Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: godkjenning av konvertert kjøretøy

Startet av PLUTO, tirsdag 22. januar 2008, klokken 23:25

« forrige - neste »

PLUTO

De sa på dagsrevyen nå i kveld at det er planer om å ha tre bomstasjoner fra Sandvika til Oslo slik at man vil måtte betale 40kr hver vei. Som elbil bilist sparer man da 80 kr/ dag. hvis man kjører fem dage i uken og 48 uker i året er det en besparelse på over 19000 kr dersom der ikke er noen rabatter.

Den samme trend er på vei inn i Kristiansand. Hvis man bor på den ene siden av byen og jobber på den andre vil det koste 40 kr/dag fra juli i år. Her er det satt et tak på ca 7000 kr/år.

jeg vil tro at dette vil føre til at flere vil ha elbil.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

ilmarw

Det tror jeg også, og jeg ønsker dem velkommen. Men er det noen som tør spekulere i hvor mange ganger elbilflåten kan dobles før vi begynner å miste særrettighetene vi har i dag?

ilmar
Polestar i bestilling

Thomas Parsli

Sitat fra: ilmarw på fredag 18. januar 2008, klokken 08:51
Men er det noen som tør spekulere i hvor mange ganger elbilflåten kan dobles før vi begynner å miste særrettighetene vi har i dag?

Neppe mer enn en gang:(
Selv dobbelt så mye elbiler på E18 i rushet innover er markant, fire ganger så mye er kaos på den mest traffikerte tiden.
Avgiftene tror jeg ikke er så viktige (summene er fortsatt lave for staten) og parkeringsplasser (i Oslo sentrum) finner man knapt i dag -bortsett fra korttidsparkering.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Sitat fra: ilmarw på fredag 18. januar 2008, klokken 08:51
Men er det noen som tør spekulere i hvor mange ganger elbilflåten kan dobles før vi begynner å miste særrettighetene vi har i dag?

Jeg tipper 2012. da har elbiler vært tilgjengelig på markedet fra alle de store merkene i et par år, og opinionen begynner å å syntes at det er urettferdig at kun de som har råd til ny Elbil skal kunne slippe unna alle avgiftene, mens de som er dårligst stillt ( som alltid) fortsatt må betale for nye veiprosjekter, kollektivtransport, og ikke minst studieturer til syden til ledere i bompengeselskapene.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

espen

Jeg tror kollektivfeltet tåler ganske mye mer, og mener å ha lest at fagmiljøene mener det er mye å gå på. Minibussene skal jo også forsvinne snart, så da frigjøres også kapasitet. Dermed vil jeg tippe at det er en god del år før dette blir et tema.
Men veksten i antall elbiler vil jo aldri stoppe så på et eller annet tidspunkt må det endringer til. Da blir det viktig å opprettholde denne type fordeler om enn i en litt annen form, og det skal vi jobbe for.

På den annen side, når elbilsalget har nådd et volum som gjør at kollektivfeltet fylles, vil forhåpentligvis også prisene og kvaliteten på elbiler være såpass konkurransedyktig at det kanskje trengs noe mindre insentiver fra staten.

elektrolux

Sitat fra: espen på fredag 18. januar 2008, klokken 12:28
på et eller annet tidspunkt må det endringer til.

Syntes ikke jeg. Og vi bør ikke fronte dette. Så lenge det er mer miljøvennlig å kjøre alene i en Elbil, enn å bruke offentlig transport bør vi beholde alle insentivene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Sitat fra: espen på fredag 18. januar 2008, klokken 12:28
Jeg tror kollektivfeltet tåler ganske mye mer, og mener å ha lest at fagmiljøene mener det er mye å gå på. Minibussene skal jo også forsvinne snart, så da frigjøres også kapasitet. Dermed vil jeg tippe at det er en god del år før dette blir et tema.
Kapasiteten i kollektivfeltet i seg selv er nok ganske stor - problemet ligger i "proppene" på veien innover. Spesielt rundt Blommenholm og til dels i Sandvika blir det fort kaos allerede i dag og det er klart at en voldsom økning i antallet biler i kollektivfeltet, samtidig som det stadig blir flere som kommer på tilfartsveiene som skal inn på E18, ja så må det bli mer og mer kaos der. Skulle gjerne sett en altnernativ løsning på denne utfordringen selvom man åpenbart aldri har tenkt å gjøre noe skikkelig jobb med å forbedre E18 vestfra...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

#7
Enig med Elektrolux. Disse insentivene må beholdes og flere komme, som f.eks fritak for omregistreringsavgift, moms på reservedeler og batterier og gratis parkering med lademulighet hele dagen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Sitat fra: El rayo på fredag 18. januar 2008, klokken 19:43
Enig med Elektrolux. Disse insentivene må beholdes og flere komme, som f.eks fritak for omregistreringsavgift og gratis parkering med lademulighet hele dagen.
Med slike forhold ville Norge bli et foregangsland og man kunne jo nesten se for seg elbilemigranter. Er det for råflott? Vi fikk følgende kommentar fra en person da vi prøvde å få stømuttak på Sørlandet sykehus: Ingen betaler bensinen til min bil! Heldigvis var ansvarlig person av en annen oppfattelse. Jeg mener at det ikke er for råflott med slike fordeler/føringer. Mener vi allvor med miljøfaren er økoniske tilltak det mest effektive og myndighetene burde da ikke tenke at med flere miljøvennlige biler så er det en mulig inntektskilde. Desverre har jeg ikke tro på at myndighetspersonene vil greie å tenke i de baner. Skal jeg spå så vill min spådom være at avgiftene kommer og fordelene tas bort når vi blir flere. dette til tross for all logikk.

Jeg husker den samme manglende logikk samme da airbag begynte å komme. Da måtte man betale "luksus" avgift for å ha det i en bil i tillegg til hva den kostet.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA