Hovedmeny

takboks

Startet av vuk013, tirsdag 05. april 2022, klokken 15:44

« forrige - neste »

vuk013

Er det noen som har tips om gode -og helst billige takbokser til ID4?

Synes det er en jungel av bokser og stativer, hvilke bokser passer best til bilens størrelse?

Behovet er 5 par ski eller så mye bagasje som går i stedet.

Leter gjerne på Finn, bryr meg ikke om lakk og farge.

Olemann

Har en Packline, type FX-SUV som jeg er fornøyd med.   Ville ikke kjøpt de av billig hardplast, men holdt meg til skikkelig glassiber.

Sitat fra: vuk013 på tirsdag 05. april 2022, klokken 15:44
Er det noen som har tips om gode -og helst billige takbokser til ID4?

Synes det er en jungel av bokser og stativer, hvilke bokser passer best til bilens størrelse?

Behovet er 5 par ski eller så mye bagasje som går i stedet.

Leter gjerne på Finn, bryr meg ikke om lakk og farge.

turfsurf

Sitat fra: Olemann på tirsdag 05. april 2022, klokken 17:49
Har en Packline, type FX-SUV som jeg er fornøyd med.   Ville ikke kjøpt de av billig hardplast, men holdt meg til skikkelig glassiber.

Hvor mye taklast tar ID4 da? De av glassfiber veier gjerne 10kg mere enn da av plast. Så mindre nyttelast og tyngre å få på taket alene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Krokstein

Er det ikke 75 kilo man kan ha på taket da. Har lurt på å kjøpe en Skiguard 830 selv og den veier vel 30 kilo. 45 kilo til å fylle inni skiboksen er nok tilstrekkelig for min del.

Generelt pleier jeg vel å forsøke å fylle skiboksen med ting som tar mye volum, men som ikke nødvendigvis er de tyngste.
ID.4 GTX

Øyvind.h

Hadde først to glassfiberbokser før jeg testet en i plast. Hadde jeg hatt garasje med heis til takboksen ville det vært hipp som happ, men boksen i plast var en drøm å ta av/på bilen sammenlignet med glassfiber. Det førte til at terskelen ble lavere for å ta den av og på etter behov, noe som var positivt for kjørekomfort, forbruk osv.
Jeg kommer ikke til å kjøpe glassfiberboks igjen, men etter anskaffelse av Thule Easybag ble takboks uansett ikke aktuelt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

IvarAndreas

Jeg kjøpte en brukt Packline 800 på Finn. Boksen er som ny og endte opp med å betale 2000 inkludert Thule Wingbars som jeg solgte for 1200. Boksen er 225 cm lang og rommer både lange ski og greit med bagasje (klær). Presterer bra i tester og veier ikke allverden. Montert så langt bak som mulig stikker den ikke spesielt mye frem heller.

Krokstein

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. april 2022, klokken 08:29
Hadde først to glassfiberbokser før jeg testet en i plast. Hadde jeg hatt garasje med heis til takboksen ville det vært hipp som happ, men boksen i plast var en drøm å ta av/på bilen sammenlignet med glassfiber. Det førte til at terskelen ble lavere for å ta den av og på etter behov, noe som var positivt for kjørekomfort, forbruk osv.
Jeg kommer ikke til å kjøpe glassfiberboks igjen, men etter anskaffelse av Thule Easybag ble takboks uansett ikke aktuelt.
Godt poeng med løfting av boksen. Jeg merker helt klart at skiboksen på dagens bil sjelden blir tatt av siden det er så mye pes med det. Når jeg omsider kommer meg frem i køen og får en ID.4 blir det kanskje bare enda tyngre siden bilen er høyere?
Bagasjeoppbevaring man fester bak på bilen er kanskje noe å vurdere? Kikket litt på Thule BackSpace XT, men er litt usikker på sikkerheten rundt disse. Kan man gå fra bilen uten å være nervøs for at noen bare klipper seg rett inn?
ID.4 GTX

vuk013

I tilleg; funker alle Thule wingbar edge til id4, det er ikke ulike størrelser (lengder) eller noe?

RJK

Wingbar edge er en serie, og de finnes i forskjellige lengder for å passe forskjellige biler. Og man må kjøpe til rett feste-kit til sin modell.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

unik42

Har en Mekonomen takboks på 450l(?) selv og den rommer alt vi trenger av utstyr på lengre teltturer.

Men har også anskaffet Thule Easybag for å slippe takboks på enkelte turer.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Vaduz

Hva er egentlig fordelen med glassfiberboksene? De veier mye mer og koster mye mer, ser bare bakdeler med dem?

vuk013

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. april 2022, klokken 08:29

Men hva med ski,de går ikke i boksen bak da

Krokstein

Kommer jo an på hvor mye ski man drar med på tur, men det er jo skiluke i bilen så man kan jo legge inn der om man ikke har 3 stykker i baksetet
ID.4 GTX

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA