Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading starter ikke

Startet av jkirkebo, mandag 24. september 2012, klokken 19:29

« forrige - neste »

Nasatech

Sitat fra: Elmo på mandag 28. november 2016, klokken 22:24
Sitat fra: Nasatech på mandag 28. november 2016, klokken 13:09
Er nå forresten registrert 99932 elbiler i Norge :) Blir nok 100.000 denne uken!
Det gikk fortere enn du trodde.  Oversikten din viser 100.028 nå  :D

Ja. Helt klart. Tenkte jeg skulle trekke fra dobbeltregistrerte (495) og avregistrerte (207). Da må vi på 100702 før vi kan "feire" :)

JorgenM

961 stk i3 før siste dag, kom igjen - 39 til da :)
Det er vel rekord siden Model S ble registrert med 1151 i mars 2015 :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Nasatech

Sitat fra: JorgenM på onsdag 30. november 2016, klokken 08:36
961 stk i3 før siste dag, kom igjen - 39 til da :)
Det er vel rekord siden Model S ble registrert med 1151 i mars 2015 :)

Ja. Og bare 54 biler for å ligge likt månedsmessig med november 2015.

JorgenM

Stat'en din sier 1005 i3 nå og totalt 3041 elbiler, altså godt over nov 2015 :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Nasatech

Sitat fra: JorgenM på onsdag 30. november 2016, klokken 16:10
Stat'en din sier 1005 i3 nå og totalt 3041 elbiler, altså godt over nov 2015 :)

Ja. Veldig moro! BMW i3 kom seg godt opp i slutten av måneden der. Det ble registrert 321 biler siste dagen. Det er nesten rekord. Det er 2. plass bak 31. mars 2016 som hadde 351 biler. Det kan fortsatt være noen "overliggere" som ikke har kommet inn i systemet, men blir nok en fin andreplass på 30. november 2016 :)

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Nasatech

Sitat fra: JorgenM på torsdag 01. desember 2016, klokken 20:38
De ofisielle tallene:
http://www.ofvas.no/aktuelt-2/bilsalget-i-november-article640-396.html

BMW i3: 1014
VW Golf: 905

Legger man sammen ny-reg og import på bil og varebil, samt trekker fra hydrogen så treffer man ganske bra på mine tall :) Ser de har en mindre BMW i3 enn jeg har. Det var merkelig. Blir morsomt å se hva MrBacardi har :)

Sør

Min i3 ble registrert i går, 30. november. Skjønte på selgeren at de hadde fått beskjed fra BMW sentralt om å få registrert så mange som mulig. Regner med at det var for å toppe statistikken. Bilen ble betalt først i dag, så den ble registrert før de fikk betalingen. Henter den i morgen  :)
Audi e-tron 55
BMW i3 FC 94Ah

Nasatech

Sitat fra: Sør på torsdag 01. desember 2016, klokken 21:56
Min i3 ble registrert i går, 30. november. Skjønte på selgeren at de hadde fått beskjed fra BMW sentralt om å få registrert så mange som mulig. Regner med at det var for å toppe statistikken. Bilen ble betalt først i dag, så den ble registrert før de fikk betalingen. Henter den i morgen  :)

Ja, bilen kan faktisk registreres i Norge før den registreres på eier. Skjønner godt at de registrerte flest mulig. Er jo gratis pressedekning.

Amoss

Kopierer inn denne linken fra "Elbiler i media" forumet, da den er høyst relevant også i denne tråden:

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/nye-biler/for-foerste-gang-er-denne-elbilen-norges-mest-solgte/a/23862483/

SitatFor første gang er denne elbilen Norges mest solgte

BMW i3 ble for første gang landets mest kjøpte bilmodell, i en november-måned hvor 12 av de 15 mest populære bilmodellene enten var elektriske, ladehybrider eller vanlige hybrider.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for november:

1015   Bmw   I3   (3596)   [8100]
435   Nissan   Leaf   (5865)   [27427]
331   Kia   Soul   (3523)   [6880]
282   Hyundai   Ioniq   (363)   [363]
267   Volkswagen   Golf   (4644)   [16106]
205   Mercedes-benz   B 250 E   (1811)   [3300]
140   Volkswagen   Up!   (1176)   [6675]
122   Tesla Motors   Model X   (1027)   [1027]
100   Renault   Zoe   (1762)   [3868]
70   Nissan   E-nv200   (832)   [1578]
48   Tesla Motors   Model S   (1797)   [11952]
34   Peugeot   Ion   (382)   [2367]
29   Mitsubishi   I-miev   (296)   [3356]
16   Peugeot   Partner   (142)   [849]
13   Citroen   C-zero   (243)   [2275]
9   Renault   Kangoo Z.e.   (129)   [699]
9   Citroen   Berlingo   (30)   [129]
2   Toyota   Rav4 Ev   (4)   [23]
2   Smart   Electric Drive   (55)   [180]
1   Tesla Motors   Roadster   (1)   [109]
1   Ford   Focus Electric   (52)   [416]

Totalt 3131

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 29403, høyeste EL 99979
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 10106, høyeste EK 26225
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

MrBacardi

Sitat fra: Nasatech på torsdag 01. desember 2016, klokken 21:13
Sitat fra: JorgenM på torsdag 01. desember 2016, klokken 20:38
De ofisielle tallene:
http://www.ofvas.no/aktuelt-2/bilsalget-i-november-article640-396.html

BMW i3: 1014
VW Golf: 905

Legger man sammen ny-reg og import på bil og varebil, samt trekker fra hydrogen så treffer man ganske bra på mine tall :) Ser de har en mindre BMW i3 enn jeg har. Det var merkelig. Blir morsomt å se hva MrBacardi har :)

Mine tall viser også 1015 i3 i november, så vi har nok rett der  :)

OFV sitt tall på 1014 mangler sannsynligvis denne bilen EK 18610. Denne er bruktimport, i tillegg til at VIN (WBY1Z21010V792777) er i en helt annen range enn alle de andre bilene i november (WBY1Z610*)
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

jkirkebo

Sitat fra: MrBacardi på lørdag 03. desember 2016, klokken 21:45
Her er førstegangsregistreringer i Norge for november:

Totalt 3131

Og da kan vi nok konkludere med at de som dømte elbilsalget nedenom og hjem etter at det ble samkjøring i kollektivfeltet på E18 og Mosseveien tok grundig feil. Dippen i salget ser ut til å ha kommet pga. at mange ventet på nye modeller, som det også var mange som påsto når diskusjonen gikk som hetest. Med ny eGolf og Ampera-E etterhvert vil salget garantert stige videre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AppleKnocker

Salget av nye nullutslippsbiler er 8% lavere så langt i 2016 målt mot samme periode i 2015.

Dette skjer i en periode hvor Model X med flere års venteliste har blitt utlevert til kjøpere og mange av de viktigste modellene som Leaf og I3 har fått lenger rekkevidde. I tillegg er det lansert nye og attraktive modeller som Ioniq.

Litt tidlig å feire at elbilen tar over verden når salget faktisk går ned. Vi har sett før at elbilmarkedet kan variere mye fra måned til måned, så det er viktig å se salget over tid slik at masseutleveringer og forhandlere som forhåndsregistrerer biler ikke blir grunnlaget for å bli selvgode.

Elbilfordelene er under press, og det disse fordelene som har drevet salget. Ikke at trillingene er verdens beste bil for å sette det litt på spissen. Jeg unner jkirkebo en rullings og pils fra Strømstad i stresslessen sin, men det er viktig å ikke bli for tilbakelente, naive og selvsikre på at elbilen vinner.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 03. desember 2016, klokken 23:53
Salget av nye nullutslippsbiler er 8% lavere så langt i 2016 målt mot samme periode i 2015.

Dette skjer i en periode hvor Model X med flere års venteliste har blitt utlevert til kjøpere og mange av de viktigste modellene som Leaf og I3 har fått lenger rekkevidde. I tillegg er det lansert nye og attraktive modeller som Ioniq.

Ja, og ny i3, Ioniq, Model X osv. har man akkurat begynt å levere. Litt for sent på året til å kompensere for første halvår. I Q1 2017 tror jeg derimot vi vil se stor fremgang fra Q1 2016 og også Q1 2015.

Ser vi på andre halvår hittil (dvs. juli-november) er det solgt flere elbiler i år enn i samme periode i fjor. Og mange flere enn i samme periode i 2014. Riktignok ikke veldig mange flere i år enn i fjor, men så var da også juli i år skikkelig dårlig. Det var ikke før i august salget tok seg skikkelig opp igjen, så i perioden aug-nov er det en klar økning i år sammenlignet med i fjor.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA