Hold klima på over lengre tid mens bilen lader/er plugget inn?

Startet av BalleK, lørdag 02. april 2022, klokken 17:11

« forrige - neste »

BalleK

Har en Model Y 2021 m varmepumpe. Er det noen som vet om det sliter på batteriet å holde klima på mens bilen er plugget i veggladeren hjemme? Eller om strømmen da går rett fra laderen til oppvarming?

La oss si at jeg ønsker å jobbe i garasjen (kald garasje) og lar klimaet stå på HØY hele helgen for å varme opp. Istedenfor å kjøpe en 3kW varmeovn..

Jeg vet at strømmen er dyr og det ikke er økonomisk, men se bort fra det.

Lurer på hvilken slitasje jeg utsetter bilen/komponentene for.

jlan

Du får vel bare cop=1, og litt dårlig varmefordeling, ettersom varmepumpen vil prøve å kjøle luften utenfor bilen. Men noen vesentlig slitasje på batteriet blir det neppe, hvis du ser at % holder seg.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radial

Alt vil i dette tilfellet hentes fra type2 pluggen, forutsatt at du har nok effekt tilgjengelig, jeg har observert stort sett ett sted mellom 4-6kW avhengig av varmen i batteriet som også blir kondisjonert for Optimal temperatur mens klimaanlegget går.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

BalleK

Takk for svar. Lot bilen stå med vinduene nede og HVAC på full varme i flere timer. Ble ikke noe varmere i garasjen i det hele tatt... Tror kanskje termostaten i kupeen følte at det var varmt nok og kjørte kaldere luft inn.

ronnynilsen

Siden bilen har varmepumpe, så varmer den opp lufta inne i bilen ved å kjøle ned lufta utenfor, så der er ikke noen effektiv måte å varme opp en garasje på er jeg redd. Til det trenger du en bil som bare bruker et varmeelement til oppvarming.
Tesla model Y LR 2022

Kjeks1

geear

Enig der ja.

X med 6 eller 7-seter uten varmepumpe var tingen til dette, de hadde 6+6 kW ren elvarme for kupévarme (dobbelt av X 5-seter og S), men med nye biler med varmepumpe er det bedre å bruke en varmeovn.

Handyman

Det er nesten det samme som å forsøke å kjøle ned ett rom ved å åpne kjøleskapet.
I begge tilfeller er det tapet i virkningsgrad som fører til oppvarming
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA