Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny bil bestilt - hva trengs av tilbehør?

Startet av Simmelim, tirsdag 15. februar 2022, klokken 09:44

« forrige - neste »

Simmelim

Hei alle sammen.

Jeg har bestilt en hvit model y, helt basic utstyrt og foreløpig uten vinterhjul. I den sammenheng har jeg noen spørsmål som jeg ikke føler jeg har klart å finne gode nok svar på:

1) Vinterhjul. Jeg har lest at felgene som bilen blir levert med er tunge, som isolert sett ikke er bra for rekkevidde og komfort. Videre er dimensjonen på dekkene ikke ideelle mtp bred felg (9,5"). Jeg har kikket endel på aftermarket felger og dekk, men klarer ikke finne noe jeg blir overbevist om. 18 toms felger vil nok være for kjipe å se på, men vil gi mer komfort og rekkevidde. Det jeg heller mot er 19 toms, for å unngå kjipt utseende, men en smalere felg (8,5"-9") og piggfrie dekk. Er det noen som har landet på samme konklusjon og har et godt alternativ de vil dele? Kom gjerne med innspill. Jeg foretrekker lyse felger, til info :)

2) Skvettlapper. De som bilen leveres med er uaktuelle. Jeg skal bestille nye men er usikker på om jeg skal gå for et sett som også har skvettlapper til bak bakhjulene. Har sett på dette:

https://www.begood.no/products/skvettlapper-mud-flaps-tesla-model-y

Er dette godt nok eller har folk gått for noe annet?

3) Innsats for koppholdere, oppbevaringshyller og div.

Her er det mye å velge mellom. Jeg tenker jeg i første omgang må ha noe som gjør at man kan ha flasker og kaffikopp stående i mellom forsetene. Kanskje også noe å legge inni det store rommet under armlende? Er det rommet vanskelig å bruke om man har det slik det er orginalt?

4) Matter.

Jeg tenker jeg må ha gummimatter til høst/vinter sesongen. Noen som har gode tips? Ønsker ikke å bruke flere tusen kroner på dette, men vil ha noe som ser ordentlig ut.

5) Spoiler.

Jeg har sett et par biler som har en liten leppe på bagasjerommet. Det ser veldig stilig ut, men dessverre ser det også ut som denne leppa løsner litt i endene og "glipper". Er det noen som har et godt forslag til løsning her? Ser spesielt mange Model 3 med slike, men her må det være skikkelig løsninger. At det ser uferdig og glipper her og der er uaktuelt for meg.

6) Ledbar.

Hvordan er lysene på Model Y? Slik jeg har forstått det er mange fornøyde med de. Har hatt Model X tidligere og var ikke nødvendigvis veldig fornøyd med lysene da. Ser det kan være mulig å ha en ledbar under skiltet, men vet ikke om det blir diskret?

7) Andre forslag jeg ikke har vært innom? Feel free til å komme med innspill og kommentarer! Ventetiden før ny bilen kommer er laaang...

cra

Mitt beste tips: Ikke kjøp noe dyrt før du vet at du trenger det! Gikk i den fella på min første TMS.  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Stjerneglis

1) De originale vinterhjulene fra Tesla fungerer faktisk helt OK de, selv om noen påstår noe annet... Nokian-dekkene sitter veldig bra på snø og is. De uler litt rundt 50 km/h, men går stille ellers (alt er relativt). Husk at du trenger originale TPMS sensorer hvis du kjøper uoriginalt. 18" ser ikke bra ut på en TMY...

2) Igjen, originale skvettlapper fungerer helt fint. De ser ikke så fine ut som uoriginale, men er dypere og mer effektive IMHO.

3) Spiser/drikker sjeldent i bilen. Trenger ikke.

4) Bestill på Aliexpress til halv pris eller mindre ift norske nettbutikker... Samme produkter.

5) Bestill på Aliexpress. Uoriginale spoilere sitter visst bedre enn de som leveres av Tesla.

6) Meget bra lys på TMY. Trenger ledbar kun hvis du har spesielle behov som f.eks mye langkjøring på ubelyste veier...

7) Len deg tilbake i sofaen og chill mens du venter på en av markedets mest komplette biler  :) 
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Stjerneglis

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Fjeldern

Slenger meg litt på her. Akkurat bestilt en Model Y og lurer litt på div tilbehør. Sett på noen videoer fra USA at det finnes "gulvmatter" som går helt opp ryggen på baksetene. Er det noen som har prøvd det og vet om det er å få tak i noe sted? Hvordan funker det eventuelt hvis man legger ned setene?

Enig i at lysene lyste bra. Overraksende bra faktisk. Synd det ikke er led-matrix på dem ennå.

Jeg kommer til å ha hund i bilen rett som det er. Er solskjermen for glasstaket da verdt det?
Lurer litt på garasjeåpneren også, men usikker på om det noen gang vil bli brukt.. (sprett ny garasje, så ikke noen erfaringer der ennå)

Har hørt mye om dårlig lakk på Tesla. Er det verdt å foliere eller går det som oftest greit?

Ser du sier ventetida er lang. Jeg har foreløpig fått høre mars. Har du fått høre noe annet eller føles det bare lenge?

Stjerneglis

Jeg tror norske nettbutikker har slike matter, men prisen er også "norsk" 😉

Glasstaket er veldig mørkt og du har dog-mode i klimaanlegget. Sammen bidrar dette til at ytterligere solskjerming blir overflødig i norsk klima...

Har til gode å lese om klager over lakkvaliteten på TMY MIC, faktisk.

Fjeldern

Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 15. februar 2022, klokken 18:23
Jeg tror norske nettbutikker har slike matter, men prisen er også "norsk" 😉

Glasstaket er veldig mørkt og du har dog-mode i klimaanlegget. Sammen bidrar dette til at ytterligere solskjerming blir overflødig i norsk klima...

Har til gode å lese om klager over lakkvaliteten på TMY MIC, faktisk.

Takker for svar! Er nok fare for at prisene i Norge blir høye ja...

Har akkurat bestilt model T, så har ikke peiling på hva MIC står for i den sammenhengen. Er det Made in China?

Bzzlink

Sitat fra: Fjeldern på tirsdag 15. februar 2022, klokken 17:11

Lurer litt på garasjeåpneren også, men usikker på om det noen gang vil bli brukt.. (sprett ny garasje, så ikke noen erfaringer der ennå)

Jeg synes det å ha garasjeportåpneren på skjermen er helt genialt, og absolutt verdt pengene. Du kan sette garasjen til å åpen automatisk, ellers så kommer det opp en knapp på skjermen når du nærmer deg garasjen.

Du får også knapp i appen for å åpne garasje, som da fungerer fra hvor som helst.

Tips til matter
Thansen har til de andre modellene til fine priser, så kan jo håpe at de tar inn til Model Y snart også, verdt å følge med på.
https://www.thansen.no/soeg/?query=tesla

PionerThink

Jeg kjøpte disse fra AliExpress: https://www.aliexpress.com/item/1005002605610857.html?spm=a2g0o.9042311.0.0.289a4c4di4lAmG
Veldig god passform, så god at det nesten er vanskelig å få dem ut foran bakseter for å tømme dem for småstein uten at innholdet blir igjen i bilen ???
De er veldig stive, og har også en form for struktur som gjør at de ser litt skitne ut selv etter en kjapp vask, så har ikke helt funnet ut hvordan jeg skal få dem helt rene igjen ::)
Kunne tenkt meg samme passform i gummiversjon som er litt lettere å holde rene, men det skal sies at de funker greit til prisen :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

Handyman

Sitat fra: Bzzlink på onsdag 16. februar 2022, klokken 10:25
Sitat fra: Fjeldern på tirsdag 15. februar 2022, klokken 17:11

Jeg synes det å ha garasjeportåpneren på skjermen er helt genialt, og absolutt verdt pengene. Du kan sette garasjen til å åpen automatisk, ellers så kommer det opp en knapp på skjermen når du nærmer deg garasjen.

Du får også knapp i appen for å åpne garasje, som da fungerer fra hvor som helst.
https://www.thansen.no/soeg/?query=tesla
Helt enig ang Homelink. Jeg klarer meg ikke uten.
En liten pressiering: Du kan åpne garasjen fra appen uansett hvor telefonen befinner seg, men bilen må være ved garasjen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Sitat fra: Handyman på onsdag 16. februar 2022, klokken 11:14
En liten pressiering: Du kan åpne garasjen fra appen uansett hvor telefonen befinner seg, men bilen må være ved garasjen.
Jeg trodde man måtte ha Homelink + FSD (Summon) for den funksjonaliteten. Tar jeg feil?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Handyman

Sitat fra: Contango på onsdag 16. februar 2022, klokken 11:21
Sitat fra: Handyman på onsdag 16. februar 2022, klokken 11:14
Jeg trodde man måtte ha Homelink + FSD (Summon) for den funksjonaliteten. Tar jeg feil?
Usikker. Jeg har FSD.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA