger av. Ikke slik jeg kjører når fartsgrensen er 110 km/t.

Enig i den sene bruken av blinklys. Merkelig oppførsel.

Den tidlige nedbremsingen er noe som har kommet i senere versjoner av software. Skjønner ikke helt hva som er tanken bak den oppførselen.

Jeg bruker NoA mye. Greit for oss surrebukker å bli minnet om avkjøringen, men nå blir det tydeligvis en pause i den funksjonaliteten...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

EU (ECC) har tydeligvis strenge regler når det gjelder laterale manøvre uten innblanding fra sjåføren. Tror ikke det blir noen endringer på dette før Tesla får tillatelse til å heve nivået til L3 som da vil kreve at bilen har FSD.
Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA