Hva ville en id4 1st kostet ny i dag?

Startet av Dieselgubben, lørdag 19. mars 2022, klokken 16:57

« forrige - neste »

Dieselgubben

Prisene er justert oppover også hos VW. Prøvde å spekke en ny bil tilsvarende ID4 1st pro og kom til 480 k eksl. vinterdekk og frakt, med style interiørpakke, tilsvarende felger, førerassistentpakke, style eksteriør og hengerfeste. Det vil si at med frakt, vinterdekk og lev. omkostninger passerer denne bilen glatt 510 k. Riktignok med keyless, parkass og belyste håndtak, men uten sota ruter bak. Og rabatter har jeg forstått sitter langt inne for VW å gi på biler med noenlunde kort leveringstid, men vanskelig å få tak i i disse dager. På biler med usikker og lang leveringstid, sitter rabattene mer løst skulle man tro.

Det er jo litt av en prisutvikling. Hva tenker man at bruktpris på en id4 first pro burde være nå med ca. 10-15k km kjørelengde med kurant farge? Jeg tenker 470k i dagens klima.

Trond.m

Antar at du mener 1St Max ? Det er jo ikke noe som heter 1St Pro.

Dieselgubben

Nei, tenker ikke på 1st max. Denne ville nok kostet atskillig mer i dag enn id4 1st pro.

Da de startet salget i fjor, hadde de en 1st pro og max versjon hvor sistnevnte hadde alt av utstyr.

Her er en 1st pro på finn (ikke min): https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=251760177

Dieselgubben

For artig skyld spekket jeg en Max, og passerer da glatt 600 k med vinterdekk og frakt.

Trond.m

470.000 for 1St en helt urealistisk forventning. Men siden den siste idioten ikke er død, så er det vel en teoretisk mulighet for å lure noen til å betale overpris. Ny pris var 417.000 + vinterhjul, og den ble vel solgt som ny ned til 410 med vinterhjul.

Dieselgubben

Så lenge det er knapphet på biler og priser som går opp, vil bruktprisene følge etter. Tror man skal lete lenge etter noen som vil selge bilen billigere enn markedspris.

See man bort fra de hvite bilene og en gullfarget med høy km, ligger det biler fra 459k. Og det er ikke mange av de. Bilene som lå på 450k+ er blitt revet bort og antallet first er redusert. Tror prisene blir å trekke opp fram mot sommeren.

Dieselgubben

Jamfør ny pris, vil jeg tro de fleste har betalt mellom 420 og 430k etter lev. omk, vinterdekk og fratrekk for rabatt for pro.

Trond.m

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 19. mars 2022, klokken 23:29
Tror prisene blir å trekke opp fram mot sommeren.
Er usikker. Det kommer an på hvor mange biler Toyota kan levere og hvor bra den blir. Men den ser ut til å senke prisnivået i segmentet for kompakt SUV.

Dieselgubben

Ja, blir spennende å se hvor mange biler de kan levere. Men lite batteri og 45 mil rekkevidde kombinert med forholdsvis lite bagasjerom på 452 liter. Lader bra.

Trond.m

Så kommer vel iX1 også snart. Den har jo nå kommet inn på modelloversikten på bmw.de. Men inntil 438 km rekkevidde var litt under hva jeg ventet.

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på søndag 20. mars 2022, klokken 09:28
Så kommer vel iX1 også snart. Den har jo nå kommet inn på modelloversikten på bmw.de. Men inntil 438 km rekkevidde var litt under hva jeg ventet.
Ser ut som om premiummerkene legger seg på ca 40 mil for de billigere modellene. Så må man opp i million+ for å få rekkevidde som duger.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ENTO

Så lenge det er knapphet på biler og priser som går opp, vil bruktprisene følge etter. Tror man skal lete lenge etter noen som vil selge bilen billigere enn markedspris.

See man bort fra de hvite bilene og en gullfarget med høy km, ligger det biler fra 459k. Og det er ikke mange av de. Bilene som lå på 450k+ er blitt revet bort og antallet first er redusert. Tror prisene blir å trekke opp fram mot sommeren.

Hva mener du med ''de hvite'' bilene ? Er det noe spesielt med dem ?

Dieselgubben

Sitat fra: ENTO på søndag 20. mars 2022, klokken 20:05

Hva mener du med ''de hvite'' bilene ? Er det noe spesielt med dem ?

Ja. De er hvite.

Øyvind.h

Gull er en relativt sjelden farge og kanskje for litt spesielt interesserte, men hvit er jo blitt veldig populær? Siste jeg leste var at 1 av 4 kjører hvit bil i Europa, og i Norge begynner hvit å komme ganske høyt på lista over mest valgte farger. At man selv ikke liker hvit er greit nok, men å se bort fra dem når en vurderer bruktbil blir merkelig i 2022 mtp hvor populær fargen er?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dieselgubben

Tja, 6 av 8 billigste Id4 1st pro er hvite. 2 av 8 er gullfarget. Så er det opp til hver enkelt å tolke dette.

VW selgere jeg har snakket med, bekrefter at de mest lettsolgte bilene er mangan og sort.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA